Bekabeling nieuwe Adora
Bekabeling nieuwe Adora
In afwachting van onze nieuwe Adora 753UC (2017) en het feit dat de planning wat krapjes wordt door uitgestelde levering,
ben ik alvast voor zover mogelijk e.e.a. aan het voorbereiden/uitzoeken. Wie heeft antwoord op het volgende:
Als het gaat om het elektrische gedeelte, wie kan mij vertellen in hoeverre pin 9,10, 11 en 13 (constante + en geschakelde + met bijbehorende massa's) zijn doorgetrokken? waar komen ze uit? In de kast van de elektra, of gaat de geschakelde al standaard door naar bijv. de koelkast?
ben ik alvast voor zover mogelijk e.e.a. aan het voorbereiden/uitzoeken. Wie heeft antwoord op het volgende:
Als het gaat om het elektrische gedeelte, wie kan mij vertellen in hoeverre pin 9,10, 11 en 13 (constante + en geschakelde + met bijbehorende massa's) zijn doorgetrokken? waar komen ze uit? In de kast van de elektra, of gaat de geschakelde al standaard door naar bijv. de koelkast?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ik gok dat de dealer je het beste antwoord kan geven of wel de importeur.
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ten eerste gefeliciteerd met je Adora!
Adria laat de 13-polige kabel vanaf de auto uitkomen in een verdeelkastje aan de onderzijde van de caravan, direct achter de disselkast:
Deze komt op de foto rechtsboven binnen. Linksonder gaat de zwarte kabel naar de achterlichten van de caravan. Verdergaat er een ribbenbuis met dikke kabels naar de koelkast (10) en de contante voeding naar de Schaudt voeding/trafo in je interieur (9). Als je de voeding of aarde anders wilt moet je dat dus in dit kastje omsteken. Heb ik ook gedaan.
Andere kabels zijn o.a. voor de sitemarkers aan de zijkant. De zwarte ribbenbuis, rechts onder, is bij mij een extra aansluiting richting de AL-KO ATC.
In werkelijkheid is over dit kastje nog een waterdichte deksel plus zwart afschermklap gemonteerd.
De 12 Volt is de caravan is vanaf de Schaudt voeding/trafo opgezet, met extra verdelingen in de keuken en in de garderobekast. De Schaudt zit bij mij onder bank rechtsvoor. De gebruiksaanwijzing komt overigens met een compleet elektrisch schema.
Adria laat de 13-polige kabel vanaf de auto uitkomen in een verdeelkastje aan de onderzijde van de caravan, direct achter de disselkast:
Deze komt op de foto rechtsboven binnen. Linksonder gaat de zwarte kabel naar de achterlichten van de caravan. Verdergaat er een ribbenbuis met dikke kabels naar de koelkast (10) en de contante voeding naar de Schaudt voeding/trafo in je interieur (9). Als je de voeding of aarde anders wilt moet je dat dus in dit kastje omsteken. Heb ik ook gedaan.
Andere kabels zijn o.a. voor de sitemarkers aan de zijkant. De zwarte ribbenbuis, rechts onder, is bij mij een extra aansluiting richting de AL-KO ATC.
In werkelijkheid is over dit kastje nog een waterdichte deksel plus zwart afschermklap gemonteerd.
De 12 Volt is de caravan is vanaf de Schaudt voeding/trafo opgezet, met extra verdelingen in de keuken en in de garderobekast. De Schaudt zit bij mij onder bank rechtsvoor. De gebruiksaanwijzing komt overigens met een compleet elektrisch schema.
Laatst gewijzigd door Conradi op vr 26 mei 2017 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Kijk Conradi, dit is nog eens een antwoord waar ik wat aan heb. Hier heb je in mijn ogen zo'n forum voor!
top dankjewel.
Wat heb je omgestoken? Wat was er niet naar je zin in deze standaard setup?
top dankjewel.
Wat heb je omgestoken? Wat was er niet naar je zin in deze standaard setup?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Graag gedaan
Als ik 't me goed herinner is standaard de 9 (plus) en de 10 (koelkast) aangesloten, maar samen op één massa-aansluiting. Daardoor kreeg ik een foutmelding in de boordcomputer van de auto. Door ook de 2e massa-kabel (voor de koelkast) te gebruiken was de foutmelding weg.
Als ik 't me goed herinner is standaard de 9 (plus) en de 10 (koelkast) aangesloten, maar samen op één massa-aansluiting. Daardoor kreeg ik een foutmelding in de boordcomputer van de auto. Door ook de 2e massa-kabel (voor de koelkast) te gebruiken was de foutmelding weg.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ah op die fiets. Dikke kans dat ik dan voor hetzelfde probleem kom te staan. maar dat is zo gebeurd dus.
