Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Plaats reactie
Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » do 13 mar 2014 21:12

Ik ga zondag kijken bij een particulier naar bovengenoemde caravan .

Nu is mijn man helaas in het buitenland , dus moet ik zelf scratch.gif .. Leuk .. Liever had ik iemand mee.. Maar waar let ik op?
Zelf had ik al bedacht op zichtbare tekenen van lekkage , muffe geur .. Maarre ! Verder ?

Hij is natuurlijk uit 1985 , kost geen drol 750€ .. Dus ik verwacht niet veel.. Zinvol om hem te laten keuren ?

Zijn er bekende problemen bij deze caravan ? En waar kan ik gegevens vinden rondom omloopmaat ? Er zit nl geen voortent bij

Het gaat om deze

http://link.marktplaats.nl/m787065072
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Henny » do 13 mar 2014 23:05

Hallo, Ik zou toch iemand meenemen die er verstand van heeft. scratch.gif

Zo te zien door de raampjes heen staat hij op een woonwagenkamp. Dat hoeft absoluut geen afbreuk te doen aan de caravan maar het zijn wel goede verkopers....... :oops:
Als er van alles niet goed aan is, denk aan banden, gasslang, vocht dan is elke prijs te hoog!
Staar je niet blind op een caravan, er zijn er honderden!!!!
Maar gaan kijken kan nooit kwaad, succes
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door MarcoC » do 13 mar 2014 23:20

Bekende problemen van een Chateau zou ik niet weten, maar hier kun je veel punten vinden om op te letten.
Let vooral goed op of de kitranden niet zijn uitgedroogd, voel binnen in de caravan aan de wanden en oefen druk uit om zachte plekken te herkennen. Kijk onder de bankkasten, draai ook de kussens eens om en kijk naar vochtplekken en/of schimmel.
Kijk ook heel goed naar de raamrubbers en deurrubbers, ook rubbers van de serviceluiken e.d. Vraag ook of de stroomkabel aangesloten mag worden en check of alles het doet, lampen, kranen en koelkast.
Een andere check die je kan doen, is heel strak langs de caravanwand(buiten) kijken om te kijken of deze niet "bol" staat. Kijk ook of de speling tussen de deur en de sponning van de deur over de hele lengte(van boven naar beneden) gelijk is. Stel bijvoorbeeld dat je jouw vinger boven en onderaan de deur tussen de deur en de caravanwand kan schuiven, maar in het midden niet! Dat duidt dat vaak of een bolle wand en dus vocht.

Vergeet ook niet om in de disselbak te kijken, daar wil ook nog wel eens vaak lekkage voorkomen. Als je de mogelijkheid hebt, zou je ook in het gootsteenkastje kunnen kijken. Kijk daar goed naar de kleur van de waterleidingen! Deze dienen gewoon helder te zijn, elke andere kleur betekend dat je ze moet vervangen!

Als je op deze punten goed let en alles lijkt vervolgens oke, dan kan er niet veel mis zijn met de caravan. Anders zou je toch beter iemand mee kunnen nemen. Succes we vernemen graag hoe het is geweest.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Zandkasteel

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Zandkasteel » vr 14 mar 2014 11:11

Tsja...wat ga je met de caravan doen en welk risico wil je lopen.
Buitenkant ziet er wel netjes uit, maar dat hoeft niets te zeggen over hoe de caravan er werkelijk aan toe is.
Daar is hier al eerder over geschreven.
Zelf zou ik hem (na bezichtiging met iemand die er verstand van heeft), de caravan aan laten bieden voor een Bovag keuring en beurt. Dan ben je wel even wat kwijt, maar heb je ook de garantie dat er geen rotte bodem, vochtproblemen etc aan de hand zijn. Ook wordt er goed naar banden en remmen gekeken, de slangen nagekeken of vervangen. Kontroleer zelf of watervoorziening in orde is, vraag van te voren of de eigenaar de koelkast aan zet (willen nog wel eens defect zijn), je hebt dan gelijk stroom om de verlichting en pompjes te controleren.
Als je er dus mee wilt trekken, zou ik iets meer uittrekken voor onderhoud en keuring. Bij gebruik als seizoenscaravan is dit iets minder belangrijk, maar een vochtmeting iig wel.
Wil je de caravan in deze staat laten, of wil je hem gaan pimpen?

