chateau chalista 450

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: chateau chalista 450

Bericht door Kingpin1966 » zo 1 dec 2013 11:38

RE.gif
Dan moet er iets goed mis zijn als dat zo is.
Zo komen ze echt de fabriek niet uit.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: chateau chalista 450

Bericht door Chatootje » di 3 dec 2013 19:42

RE.gif
Het aanhouden van reserve-onderdelen is voor elke fabrikant een belangrijke kostenpost. Zij zullen pogen om de voorraad zo klein mogelijk te houden. Zeker wanneer het om modelgebonden onderdelen gaat als toiletruimtes, fronten, achterkanten, ramen etc., dan loop je het risico dat de koek eens op is. Naarmate je caravan ouder wordt, neemt dat risico natuurlijk toe, zeker wat betreft de fronten en achterkanten
Toen ik mijn caravanreparateur vroeg wat hij deed als er geen kunststofdelen meer zijn, was zijn antwoord: repareren. Duurt iets langer, maar het kan wel. Ik heb nu een nieuwe achterbumper op mijn Chateau, maar wellicht komt ooit het moment dat de koek op is.
Groet

Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Dirk

Re: chateau chalista 450

Bericht door Dirk » di 3 dec 2013 20:39

Beste Gert, wat je daar schrijft over geen stijfheid in opbouw, dat lijkt volgens mij nergens op.
Ik ben er zeker van dat de oorzaak hiervan een defecte schokdemper is en dan gaat een caravan natuurlijk zwalpen....

gert en gea

Re: chateau chalista 450

Bericht door gert en gea » di 3 dec 2013 20:52

RE.gif
beste dirk,
daar heeft hij voor op zo schokbreker testbank gestaan.
ze zeggen vaak wat over een hobby, maar met die heb je zeker een hobby.
als het goed gaat is hij nu gauw van die caravan af.
het is maar beter voor mijn maat tot ik er niet te veel over vertel. :oops: :(

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: chateau chalista 450

Bericht door Kingpin1966 » di 3 dec 2013 20:56

RE.gif
Gaat het hier nu over een Chateau Calista met "loszittende opbouw" of over een Hobby?
Ik snap er nu even niks meer van. scratch.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

gert en gea

Re: chateau chalista 450

Bericht door gert en gea » di 3 dec 2013 21:47

RE.gif
we hadden het hier over een chateau!
toe kwam er iemand die begon over een kip caravan?
en als ik zeg tot je met een chateau gelijk een hobby hebt, waar dan "toevallig" niet achter te rijden is vraag jij waar het hier over gaat.
alles wat aan die chateau binnen kapot kan gaan of kan gaan los zitten is bij die gebeurt.
wij zeggen altijd die is op vrijdag de 13 gemaakt?
ik begreep ook niet wat die kip met een chateau te maken had!

Gerhard N

Re: chateau chalista 450

Bericht door Gerhard N » di 3 dec 2013 21:54

in de laatste dagen van Chateau is Kip de eigenaar geworden van die merknaam!

Dirk

Re: chateau chalista 450

Bericht door Dirk » di 3 dec 2013 22:33

Neem twee identieke caravans en bekijk deze eens na 15 jaar... Het kan goed zijn dat de ene nog in nieuwe staat verkeerd en de andere volledig afgejakkerd is scratch.gif .
Ligt dit dan aan de caravan of aan de eigenaar..... scratch.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: chateau chalista 450

Bericht door Kingpin1966 » di 3 dec 2013 22:41

RE.gif
Ik zou zeggen het laatste.
Onze caravan is 13 jaar oud maar dat zie je er echt niet aan af.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: chateau chalista 450

Bericht door JPGeetje » wo 4 dec 2013 06:39

gert en gea schreef:het beste is als je eens achter een chateau gaat rijden , en dan geen uur of zo maar een dag!
je houd dit niet vol en je wordt bang achter zo caravan,
het lijkt wel of de opbouw er los opstaat.
er zit volgens mij geen stijfheid in die opbouw, ik weet niet of stijfheid het goede woord is, er zit geen goed verband in!
gr, Gert
Jij doet hier voorkomen dat een Chateau per definitie een slechte caravan is.
Welnu als dat zo zou zijn dan zou dat ook gelden voor de HomaCar, Beijerland en Delta.
Al deze caravans zijn tot het faillisement van de Tirusgroep in Hamont door elkaar van de band gelopen.
Onzin natuurlijk, allemaal goede caravans die hun geld waard waren.
Dat neemt niet weg dat er ook bij de Tirusgroep caravans werden gemaakt die achteraf ontwerpfouten hadden.
Iets wat bij alle merken wel voorkomt.
Wat jij hebt waargenomen zal dan ook exemplarisch zijn en kan meerdere oorzaken hebben.
Die kunnen varieren van een slechte schokbreker (als die caravan schokbrekers heeft), onjuiste bandenspanning, rijstijl van de bestuurder tot een slecht beladen caravan. Allemaal zaken waarvoor je de producent niet verantwoordelijk kunt stellen lijkt mij scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: chateau chalista 450

