Disselbak begint te scheuren.

Van Breugel

Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Van Breugel » di 18 sep 2012 07:21

Bij onze caravelair 426 uit oktober 2010 begint de disselbak te scheuren.
De scheurtjes zitten rondom de rangeer grepen.
Ik heb de reparateur hierover gebeld en die vroeg mij om fotos.
Nu ga ik dit weekend foto's proberen te maken want de caravan staat nu nog tot begin november op de camping.
Ik heb aangegeven dat de caravan pas in het voorjaar naar de reparateur kan omdat hij nu nog in gebruik is.
In dat geval is de garantie dan verlopen(is dan 2,5 jaar oud)

Mijn vraag is of iemand dit al meer is tegengekomen bij deze caravans.

Ps wij trekken/duwen nooit via de handgrepen maar ik gebruik de dissel om te sturen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Groetjes
Bart

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door blefke » di 18 sep 2012 10:13

Mijn buurman heeft ook last van scheurtjes in de disselbak.
En wel aan de zijkant die overloopt naar de voorkant ( bolling).
Hij heeft met een klein boortje een gaatje gemaakt aan het einde vd scheur,zodat deze niet meer verder kan scheuren.
Maar hier ben jij niet mee geholepn.

Wat ik niet snap is de caravan staat tot november op de camping en kunt hem pas in het voorjaar brengen??
Ik zou het ieder geval regelen voordat de garantie is afgelopen, of heel duidelijke afspraken maken die op papier komen te staan.
Zou jammer zijn als de garantie afgelopen is en je wordt dan niet meer geholpen.

Succes ermee.

Gr,
Blefke

Van Breugel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Van Breugel » di 18 sep 2012 12:46

Mijn ervaring met de trigano groep mbt garantie is toch al niet best.
De garantie verloopt oktober.
Dus ga ik er vanuit dat ik sowieso zelf moet gaan betalen.
Misschien moet ik hem in november nog aanbieden maar dan moet hij opgehaald worden als het vriest of sneeuwd.
Ik vind dit verschijnsel erg snel er is hooguit een keer of 20 "getrokken" aan de rangeergrepen.
Die er trouwens volgens mij ook voor gemaakt zijn.

Groetjes
Bart

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Chatootje » di 18 sep 2012 14:48

Dag Bart,

Ik neem aan dat je met reparateur de dealer bedoelt die hem jou als nieuwe caravan heeft verkocht.
Welnu met garantie is het zo dat je die hebt bij jouw dealer en niet bij de fabrikant. Dat de dealer dit weer kan verhalen op de fabrikant is zijn zaak.
Jouw dealer moet dus vervangen cq deugdelijk repareren.
Ik zou foto's maken en hem schriftelijk vragen het mankement te herstellen. Doe dit ruim voordat de garantie afloopt en stel hem voor een afspraak te maken voor herstel.
Je kunt dit uitstekend doen door hem te emailen met de foto's als bijalge. Datum en tijdstip ligt dan vast. Altijd handig als je elkaar bij de rechter treft.

Succes en laat ons weten hoe het afloopt.

Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

sprite1

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door sprite1 » di 18 sep 2012 16:59

idd nu claimen bij de dealer, maak dan niet uit wanneer het gemaakt word.

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Wissels » di 18 sep 2012 18:15

Van Breugel schreef:Bij onze caravelair 426 uit oktober 2010 begint de disselbak te scheuren.
De scheurtjes zitten rondom de rangeer grepen.
Ik heb de reparateur hierover gebeld en die vroeg mij om fotos.
Nu ga ik dit weekend foto's proberen te maken want de caravan staat nu nog tot begin november op de camping.
Ik heb aangegeven dat de caravan pas in het voorjaar naar de reparateur kan omdat hij nu nog in gebruik is.
In dat geval is de garantie dan verlopen(is dan 2,5 jaar oud)

Mijn vraag is of iemand dit al meer is tegengekomen bij deze caravans.