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Trina » vr 14 mar 2014 11:37

De vraagprijs is 1350, 00 en je mag de caravan voor 750, 00 kopen?
In de eerste plaats vind ik die 750 ook aan de hoge kant voor een Chateau uit 1985.
En waarom mag je de caravan voor de helft van de (veel te hoge) vraagprijs kopen?

Zie ineens weer onze caravan voor me. Homecar 1991 met Isabella voortent.
Caravan had 6 jaar niet gereden, flinke schade in zijwand (er dwarsdoor maar door ons gerepareerd) en wij vonden de 375, 00 die we er voor kregen nog een leuk bedrag.
Geen vochtprobleem, zag er schoon en netjes uit.
Hij werd later op mp voor een veel hoger bedrag verkocht en nog een paar weken later stond hij opnieuw voor een nog hogere prijs op mp.

De schade was in de advertentie inmiddels gereduceerd tot een schram die onprofessioneel gerepareerd was.


Kijk dus uit en neem iemand mee die verstand van zaken heeft.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door MarcoC » vr 14 mar 2014 11:42

RE.gif
Uit een ander bericht van TS blijkt dat ze de caravan willen gebruiken voor een seizoensplaats. Dus ze gaan er niet mee trekken, en al te hogen eisen hebben ze ook niet.
Maar voor een seizoensplaats heb je wel een goede voortent nodig, en die ontbreekt bij deze! Dus eigenlijk zou ik op zoek gaan naar een caravan met tent!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » vr 14 mar 2014 13:04

dit seizoen iig voor seizoenplaats en al het bevalt dan willen we er mee op vakantie.. Maar het is niet gezegd dat dat met deze zou moeten...

De prijs is op zich redelijk als internet afstruin. Er zit geen voortent bij..

En dat het een kamp was, had ik al door.. DAt is ook wel beetje mijn twijfel..

Ik heb er te weinig verstand van en ik weet ook niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.. Uitstellen is lastig omdat mijn man domweg veel weg is.

Wát is een redelijk bedrag voor een caravan ?

We hebben erook 1 op het oog.. een grandprix 364 uit 1982 met voortent (2 jaar oud en bovag keuring van 2012).. die kost ook 750 (heb ik al gezien).. dus.. qua prijs weet ik het dan al helemaal niet meer..
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door MarcoC » vr 14 mar 2014 13:58

RE.gif
Dat klinkt mij al beter in het oor.... zeker gezien er een voortent van 2 jaar oud bij zit en een bovag keuring uit 2012. Dat geeft iig al aan dat de caravan regelmatig wordt onderhouden. En voor die prijs zou ik eerder daarvoor gaan.

Onze caravan is een Hobby uit 1981 die we hebben gekocht voor 500 euro incl. voortent, luifel en compleet inventaris.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Knaus440 » vr 14 mar 2014 15:20

Poldervrouwtje,
Mag ik een advies geven:
Wanneer je geen verstand van zaken heb koop dan niet in je eentje een oudere caravan!!!!

Er is altijd wel wat met een oudere caravan.
Als je geluk hebt een kraan oid.
Als je pech hebt een koelkast, of lekkage, vloerprobleem, etc.
Dus niet doen, of laten keuren!
Je bent anders zo meer dan 750 euro kwijt voor herstel.