Is deze Schaudt standaard op de caravan of had je extra pakketten of opties besteld aangaande de elektronica?
Is deze Schaudt standaard op de caravan of had je extra pakketten of opties besteld aangaande de elektronica?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Nee deze is standaard. Het is echter geen standaard model, maar speciaal voor Adria gemaakt. Het regelpaneel boven de deur is ermee verbonden.
Er bestaat nog een andere variant als je de boordaccu hebt besteld.
Er bestaat nog een andere variant als je de boordaccu hebt besteld.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ik ben nu in gesprek met de dealer wat er wel en niet gedaan moet worden aan inbouw.
Initieel wilde ik alles zelf doen. Ik ben handig, begrijp elektra en het is leuk natuurlijk.
Maar omdat de levering dusdanig vertraagd is en hij maar nèt voor de zomervakantie klaar is, zal ik toch wat zaken uit moeten besteden om tijd te besparen. De mover bijvoorbeeld zal al door de dealer gemonteerd worden.
Het batterij pakket heb ik bij de bestelling niet voor gekozen aangezien ik naar LiFePO4 wil en die natuurlijk een andere lader nodig heeft. Nu wordt er door de dealer e.e.a. aangeboden om in te bouwen aangaande lithiumaccu's en laders, maar mijns inziens is dat niet zo veel werk. Bovendien kan ik met zelfmontage makkelijker mijn eigen batterij en lader van voorkeur gebruiken, waar de dealer een beperkte (dealer)inkoop heeft aangaande verschillende merken.
Vandaar dat ik hier een inschatting probeer te maken van de werkzaamheden die nog voor de boeg liggen en of dat de moeite waard is om het voor een toch wel flink bedrag in te laten bouwen.
Initieel wilde ik alles zelf doen. Ik ben handig, begrijp elektra en het is leuk natuurlijk.
Maar omdat de levering dusdanig vertraagd is en hij maar nèt voor de zomervakantie klaar is, zal ik toch wat zaken uit moeten besteden om tijd te besparen. De mover bijvoorbeeld zal al door de dealer gemonteerd worden.
Het batterij pakket heb ik bij de bestelling niet voor gekozen aangezien ik naar LiFePO4 wil en die natuurlijk een andere lader nodig heeft. Nu wordt er door de dealer e.e.a. aangeboden om in te bouwen aangaande lithiumaccu's en laders, maar mijns inziens is dat niet zo veel werk. Bovendien kan ik met zelfmontage makkelijker mijn eigen batterij en lader van voorkeur gebruiken, waar de dealer een beperkte (dealer)inkoop heeft aangaande verschillende merken.
Vandaar dat ik hier een inschatting probeer te maken van de werkzaamheden die nog voor de boeg liggen en of dat de moeite waard is om het voor een toch wel flink bedrag in te laten bouwen.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ik heb gewoon ene verdeling met de dealer gemaakt.
Hij heeft de mover gemonteerd, ik de LiFePO4 accu en elektra-afwerking. Hij heeft de extra contactdozen voor buiten en citywater gemonteerd, ik heb 't afgewerkt
Hij heeft de mover gemonteerd, ik de LiFePO4 accu en elektra-afwerking. Hij heeft de extra contactdozen voor buiten en citywater gemonteerd, ik heb 't afgewerkt
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Daar zal het bij mij ook wel op uitdraaien. Citywater en gasaansluiting was al bij bestelling uitbesteed. De mover is daar nu bijgekomen.
Wat voor elektra afwerking heb jij nog gedaan, behalve de 2e aarde tegen foutmeldingen?
Welke lithiumaccu heb jij gekozen?
Wat voor elektra afwerking heb jij nog gedaan, behalve de 2e aarde tegen foutmeldingen?
Welke lithiumaccu heb jij gekozen?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Je kan toch ook je voorkeur lader en accu bij hem brengen voor inbouw.
Je kunt het altijd vragen lijkt mij.
Eric
Je kunt het altijd vragen lijkt mij.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ben blij dat ik niet de enige ben die heeeeeel lang op de levering van Adria moet wachten: 9 maanden ondertussen sinds betaling voorschot. 3 maand later dan voorzien (voorlopig). Pffff...
