Problemen met Burstner averso 50

Plaats reactie
alex zwanenberg

Problemen met Burstner averso 50

Bericht door alex zwanenberg » za 1 jan 2011 21:34

Hallo, ik heb 1 1/2 jaar geleden een nieuw jubeleum model, Burstner averso fifty gekocht. Na een 1/2 jaar begonnen de 1e schroeven door de caravan te rollen. Het tussenbed klapte er steeds tussenuit. De deksel van het nachtkasje stond helemaal scheef. De waterafvoer ligt op en neer te denderen in tideraps. De dikke kit dotten zijn door de Franse zon uiteen gespat over de beplating. Bijna de helft van de schroeven zijn dolgedraaid waardoor de bed bodems geheel los aan de wand zitten.
Heb ik nu gewoon pech met een maandag morgen model of zijn er meer mensen met gelijksoortige klachten als het gaat specifiek over Bustner. De firma uit nabij Aken reageert niet meer op mijn klachten dus heb ik mijn rechtsbijstand hierop gezet.
Indien ik nu hetzelfde patroon terug hoor, dan weet ik dat ik niet de enige ben.
Laat u een reactie achter of mail naar

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Trina » zo 2 jan 2011 00:39

Ook al zou je de enige zijn. dit klopt niet.

Ik heb i.v.m. je privacy het emailadres verwijderd.
Degene die dat buiten het forum om wil, kan je benaderen via je privébox.

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door LekensMark » zo 2 jan 2011 00:51

Dit zou niet mogen, aan elke caravan kan wel ééns iets mis zijn maar hoe dat jij het beschrijft valt deze bijna uit mekaar. Niet netjes dat je caravandealer je in de kou laat staan en groot gelijk dat je verdere stappen neemt.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Kingpin1966 » zo 2 jan 2011 09:31

Ligt het nou aan mij of worden de caravans de laatste tijd steeds slechter inelkaar geschroefd? scratch.gif
We hebben hier toch al het nodige aan montagedrama's voorbij zien komen. :?
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Nick

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Nick » zo 2 jan 2011 10:02

Ik denk dat je deze problemen met elke caravan tegen kunt komen. De meeste schroeven die in een caravan zitten draaien dol als je ze met alle geweld vast wil draaien. Dit moet met "gevoel" gebeuren.
De ondergrond, en vooral de dunne beplating laat het nu eenmaal niet toe om iets echt vast te zetten. Toch blijven de meeste schroeven wel op hun plaats door de gehel constructie en het aantal gebruikte schroeven.
Ik wil hierbij niet zeggen dat dat gebeurd is maar niet iedereen heeft dat "gevoel" in de vingers om een losgekomen schroef weer wat vastigheid te geven.
Als er bij mij iets lostrilt probeer ik dat zo snel mogelijk (met beleid) weer vast te zetten al of niet met een extra hulpmiddeltje.
Ik denk dat de meeste caravan eigenaren dit wel zullen en kunnen beamen.
Nogmaals dit doet niets af aan de kwaliteit van de caravan, hier hebben de meesten wel last van vanwege de constructie.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Ab » zo 2 jan 2011 11:08

Hier kan ik volledig in meegaan, Nick.

Als ik het eerste bericht goed lees, valt het ook nog wel mee.
Die klachten zijn met een half uurtje werk op te lossen door elke handige Harry.
Echt iets kapot is er immers niet ?

Kit die uiteenspat ?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Overtollige kit komt bij elke caravan uit de naden, da's niks bijzonders. Kan je ook heel eenvoudig verwijderen.
Een schroefje wat los trilt is ook niet echt bijzonder, dat komt ook vaker, en ook bij andere merken caravans voor.
Als er echt heel veel los gaan, is er wel iets aan de hand.
Dat kan (zie het verhaal van Nick) komen doordat een (nieuwe ?) monteur in de fabriek het max. koppel van z'n schroefmachine te hoog had staan, en er een aantal dol zijn gedraaid.
Maar nogmaals, dat is simpel op te lossen, en op een goede manier te herstellen.

