Caravelair modellen 2009

Miguel

Caravelair modellen 2009

Bericht door Miguel » wo 25 feb 2009 23:45

Een merk dat ik nog niet veel tegengekomen ben op dit forum: Caravelair.
Bij wijze van inleiding, misschien eerst het volgende:
Ik heb altijd met een tent gereisd, doch nu hebben wij een dochtertje van veertien maanden en overwegen we om een nieuwe caravan te kopen.
De aankoop is pas voor volgend jaar, maar ik begin mij nu al goed te informeren en merken te vergelijken. Je kan niet genoeg lezen erover...
Ik heb absoluut geen enkele ervaring en moet vaststellen dat het aanbod enorm groot is.
Mijn voorkeur gaat uit naar een indeling met vast stapelbed achterin en een vast twee persoonsbed vooraan. Ertussen is er dan een treinzit.
Want ik heb absoluut geen zin om iedere avond te gaan ombouwen als er vaste indelingen bestaan. En zitplaats zal voor mij wel in de buitentent zijn.
Mijn wagen mag max. 1400 kg trekken, dus hou ik ook hiermee rekening.
Wat mij enorm opvalt, is dat er bij verschillende merken dezelfde caravantypes bestaan, maar dat deze dan weer verschillen in gewicht.
Ik weet dat Caravelair niet de populairste caravan is, maar daar deze gemiddeld 200 a 300 kg lichter zijn dan bijv. een Fendt met dezelfde indeling, kan ik wel een grotere caravan trekken als deze van Cavalair is. Ik heb ook wel al vastgesteld dat de meubels van lichtere kwaliteit zijn, maar gezien de gewichtsklasse (en ook de prijs), lijkt een Caravelair dan ook een goede keuze. Ook naar opties heb je in vgl. met de duurdere merken niet te klagen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Caravelair 486 style ambiance.
Ik vermoed ook dat de wijze waarop je met je caravan omgaat veelbepalend is voor de levensduurte, of het nu een Caravelair of vb. een Knauss is.
Eveneens vermoed ik dat Caravelair nu al heel wat beter is dan vroeger. Voor sommigen is de naam belangrijker dan wat men krijgt voor zijn geld en als je voor een Caravelair al 15690,00 euro betaald, zal dat toch wel zo slecht niet zijn hoop ik.
En voor mij is een lichter kastje niet noodzakelijk een slechter kastje. Het is per slot van rekening niet om gans het jaar in te wonen, want afgezien van wat meer triplex platen ziet een Caravelair Ambiance er op zijn minst even gezellig uit als de duurdere merken en de indeling is hetzelfde.
Ik hoop graag wat ervaringen te vinden van andere Caravelair gebruikers, want die zijn echt wel zeldzaam op dit forum.

PS.: ik droom nu al weg bij het zien van de vele foto's en brochures. Ik kan niet wachten om met een caravan op reis te gaan en collega caravanners te leren kennen... :D

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » do 26 feb 2009 00:11

Hoi Miguel,
je hebt je blijkbaar al goed verdiept in de materie en bent er al helemaal uit. En je hoeft je niet te verdedigen hoor :wink: ieder maakt een eigen keuze en je kunt je geld maar één keer uitgeven.
Ik heb de nieuwe Caravelair alleen maar in een folder gezien en ziet er goed uit.

Veel plezier met het dromen, en mijn moeder zei vroeger altijd: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Maar dat geldt niet voor het bezitten van een caravan want dan begint het vermaak pas goed!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Smit
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 13 feb 2009 05:40

Bericht door Smit » do 26 feb 2009 05:36


Vliedje

Bericht door Vliedje » do 26 feb 2009 07:07

:) :) Hallo Miguel, Lekker kopen waar je voorkeur naar uitgaat, je budget toelaat en je auto veilig kan trekken. Caravelair is niet zo impopulair als je wellicht denkt. Het merk behoort nog altijd bij de 15 best verkochte merken van NL. Dus slecht kan het allemaal niet zijn.
Zelf hebben wij van 1998 tot 2005 een Caravelair gehad en zijn daar heel veel mee op pad geweest in Duitsland, Frankrijk, België, Slovenië en Oostenrijk en afgezien van wat kleine marginale dingen er nooit problemen mee gehad. Ik zou zeggen, geniet er gewoon van!

Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

Bericht door Marc A » do 26 feb 2009 09:58

dag Miguel,

wij hebben net een Caravelair Ambiance Style besteld;
wel de 460.
We zochten er eentje met een eindkeuken en een vast bed.
De Antares luxe 400 was een kanshebber,
maar de Ambiance had een bed in de langsrichting, vrijstaand,
en dat gaf de doorslag.
Dat niet alleen de lengte, maar ook het gewicht nu meer is, is inderdaad
hier niet zo'n probleem.
Begin april hebben we hem, en proberen we hem uit in Zeeland.
Ik breng wel verslag uit op het forum.
Voor ons een d r o o m van een caravan. toppie.gif

Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

Vliedje

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Vliedje » do 26 feb 2009 17:18

Miguel schreef:Een merk dat ik nog niet veel tegengekomen ben op dit forum: Caravelair.
Ik weet dat Caravelair niet de populairste caravan is, [/i] :D
:) :) Ik heb het nog even nagekeken in de laatste KCK, maar Caravelair staat qua aantallen verkopen op een gedeelde 6e plaats met Bürstner.
Daarmee laat het gerenommeerde merken als Kip, Avento, LMC, Tabbert, TEC en Wilk ruim achter zich.

Miguel

Bericht door Miguel » do 26 feb 2009 17:25

Blijkbaar is deze caravan toch populairder dan ik dacht.
Misschien omwille van het feit dat je bij de modellen in de middenklasse prijs toch veel uitrusting krijgt die je er bij andere merken als optie moet bijnemen.
Misschien zullen we met dit topic toch nog enkele ervaringen omtrent Caravelair vinden... :?

Enne Marc, proficiat met je keuze. Ik benijd je nu al. Laat zeker iets horen.

Louis
Berichten: 206
Lid geworden op: za 6 sep 2008 21:09
Locatie: Breda

Bericht door Louis » do 26 feb 2009 19:01

Miguel

Helemaal eens met Vliedje, kopen waar je zin in hebt.
Onze eerste nieuwe was in 83 een Caravelair Brasilia 380, en ik was er apentrots op.
Peugeot 308 SW 2016
Als de zon schijnt een Rewaco trike 1.6 115pk
Voor de dame een Opel Mokka 1.4 turbo
Bursner Nexxo 569 30 years edition

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Bericht door Knaapje » do 26 feb 2009 19:05

Wij (2 60-ers) hebben een Antares 400 (vast bed voorin, treinzit in het midden en eindkeuken/toilet) van 2007.
Doordat onze auto maar 1000 kg mocht trekken waren we aan een kleinere, lichtere caravan gebonden. Kwalitatief is het zeker geen Constructam of Avento, die we in het verleden ook gehad hebben. We hebben er echter geen moment spijt van. Hij is voor ons ruim genoeg en handig te manoevreren. Is wat minder geisoleerd dan de zwaardere, duurdere, maar kompleet uitgerust. Heeft goede rijeigenschappen.
Zeker het overwegen waard.

Knaapje

Rockfire
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 17:15
Locatie: Harelbeke (Belgie)

Bericht door Rockfire » vr 27 feb 2009 00:09

Miguel,

Ook wij waren van plan een caravellair te kopen (een 426), zou wel een model 2008 geweest zijn. Alles zag er goed uit en ook het gewicht speelde een belangrijk rol (ivm mijn auto). Ik had ook wel het gevoel dat sommige daar soms wat minachtend over deden. Ook de tweedehandsprijs is wat lager dan van sommige meer gereputeerde merken. Ik ben er echter van overtuigd als je deze caravan goed onderhoud, je er ook lang van kan genieten.

Uiteindelijk is het bij ons de caravelair niet geworden, maar dan alleen omdat we op de 2e hands burstner zijn gebotst, die we nu hebben, en dit net iets beter was voor mijn budget.