Ps wij trekken/duwen nooit via de handgrepen maar ik gebruik de dissel om te sturen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Groetjes
Bart
Hallo Bart,

ik weet niet hoe het nog geen 2 jaar geleden was, maar Caravallair biedt bij verkoop 3 jaar garantie aan op de caravan, bovendien mag je wettelijk gezien verwachten dat de caravan 2 jaar meegaat zonder gebreken. Ik zou hem gewoon dus voordat de caravan 2 jaar oud is zo wie zo het probleem claimen bij je dealer, en met hem bespreken wanneer de caravan onder garantie gerepareerd gaat worden. Overigens ligt het garantieprobleem allereerst bij jouw dealer die jou deze caravan verkocht heeft, en niet bij de importeur cq. fabrikant.

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

Zandkasteel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Zandkasteel » di 18 sep 2012 18:24

Niet van uit gaan dat je zelf moet betalen!!! Dit kan toch niet bij een caravan van nog geen 2 jaar oud.
Als dealer geen actie wil ondernemen, desnoods rechtsbijstand inschakelen. Ga er voor!

Van Breugel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Van Breugel » di 18 sep 2012 19:06

hoi mensen,

ik heb net op de site van caravelair gekeken en volgens hun zit er 3 jaar garantie op en 5 jaar op lekdichtheid.
van het weekend ga ik even in het onderhoudsboekje kijken wat erbij zit.

De caravan is in het noorden van het land door ons gekocht en we hebben via budget caravans het adres van hun erkende reparateur door gekregen waar onze caravelair in onderhoud en reparatie kan met behoud van de garantie.
wij zelf wonen en Veldhoven NB vandaar dat we niet naar de bewuste dealer kunnen.

alleen de reparateur vertelden ons dat er 2jaar garantie op zat, dat moet ik dus even nakijken.

als er inderdaad 3 jaar garantie op zit dan hoef ik me niet heel erg druk te maken en kan ik hem in het voorjaar aanbieden icm een onderhouds beurt.

bedankt voor de reacties
groetjes
bart

Gebruikersavatar
Wissels
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 30 jul 2006 22:03

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Wissels » di 18 sep 2012 22:00

Hallo Bart,

je moet van de garantietermijn uitgaan die je hebt gekregen bij verkoop, dus in 2010, als dat toen nog voor 2 jaar was, dan moet je dus gelijk melden bij jouw verkoper dat je dit onder garantie gemaakt wil hebben, en daarmee niet afwachten tot je caravan van de camping afkomt. Pas als je een goede afspraak over de reparatie hebt met jouw verkoper of diens reperateur kan je mogelijke kosten voor jouw rekening voor zijn. Immers jouw verkoper Budget caravan is verplicht om garantie te geven, en dus niet zijn erkende reparateur of importeur.

met vriendelijke groet,

Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door WillyL » wo 19 sep 2012 10:29

Direct schriftelijk melden, eventueel zelfs aangetekend en indien je niet naar de ca ravan kan zelfs zonder foto's. Dan is het dossier in alle geval geopend. Bewijzen kan eventueel later nog.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Van Breugel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Van Breugel » wo 19 sep 2012 16:47

hoi,

ik heb net contact gehad met budget caravans.
let wel dit is niet het bedrijf die ons de caravan geleverd heeft.
bij een nieuwe bij hun gekochte caravelair zit 3 jaar garantie.
Daarna heb ik de dealer gebeld die hem geleverd heeft en zij geven 2 jaar garantie.

dus de fabrieksgarantie zit op het randje nu.(is bijna 2 jaar oud)

ik heb inmiddels het bedrijf gesproken die hem in onderhoud heeft en zij hebben aangegeven wanneer er aan de grepen getrokken word er geen garantie word verleend door de fabriek.
nu verplaatsen wij de caravan dmv te trekken aan de dissel/kogel van de caravan en trekken dus niet aan de grepen.
maar in de stalling bv word er waarschijnlijk wel getrokken aan de grepen.
Dit word dus een heel lastig verhaal.

wel heb ik hem gevraagd of ik fotos(zover dit duidelijk genoeg te zien is)mag doorsturen as zaterdag zodat zij in ieder geval wel een melding kan doen bij de fabriek van schade aan onze disselbak.
want Eind Oktober loopt de fabrieks garantie af en de caravan gaat pas 2 november van de camping af.

Ik heb hun ook gevraagd of de reparatie datum later mag zijn als de garantie aanvraag.
Dit was inderdaad zo, wel moet de aanvraag gedaan zijn voordat de garantie verlopen is.