Bericht door Ab » wo 4 dec 2013 09:14

thumbup.gif
Mee eens.
Het valt me ook op, dat veel mensen een caravan zien als een zeer gecompliceerd en hoog technisch apparaat.
Dat is het niet.
Een caravan is een simpel aanhangwagenonderstel, met een min of meer vierkante doos erop.
Die zo goed mogelijk waterdicht gemaakt is met kit en een afdeklijstje..
Bi elkaar gehouden door een doos parkers, wat kastwandjes en enkele kunststof delen.
Zoiets simpels is, als er wat aan mankeert, ook heel simpel te herstellen.
Vaak hoor je klachten over allerlei loszittende dingen.
Dan vraag ik me af..heb je dan geen schroevedraaier ? scratch.gif
Veel meer heb je niet nodig om een caravan in of uit elkaar te halen. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Dirk

Re: chateau chalista 450

Bericht door Dirk » wo 4 dec 2013 09:43

RE.gif 100 % mee eens. Als je wat technisch inzicht hebt kan je alles herstellen zonder originele onderdelen. Zelfs een gescheurd voorfront kan je afnemen en langs de binnenzijde repareren met polyesterdoek. Een bumper kan je ook goedkoop herstellen of zelfs weglaten en de signalisatie rechtstreeks op de achterwand plaatsen zoals dat vroeger gebeurde.
Ik heb gewerkt voor een zeer groot transportbedrijf en daar werden kunststoffronten van vrachtwagens en bv. frigo opleggers perfect zicht- en naadloos hersteld zonder originele vervangstukken omdat het zeer goed te doen is en veel goedkoper als je het zelf kan. Probleem is dat veel mensen zelf nog geen lampje kunnen vervangen.

breimer
Berichten: 43
Lid geworden op: di 12 nov 2013 21:11

Re: chateau chalista 450

Bericht door breimer » wo 4 dec 2013 21:17

ik heb net een bijna 9 jaar oude home-car ingeruild.
inderdaad een chateau in een andere stijl maar boukwaliteit gelijk, werden ook in dezelde fabriek gemaakt.
Caravan is noch prima, en is goed in elkaar gezet.
vind dat gert en gea niet ondrbouwd het merk chateau volledig onterecht afkraken, ik neem ze dan ook niet serieus.
heb meer dan twintig jaar een caravan, lees testen zowel van nieuw als gebruikt.
Chateau komt er gemiddeld altijd wel goed uit. uitschieters zijn er bij elk merk.
en wat ik dan wel herken is b.v. de wat slordig gemonteerde bedraading/aanleg elektra bij chateau uit bepaalde bouwjaren.
Maar ook andere merken hebben dat.
Er kan bij elk merk wel eens een slecht exemplaar voorkomen, maar het komt veel vaker voor dat er schade onstaat omdat mensen volledig onterecht denken dat een realief simpel stukje techniek dat caravan heet geen onderhoud nodig heeft.
En hem overbelasten, lagers/as/en schokbreekers nooit kontroleren.
Ja dan zal het zeker bij gert en gea ook mis gaan.

Bert Harry

mavi

Re: chateau chalista 450

Bericht door mavi » vr 13 dec 2013 11:03

Hallo allemaal,

Wij hebben ook deze caravan alleen uit het jaar 2004. Echt een aanrader. Ziet er nog fantastisch uit en is gewoon zeer degelijk.

Wij hebben absoluut geen moment spijt gehad van deze aankoop.

In het begin hebben we best getwijfeld of een Chateau maar naar de eerste vakantie waren we overtuigd.

Mocht je nog vragen hebben PM maar.