Ik begrijp de frustratie, als in een nieuwe caravan er schroefjes los raken, en je verwacht dat niet.
Maar troost je, het komt wel vaker voor, en kan gefikst worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door ine » zo 2 jan 2011 14:36

Het komt bij veel caravans voor.
Maar bijna altijd word het opgelost door de dealer.
Daar is hier geen sprake van en dat is niet zo als het hoort.
Wat je hier op het forum leest doen de dealers er wat aan en hiet niet.
Ik kan me voorstellen dat je je dan in de steek gelaten voelt.
Ondanks alle goede raad hier op het forum.
Sterkte in de strijd voor rechtvaardigheid.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door BertJan » zo 2 jan 2011 19:47

je kan burstner benaderen, als de punten door de fabriek worden geacepteerd als garantie punten (die een dealer kan claimen)dan kan je ze laten repareren bij een andere dealer en dan krijgt deze de uren betaald. scheelt gezeur met een dealer die je niet wil helpen.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door peter s » ma 3 jan 2011 09:03

Mag ik toch even stiekum vragen hoe hard je banden hebben gestaan? :oops:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Wim Verso » ma 3 jan 2011 10:50

Ik heb het hier al eens eerder geschreven, mijn Beyerland, toen een jaar oud, kwam het gehele aluminum aanrecht uit de rubberrand omhoog, gewoon losgetrild, dat was heel vervelend, hij kwam wel twee a drie cm omhoog.

Ik ben helemaal niet handig, maar een buurman op de camping, in Italie, heeft de schroeven daar waar hij bij kon komen, weer voor ons vastgedraaid, behalve aan de achterkant van de aanrecht, daar kon hij niet bijkomen, daar is het los gebleven, maar aan de voorkant was het probleem het ergste.

Eenmaal na vijf weken weer thuisgekomen, naar de Dealer in Heerhugowaard geweest en hij herkende het probleem, want wat gebeurd er vanaf de fabriek, als die caravan daar in elkaar word gezet, worden er kunstsof bouten en schroeven gebruikt, zodat dat dan na verloop van tijd lostrilt, en hij heeft dat vervangen door metalen schroeven.

Het probleem, heeft zich nooit meer voorgedaan, nu vier en een half jaar geleden.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Kingpin1966 » ma 3 jan 2011 11:47

ine schreef:Het komt bij veel caravans voor.
Maar bijna altijd word het opgelost door de dealer.

Groeten Ine
Dat bedoel ik dus ook, het lijkt wel of men bij de montage steeds slordiger wordt.
Of dat komt doordat men aan een caravan een bepaalde "doorloopsnelheid" (tijd die, per montagestation, maximum mag worden besteed aan de montage van een onderdeel) koppeld? weenie.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

jbx

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door jbx » ma 17 jan 2011 16:22

vul de gaten op, met een montage, of een plakkende kit, en draai de schroeven dan nogmaals voorzichtig vast.
Denk dat dit euvel opgelost is...kan elke doe het zelver wel.

alex zwanenberg

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door alex zwanenberg » zo 6 feb 2011 22:29

Beste mensen, bedankt voor jullie reacties ik weet nu dat het bij meerdere mensen speelt.
Laat een ding duidelijk zijn dat ik geen nieuwe caravan koop om vervolgens binnen de 2 jaar fabrieksgarantie gaan te doe het zelven.
Als ik u vertel dat mijn lattenbodems echt centimeters speling hebben en ik hiervoor de hele ringleiding van de verwarming moet los knippen.
De kit dotten zijn echt 10 tot 15 centimeter over de beplating gespat, dit kan ik wel verwijderen maar het is gewoon slecht afgewerkt.
Als je nog iets verder denkt dan vormt de constructie van de caravan 1 sterk geheel. Bij een steekproefcontole zijn er 50% van de schroeven dol gedraaid. De verwachte levensduur van circa 15 jaar komt letterlijk op losse schroeven te staan.
Nogmaals bedankt en ik hoop dat mijn rechtsbijstand iets kan betekenen, anders moet ik zelf aan de klus.

denniscc

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door denniscc » ma 7 feb 2011 14:01

Beste Alex,

wij zijn bijna een jaar in het bezit van een Averso 495tk (model 2010).
De problemen die u noemt hebben wij (nog) niet, maar ik hoop dat uw Averso weer netjes hersteld wordt.
Omdat ik in de technische branche werk heb ik uiteraard onze Averso goed bekeken op dit vlak.
De overtollige kit heb ik gelijk zelf verwijderd omdat dit mij nogal stoorde.
Het is wel zo dat hier en daar wat schoonheidsfoutjes te vinden zijn, maar niet die dingen die u noemt.
Wel belangrijk is dat als er iets los of kapot gaat dit altijd snel weer te repareren, of laten repareren.

Hopelijk wordt alles netjes hersteld.
Hou ons op de hoogte hoe dit afgehandeld word.

