Omvormer stuk of...?

Tegels
Berichten: 22
Lid geworden op: di 5 aug 2014 17:08

Omvormer stuk of...?

Bericht door Tegels » di 19 mei 2015 22:01

Afgelopen weekend voor het eerst met onze Dethleffs 450 DB Camper uit 2004. Zeer goede start van onze eerste caravan avontuur!!! Rijden, opzetten, enz. ging zeer voorspoedig. We liepen echter tegen één ding aan: de waterpomp én de wc deden het niet. Gevoelsmatig had het 'iets' te maken met het 12V gebeuren. Rest van de elektra deed het namelijk wel! Kan iemand mij dit bevestigen? Zover ik kan zien is er alleen maar een zekeringkast in de hangkast. Steekzekering was niet kapot. Andere schakelaars of transformators heb ik niet gevonden.
Fijn dat we er dit weekend achter kwamen en niet tijdens onze zomervakantie. We hebben echter met volle teugen genoten van de caravan en zagen het meer als een luxe probleem. Het toilet even spoelen met een flesje water is ook niet erg en de waterkoker vullen uit een jerrycan is ook geen ramp.Afbeelding

dasupergrover
Berichten: 43
Lid geworden op: do 9 mei 2013 20:13

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door dasupergrover » di 19 mei 2015 22:08

Meestal is de verlichting in de caravan ook 12V, dus als echt alles stuk is , zou die het ook niet meer doen.

Ik heb diverse steek zekeringen en het lijkt logisch om de pompen te combineren? Even verder zoeken of de handleiding erbij pakken?
1589
Bürstner Ventana 480 TK Avantgarde, getrokken door VW Passat TDI 130pk
1588
Bürstner Ventana 480 TK Avantgarde, getrokken door Volvo V70

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Chris » di 19 mei 2015 22:10

Hallo Tegels.

De pompjes in je caravan zijn waarschijnlijk de enige 12 gelijkspannings gebruikers.
Misschien zijn er wel lampjes die op 12 volt draaien, maar dat is waarschijnlijk wisselspanning.
Die wisselspanning gaat NIET via een gelijkrichter, en die gelijkrichter zou wel eens een probleem kunnen veroorzaken.
Dus de kans dat er in het gelijkspanningsdeel iets mis is.
Heb je een universeel meter, een digitale liefst?
Kan je op de voedingseenheid meten of er 12 volt gelijkspanning uit komt??

Of.. schroef die kas eens open en maak wat foto's... wie weet.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Micky » di 19 mei 2015 22:14

Als je 1 centrale watertank hebt, is waarschijnlijk het pompje stuk, of hij zit vast (even loswrikken met tandenstoker)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Chris » di 19 mei 2015 22:19

RE.gif @ Micky.

Ik dacht te weten dat Detleff 2 pompjes heeft... vandaar mijn idee over de gelijkspanning.
Maar als hij idd 1 centrale pomp heeft is dat wel heel waarschijnlijk de boosdoener.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Tegels
Berichten: 22
Lid geworden op: di 5 aug 2014 17:08

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Tegels » di 19 mei 2015 22:23

De WC heeft een eigen waterreservoir die ik van buiten moet vullen en heeft dus een eigen pomp. De verlichting deed het wel gewoon. Maar volgens mij heeft de verlichting een eigen trafo?

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Nordicman » di 19 mei 2015 22:31

Even de spanning meten op de draadjes, kan je zo bij.
Pompjes zitten na de winter ook nog al eens vast, even met een plastic pennetje ronddraaien.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Chris » di 19 mei 2015 22:38

@ Tegels.

Ja, klopt, verlichting zal niet via een gelijkrichter lopen.
Wat eerder al geschreven is...
1e Pompjes vast.... 2 stuks gelijk defect is niet helemaal logisch.
2e Probeer de spanning op de pompjes te meten, moet 12 Volt DC zijn.( Met de kraan open natuurlijk...)
3e Als je kan en durft...schroef de voedingskast eens open.... maak wat foto's van het binnenwerk.
Misschien is daar een aanwijzing.
Er zijn op het forum "vele helderzienden". :lol:

Als je geen meeting kunt doen misschien een techneut even vragen of die wil meten voor je.
Vaak zit er voor de gelijkgerichte spanningen in de caravan een apart systeem, soms aparte zekeringen, soms ook een relais welke parten kan spelen.

Laat maar horen.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Tegels
Berichten: 22
Lid geworden op: di 5 aug 2014 17:08

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Tegels » di 7 jul 2015 14:02

Laatste update: gisteren heeft de caravan een beurt gehad voor onze vakantie. Beide pompen zijn vervangen. Waarschijnlijk vastgelopen door kalk.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door cooper » do 16 jul 2015 15:37

wat een domme pech... nu maar genieten van jullie vakantie en fijne caravan!! thumbup.gif
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Ron » wo 2 mar 2016 12:22

Beetje late reactie.
Maar bij de Dethtleffs zit de omvormer in het linker keuken kastje achter een plankje.
Bij mij is de diode defect gegaan.
Mijn collega's met elektronica achtergrond hebben hem voor mij gerepareerd door de diode er tussen uit te halen.
Is volgens hen overbodig.
Uiteraard gebeurde dit 1 dag voor vertrek.

Groet
Ron
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door louis23480 » vr 4 mar 2016 12:04

Vind deze oplossing toch wel een beetje raar, een diode gewoon wegnemen. Deze zal dan waarschijnlijk tot de schakeling behoren van de gestabiliseerde 12 Volt voeding.
Ik heb voor de personen die belangstelling hebben even wat foto's en schema's bijgevoegd. Deze omvormer zit in mijne Dethleffs Camper 395 HK uit 2006.
Dometic MK 140
Er zijn uitvoeringen met een gestabiliseerde voeding voor een radio aansluiting en zonder. Ook met controle led's op 230 v en 12 v, maar bij mij staan deze er niet op.
Schema MK 140.jpg
De uitvoering zoals in mijn caravan
mijn uitvoering.jpg
Dometic MK 140.jpg
Dometic MK 140.jpg (41.42 KiB) 8120 keer bekeken
Persoonlijk vind ik de opmerking dat de verlichting op 12v wisselspanning zou werken ook zeer merkwaardig. Ik heb altijd geweten dat na de transfo altijd een gelijkrichter werd gemonteerd en alles op 12v gelijk gericht was.

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Ab » vr 4 mar 2016 13:50

RE.gif De verlichting brandt ook op de autoaccu.. knipoog.gif
Net als de pompjes ook op de accu prima werken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Ron » vr 4 mar 2016 21:10

Mijn omvormer is iets anders.
Diode die weg genomen is degene die de trafo en auto circuit gescheiden houdt.
In Theorie zou de trafo nu dus de accu vd auto op kunnen laden als de stekker vd auto er in zou blijven zitten.
Maar 220 en auto stekker zitten er nooit tegelijk in ,
En als dat wel zou gebeuren is er ook niets aan de hand.

In deze schema's zit een relais voor die scheiding.

Blijkt dus dat niet alle Dethleffs het zelfde zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Chris » vr 4 mar 2016 21:29

@ Louis en Ronk.

Ik zal geen elektronicalessen gaan citeren maar...
In het eerste schema van Louis is duidelijk het bovendeel heel slecht gelijkgerichte gelijkspanning en het onderdeel met de spanningsregelaar LM7812 de netjes geregelde gelijkspanning.
Nu kan de LM 7812 maximaal 1 ampere hebben, die komt er dan ook uit op de bovenste klem en is gebruikt voor de pompjes.
Maar dit is dus maar belastbaar met 1 ampere.
Alle andere 12 volt is gewoon een hele rommelige spanning, eigenlijk een wisselende gelijkspanning...... niet erg fraai, maar belastbaar met 15 ampere ( volgens zekering)

Het onderste schema is een wel heel droevige voeding.
Daar wordt voor de gelijkrichting zelfs maar 2 diode's gebruikt terwijl er dat eigenlijk minimaal 4 moeten zijn.
De z.g. Graetz schakeling....
En eigenlijk is die ook al weer achterhaald door de moderne geschakelde voedingen.

Wil je meer weten mag je altijd vragen.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Ron » zo 6 mar 2016 07:14

Bij mij zit dus een voeding met 4 diodes en een elco om de boel af te vlakken.
Dus geheel anders als bovenstaande schema's

Op het schema staat voor die LM 7812 zelfs 3 A.
Volgens de data sheet kan een LM 7812 idd maar 1 a leveren.
Dus die 15 A gestabiliseerd zal ook wel overdreven zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Chris » zo 6 mar 2016 16:31

RE.gif
Ja... die 15 amp. is de afgezekerde max stroom...
Maar bedenk wel dat die spanning wel heel erg... "niet gelijkgericht" is.
2 Diode's en een Elko is wel de allergoedkoopste manier om geen wisselspanning te hebben.
JE pompjes doen het .... maar een autoradio zal alleenmaar brommen....

Mocht je een knappe gelijkspanning willen hebben kan je beter een geschakelde voeding in China bestellen.
Die kosten een habbekrats, wordt veel gebruikt voor LED verlichting b.v.
En ze zijn leverbaar in diverse vermogens.
Als voorbeeld en 12 volt 10 ampere...
http://www.aliexpress.com/item/1PCS-Hig ... 1c7f9e6ac8

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door louis23480 » ma 7 mar 2016 14:58

Gezien de reactie op mijne omvormer heb ik deze toch maar eens eventjes geopend om te zien hoe het in werkelijkheid is gesteld. Het schema had ik van het internet.
Bij mij is de gelijkrichting uitgevoerd met één MBR20100CT maar ik denk dat dit hetzelfde is als met 2 diodes.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Conradi » ma 7 mar 2016 15:26

Het is maar wat je van een voeding verwacht. De standaard Dethleffs -oplossing is wel een hele basis oplossing die een niet afgevlakte gelijkstroom afgeeft. Da's prima voor lampjes en een pompje, maar meer ook niet. Led's, dimmers of een radio zullen waarschijnlijk niet goed werken. Tenminste bij mij niet want ik had dezelfde omvormer indertijd in mijn Dethleffs zitten. Inderdaad vervangen door een geschakeld exemplaar van Conrad.
Het enige voordeel is dat zo'n trafo heel robuust is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door PD5wve » ma 7 mar 2016 16:26

@ Louis en Ronk.

Ik zal geen elektronicalessen gaan citeren maar...
In het eerste schema van Louis is duidelijk het bovendeel heel slecht gelijkgerichte gelijkspanning en het onderdeel met de spanningsregelaar LM7812 de netjes geregelde gelijkspanning.
KNIP

Daar kun je ook zien dat vanaf de trafo welke in bedrijf is wanneer hij aan wal stroom hangt geen gelijk richter zit.
Of kan ik geen schema lezen?
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door Chris » ma 7 mar 2016 16:49

RE.gif

Ik dacht.....
Bovenste deel is een heel slecht gelijkgerichte spanning, alleen 2 dikke diode's.
Zodra de walspanning is aangesloten komt het relais op en zal er spanning op de 12 klemmen komen.
Die spanning gaat ook naar beneden na de 15A zekering en komt daar via een 5A diode bij de regelaar LM78S12 uit.
Ze schrijven daar 3A in, maar een LM78S12 is er volgens mij alleen maar in 2 ampere max.
Daar is dus een gestabiliseerde 12Volt gemaakt.....
Blijft dat het idd een wel heel goedkope gelijkrichting is, daar zijn natuurlijk 4 diode's ( Graetz schakeling) veel beter... maar ala, de keuze van Dometic.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door louis23480 » ma 7 mar 2016 17:19

De gestabiliseerde voeding is bij mijne omvormer niet aanwezig. De dikke diodes zijn er ook niet maar zijn vervangen door een MBR20100CT gemonteerd op een grote koelplaat, welke naar mijn mening ook maar 2 diodes bevat. In geval de stekker in het stopkontakt wordt gestoken dan komt er dus 12 v langs de secundaire kant van de transfo en gaat via de gelijkrichter ??? naar het relais die op zijn beurt de batterij afschakeld. Dit heeft Chris juist opgemerkt. Ik heb dan nog een aanpassing gedaan, zodat automatisch de batterij-lader op de caravanbatterij wordt gekoppeld.
Ofwel werkt alles op de batterij, als ge onderweg bent of indien ge de stekker insteekt werkt alles via de omvormer en wordt eveneens je batterij geladen.

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door knaapios » ma 7 mar 2016 18:50

De 78S12 kan meer aan dan 1A leveren
De uitgangspanning verschild niet bij twee of vier diodes zie scoop plaatje
Bijlagen
image.png
image.png (4.71 KiB) 7879 keer bekeken
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

pa2gt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 okt 2013 21:18

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door pa2gt » ma 25 apr 2016 19:18

Een 13.8 volt voeding 10 amp in een Ham Shop kost plm €50_ €80 en is goed gestabiliseerd.
Ik ga zelf 30 amp plaatsen op de bodem van de hangkast, waar ik ook de verlichting en 2 mtr aparatuur aan gaat hangen.

pa2gt
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 okt 2013 21:18

Re: Omvormer stuk of...?

Bericht door pa2gt » ma 25 apr 2016 19:21

Een 13.8 volt voeding 10 amp in een Ham Shop kost plm €50_ €80 en is goed gestabiliseerd.
Ik ga zelf 30 amp plaatsen op de bodem van de hangkast, waar ik ook de verlichting en 2 mtr aparatuur aan gaat hangen.

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”