MTM Chateau 280 confort
MTM Chateau 280 confort
Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik zijn sinds kort in het bezit van een mooie, kleine Chateau. Graag zou ik willen weten wat hiervan het MTM is, omdat we het liefst een <750 kg caravan willen. De verkoper dacht dat dit het geval was, maar hoe kan dit controleren?
Hopelijk kunnen jullie ons helpen, we vinden het nu al een leuk ding :)
Mijn vriendin en ik zijn sinds kort in het bezit van een mooie, kleine Chateau. Graag zou ik willen weten wat hiervan het MTM is, omdat we het liefst een <750 kg caravan willen. De verkoper dacht dat dit het geval was, maar hoe kan dit controleren?
Hopelijk kunnen jullie ons helpen, we vinden het nu al een leuk ding :)
Re: MTM Chateau 280 confort
Zit er geen kentekenplaat of typeplaatje op?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: MTM Chateau 280 confort
Er zit geen kentekenplaat op en ook geen los typeplaatje. Kan dat ingestanst zijn op de dissel?
Re: MTM Chateau 280 confort
Ja hoor, op trekstang kan ook info staan.
Misschien bedolven onder een laag verf.
Als er geen indentificatie mogelijk is, caravan leeg laten wegen en als je nog wat laadvermogen tot aan 750 kilo hebt witte aanhangerplaat met kenteken van de trekauto erop.
Tenminste, als je uit NL komt maar dat weten we pas als je je voorstelt....
Misschien bedolven onder een laag verf.
Als er geen indentificatie mogelijk is, caravan leeg laten wegen en als je nog wat laadvermogen tot aan 750 kilo hebt witte aanhangerplaat met kenteken van de trekauto erop.
Tenminste, als je uit NL komt maar dat weten we pas als je je voorstelt....
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: MTM Chateau 280 confort
Hier wat fotos. De laatste foto is van de zijkant van de disselbalk. Daar staat iets over max gewicht vd as. Is dat het max gewicht van de caravan?
Re: MTM Chateau 280 confort
Voor zover ik het goed kan lezen..... max. 75kg kogeldruk en max. 900kg, dat laatste zal de aslast zijn wat tevens de MTM is!
Dus niet minder dan <750kg zat er geen kenteken bewijs bij dan???? zou wel moeten eigenlijk!
Dus niet minder dan <750kg zat er geen kenteken bewijs bij dan???? zou wel moeten eigenlijk!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: MTM Chateau 280 confort
Chassisnummer 2877141
Ik vrees dat je toch echt een kentekenbewijs erbij moet hebben.
Ik vrees dat je toch echt een kentekenbewijs erbij moet hebben.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: MTM Chateau 280 confort
Hmmm vreemd. Er zat niks bij, geen gele plaat of kentekenbewijs..
Zo op het oog lijkt het me geen 900 Kg caravan, maargoed, daar hebben we niet veel aan. Kan/moet ik contact opnemen met rdw oid?
Of kan ik hem lager dan 750 Kg keuren?
En wat kan je met en chasisnummer?
Zo op het oog lijkt het me geen 900 Kg caravan, maargoed, daar hebben we niet veel aan. Kan/moet ik contact opnemen met rdw oid?
Of kan ik hem lager dan 750 Kg keuren?
En wat kan je met en chasisnummer?
Re: MTM Chateau 280 confort
Geen idee, had al aangegeven dat het handig is om je eerst even voor te stellen, misschien RDW, misschien DIV.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: MTM Chateau 280 confort
Zie bericht in voorstellen.
Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee moet/kan. Ik had hier beter naar moeten kijken, maar als onwetende koper he
Als de caravan een kenteken zou hebben hadden we hem moeten overschrijven, wat ook niet gebeurt is?
Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee moet/kan. Ik had hier beter naar moeten kijken, maar als onwetende koper he
Als de caravan een kenteken zou hebben hadden we hem moeten overschrijven, wat ook niet gebeurt is?
Re: MTM Chateau 280 confort
Bel het RDW eens, zou zouden je er echt veel meer over kunnen vertellen!