Qua aansluiting wens ik geen 12volt verbinding met de wagen. Enkel de verlichting natuurlijk. Kan dit door de 2 stekkertjes van de schaudt los te koppelen, zonder de ATC te storen? Koelkast gaat altijd op gas. De rest van de caravan gaat permanent op 12volt leefaccu. Alle stopcontacten krijgen eten via Victron omvormer.
Qua aansluiting wens ik geen 12volt verbinding met de wagen. Enkel de verlichting natuurlijk. Kan dit door de 2 stekkertjes van de schaudt los te koppelen, zonder de ATC te storen? Koelkast gaat altijd op gas. De rest van de caravan gaat permanent op 12volt leefaccu. Alle stopcontacten krijgen eten via Victron omvormer.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Voorschot??
Mag ik vragen waarom geen 12 volt van de trekker?
Ik zie eigenlijk geen reden om er aan te prutsen...
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Mag ik vragen waarom geen 12 volt van de trekker?
Ik zie eigenlijk geen reden om er aan te prutsen...
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
- Locatie: Midden van het land
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Heel verstanding om geen continu spanning van je auto in de caravan te gebruiken in kombinatie met ATC,
Ik heb daar al een stukje overgeschreven op 24-8-2016, na heel veel problemen nu eindelijk opgelost.
Succes en heel veel caravan plezier.
Gr Louis Hogendoorn
Ik heb daar al een stukje overgeschreven op 24-8-2016, na heel veel problemen nu eindelijk opgelost.
Succes en heel veel caravan plezier.
Gr Louis Hogendoorn
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Bekabeling nieuwe Adora
Geef dan even een link waar dit staat of leg het hier nog even uit.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Ik ken jouw historie niet, maar mijn ATC loopt gewoon via de constante voeding, en dat geeft geen enkel probleem. Is ook door Al-KO zo bedoeld.....Hogendoorn schreef:Heel verstanding om geen continu spanning van je auto in de caravan te gebruiken in kombinatie met ATC,
Ik heb daar al een stukje overgeschreven op 24-8-2016, na heel veel problemen nu eindelijk opgelost.
Succes en heel veel caravan plezier.
Gr Louis Hogendoorn
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
- Locatie: Midden van het land
Re: Bekabeling nieuwe Adora
RE.gif
Is jouw boord accu ook aangesloten op het 12v systeem van de caravan? Want dat geeft het probleem, of er moet een sperdiode tussen gezet zijn.
Is jouw boord accu ook aangesloten op het 12v systeem van de caravan? Want dat geeft het probleem, of er moet een sperdiode tussen gezet zijn.
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Nee, mijn boordaccu is enkel voor de mover bedoeld.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bekabeling nieuwe Adora
ben nu ook wel benieuwd naar het ATC verhaal.....
Waarom geen constante 12V verbinding? 500Watt zonnepanelen en een mppt laadregelaar die tot 50Amp kan en wil laden. Wat als die lader vindt dat (na aansluiten van autoaccu en starten van de wagen) de laadregelaar van de wagen te weinig spanning geeft? Conflicten tussen laadregelaar auto en laadregelaar in de caravan. Dus geen verbinding tussen die 2 aub.
Waarom geen constante 12V verbinding? 500Watt zonnepanelen en een mppt laadregelaar die tot 50Amp kan en wil laden. Wat als die lader vindt dat (na aansluiten van autoaccu en starten van de wagen) de laadregelaar van de wagen te weinig spanning geeft? Conflicten tussen laadregelaar auto en laadregelaar in de caravan. Dus geen verbinding tussen die 2 aub.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
- Locatie: Midden van het land
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Hierbij mijn bericht over het ATC probleem van vorig jaar 24-08
Beste forum lezers.
Ik wil even reageren op de problemen met de ATC.
Ik gebruik de ATC ook al 6 jaar, bij de eerste caravan werkte het systeem perfect, maar bij de nieuwe caravan nu 2 jaar was het een drama, steeds een rood ledje.
Na er veel erover gelezen te hebben en een bezoek aan ALKO service zuid Duitsland is het opgelost.
Even een uitleg van het systeem: in de ATC zit een geheugen die 13 geheugen plaatsen heeft, tijdens het rijden kan deze gevuld worden, bij een ingreep of slecht contact ook bij een snel genomen bocht zelfs voordat het systeem ingrijpt, ook als de paarse draad is aangesloten op je interne verlichting kan een lekspanning onstaan welke als een foutmelding opgeslagen wordt, als het geheugen vol is gaat het rode ledlampje branden, als je een uur rijd en er niets gebeurd zal er weer een plaatsje vrijkomen en gaat het ledlampje weer op groen.