Gr
Mavi

mavi

Re: chateau chalista 450

Bericht door mavi » vr 13 dec 2013 11:06

Chatootje schreef:RE.gif
Dag Jananne,

Vervelend dat je met jouw Chateau uit 2001 problemen hebt gehad. Ik had hetzelfde model uit 2000 (tweede hands gekocht) alleen de leverende dealer, Vinken uit Asten, had bij de eerste aflevering, de aluminium strip losgehaald, alle schroeven uit het front verwijderd, nieuwe gaatjes in het front voorgeboord en het front opnieuw vastgezet. Niks scheuren in het front en niks lekkages. Over de douchebak kan ik geen oordeel geven, maar de rotte plekken, lijken mij een gevolg van het gescheurde voorfront. Dat de lijmlaag van de voorramen loskomt, kun je Chateau niet verwijten, dat moet je de fabrikant van die ramen aanrekenen. Kennelijk geldt voor jou "eens een dief altijd een dief" en daarom kraak je elke Chateau af. Als we allemaal zo gaan denken, dan kun je beter geen caravan kopen, want alle, ook de gerenommeerde fabrikanten, laten steken vallen en ontkennen dat vaak ook nog. Ik kan zo een rijtje merken opnoemen waar problemen mee zijn (geweest) en zoek maar eens op dit forum, dan heb je wel een paar uurtjes leesvoer.
Nu terug naar de modelreeks waar Touran zijn oog op heeft laten vallen. Daar is niks mis mee. Kip heeft nog een reeks Chateau's Calista gebouwd en heeft precies dezelfde constructie toegepast. Als die dan zo slecht was, dan had Kip dit zeker verbeterd. Jammer van jouw ervaringen, maar de caravanwereld is groter dan alleen jouw "slechte" Chateau. Mede door jouw negativiteit heeft Chateau zijn goede naam verloren en is wellicht mede daardoor ten onder gegaan. Ik heb een van de laatste Belgische Chateau's Calista 450 en ik ben er super tevreden over en geloof me, ik ben een kritische en ervaren caravanner.
En over de verkrijgbaarheid van reserve delen, ik had deze zomer een ongelukje en reed een fikse scheur in mijn achterbumper. Een klein paaltje niet gezien bij het achteruit rijden.. Twee weken later zat er een geheel nieuwe bumperpartij op. Er zijn een tweetal bedrijven die alle kunststofdelen uit het faillissement hebben gekocht. Voorlopig zit dat dus nog wel goed. Daar zou ik me niet druk over maken.

Groet
Chatootje.

Helemaal mee eens, wij zijn een jong stel en lazen ook niet heel veel goeds... Maar ik zou hem iedereen aanraden.

Ik zou bijvoorbeeld nooit voor een Hobby gaan want dan heb ik helemaal geen vakantie... Altijd wat....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: chateau chalista 450

Bericht door Daphne » vr 13 dec 2013 11:19

RE.gif

Dus je denkt dat wat je over Hobby leest wel waar is? scratch.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: chateau chalista 450

Bericht door Jan van Vijven » vr 13 dec 2013 11:26

mavi schreef:
Ik zou bijvoorbeeld nooit voor een Hobby gaan want dan heb ik helemaal geen vakantie... Altijd wat....
(bijna) alle voorgaande berichten kunnen nu herhaald worden maar dan met een andere merknaam awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

mavi

Re: chateau chalista 450

Bericht door mavi » vr 13 dec 2013 13:06

Daphne schreef:RE.gif

Dus je denkt dat wat je over Hobby leest wel waar is? scratch.gif

Dat wil ik er juist mee zeggen. Ik zal bij de volgende caravan ook naar Hobby gaan kijken. Het is gewoon een gevoel wat je ermee hebt.

Net zoals met een auto kun je gewoon pech hebben maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.

scratch.gif scratch.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: chateau chalista 450

Bericht door Kingpin1966 » vr 13 dec 2013 13:11

RE.gif
Dan heb je je wel een beetje ongelukkig uitgedrukt om eerlijk te zijn.
Je suggereerde nl. alsof er aan een Hobby caravan niks deugt, het geen natuurlijk pertinente onzin is.

Deze "kou" ook weer uit de lucht.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

gert en gea

Re: chateau chalista 450

Bericht door gert en gea » vr 13 dec 2013 20:28

RE.gif
ik zal proberen om te vertellen hoe het nu zit met de caravan van mijn caravan maat.
volgens de handelaar waar de caravan toen gekocht is en die heeft ook elke twee jaar een beurt aan deze caravan gegeven is deze caravan door hem in genomen en hij heeft zijn geld wat hij er nog voor verwachte,
volgens die firma waar hij nu op het terrein staat zal deze caravan gesloopt worden.
mijn maat heeft nu een andere caravan daar aan geschaft en hopelijk heeft hij hier meer plezier van als van zijn chateau.
dus ik denk tot er toch wel iets mis was met deze caravan. :oops: :oops:

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: chateau chalista 450

Bericht door PeterD » vr 13 dec 2013 21:44

scratch.gif
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

gert en gea

Re: chateau chalista 450

Bericht door gert en gea » vr 13 dec 2013 21:57

RE.gif
misschien iets voor jou peter,
zonder kenteken kopen kun jij misschien vinden wat er mis is hier mee! thumbup.gif

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: chateau chalista 450

Bericht door PeterD » vr 13 dec 2013 22:07

Ik weet dat het aan mij ligt, maar ik snap echt niet wat je ons nu duidelijk probeert te maken.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Dirk

Re: chateau chalista 450

Bericht door Dirk » za 14 dec 2013 08:45

RE.gif
Veel blaten maar weinig wol...
Je keurt alles af maar weet niet wat er mis mee was.... stom.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: chateau chalista 450

Bericht door Jan van Vijven » za 14 dec 2013 09:17

Die zogenaamde "handelaar" als die al bestaat weenie.gif sloopt helemaal niets, om de doodeenvoudige reden dat zoiets uit een stuk meer opbrengt, in Nederland of ver erbuiten...
Hij heeft dat karretje niet gekocht voor jou plezier hoor!

Maar het zijn altijd leuke verhalen die het goed doen bij de klanten: "ach meneer/mevrouw ik zou het niet eens meer durven verkopen, echt niet hoor" awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”