Edit: wat je ook nog kan doen is, onder de caravan kruipen en kijken of je een typeplaatje op de as kan vinden! Als hierop staat dat de max. aslast 750 kg mag zijn, ben je uit de brand. Gewichten die op de dissel staan, willen niet altijd overeenkomen met wat de as max dragen....
Edit: wat je ook nog kan doen is, onder de caravan kruipen en kijken of je een typeplaatje op de as kan vinden! Als hierop staat dat de max. aslast 750 kg mag zijn, ben je uit de brand. Gewichten die op de dissel staan, willen niet altijd overeenkomen met wat de as max dragen....
Laatst gewijzigd door MarcoC op za 7 mei 2016 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: MTM Chateau 280 confort
Misschien kun je via Google meer aan de weet komen over het gewicht van de Chateau of via een Chateau caravanclub als die bestaat.
Het is vreemd dat de verkoper niet weet of er een gele of witte nummerplaat op moet.
Als er een gele op moet, dan is het een vreemde zaak omdat de plaat bij de caravan hoort.
Welkom op het forum
Het is vreemd dat de verkoper niet weet of er een gele of witte nummerplaat op moet.
Als er een gele op moet, dan is het een vreemde zaak omdat de plaat bij de caravan hoort.
Welkom op het forum
Re: MTM Chateau 280 confort
Volgens mij maakt de max aslast niet uit voor het kenteken. Volgens mij is het zo dat als je een aslast hoger dan 750 kg wilt hebben dat je hem dan moet laten keuren. Indien witte plaat, maximaal 750 kg als de as dat mag hebben.
Mijn baas heeft een tandemasser nieuw gekocht en bewust niet laten keuren en daar moet dus een witte plaat op. Maximaal dus 750 kg ookal mag hij qua aslast meer hebben.
(Eenmaal gekeurd voor hogere aslast, altijd een geel kenteken)
Dit is trouwens mijn eigen aanname. Dit kan dus anders zijn.
Mijn baas heeft een tandemasser nieuw gekocht en bewust niet laten keuren en daar moet dus een witte plaat op. Maximaal dus 750 kg ookal mag hij qua aslast meer hebben.
(Eenmaal gekeurd voor hogere aslast, altijd een geel kenteken)
Dit is trouwens mijn eigen aanname. Dit kan dus anders zijn.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: MTM Chateau 280 confort
Dank voor de reacties, maakt het er nog niet heel duidelijk van, maar we waarderen dat jullie meedenken. We gaan morgen even bellen met het rdw in de hoop dat zij ons wel eendu
idige informatie kunnen vertellen.
En ik zal mijn vriendin eens onder de caravan sturen om te zoeken naar gegevens op de as
idige informatie kunnen vertellen.
En ik zal mijn vriendin eens onder de caravan sturen om te zoeken naar gegevens op de as
Re: MTM Chateau 280 confort
Dit plaatje staat op de as vd caravan. Geeft dit uitsluitsel, want je kan niet over de max aslast beladen toch?
Re: MTM Chateau 280 confort
Helemaal duidelijk nu.
Je mag dus niet meer wegen dan 650 Kg.
Daar kan je de kogeldruk nog bijtellen eventueel...
Maar jou allerbelangrijkste vraag:
Dit is een WITTE plaat caravan.
Dus het nummer van het trekkende voertuig moet op de witte plaat staan.
Witte platen kan en mag je zelf bij de autohandel halen, is geen registratie voor nodig.
Valt dus in de catagorie aanhangers onder 750kg.
Succes, en stuur eens een foto van je caravan?
Een Chateau 280 ken ik persoonlijk niet en ben benieuwd hoe die er uitziet.
Groetjes
Chris
Je mag dus niet meer wegen dan 650 Kg.
Daar kan je de kogeldruk nog bijtellen eventueel...
Maar jou allerbelangrijkste vraag:
Dit is een WITTE plaat caravan.
Dus het nummer van het trekkende voertuig moet op de witte plaat staan.
