Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Geplaatst: ma 16 sep 2019 12:14
Goedemiddag allemaal,
Even wat ervaring ophalen hier. De afgelopen drie weken zijn we heerlijk op vakantie geweest in Kroatie (11e keer op Bijela Uvala) en hebben het opnieuw prima gehad. De reis ging tevens prima (18 uur over 1300 km) met de Adria Altea 462PK (2011) achter de huidige auto een Mégane IV Estate GT205. Lekker met 90-100 de bulten over zonder problemen. En ja, ook de airco heeft het perfect gedaan (zie dit topic: viewtopic.php?f=60&t=39289&sid=af0ae2d7 ... b&start=25)
Nu waren we voor de laatste keer buiten het seizoen (morgen wordt de oudste dochter 5 en dus leerplichtig), met als nadeel: frisser 's avonds. We zaten dan de laatste paar dagen geregeld in de caravan bij schoonouders (Adora 462 PU van 2014), want die hebben vloerverwarming .
Nu waren we kort voor we op vakantie gingen nog bij een 2016 Knaus Duswind Silver Edition 500 FDK wezen kijken. Een super gaaf model (gladde wand vind ik sowieso mooier), en er zou 8,5k bij moeten. (12k inruil voor huidige 462 PK). Uiteindelijk toch niet gedaan, maar hey, als je eenmaal aan het rond kijken bent...
Zondag waren we dus op de laatste dag van de Dordt Open. Eerst Hobby en Fendt bekeken, maar mwa, dat is toch niet ons ding. Ja: Supergave caravans en qua interieur en afwerking op hoger niveau dan Adria, maar het mag van ons wel wat simpeler. Daarna dus naar Adria, en de opties bekeken voor caravans met stapelbed. De Adora (met gladde wanden) begint pas bij 573 opbouw met stapelbed indeling, dus toch de Altea bekeken.
En zo gingen we naar huis met een offerte voor een 2020-modeljaar 552 PK met vloerverwarming, 1700 kg as, en nog wat andere opties. En natuurlijk een nieuwe voortent, luifel, et. Moet alleen wel even wat meer dan die 8,5k bij.
(voorbeeld van een 2020 552 PK die in NL te koop staat, maar geen vloerverwarming heeft: https://www.speurders.nl/overzicht/cara ... 79315.html)
Kortom, we hebben wat om te overwegen zo kort na de vakantie.
Komend jaar mei staan we een maand op de Twee Bruggen, dus naast dat we een iets ruimere caravan willen, willen we ook vloerverwarming. De motivatie is er dus om wat anders te kopen. De auto mag 1700 kg trekken, daarom laat ik er ook een 1700 as onder zetten. In de toekomst kan die eventueel op papier terug naar 1500. Leeg weegt de Altea 552 PK namelijk zo'n 1200 kg, in de praktijk verwacht ik dus rond 1500 kg te blijven.
De auto heeft een rijklaar gewicht van 1505 kg overigens, en op de weegbrug zo'n 1850 kg. Volgens mij nog altijd een prima combinatie (1850 auto, 1500-1600 caravan). De huidige 462 PK zat altijd al flink over de 1300 kg heen (1470 afgelopen rit).
Mijn vraag aan jullie:
Zie ik iets over het hoofd qua auto-caravan combinatie?
Zijn er nog andere merk/type caravans met een opbouwlengte tussen 500-550 met stapelbed, zitje en frans/dwarsbed indeling die ik écht nog moet bekijken?
De huidige 462 PK kochten we eind 2016, en krijgen we nagenoeg hetzelfde voor terug (airco wordt overgebouwd). Nu ben ik niet zo van iets nieuws kopen. Daar schrijf je over het algemeen het hardst op af (bij auto's al helemaal). Of, valt dat wel mee? Geld op de bankrekening levert niets op, dus dat uitgeven aan een nieuwe caravan is nog niet eens heel gek.
Tips? Ervaringen? Een 'ik zou het anders doen' ?
Ik hoor het graag.
Even wat ervaring ophalen hier. De afgelopen drie weken zijn we heerlijk op vakantie geweest in Kroatie (11e keer op Bijela Uvala) en hebben het opnieuw prima gehad. De reis ging tevens prima (18 uur over 1300 km) met de Adria Altea 462PK (2011) achter de huidige auto een Mégane IV Estate GT205. Lekker met 90-100 de bulten over zonder problemen. En ja, ook de airco heeft het perfect gedaan (zie dit topic: viewtopic.php?f=60&t=39289&sid=af0ae2d7 ... b&start=25)
Nu waren we voor de laatste keer buiten het seizoen (morgen wordt de oudste dochter 5 en dus leerplichtig), met als nadeel: frisser 's avonds. We zaten dan de laatste paar dagen geregeld in de caravan bij schoonouders (Adora 462 PU van 2014), want die hebben vloerverwarming .
Nu waren we kort voor we op vakantie gingen nog bij een 2016 Knaus Duswind Silver Edition 500 FDK wezen kijken. Een super gaaf model (gladde wand vind ik sowieso mooier), en er zou 8,5k bij moeten. (12k inruil voor huidige 462 PK). Uiteindelijk toch niet gedaan, maar hey, als je eenmaal aan het rond kijken bent...
Zondag waren we dus op de laatste dag van de Dordt Open. Eerst Hobby en Fendt bekeken, maar mwa, dat is toch niet ons ding. Ja: Supergave caravans en qua interieur en afwerking op hoger niveau dan Adria, maar het mag van ons wel wat simpeler. Daarna dus naar Adria, en de opties bekeken voor caravans met stapelbed. De Adora (met gladde wanden) begint pas bij 573 opbouw met stapelbed indeling, dus toch de Altea bekeken.
En zo gingen we naar huis met een offerte voor een 2020-modeljaar 552 PK met vloerverwarming, 1700 kg as, en nog wat andere opties. En natuurlijk een nieuwe voortent, luifel, et. Moet alleen wel even wat meer dan die 8,5k bij.
(voorbeeld van een 2020 552 PK die in NL te koop staat, maar geen vloerverwarming heeft: https://www.speurders.nl/overzicht/cara ... 79315.html)
Kortom, we hebben wat om te overwegen zo kort na de vakantie.
Komend jaar mei staan we een maand op de Twee Bruggen, dus naast dat we een iets ruimere caravan willen, willen we ook vloerverwarming. De motivatie is er dus om wat anders te kopen. De auto mag 1700 kg trekken, daarom laat ik er ook een 1700 as onder zetten. In de toekomst kan die eventueel op papier terug naar 1500. Leeg weegt de Altea 552 PK namelijk zo'n 1200 kg, in de praktijk verwacht ik dus rond 1500 kg te blijven.
De auto heeft een rijklaar gewicht van 1505 kg overigens, en op de weegbrug zo'n 1850 kg. Volgens mij nog altijd een prima combinatie (1850 auto, 1500-1600 caravan). De huidige 462 PK zat altijd al flink over de 1300 kg heen (1470 afgelopen rit).
Mijn vraag aan jullie:
Zie ik iets over het hoofd qua auto-caravan combinatie?
Zijn er nog andere merk/type caravans met een opbouwlengte tussen 500-550 met stapelbed, zitje en frans/dwarsbed indeling die ik écht nog moet bekijken?
De huidige 462 PK kochten we eind 2016, en krijgen we nagenoeg hetzelfde voor terug (airco wordt overgebouwd). Nu ben ik niet zo van iets nieuws kopen. Daar schrijf je over het algemeen het hardst op af (bij auto's al helemaal). Of, valt dat wel mee? Geld op de bankrekening levert niets op, dus dat uitgeven aan een nieuwe caravan is nog niet eens heel gek.
Tips? Ervaringen? Een 'ik zou het anders doen' ?
Ik hoor het graag.