Bij mijn rit in het voorjaar naar Portugal per dag 400 km, heb ik iedere avond de auto aangekoppeld laten staan, als dat niet kon heb ik een kabel van de accu naar de stekker van de caravan aangelegd, daardoor werd s’nachts het geheugen gewist, de hele rit geen roodledje meer gehad, maar dit is niet zo handig.
Maar nu mijn oplossing: ik heb de ATC rechtstreeks aangesloten op pin 9 en 13 de paarse draad van de ATC niet aangesloten, nadeel geen continu spanning in de caravan, in mijn geval geen probleem omdat mijn 12v systeem automatich overschakeld naar de moveraccu.
Inmiddels 2500 km gereden zonder problemen is en blijft groen!!!!!!!!!!!!!.
Als je de paarse draad wil aansluiten om onderweg 12 v spanning te hebben in je caravan zijn er enkele mogelijkheden:
Tussen de paarse draad van de ATC en het 12v systeem van de caravan moet er een perdiode tussen gezet worden bestelcode: ALKO1224853 !
Ook kan men een schakelaar er tussen zetten !
Deze twee mogelijkheden heb ik niet uitgeprobeerd, maar dit zou moeten werken!!!
Een vakantie kennis van mij had de zelfde problemen, ook dit is nu opgelost door het op mijn manier aan te sluiten.
Ook heeft hij een AL-KO ATC Display, deze geeft ook vaak een geel waarschuwing lampje, volgens hem komt dit door signalen van buitenaf b.v. hoogspannings masten enz.
Hopelijk kan ik met dit bericht mede gebuikers van de ATC helpen, mochten er nog vragen zijn, stuur een Mailtje, dan kunnen we mogelijk telf. van gedachte wisselen.
groet Louis
Beste forum lezers.
Ik wil even reageren op de problemen met de ATC.
Ik gebruik de ATC ook al 6 jaar, bij de eerste caravan werkte het systeem perfect, maar bij de nieuwe caravan nu 2 jaar was het een drama, steeds een rood ledje.
Na er veel erover gelezen te hebben en een bezoek aan ALKO service zuid Duitsland is het opgelost.
Even een uitleg van het systeem: in de ATC zit een geheugen die 13 geheugen plaatsen heeft, tijdens het rijden kan deze gevuld worden, bij een ingreep of slecht contact ook bij een snel genomen bocht zelfs voordat het systeem ingrijpt, ook als de paarse draad is aangesloten op je interne verlichting kan een lekspanning onstaan welke als een foutmelding opgeslagen wordt, als het geheugen vol is gaat het rode ledlampje branden, als je een uur rijd en er niets gebeurd zal er weer een plaatsje vrijkomen en gaat het ledlampje weer op groen.
Bij mijn rit in het voorjaar naar Portugal per dag 400 km, heb ik iedere avond de auto aangekoppeld laten staan, als dat niet kon heb ik een kabel van de accu naar de stekker van de caravan aangelegd, daardoor werd s’nachts het geheugen gewist, de hele rit geen roodledje meer gehad, maar dit is niet zo handig.
Maar nu mijn oplossing: ik heb de ATC rechtstreeks aangesloten op pin 9 en 13 de paarse draad van de ATC niet aangesloten, nadeel geen continu spanning in de caravan, in mijn geval geen probleem omdat mijn 12v systeem automatich overschakeld naar de moveraccu.
Inmiddels 2500 km gereden zonder problemen is en blijft groen!!!!!!!!!!!!!.
Als je de paarse draad wil aansluiten om onderweg 12 v spanning te hebben in je caravan zijn er enkele mogelijkheden:
Tussen de paarse draad van de ATC en het 12v systeem van de caravan moet er een perdiode tussen gezet worden bestelcode: ALKO1224853 !
Ook kan men een schakelaar er tussen zetten !
Deze twee mogelijkheden heb ik niet uitgeprobeerd, maar dit zou moeten werken!!!
Een vakantie kennis van mij had de zelfde problemen, ook dit is nu opgelost door het op mijn manier aan te sluiten.
Ook heeft hij een AL-KO ATC Display, deze geeft ook vaak een geel waarschuwing lampje, volgens hem komt dit door signalen van buitenaf b.v. hoogspannings masten enz.
Hopelijk kan ik met dit bericht mede gebuikers van de ATC helpen, mochten er nog vragen zijn, stuur een Mailtje, dan kunnen we mogelijk telf. van gedachte wisselen.
groet Louis
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat
Re: Bekabeling nieuwe Adora
Dank voor deze uitleg.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut