omvormer
omvormer
Ik heb vorig jaar een Chateau Calista 450 uit 2003 gekocht, en deze staat in een stalling in het buitenland. Als ik hem op 220v aansluit maar de accu staat er niet in, werkt niets op 12v (verlichting, waterpompje enz); dat merkte ik vorig jaar toen ik eerst het licht wilde aandoen om daarna pas de accu te plaatsen. Zit er een schakelaar op de omvormer die ik moet omzetten? Als ik in het voorjaar een weekje ga, hoef ik dan geen accu mee te nemen omdat ik 220v op de camping heb en geen mover nodig heb. Ik zou natuurlijk even naar de stalling kunnen rijden........
Re: omvormer
er zit inderdaad een schakelaar op de omvormer, maar de omvormer kan ook gewoon kapot zijn, gebeurt regelmatig met deze omvormer.
Re: omvormer
Ik heb een Home Car 2003 gehad.
Na drie maanden was de omvormer stuk.
Onder garantie een ZIG X70 gemonteerd. (Is een standaard omvormer voor de Chateau-groep)
Zover ik weet zit er geen schakelaar op. (Wel zou ik de tip onderzoeken naar een schakelaar)
Er zit een ingebouwde zekering in. Kijk of deze goed is.
Ook zijn er zekeringen aanwezig geschroeft op het schutbord van de ruimte waar de omvormer zit.
In een blok waar zes zekeringen in zitten. Kijk ook deze na.
Gezien jou opmerking "Als ik hem op 220v aansluit maar de accu staat er niet in, werkt niets op 12v " zou de zekeringen en de stekkerblok moeten werken. Stekkerblok zit in de buurt van de omvormer. De accu zit hier ook op aangesloten.
Kijk toch vooralle zekerheid na.
Mogelijk heb je een volle accu geplaatst, terwijl er geen 220 V aanwezig is.
Bij Chateau/Home Car werkt alles op 12 V. Behalve de koelkast.
Doe de koelkast aan, en controleer of het 220 lampje brand.
Als je niet zeker bent.
Neem vanuit Nederland je accu toch maar mee + een acculader.
Dan kun je de verlichting en de pomp blijven gebruiken.
Geen gehannes in het buitenland !
Dus zonder accu moet deze omvormer functioneren.
Deze omvormer heeft drie funties :
- Omvormer voor verlichting, pomp, enz van 12 V te voorzien.
- 220/12 V Lader voor de accu. (Controleer of hier 14,4 Volt uitkomt. Onbelast !)
- 12 V laden vanuit de auto.
SUC6
http://www.zig-electronics.co.uk/products_x70.htm
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... pdEj7ulcvQ
Na drie maanden was de omvormer stuk.
Onder garantie een ZIG X70 gemonteerd. (Is een standaard omvormer voor de Chateau-groep)
Zover ik weet zit er geen schakelaar op. (Wel zou ik de tip onderzoeken naar een schakelaar)
Er zit een ingebouwde zekering in. Kijk of deze goed is.
Ook zijn er zekeringen aanwezig geschroeft op het schutbord van de ruimte waar de omvormer zit.
In een blok waar zes zekeringen in zitten. Kijk ook deze na.
Gezien jou opmerking "Als ik hem op 220v aansluit maar de accu staat er niet in, werkt niets op 12v " zou de zekeringen en de stekkerblok moeten werken. Stekkerblok zit in de buurt van de omvormer. De accu zit hier ook op aangesloten.
Kijk toch vooralle zekerheid na.
Mogelijk heb je een volle accu geplaatst, terwijl er geen 220 V aanwezig is.
Bij Chateau/Home Car werkt alles op 12 V. Behalve de koelkast.
Doe de koelkast aan, en controleer of het 220 lampje brand.
Als je niet zeker bent.
Neem vanuit Nederland je accu toch maar mee + een acculader.
Dan kun je de verlichting en de pomp blijven gebruiken.
Geen gehannes in het buitenland !
Dus zonder accu moet deze omvormer functioneren.
Deze omvormer heeft drie funties :
- Omvormer voor verlichting, pomp, enz van 12 V te voorzien.
