Dethleffs Family 430 t

Plaats reactie
spanjegangers
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 30 mar 2011 18:20

Dethleffs Family 430 t

Bericht door spanjegangers » wo 8 jul 2015 21:56

Hallo,

Ik heb een Dethleffs Family 430 t uit 1998 gekocht.
Omdat mijn Swift uit 1986 een beetje te oud werd moest er wat anders komen.
Wij gaan al heel wat jaartje naar camping Stel in Spanje en de caravan staat daar in de buurt in
de stalling. De Dethleffs gekocht via marktplaats van Nederlanders die de caravan ook in Spanje had staan.
We hebben daar de caravan bekeken en me genomen naar onze stalling. Omdat de caravan verkocht werd met alles wat je
nodig heb op een camping konden we deze dus niet heel goed bekijken maar heb wel vertrouwen dat we wat goeds gekocht hebben.

Nu wij pas in augustus vakantie hebben en dan de caravan echt goed kunnen bekijken wil ik graag wat info
over de indeling en dan bedoel ik meer de opberg ruimte. hoe werkt het toilet enz enz
Nu heb ik bij de importeur een instructie boekje aan gevraagd en ontvangen maar daar staat
meer in over het aankoppelen en het rijden en het onderhoud van de caravan.
Maar niets over de technische gegevens.

Dus als er iemand is die mijn daar aan kan helpen hoor ik het graag.

Gr. Peter

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dethleffs Family 430 t

Bericht door Daphne » wo 8 jul 2015 22:32

De technische gegevens van apparatuur in de caravan worden meestal los bij de caravan geleverd omdat deze voor vrijwel alle caravanmerken hetzelfde zijn. Je kunt ze ook online vinden:

website toilet
koelkast Dometic (voorheen Electrolux)
Cramer kookplaat
Truma kachel

Verder kun je ook veel informatie over caravangebruik en onderhoud in het caravanhandboek vinden. http://caravanhandboek.nl/
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Dethleffs Family 430 t

Bericht door RichTrip » do 9 jul 2015 07:13

Je hebt vrijwel zeker een Thetford C200 toilet met een draaibare pot. Hier is voldoende uitleg over te vinden.
Voor bergruimte is het makkelijk. Je hebt 4 banken, dus onder iedere bank kun je je spullen kwijt. 1 van de banken heeft een luik aan de buitenzijde.
Pas wel goed op met de tafels. Deze steek je aan beide zijden in een rail. Dit moet je precies doen, tafel onder een hoek er in steken.

Ik vond de uithouders van de ramen af en toe een crime. Ik heb soms de ramen wel 20 keer eerst helemaal open geduwd (dus omhoog) alvorens het raam helemaal dicht ging. Vaak blokkeerde hij vlak voor hij dicht was, dus op de laatste stand.
Wat wel iets hielp was de bevestiging van de uithouders recht monteren. Die zaten wel eens iets scheef. Dus twee schroeven iets losschroeven en dan precies recht weer goed vastschroeven. En zet je raam nooit (iets) open als de caravan vlak naast een obstakel staat, zoals een muur, boom, andere caravan. Je kunt het raam zoals gezegd alleen sluiten door hem eerst helemaal open te duwen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dethleffs Family 430 t

Bericht door Daphne » do 9 jul 2015 07:49

RE.gif

Draaibaar toilet bij een caravan van 1998? Ik betwijfel dat, maar op zich maakt vast of draaibaar weinig uit voor de werking van een toilet.

En voor het probleem dat jij beschrijft met ramen die volledig open moeten alvorens dicht te doen is een eenvoudig trucje. Even met je vingers langs de raamgeleider voelen. Voel je een nokje uitsteken, dan druk je die in en het raam is vrij om te sluiten. Zo heb je geen last meer van een boom of fietsendrager. :wink: Helaas gaat dat trucje niet op voor ramen die je niet helemaal hoeft te openen om ze te sluiten.


Verzonden via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Dethleffs Family 430 t

Bericht door RichTrip » do 9 jul 2015 09:28

RE.gif

Ik heb zelf een 460T Family uit 1998 gehad met een draaibaar C200 toilet mrgreen.gif

Ik heb wel eens gelet op die nokjes, maar het is mij eerlijk gezegd nooit gelukt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet mogelijk is. Maar de gegeven tip kun je natuurlijk altijd even uitproberen als je in augustus op vakantie gaat.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

spanjegangers
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 30 mar 2011 18:20

Re: Dethleffs Family 430 t

Bericht door spanjegangers » do 9 jul 2015 21:24

Alvast bedankt voor de reacties.

Er zit volgen mij wel een draaibaar toilet in en er zit volgens mij ook een vuldop voor water aan de buiten kant.
De uitzetters voor de ramen zijn niet met de nokjes zoals jullie beschrijven maar worden vast gezet traploos met schroef. zie link
http://www.caravanaccessoires.nl/2470-c ... etters.jpg

Het kamperen is voor mij niet vreemd doe dit al 25 jaar en zijn dus wel wat gewend. Maar hebben niet zo veel tijd om
het een en ander te veranderen aan de caravan om dat hij daar blijft in Spanje.
Maar hier en daar een stopcontact er bij of verplaatsen zal wel gebeuren. En het kluisje er weer in maken
en een stopcontact onder de caravan voor stroom in de voor tent. Maar dan moet de temperatuur het wel toelaten.

Gr. Peter

spanjegangers
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 30 mar 2011 18:20

Re: Dethleffs Family 430 t

Bericht door spanjegangers » za 11 jul 2015 17:25

Maar als er nog iemand is die nog meer info of ervaring heeft met en dethleff familie 430 t dan hoor ik het graag.
Gr. Peter

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”