we gaan nu zaterdag kijken bij een antares 426 uit 2010.
deze caravan is dit jaar verhuurd geweest en nu te koop.
ik heb een vraag;
bij deze caravan zitten geen schokbrekers gemonteerd.
Zijn schokdempers niet noodzakelijk of kan er ook goed gereden worden zonder?
de man die hem wil verkopen zegt dat dit een as is met rubbers als vering en dat dan schokdempers niet nodig zijn.
graag jullie tips en/of mening.
groetjes
Bart
aanschaf caravalair 426 2010
Re: aanschaf caravalair 426 2010
Rubbervering heeft inderdaad een grotere (eigen)demping. De benaming schokbreker is feitelijk niet juist:de schok wordt gebroken door de vering (rubber of staal) De "schok"breker dempt de vering af,zeker een staaltorsie zou anders blijven veren en dient zo spoedig mogelijk tot rust te worden gebracht ,klaar voor de volgende hindernis.Gr.Jaap NB Toch geven schokbrekers ook bij rubberstrengvering nog wel verbetering, let dus op bev.punten daarvoor.
Re: aanschaf caravalair 426 2010
Het verhaal van de verkoper gaat wel een beetje mank.
De meeste caravans hebben rubbergeveerde assen. Dit zijn allemaal zgn torsieassen.
Er zijn ook assen, die een verenstaalpakket hebben, maar dat is in de minderheid.
Het blijft echter wel een feit, dat schokbrekers veel toevoegen aan (ook) een rubbergeveerde as.
Het is zelfs een eis, om bijv. in Duitsland 100 km/u te mogen rijden.
Maar natuurlijk kan je ook zonder schokdempers prima rijden, daar heeft ie wel gelijk in.
Zelfs zonder enige vering in de as kan dat.
Maar het kan altijd beter natuurlijk..
Net wat je wilt, en nodig hebt.
De meeste caravans hebben rubbergeveerde assen. Dit zijn allemaal zgn torsieassen.
Er zijn ook assen, die een verenstaalpakket hebben, maar dat is in de minderheid.
Het blijft echter wel een feit, dat schokbrekers veel toevoegen aan (ook) een rubbergeveerde as.
Het is zelfs een eis, om bijv. in Duitsland 100 km/u te mogen rijden.
Maar natuurlijk kan je ook zonder schokdempers prima rijden, daar heeft ie wel gelijk in.
Zelfs zonder enige vering in de as kan dat.
Maar het kan altijd beter natuurlijk..
Net wat je wilt, en nodig hebt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: aanschaf caravalair 426 2010
Wij hebben bij aanschaf meteen schokbrekers onder 426 laten zetten. De caravan ligt altijd beter achter de auto als die is voorzien van schokbrekers en een antislinger koppeling.
Re: aanschaf caravalair 426 2010
we hebben hem gekocht.
En inderdaad meteen schokberkers laten monteren kosten 125 euro extra!
ook meteen een mooie tent besteld, ventura pacific 300 met bijpassende luifel.
groetjes en bedankt voor jullie reactie's
Bart
En inderdaad meteen schokberkers laten monteren kosten 125 euro extra!
ook meteen een mooie tent besteld, ventura pacific 300 met bijpassende luifel.
groetjes en bedankt voor jullie reactie's
Bart
Re: aanschaf caravalair 426 2010
dag Bart
proficiat met jullie aankoop
en veel kampeerplezier met jullie caravelair
Marc
proficiat met jullie aankoop
en veel kampeerplezier met jullie caravelair
Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI
VW transporter T5 2,0 TSI