Dus zaterdag maar hopen dat de foto's duidelijk genoeg zijn en dat de reparateur hiermee uit de voeten kan.
dan kan hij in de winter periode gerepareerd worden.

opmerking:
wij zijn uitermate tevreden over de service van Budget caravans en ook te spreken over het bedrijf wat het onderhoud en reparatie voor zijn rekening neemt!(zit in liesel)

groetjes
bart

Zandkasteel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Zandkasteel » wo 19 sep 2012 17:14

ik heb inmiddels het bedrijf gesproken die hem in onderhoud heeft en zij hebben aangegeven wanneer er aan de grepen getrokken word er geen garantie word verleend door de fabriek.

Dit kan toch niet waar zijn bart?????
Waarvoor zitten die grepen er dan? boos.gif
Het is alsof ze zeggen, zodra u de deur gebruikt door er door naar binnen te gaan, vervalt de garantie op de deur!
Wij duwen en trekken al jaren de caravan dmv de grepen, nog nooit een probleem gehad!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Ab » wo 19 sep 2012 17:31

Dat is inderdaad onzin.
De handgrepen zitten eraan om de caravan zonodig te kunnen trekken/duwen.
Dus moeten ze ook voor dit doel geschikt zijn.
Als ze dan kapot gaan, of het onderliggende gedeelte waar ze op vast zitten, is dat niets meer of minder dan een fabrieksfout.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Leentje » wo 19 sep 2012 23:40

Met beide bedrijven ben ik persoonlijk goed bekend. Hun service en onderhoud zijn ons prima bevallen!(wij kochten ook bij BC en onderhoud gebeurt ook bij door jouw genoemd bedrijf. Beiden gewoon fijne mensen die hard voor hun boterham werken) Nu ben ik stiekem wel benieuwd waarom er een derde partij meespeelt. Ik maak dat uit je verhaal niet precies op. Een naam hoeft niet, een bedrijf hoeft niet onnodig in slecht daglicht geplaatst te worden. Ik zie alleen de logica niet helemaal.
Succes met de oplossing!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Van Breugel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Van Breugel » do 20 sep 2012 07:17

Hoi

Zie mijn opmerking een paar reacties terug.
Wii zijn ook erg tevreden over bc en vdh in liessel!
Ik stel daarom ook niemand in slecht daglicht.

Die derde partij is de partij die de garantie moet goedkeuren en betalen.
Dit gaat dus om de importeur en de fabriek.
Volgens vdh in liessel betaald de fabriek dus niet als de grepen aan het scheuren zijn als er aan getrokken is!

Ik heb inmiddels de brief al klaar en komend weekend ga ik foto's maken.
Ik verwacht dat vdh de procedure in gang gaat zetten zodat de partijen op de hoogte zijn voordat de caravan van de camping af is en de garantie verlopen is.

Ik heb in de brief aan gegeven dat de foto's waarschijnlijk onduidelijk zijn maar dat de aanvraag wel alvast gedaan dient te worden en dat het bewijs( de caravan) in november bij hun kan staan.

Als we deze reparatie zelf moeten betalen zou dit ongeveer 1250 euro gaan kosten.
Dit vind ik on aanvaardbaar voor een caravan van nog net geen 2 jaar oud.

Conclusie; even afwachten totdat vdh de brief/ mail met de fotos( die waarschijnlijk te onduidelijk zijn) heeft ontvangen.
Wij zijn wel tevreden over bc en vdh maar de partij die stug doet is in dit geval importeur.

Groetjes
Bart

sprite1

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door sprite1 » do 20 sep 2012 09:51

ik heb het in andere topics ook al gezegd/aangehaald, vraag eens bij je verzekeraar wat wel en niet onder je verzekering valt....we betalen een boel premie mogen ze ook wel wat voor terug doen...kost je 1 telefoontje...en je weet een boel meer...