- 220/12 V Lader voor de accu. (Controleer of hier 14,4 Volt uitkomt. Onbelast !)
- 12 V laden vanuit de auto.
SUC6
http://www.zig-electronics.co.uk/products_x70.htm
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... pdEj7ulcvQ
Re: omvormer
hoi,
Wij hebben een Chateau 450 bouwjaar 2001.
Op de omvormer, die in de zitbank zit, staat wel degelijk een kantelschakelaar met een verklikkerlichtje.
Boven het keukenblok in de hangkast is een springzekering gemonteerd die ook op AAN moet staan.
Verliesstroomschakelaar hebben wij niet, accu ook niet.
Als alles OK is en de 220 v aangesloten, werkt alles: verlichting, pomp, boiler, trumakachel enz...
Ik moet wel vermelden dat onze Calista Chalet voorzien is van een omvormer met meer vermogen.
De 'lichtere' omvormers zouden sneller stuk gaan.
succes R.
Wij hebben een Chateau 450 bouwjaar 2001.
Op de omvormer, die in de zitbank zit, staat wel degelijk een kantelschakelaar met een verklikkerlichtje.
Boven het keukenblok in de hangkast is een springzekering gemonteerd die ook op AAN moet staan.
Verliesstroomschakelaar hebben wij niet, accu ook niet.
Als alles OK is en de 220 v aangesloten, werkt alles: verlichting, pomp, boiler, trumakachel enz...
Ik moet wel vermelden dat onze Calista Chalet voorzien is van een omvormer met meer vermogen.
De 'lichtere' omvormers zouden sneller stuk gaan.
succes R.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
Re: omvormer
Bij sommige laders is het moeilijk te controleren of hij inderdaad (nog)werkt. Vooral de moderne geregelde lader (zie laadkarakteristieken) leveren geen spanning als geen tegenspanning geleverd wordt door- de te laden- accu. Als geen tegenspanning "gezien" wordt, meestal vanaf een volt of 4, volgt geen lading. De vroegere ongeregelde
W-lader, slechts bestaande uit trafo gevolgd door selenium -gelijkrichtcellen zonder enige vorm van afvlakking deden het op DIT punt beter: leverden altijd spanning. De pulserende gelijkspanning, wel lopend in een richting maar nog steeds van grootte veranderend is sinds 1970 achterhaald al worden ze nog steeds door bouwmarkten verkocht. Kenmerk :
grote lege behuizing met A-meter, veel Amperes voor weinig geld, althans zo lijkt het, in feite moest het aantal geleverde Amperes nog gereduceerd worden met half wortel 2
ofwel 0,71 Een amperage van 10 wordt dan zomaar net 7 A als nuttig voor de lading van een accu.De moderne geregelde laders doen het veel beter en leveren een rustiger
stroom. De W-acculader is door de fabrikanten van gesloten accu,s niet meer toegestaan ook niet voor de startaccu in de auto. Laat ze daarom staan en gebruik ze zeker
niet voor een stationaire (recreatie) accu in de caravan.
W-lader, slechts bestaande uit trafo gevolgd door selenium -gelijkrichtcellen zonder enige vorm van afvlakking deden het op DIT punt beter: leverden altijd spanning. De pulserende gelijkspanning, wel lopend in een richting maar nog steeds van grootte veranderend is sinds 1970 achterhaald al worden ze nog steeds door bouwmarkten verkocht. Kenmerk :
grote lege behuizing met A-meter, veel Amperes voor weinig geld, althans zo lijkt het, in feite moest het aantal geleverde Amperes nog gereduceerd worden met half wortel 2
ofwel 0,71 Een amperage van 10 wordt dan zomaar net 7 A als nuttig voor de lading van een accu.De moderne geregelde laders doen het veel beter en leveren een rustiger
stroom. De W-acculader is door de fabrikanten van gesloten accu,s niet meer toegestaan ook niet voor de startaccu in de auto. Laat ze daarom staan en gebruik ze zeker
niet voor een stationaire (recreatie) accu in de caravan.