De laatste klinkt beter, maar ook daar geldt dat je goed moet kijken
en weten wat je koopt.
Heb zelf best veel ervaring met kopen bij particulier, van vouwwagen, camper en caravan.
Ben ook 1 keer de mist in gegaan met de camper.
Gelukkig had ik tijd en werkplaats zodat ik zelf het complete dak van de camper kon vervangen na lekkage, en vochtschade.
En nee, een half jaar daarvoor bij de aankoop echt gekeken en gekocht.
Maar niet goed genoeg gekeken dus.
Onze huidige caravan uit 1996 is echt een lot uit de loterij!!
Dat kan dus ook.

johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » zo 16 mar 2014 10:34

ik heb besloten om nog niet te gaan kijken. Ik wacht todat mijn man thuis is, en als die mensen daarop willen wachten, dan gaan we kijken.. anders niet.

Die tweede caravan is op zich prima , onderhoud etc.. Maar hij is best aan de krappe kant.. Als ik die koop, dan gaat hij zeker aan het eind van het seizoen weer weg.

Kortom.. ik wacht even af wat die mensen zeggen van die cantara.. Er zijn inmiddels al hogere biedingen gekomen zag ik, dus als ik haar was, zou ik met een ander doorgaan.. maar goed..

ik geef wel een update als ik meer weet ;-)

enne.. ik zoek vrolijk door op marktplaats ;-) Er zijn veel mensen die bij de start van het seizoen van hun caravan afwillen.. We willen er domweg niet zo veel aan uitgeven.. zeker niet als we niet weten of het een blijvertje is
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Henny » zo 16 mar 2014 11:05

thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door MarcoC » zo 16 mar 2014 12:03

Als ik jullie was zou ik wel opzoek gaan naar een caravan met voortent, want als je geen passende tweedehands voortent kan vinden zal je toch een aan moeten schaffen. En die dingen kunnen nog vrij prijzig zijn! schrik.gif
Zeker als je een beperkt budget hebt! Dat was voor ons ook 1 van eisen waar we niet vanaf weken!
Succes verder met de zoektocht thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » ma 17 mar 2014 18:13

budget is geen breekpunt.. maar voor nu hebben we een soort van basis prijs in gedachten. Mochten we nu tegen een aanlopen waarvan we denken.. wauw en hij is wat duurder, dan kopen we die..

Intussen heb ik nu een La Car 350 2000 uit 1991 op het oog.. http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... -1991.html

en

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... x-424.html

die laatste hebben we al eens gehad, dus weet ik wat voor een type ik koop.. Even onderhoud navragen natuurlijk.. Die eerste , die la car, weet ik niet zo goed hoe groot hij is, volgens mij kunnen er maar 2 in slapen.. is verder wel compleet.. en relatief jong..

leuke dagbesteding.. Caravan zoeken..
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Knaus440 » ma 17 mar 2014 19:26

Wij hebben een Knaus sudwind uit 1997, de indeling van de le Car lijkt daar wel heel erg veel op.
Het bed is heerlijk ruim! iets van 215 bij 220 cm.
Het is geen grote caravan, maar voor ons tweeën is hij ruim genoeg, zeker met de voortent ervoor.
We hebben een eindkeuken en er is dus ruimte genoeg wanneer ik aan het koken ben, dat mijn vrouw achter me nog dingen kan doen.
Het geheel geeft ons geen krap gevoel, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik heb de foto's nog eens goed bekeken, maar onze knaus lijkt iets langer.
Ook de lengte van de banken lijkt bij de knaus iets langer.
En de ramen zijn in leCar duidelijk kleiner, de keuken en wc/wasruimte.
Kleine ramen in de keuken lijken me niet prettig.
Ik heb boven onze keuken in het dak een groot Heki dakluik gemaakt om goed licht in de caravan te hebben.
De keuken was anders gewoon te donker.
maar de basis indeling is echt hetzelfde.
Zit er een cassettetoilet in?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Zandkasteel

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Zandkasteel » ma 17 mar 2014 19:34

Als je echt voor seizoensplek kijkt is dit misschien een leuke optie? http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
Je kan achter de schuifwand op de treinzit 2 lattenbodems leggen met matrassen, zodat je een vast bed hebt. Voor koud weer een lekkere rondzit en een zee van ruimte onder de luifel en in de voortent!
Deze is al gepimpt er ook erg leuk om te zien: http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Trina » ma 17 mar 2014 20:00

RE.gif RE.gif ,
Van deze banken maak je niet een bed van 215x220 hoor. (Langslaper).
Ik denk een dwarsslaper van 120x190. Zal hooguit 140 x 190 zijn, maar dat denk ik niet.