Witte platen kan en mag je zelf bij de autohandel halen, is geen registratie voor nodig.
Valt dus in de catagorie aanhangers onder 750kg.
Succes, en stuur eens een foto van je caravan?
Een Chateau 280 ken ik persoonlijk niet en ben benieuwd hoe die er uitziet.
Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MTM Chateau 280 confort
Yep, duidelijk zo!
Gewoon witte plaat erop en knallen maar.
Ik zou hem wel even over de weegbrug trekken om achter het leeggewicht en dus ook laadvermogen te komen.
Veel plezier ermee
Gewoon witte plaat erop en knallen maar.
Ik zou hem wel even over de weegbrug trekken om achter het leeggewicht en dus ook laadvermogen te komen.
Veel plezier ermee
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: MTM Chateau 280 confort
Bedankt voor de reacties!
We gaan hem zeker nog even een keer wegen op de weegbrug. Altijd handig om te weten.
Nog een klein vraagje, waaarom zit er dan verschil in op wat de dissel zegt en wat erop de as staat? Hoe kan dat?
We gaan hem zeker nog even een keer wegen op de weegbrug. Altijd handig om te weten.
Nog een klein vraagje, waaarom zit er dan verschil in op wat de dissel zegt en wat erop de as staat? Hoe kan dat?
Re: MTM Chateau 280 confort
Zoiets misschien?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: MTM Chateau 280 confort
Zon type hebben wij ook, lijkt er aardig op RE.gif
Re: MTM Chateau 280 confort
Hoi Loekman.
Vaak is een chassis een universeel chassis, bruikbaar voor diverse mogelijkheden.
En net zo met de as... ook geschikt voor diverse toepassingen.
Er zijn dus vele varianten mogelijk om aan elkaar te schroeven.
Van belang is het gewicht wat op het typeplaatje van de as staat, dat is maatgevend.
Net wat 2CV zegt... zet hem een keer op de weegbrug, liefst helemaal leeg.
Dan weet je direct wat je laadvermogen is, na aftrek van de kogeldruk.
Dus als voorbeeld...
Lege caravan op de weegbrug b.v. 500 Kg.
As max is 650, dus 150 kg "ruimte".
Kogeldruk b.v. 50 Kg,,,,, totaal onofficieel dus 200 Kg te laden.
Echter...
Schrik niet als je de caravan op de weegbrug zet, vaak valt het laadvermogen tegen....
Nu heb je waarschijnlijk ook niet de hele wereld aan spullen nodig in je vakantie, en is er nog een auto waar je wat in MOET stoppen om een beetje druk op de achteras te hebben.
Dus en kogeldruk en gewicht op de achteras van je auto is belangrijk voor comfortabel en veilig rijden.
Laatste tip..
Controleer de leeftijd van je banden. Officieel staat daar maar 6 jaar voor n.l.
Je zit echt niet te wachten op een klapband onderweg, dan is er zoveel schade...dat wil je zeker niet.
Banden kosten echt niet de hoofdprijs, dus denk er maar over.
Vaak is een chassis een universeel chassis, bruikbaar voor diverse mogelijkheden.
En net zo met de as... ook geschikt voor diverse toepassingen.
Er zijn dus vele varianten mogelijk om aan elkaar te schroeven.
Van belang is het gewicht wat op het typeplaatje van de as staat, dat is maatgevend.
Net wat 2CV zegt... zet hem een keer op de weegbrug, liefst helemaal leeg.
Dan weet je direct wat je laadvermogen is, na aftrek van de kogeldruk.
Dus als voorbeeld...
Lege caravan op de weegbrug b.v. 500 Kg.
As max is 650, dus 150 kg "ruimte".
Kogeldruk b.v. 50 Kg,,,,, totaal onofficieel dus 200 Kg te laden.
Echter...
Schrik niet als je de caravan op de weegbrug zet, vaak valt het laadvermogen tegen....