Ik raad je wel aan van enkele dealers te bezoeken (ook buiten W-vl, vb in Ronse). Bij ons ging er echt nog wel een stuk af van de catalogusprijs. Ze kunnen scherpe prijzen maken en een voortent of luifel kan er meestal ook nog af.

Alvast veel succes in je zoektocht, wat ook plezant is.
Burstner 435 TS (BJ 2000) met Volkswagen Passat 1.6 Bluemotion

Kamilios

caravelair eldorado420

Bericht door Kamilios » zo 1 mar 2009 21:19

Wij kochten in 2007 een caravelair en tot op heden zeer tevreden. We zijn er reeds 110 dagen in weggeweest naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Eind december nog voor een verlengd weekend gaan kamperen en ondanks de vrieskoude buiten was het toch gezellig. Mijn vrouw haar ouders hebben een Burstner van 2008 die er kwalitatief beter uitziet en steviger meubilair heeft, maar al vlug 2000EUR duurder is. Door zijn lichtgewicht (1100kg) heb ik geen mover nodig en ook tijdens de reis heb ik weinig hinder tijdens het rijden. Voor mensen die hun caravan 6 maand gebruiken (overwinteren in Spanje bijv.), zou ik inderdaad overwegen een "duurder" merk aan te kopen, maar als je de caravan maar 5 à 6 weken per jaar gebruikt voldoet een caravelair ruimschoots. Hier en daar heb ik een aantal klusjes uitgevoerd die allicht niet nodig waren geweest bij een "duurder" merk. Er zal altijd een betere, mooiere, grotere, ... caravan te vinden zijn (zoals ik ieder jaar ondervind op campings en beurzen), maar bepaal je budget en eens je een goede indeling gevonden hebt met de juiste interieurkleuren, afmetingen, gewicht ... moet je je zeker geen zorgen maken over het merk caravelair.

Vliedje

Re: caravelair eldorado420

Bericht door Vliedje » ma 2 mar 2009 07:14

Kamilios schreef: Door zijn lichtgewicht (1100kg) heb ik geen mover nodig
:) :) Weliswaar off topic, maar als je een slechte rug hebt is ook 1100 kg. nog te zwaar. Dan ben je blij als je de hulp van die "Solex" kunt inschakelen.

Knutsel

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Knutsel » zo 8 mar 2009 09:14

Als ik naar de omschrijving kijk zoals je de indeling wilt hebben
voldoet ook de caravelair 426 en die ligt rond de €11000,

zie evt ook de reviews bij caravantrekker.nl

Gebruikersavatar
HenkA
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 14 mar 2008 00:26
Locatie: gelderland
Contacteer:

Bericht door HenkA » ma 9 mar 2009 17:33

wij hebben nu een jaar de Caravelair Ambiance Style 390.
het vaste bed omgebouwd tot zitplaatsen(dus niet vast bed met goede kussens) ook dat kan prima met de caravelair omdat niet alles rond en geintegreerd is. wat inrichting betreft zit er nu hetzelfde in aan kwaliteit en spul als onze dettlef van 6 jaar geleden. alleen die was wel 400 kg zwaarder (en 40 cm groter). als je niet met de deurtjes gaat gooien lijkt de caravelair zich prima te houden. wij zijn in elk geval prima tevreden met het ding. gewoon een lekkera caravan om te trekken, en geen opgesmukt geheel met vooral teveel toeters en bellen...

groet

henk van eijk

Nisu
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 5 sep 2008 12:53

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Nisu » di 7 apr 2009 00:38

hoi miquel,

Heb jaren lang een caravalair bamba de luxe 395 gehad. Max gewicht 1000 kg. Iedereen vond het maar niets maar geloof me ik heb op wegen gereden waar een 4 wd moeite mee zou hebben maar ik heb alles gezien wat ik wilde zien. Het gaat niet om wat je hebt maar hoeveel plezier kan je hebben met zo'n ding. Kinderen zijn niet zo bewust van geld en waarde en springen een caravan in en uit, per slot van rekening is het hun huisje op vakantie. Voor jou geldt dit nog niet maar je koopt dit ding niet om over 2 jaar weg te doen en met kinderen neem je meer mee dan dat je met z'n 2en bent dus je kunt met een lichtere caravan meer meenemen, toch?