Met vriendelijke groeten,

Dennis

pieter61

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door pieter61 » zo 6 mar 2011 13:13

Ook wij hebben een averso fifty, de problemen die jullie beschrijven hebben wij niet, maar die van ons krijgt een buil op het voor front die in de zon steeds groter wordt.
Nu staat hij bij de dealer waar de front plaat vervangen wordt, dit met toestemming van de fabriek.
Ik ben benieuwd hoe dat zal uitpakken, achter de buil zit de toilet ruimte, het is dus een gladde plaat. caravan.gif scratch.gif

JannekeIvo

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door JannekeIvo » za 19 mar 2011 22:25

Dag allen,
Sedert april 2010 hebben we een Burstner Averso Fifty.
Quasi geen problemen.
Enkel de volgende punten kunnen we melden als kleine te herstellen mankementen:
- 1 scharnier los in de kleerkast ( werd hersteld )
- Rubber gelost aan de inkomdeur ( wordt opgelost )

Wel zijn we er tijdig op uitgekomen dat de beide banden vd caravan, meteen na de aflevering, een teveel aan druk hadden van ca. 1kg.
Ik kan me best voorstellen dat banden met een te hoge druk schade kunnen veroorzaken binnenin de caravan.

Ondertussen hebben we er toch reeds ca. 8.500 met gebold en ca. 40 dagen in verbleven.
Wij zijn tevreden.
Mvg,
JannekeIvo

Gebruikersavatar
Marieke S
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 dec 2010 10:21

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Marieke S » ma 6 aug 2012 11:40

Ook wij hebben een ‘bult’ ontdekt op waarschijnlijk dezelfde plek als pieter61 beschreef. Meestal zoeken wij op de camping een schaduwrijk plekje maar nu staat de caravan vol in de zon. Zodra de zon weg is verdwijnt de bult weer. Op de foto lijkt het of er een luchtbel onder de sticker zit maar dat is niet het geval. De caravan is van 2009 en moet deze maand voor de 3de vochtmeting.
Vocht ... of toch een ander probleem?

Voor pieter61, ik heb je een pb gestuurd omdat ik benieuwd ben naar de afloop.
Bijlagen
DSC_0582.jpg
DSC_0582.jpg (31.68 KiB) 13276 keer bekeken
Bürstner Averso fifty 390TS en Peugeot 307

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door jolly » ma 6 aug 2012 17:05

Mijn Bürstner Averso 450 ts van 2009 heeft ook al een aantal vijzen kwijt... boos.gif
Ook aan de schuine opstande plaat van het frans bed, scarnieren, knoppen en "kastopenhoudveertjes", ik denk dat dit ook mogelijk is door het lichtjes torsen en vibraties of andere bewegingen van de caravan waardoor de vijzen (schroeven) los komen. weenie.gif
Alle houtwerk is zodanig licht gemaakt wat de sterkte en vastheid er van niet ten goede komt. :(
Daarom heb ik wat reparatie gerief bij zoal wat dikkere schroeven, lijm, boutjes en moeren, ... idee.gif

De hoekjes van de legplanken in de kleerkast heb ik wel onder garantie laten vervangen door grotere, de plankjes zakten er voordien los doorheen. thumbup.gif

Zo houd ik mij in de vakanties bezig om mijn sleurhut te perfectioneren...

A never ending story blij.gif
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
Marieke S
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 dec 2010 10:21

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Marieke S » ma 16 sep 2013 14:59

Ook wij hebben een ‘bult’ ontdekt op waarschijnlijk dezelfde plek als pieter61 beschreef. Meestal zoeken wij op de camping een schaduwrijk plekje maar nu staat de caravan vol in de zon. Zodra de zon weg is verdwijnt de bult weer. Op de foto lijkt het of er een luchtbel onder de sticker zit maar dat is niet het geval. De caravan is van 2009 en moet deze maand voor de 3de vochtmeting.
Vocht ... of toch een ander probleem?
Wel een beetje laat maar ik wilde toch even melden dat het netjes opgelost is.
Wij hebben het probleem gemeld bij De Gelderse Caravancentrale in Barneveld.
De caravan is daar niet gekocht maar wel in onderhoud. Het probleem zat in de verlijming.
Zij hebben contact opgenomen met Bürstner en in maart dit jaar is het voorpaneel in zijn geheel (kostenloos) vervangen.
Prima service van de Gelderse en van Bürstner.
Bürstner Averso fifty 390TS en Peugeot 307

Gerhard N

Re: Problemen met Burstner averso 50

Bericht door Gerhard N » ma 16 sep 2013 17:27

Ik ben niet anders gewend van de Gelderse !

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”