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Ab » do 20 sep 2012 17:32

Vervelende zaak..
Ik krijg echter steeds meer de indruk, dat het niet over een gescheurde disselbak gaat.
Het gaat naar mijn mening over het voorfront van de caravan toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Fam de Goeij » vr 21 sep 2012 20:07

Bij Erica recreatie Zeist stond in,ik dacht januarie 2010 toen ze nog caravelair dealer waren, ook een nieuwe caravelair in de showroom met een gat in de voorromp waar het handvat gezeten had. Toen was het commentaar naar ons---- de constructie is niet zo stevig! ---
Dus barsten langs de handgreep lijkt mij goed ook mogelijk,maar niet normaal,de handgreep is gemaakt om de caravan mee helpen voort te trekken. Enorme krachten aan de handgreep kan echter volgens mij geen ene handgreep ,op welk merk caravan dan ook, aan.

succes met onderhandelen met de verkoper van jou caravan en eventueel je verzekering!

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Ab » za 22 sep 2012 00:39

Echt wel.. als een caravan goed ontworpen is, kan je aan de handgrepen de caravan uit de modder slepen bijv.
Helaas worden bij sommige caravans de handgrepen er eigenlijk alleen voor de sier opgezet..
Maar als fabrikant blijf je aansprakelijk voor je produkt.
Handgrepen zijn ervoor bedoeld om een caravan met de hand te verplaatsen.
Als je handgreep dat niet aankan, ben je als fabrikant in gebreke. En dus ook aansprakelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Micky » za 22 sep 2012 01:15

Feit blijft dat ts voor einde garantie naar de dealer zal moeten, dus de caravan van de plek halen, je kunt namelijk ook geen garantie op een tv claimen met de opmerking dat je hem over een half jaar (dus na de garantie periode) komt brengen omdat hij aan de muur hangt..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sprite1

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door sprite1 » za 22 sep 2012 08:36

bij sommige dealers is een telefonische claim of Email met eventuele foto voor het einde van je garantie al voldoende en kan je dan later langs komen met de caravan...heb ik wel gehad in het verleden, was op vakantie in duitsland en mn koelkast hield ermee op binnen garantie tijd en ik zou terug zijn na einde garantie tijd, ff gebeld en dat was voldoende en na vakantie en dus de eigenlijke garantie, werd het element vervangen zonder kosten en nog op de camping ook waar ik toen weer stond in NL.

soms is een gewoon gesprek met de dealer(telefoon) al genoeg om dingen te regelen.....is mijn ervaring

Zandkasteel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Zandkasteel » za 22 sep 2012 09:42

Ik heb niet de reden gehoord, waarom de caravan niet voor november van de plek kan, maar voor minstens 1450 euro schade, zou ik toch wel gauw mijn caravan op de oprit willen hebben staan. Dat risico zou ik niet willen nemen. Desnoods vragen of een schade expert langs kan komen.

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Fam de Goeij » vr 13 sep 2013 15:26

En....jammer dat we niet horen of alles naar tevredenheid is opgelost! :(

Van Breugel

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door Van Breugel » vr 13 sep 2013 15:39

Hoi

Sorry ik was vergeten terug te koppelen.
Er werd niets opgelost omdat er aan de grepen getrokken zou zijn.
Niet bij caravan bedrijf en ook niet bij de importeur.

Zeer slechte service van caravelair, ik heb meer caravans met dit type voorfront/disselbak zien staan waar de hoeken eraf getrokken waren!
Die moeten dus allemaal zelf betalen?

Ik heb de caravan verkocht en erbij vermeld dat er scheurtjes rond de handgrepen zaten.

Dus uiteindelijk is het niet opgelost!

Ik heb hier van geleerd en koop nooit meer een caravan van deze groep.
Caravelair/sterkeman.
Groetjes
Bart

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Disselbak begint te scheuren.

Bericht door creative explorer » vr 13 sep 2013 16:34

Jammer om te horen, heb je verder nog juridische stappen ondernomen?

Ik zou dat zeker hebben gedaan, zoals ook al eerder werd aangegeven, je kan niet zomaar een item uit de garantie halen met een bepaalde reden.
De rechter keurt alleen redenen goed als er van te voren sprake is van een risico voorwerp, dus een lekke band, steenslag, botsing. In dit geval betreft het een constructiefout en komt dit ten alle tijden voor de aansprakelijkheid van de dealer cq fabrikant.

En mocht de fabrikant aangeven dat de rangeergrepen niet gebruikt had mogen worden, dan had dit zéér duidelijk gecommuniceerd moeten worden. Maar zelfs dan heeft de fabrikant eigenlijk geen poot om te staan, want je moet de voorwerpen gebruiken voor waar ze bedoeld voor zijn.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”