Als je naar een warm land gaat is deze caravan beslist het overwegen waard en blijf je in nederland neem een xtra deken mee.

ga het van je horen
Voor jaloezie moet je hard werken, medelijden krijg je gratis.

KlaasS

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door KlaasS » wo 8 apr 2009 17:23

Wij hebben vorige week een nieuwe Ambiance Style 400 opgehaald. We hadden een Antares 395 uit 2002, maar na een paar jaar wilden we toch wat meer comfort. Zo hebben we nu een vast bed met een goed matras, ringverwarming, een warmwaterboiler en een vast toilet. We zijn afgelopen najaar naar de caravanjaarbeurs geweest en hebben een aantal merken bekeken, maar de meeste merken hebben te zware caravans. Als je dezelfde opties wilt hebben kom je bij Knaus, Dettlefs, Hobby, Adria etc al gauw op 1200 kg of meer (totaal gewicht). Nu zitten we op 1100 kg en dat is voor onze auto te behappen. Ik wil niet voor de caravan een dure zware auto kopen, alleen voor die paar weken vakantie. Bovedien, onze ervaring met Caravelair is goed.

Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Marc A » wo 8 apr 2009 19:03

D DAY toppie.gif toppie.gif toppie.gif

nu woensdag zijn we in Londerzeel onze caravelair ambiance style 460 gaan afhalen,
vandaar D day.
Best wel spannend : onze eerste caravan.
We heben heel wat caravans bekeken, maar deze sprong er voor ons echt uit.
Eindkeuken, treinzit, en een vrijstaand bed, dat wilden we.
Ringverwarming, warm water, pre TV, stabilisator, reservewiel, groot dakluik, ijskast met vriesvak, douche,
hoge kwaliteitmatras en bekleding kregen we er allemaal bij.
Ik wil ook nog even reageren op een ander draadje over dealers, daar was sprake van onze dealer (expo caravaning center - Londerzeel)
Wij zijn hier 100 % tevreden, gingen daar ook op aanraden van een andere tevreden klant,
niets dan lof voor Alain en Caroline !! (dit was in verband met een onderhoud van Dethleff, want die verdelen ze ook)

in ieder geval :
we hebben hem
e e n d r o o m v a n e e n c a r a v a n

en met het Paasweekeinde zijn we ermee weg !!!!

Marc en Kristiane
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Wilkman » wo 8 apr 2009 19:08

Marc en Kristiane,

proficiat met jullie nieuwe aanwinst en veel plezier toegewenst :wink:
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Kroko

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Kroko » wo 8 apr 2009 19:35

Inderdaad Gefeliciteerd met die prachtige caravan.
Carevelair stond ook op ons lijstje toen we onze eerste caravan gingen kopen.
Weet niet juist het type meer maar het was iets met elips (eclips?) De tafel was in een ongewone vorm.
Ik vond het een prachtig ding.
Uiteindelijk is het een home car geworden omdat we net iets meer korting kregen.
Ik lees dat de eerste reis naar zeeland gaat , wij gaan met pasen ook naar zeeland.


Vriendelijke groeten kroko

Vliedje

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Vliedje » do 9 apr 2009 06:48

:) :) Marc en Klaas, beide gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan. Zoals al eerder gezegd, er is helemaal niks mis met dit merk. Wij hebben zo'n jaar of 8 veel plezier gehad van onze Caravelair Odysse 460. Die had van dat prachtige gepolitoerde houtwerk en een ovale tafel op één poot in een treinzit, eindkeuken en toiletruimte achterin en vast bed voorin. Zat zelfs standaard een afzuigkap in. En idd licht van gewicht, dus door veel auto's te trekken.