Nu heb je waarschijnlijk ook niet de hele wereld aan spullen nodig in je vakantie, en is er nog een auto waar je wat in MOET stoppen om een beetje druk op de achteras te hebben.
Dus en kogeldruk en gewicht op de achteras van je auto is belangrijk voor comfortabel en veilig rijden.
Laatste tip..
Controleer de leeftijd van je banden. Officieel staat daar maar 6 jaar voor n.l.
Je zit echt niet te wachten op een klapband onderweg, dan is er zoveel schade...dat wil je zeker niet.
Banden kosten echt niet de hoofdprijs, dus denk er maar over.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MTM Chateau 280 confort
Op die manier. Ik snap dat fabricanten zoveel mogelijk universele onderdelen gebruiken.
Het is me nu duidelijk dat dus de maximale aslast maatgevend is. 650 kg vinden wij prima. wij vinden dat we ook niet teveel mee willen nemen, beetje improviseren op vakantie is alleen maar leuk. Daarbij, toen we vorig jaar met de tent gingen kamperen, moest de tent ook mee in de auto. Nu met een caravan hoeft dat niet niet
We zullen de caravan zeker eens laten wegen. Zit geen koelkastje in, dat scheelt enigzins.
Banden moeten we het nog eens over hebben. Ik weet dat als de band er nog prima uit ziet dat niets/weinig zegt over de staat van de band.
Ik laat nog wel eens weten hoeveel hij leeg weegt.
Bedankt voor je/jullie reactie's!
Het is me nu duidelijk dat dus de maximale aslast maatgevend is. 650 kg vinden wij prima. wij vinden dat we ook niet teveel mee willen nemen, beetje improviseren op vakantie is alleen maar leuk. Daarbij, toen we vorig jaar met de tent gingen kamperen, moest de tent ook mee in de auto. Nu met een caravan hoeft dat niet niet
We zullen de caravan zeker eens laten wegen. Zit geen koelkastje in, dat scheelt enigzins.
Banden moeten we het nog eens over hebben. Ik weet dat als de band er nog prima uit ziet dat niets/weinig zegt over de staat van de band.
Ik laat nog wel eens weten hoeveel hij leeg weegt.
Bedankt voor je/jullie reactie's!
Re: MTM Chateau 280 confort
Wij hebben in 1976 dit type caravan gekocht. Onze auto mocht maar 450 kg trekken. Volgens de lijst in de KCK van toen woog deze caravan 400 kg. We hadden dus nog 50 kg over. Later wel een zwaardere auto ervoor. We hebben 15 jaar heel veel plezier van deze caravan gehad, zelfs met twee kinderen ha ha.
Ik heb nagekeken op de aankoopbon. Daar staat geen gewicht op. Toen deden we "nog niet zo moeilijk". Hoe dat allemaal is goedgegaan is een wonder.
Ik heb nagekeken op de aankoopbon. Daar staat geen gewicht op. Toen deden we "nog niet zo moeilijk". Hoe dat allemaal is goedgegaan is een wonder.
Skoda Superb 1.5TSI Greentech DSG 2021 + Knaus Sudwind Silver Selection 460 EU 2016
Re: MTM Chateau 280 confort
Een leeggewicht van 400 zou heel erg mooi zijn, al verwacht ik niet dat hij dat weegt.
Welke auto had je ervoor staan als ik vragen mag?
Dat je de aankoopbon nog in bezit hebt haha
Welke auto had je ervoor staan als ik vragen mag?
Dat je de aankoopbon nog in bezit hebt haha
Re: MTM Chateau 280 confort
Waar staat dat in de wet? Die 6 jaar gaat alleen op voor de 100km/h sticker in Duitsland. Banden kunnen prima langer meegaan, het is niet zo dat een band na 6 jaar plotsklaps gevaarlijk wordt.Chris schreef: Controleer de leeftijd van je banden. Officieel staat daar maar 6 jaar voor n.l.
Je zit echt niet te wachten op een klapband onderweg, dan is er zoveel schade...dat wil je zeker niet.
Banden kosten echt niet de hoofdprijs, dus denk er maar over.