Als de caravan goed onderhouden is kan het een goede caravan zijn.
1991 was een van de goede bouwjaren van Chateau en Homecar.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door MarcoC » ma 17 mar 2014 21:38

Moet het overigens perse een Chateau zijn?? Er zijn namelijk nog zoveel andere merken waar je wellicht wel de ideale caravan tussen kan vinden!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Knaus440 » di 18 mar 2014 11:42

Trina,
Het is ook jouw inschatting dat de zijkant banken van de leCar korter zijn?
In onze knaus kan ik met mijn 2 meter lengte zowel in de lengte als de breedte dus goed liggen.
Bijna altijd maken we het grote bed, maar in nood, lees tijdens het willen doorrijden naar bv Zuid-Frankrijk,
slapen we ook wel op de zijbanken. Die we dan tot 2 losse bedden omtoveren.

Dan lijkt het erop dat de lecar in zijn totaal ook korter zal zijn.
Poldervrouwtje, ga er dan even goed in zitten en lopen. Een goede brede zitruimte, of om te hangen mrgreen.gif
en bewegingsruimte naast de bank, dus voor de keuken, is best prettig.
Of beter gezegd, noodzakelijk om de stemming een beetje goed te houden mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » di 18 mar 2014 19:38

wat fijn dat jullie meedenken ;-)

Waarom chateau ? Nou.. dat kennen we.. Ik ken / heb weinig ervaring met andere merken. Ik sta open voor alles.

Misschien handig om dan te omschrijven wat we zoeken ?

Caravan waar iig. 2 in kunnen slapen en in nood 3 (onze jongste wil nog wel eens bij ons slapen).. Keuken op de kop óf aan de achterzijde (dus niet met raam in de voortent zeg maar).
We zitten nauwelijks in de caravan, daarom is een goede voortent en ruime voortent wel van belang.
Toilet mag maar is geen must. Porta potti voor de nacht is ook prima.
Beetje licht interieur en een beetje fatsoenlijk bed maat (dus indien mogelijk breder dan 140x200).. Ik ben nl. nogal lang en ik kan anders niet languit liggen. Die oude chateau die we hadden ooit was ook mooi qua breedte (ik vermoed 2.10 )
Verder 2/3 pitten om op te koken (ik kook meestal buiten onder luifel, hooguit pannetje aardappelen/pasta binnen..)
Voldoende opberg ruimte
En fatsoenlijke maat qua voortent.. Ik wil wel normaal kunnen zitten binnen indien nodig.
En niet te zwaar.. dwz niet als leeggewicht al 1000 kilo. We rijden in een Xsara Picasso 2.0 hdi en die trekt wel maar is geen krachtpatser..

Nou.. dat is een best lijstje..
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Knaus440 » wo 19 mar 2014 14:48

Over de 2.0HDI hoef je je geen zorgen te maken.
We hebben jaren 2 keer een C5 gehad, 1 keer met de 110pk hdi en de 2e met 140pk HDiF motor.
Beide met automaat overigens, 1e auto 4 bak, 2e auto, 6 bak.
Maar met onze Knaus van 1200kg wisten beide auto's wel raad!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » di 8 apr 2014 21:26

We zijn nog steeds op zoek ...
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door MarcoC » di 8 apr 2014 22:30

Ondertussen al wat caravans bekeken?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Waar op letten bij cantara 928 uit 1985?

Bericht door Poldervrouwtje » do 8 mei 2014 09:36

Ja van alles , maar nog niet dé caravan gevonden ..
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”