Miguel

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Miguel » ma 4 okt 2010 21:48

Al een tijdje geleden dat ik deze topic gestart heb.
Na een jaartje twijfelen (gaan we nu wel of niet voor een caravan), is nu de kogel door de kerk.
Op het komend salon, Mobicar 2010, gaan we onze Caravelair Ambiance Style 486 bestellen.

We zijn enkel nog niet uit over enkele opties, maar dat de caravan er komt is een feit.
Zal wel nog wachten zijn tot volgend jaar voor de levering, maar ja, niets is zo leuk als 'in de blijde verwachting' zijn.
We dromen nu al van onze eerste uitstapjes.
Deze week mijn eerste rijschool en volgende week mijn examen voor E achter B.

Daarna is de sky the limit...

Hou jullie nog op de hoogte...
Groetjes,
Miguel knipoog.gif

Vliedje

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Vliedje » di 5 okt 2010 18:33

caravan.gif caravan.gif Dag Miguel, Dan wil ik je nu al vast feliciteren met jullie beslissing. Ik hoop, maar ga er eigenlijk van uit, dat je er heel veel plezier van zult beleven. Ik vind het in elk geval een mooie caravan om te zien.
En je hebt gelijk; geen pret zo leuk als voorpret.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door kc » do 7 okt 2010 12:40

Dat is nog eens een olifantendracht... :lol: :wink:
Of : niet over 1 nacht ijs gaan ? (winter 2009 + die van 2010) :wink:

Maar ga je echt dààr (op de beurs) bestellen ? Geven ze in hun showroom niet dezelfde prijs - lees korting ?


Koen

Miguel

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door Miguel » do 7 okt 2010 13:07

kc schreef:Dat is nog eens een olifantendracht... :lol: :wink:
Of : niet over 1 nacht ijs gaan ? (winter 2009 + die van 2010) :wink:

Maar ga je echt dààr (op de beurs) bestellen ? Geven ze in hun showroom niet dezelfde prijs - lees korting ?


Koen
RE.gif
Absoluut. Ik heb alle dealers al in hun showroom bezocht. Het is echter zo, dat de caravans model 2011 nog niet te zien zijn (of hier en daar al eens een model). Op het salon zullen ze dan te bezichtigen zijn met de verschillende interieurkleuren (stoffen). Het is dan ook op het salon dat ik mijn keuze zal maken. Ik vind het nogal moeilijk om je keuze te maken op basis van enkele foto's uit een brochure. Ik weet ondertussen al ongeveer waar ik welke kortingen ik krijg. Handig is wel dat je op het salon maar één stand hebt van Caravelair en dat je daar dan alle dealers samen hebt. Dan kan je de ene al eens uitspelen tegen de andere wat betreft de salonvoorwaarden. Al staat mijn keuze van dealer al bijna vast, ik twijfel nog tussen twee. Op het salon zal ik dan de knoop doorhakken.
Ook vinden wij dat het salon ook een deel uitmaakt van het ganse 'koopproces' en het is bovendien sfeer opsnuiven en uitkijken naar die datum. Voor ons hoort het er gewoon bij.
Wij zullen trouwens al op de eerste dag vanaf openingsuur er bij zijn, zodat we toch bij de eersten zullen zijn om een bestelling te laten opmaken (wat dan weer naar leveringstijd voordeliger kan uitkomen). :wink:

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: Caravelair modellen 2009

Bericht door kc » do 7 okt 2010 13:20

Ja, ik geef je groot gelijk ivm bv. de interieurkleuren. Op foto is dat inderdaad niet zo goed te zien.
In het voorbije anderhalf jaar (had bijna 2 jaar geschreven boos.gif :wink: ) heb je blijkbaar wel heel veel op een rijtje gezet.
Zelfs de dealer + mogelijke kortingen weet je al.
In ieder geval : veel succes bij je aankoop OP het salon.
Ik begrijp het nu wel.

Maar : kan je, op het salon, echt bij beide dealers een offerte laten maken ?
Dat is dus van het ene tafeltje naar het andere gaan, in het zicht van de verkopers scratch.gif .

Koen

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”