Adria

MaRco2

Re: Adria

Bericht door MaRco2 » di 8 sep 2009 18:39

Wij zouden eigenlijk nu zo'n beetje weer bijna terugkomen van een dikke week Luxemburg, maar dat is tot nader order (najaar, maar dan zonder caravan) uitgesteld wegens een enorme drukte qua werk.:-)

bambam

Re: Adria

Bericht door bambam » do 10 sep 2009 10:14

Wij zijn net terug van 2 weekenden kamperen aan de kust met onze spiksplinternieuwe Adria Altea 492DT. Helemaal top! Wat een fijne caravan. We hebben er verzwaarde uitdraaisteunen onder laten monteren, dat scheelt een hoop gewiebel in de nacht als je er met z'n vijven in slaapt. Standaard zit er een Heki dakluik en een boiler in: wat een luxe zeg! Aan de buitenzijde heeft de dealer een gasaansluiting gemaakt, zodat we de skottelbraai er zo aan kunnen klikken en op de gastank van de caravan kunnen koken.
Zelfs de bekleding is gemoderniseerd en zit er wonderbaarlijk hip uit.
Het was nog even spannend, want we hebben flink storm gehad aan zee, maar zowel de caravan als de voortent hebben zich prima gehouden.
Nouja, je snapt het al: we zijn gewoon heel erg blij met onze aankoop!

Prima

Re: Adria

Bericht door Prima » di 7 jun 2011 12:50

Een half jaar geleden hebben wij een adria prima 310 gekocht uit het jaar 1989, deze koop was van een particulier dus altijd spannend. Het is onze eerste caravan. Hij zag er goed uit en alle wanden en vloeren voelde keihard aan, verder werkte de electrische apperatuur ook naar behoren. Eigenlijk kort na aanschaf hebben we hem gelijk een bovag grote onderhoudsbeurt laten ondergaan, en het enigste wat vervangen werd was het gas slangetje .De caravan houder had nog nooit een caravan van die leeftijd in zo goede conditie gezien liet hij ons weten, zelfs de kitranden (die nog nooit vervangen zijn) zijn nog soepel. Optisch heb ik wel een paar dingen veranderd:

- disselbak wit gespoten (was verkleurd)
- Nieuwe achterlichten (oude waren dol gedraaid)
- Nieuwe adria sickers (voor en achter)
- De vloer veert een heel klein beetje door bij de keuken, niet veel maar wel genoeg, ik ga nu een multiplex plaat op de bestaande vloer leggen om zo de belasting te verdelen en de vloer verder te ontzien. Harsen is niet nodig aangezien de vloer maar heel weinig doorveert.
- Nieuw Heki dakluik, originele was afgebroken in de hoeken
- 13 polige jaeger stekker + mistachterlicht en achteruit rijlicht
- Buiten stopcontact met 12v aansluiting

Ik heb altijd goede herrineringen overgehouden aan het merk omdat ik met mijn ouders vroeger er ook mee op pad ging. Deze adria prima bewijst maar weer eens dat zelfs na meer dan 20 jaar de Adria caravan nog steeds prima is.

lazydays65

Re: Adria

Bericht door lazydays65 » zo 19 jun 2011 19:31

Hallo,

Goede keus hoor een Adria 310. Wij hebben 2 jaar geleden een Adria 310 uit 1985 gekocht nog voorzien van alles in de originele staat, dus ook de gordijnen in retrokleuren :lol: . Vorig jaar hebben wij de caravan Bovag laten keuren en er waren ook verder geen problemen. Ik heb vorig jaar zelf het hele interieur geschilderd en de gordijnen vervangen. dit jaar nieuwe bandjes er onder gezet en in de kast een extra stopcontact gemaakt. Over een paar weken gaan wij voor het eerst met ons Adriaantje naar Spanje. We kijken er al naar uit.

Nog veel plezier van jullie caravan en een fijne vakantie.

groetjes Sylvia

PS: heb je disselbak met gewone lak gespoten?

Prima

Re: Adria

Bericht door Prima » ma 20 jun 2011 10:31

Hoi,

Ja de disselbak heb ik vooraf goed geschuurt en daarna in de primer gezet, ik heb gekozen voor de standaard spuitbusjes die je bij elke bouwzaak kan krijgen. Het heeft met 2 busjes primer + 4 busjes lak gekost maar het resultaat mag er wezen. Ik heb zelf voor een matte creme kleur gekozen omdat de rest van de caravan ook niet meer strak wit is door de verkleuring van de zon.

Succes met de route naar Spanje, wij gaan zelf naar zuid-frankrijk ermee.

Groetjes,

Guy

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: Adria

Bericht door JP » do 23 jun 2011 19:10

In 1998 kochten wij onze 1e Adria, een Optima 390, toen was deze 10 jaar oud, van 1988 dus.
De eerste eigenaren waren er zeer zuinig op geweest.
Onze 2e Adria, een 432PX, uit 2002 kochten wij in 2007 ook van de eerste eigenaren, de eerste Adria hebben wij nog steeds en staat in La France en voldoet als slaapplaats voor onze zoon, hiervan wel vorig jaar het dakluik vervangen omdat er een kunststofstang was afgebroken.
Het voordeel van een Adria is dat deze een laag eigen gewicht heeft.
Voor ons gedt: ""eens een Adria, altijd een Adria"".
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

moedersindecaravan

Re: Adria

Bericht door moedersindecaravan » zo 3 jul 2011 21:10

onze eerste caravan was een adria 305 sl uit 1985, na een korte uitstap naar een munsterland (zo lek als een mandje en hierdoor goed rot), hebben we nu een adria 390 Q gekocht uit 1982. We zijn er nog niet mee op pad geweest, maar hij ruikt goed en ziet er nog best aardig uit voor zijn leeftijd (of is het een zij). Ik ben in ieder geval fan van dit soort adriatjes (met die rondingen en blauwe streep). Lekkere grote ramen die allemaal open kunnen, lichte kleuren en veel ruimte.

Lex

Re: Adria

Bericht door Lex » wo 6 jul 2011 08:47

Wij zijn sinds een kleine week de trotse eigenaar van een gloednieuwe Adria Alpina 663 PT. De eerste lange rit van 700 km en de eerste kampeernachten heeft ie heel goed doorstaan. We zijn heel erg tevreden over de kwaliteit. Eigenlijk kunnen we dat natuurlijk moeilijk zeggen na een week maar het voelt allemaal wel heel erg degelijk aan, vergeleken bij bijvoorbeeld een hobby.

We hebben echt heel veel caravans bekeken alvorens te beslissen maar uiteindelijk hebben we gekozen voor deze Adria die we gelukkig (toevallig) tijdens onze zoektocht tegenkwamen. De indeling van de 663 PT hebben we bij geen ander merk kunnen terugvinden en is voor ons echt perfect! Zo wilden we bijvoorbeeld heel graag een vast vrijstaand bed en een stapelbed in de lengte.

Veel van de caravans waar we naar gekeken hebben waren tandemassers maar dan toch vaak een frans bed, geen vrijstaand bed. Deze Adria heeft een lengte die bij de meeste merken allang op twee assen zou staan, maar is toch een enkelasser. Totale lengte inclusief dissel is maar liefst 8,48m.

Het is echt een plaatje om te zien en we zijn er heel erg blij mee. We begrijpen ook dat zo'n caravan niet voor ieders portemonnee is weggelegd maar mocht dat het probleem niet zijn dan kunnen wij niet anders dan deze caravan aanbevelen.

Tijdens onze zoektocht hebben we vooral heel veel modellen bekeken van Hobby. Dat kwam vooral omdat het interieur er zo warm en gezellig uitzag. Maar toen we bij de Adria importeur in Dordrecht gingen kijken zagen we dat de huidige modellen van Adria er eigenlijk nog veel mooier uitzien. Het geheel straalt luxe uit en tegelijkertijd toch heel gezellig. Je voelt je er meteen in thuis. Dat geldt overigens niet alleen voor het model dat wij hebben aangeschaft maar ook voor de (wat goedkopere) Altea en Adora modellen.

Zit nu even terug te lezen en het lijkt inmiddels een beetje op een advertentie :wink: Tja, we zijn dan ook zo enthousiast… blij.gif We gaan nu eerst genieten van deze zomervakantie maar kijken al uit naar de vakanties die de komende jaren volgen om met ons nieuwe paleisje op pad te gaan!

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Adria

Bericht door JanW » do 7 jul 2011 20:19

Proficiat met de aanwinst!

'T is inderdaad een heel mooi model en is volgens mijn bescheiden mening niet 1-2-3 vergelijkbaar met het genoemde merk uit Noord-Duitsland.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adria

Bericht door Micky » do 7 jul 2011 21:01

van harte gefeliciteerd, ik vin hem wel een beetje aan de korte kant hoor whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

bgt

Re: Adria

Bericht door bgt » za 19 nov 2011 19:02

Ook zeer tevreden met mn Adriaatje van 2007. De indeling van 2 losse bedden(langslapers)+wc+zitje en dan in een zo kort mogelijke behuizing is uniek.

moekeb
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:58

Re: Adria

Bericht door moekeb » za 19 nov 2011 20:33

hallo,,ook wij zijn heel tevreden over onze adria altea 542 pk ,,voor ons was dit de beste keuze daar we 4 slaapplaatsen nodig hebben en we onze eethoek wilden vrij houden,, we moesten bij aankoop ook rekening houden met de trekauto ( is ondertussen vervangen voor de caravan geleverd werd sintwhoehoehaha.gif ),
wat bij onze keuze ook meegespeeld heeft was de breedte van de stapelbedden ,, bij ons moet er 1 volwassene op het onderste bed slapen,en dan is een breedte van 80 cm comfortabeler dan70 cm,
ondertussen zijn we dit jaar met veel plezier 6 keer in nederland op (verlengd) weekend geweest , we wonen zelf in belgie , en 17 dagen naar frankrijk,,en echt genoten van alles wat onze adria te bieden heeft,,
aja, onze adria trekken we met een peugeot 3008 met 120 pk en de combinatie is heel goed,
groetjes van josiane

dj-gwen

Re: Adria

Bericht door dj-gwen » wo 7 dec 2011 15:50

wij, m`n man en ik, hebben vorig jaar een 2e hands adria 450 gekocht via marktplaats kerstduim.gif
en zijn hem aan het opknappen
het word een delfts blauw en boeren bond geval
ben trouwens een leuke toepasselijke naam voor de caravan aan het zoeken
dus de gene die willen helpen
alvast bedankt
gr

Tess

Re: Adria

Bericht door Tess » zo 19 feb 2012 15:15

Wij zijn vorige maand onze Adria(563PT Astella) gaan bestellen en zullen hem mei-juni hebben!
Wij vonden vooral de indeling voor ons zeer interessant. Vast bed, stapelbed met 3 bedden (hebben 3 jonge kindjes) zodat we de rondzit konden behouden om te eten en niet telkens omgebouwd moet worden tot bed én een badkamertje met douchecabine!
Komende zomer zullen we er een maandje mee naar het Gardameer trekken! blij.gif

ItaFan

Re: Adria

Bericht door ItaFan » zo 4 mar 2012 12:47

Wij (gezin met 2 kinderen) hebben vorig jaar een adria A 461 DB gekocht uit 2004. Inmiddels 2 x mee op vakantie geweest. 2 weken in voorseizoen in Nederland en 3 1/2 week in het zuiden van Toscane aan de kust. Caravan is weliswaar een goedkopere versie uit de adria reeks, maar bevalt prima :lol: en is voor ons compleet genoeg met:
  • cassettetoilet
    stab. koppeling
    ringverwarming
    buitenlamp
    koelkast
    Horren
    Veel laadcapaciteit (leeg 860 en max belading 1300kg)
    voortent en luifel
De indeling is zeer geschikt voor een vakantie met jonge kinderen, inmiddels 2 en 4. Voor en achter een treinzit van respectievelijk 1.60m en 1.40m beiden om te bouwen tot een bed. De achterste treinzit heeft een houten schuifdeur en daarmee zijn de slaapplaatsen van de kinderen af te schermen zodat je zelf rustig in de caravan kan zitten zonder dat ze er last van hebben. boven de treinzit zit een klapbed zodat de kinderen gescheiden kunnen slapen.
Positief:
  • laad capaciteit
    Indeling
    horren
    Stabiele wegligging
Negatief:
  • Kogeldruk is moeilijk te beinvloeden door indeling en is leeg al te hoog
    Doordat de caravan een goedkopere adria variant is alles wat licht uitgevoerd
Al met al bevelt de caravan prima.
Dit jaar hebben we een voorseizoensplek gereserveerd en gaan we 3 weken naar de [Adria]tische kust in Italie. awhoea.gif

SebastiaandeRuiter

Re: Adria

Bericht door SebastiaandeRuiter » zo 18 mar 2012 14:32

Wij zijn sinds kort in t bezit van een adria. Omdat we nogal veeleisend waren qua indeling en gewicht waren er eigelijk 2 opties een Adria of een Caravelair. Om heel eerlijk te zijn ging in eerste instantie de voorkeur naar een caravelair, ten eerste omdat er meer van te koop zijn en ten tweede omdat ze relatief gezien wat goedkoper zijn dan een Adria.
Maar na heel veel, (een stuk of 20, 25) gezien te hebben zijn we toch hard gaan zoeken naar een geschikte Adria. En achteraf is het maar beter want bijna alle adria's die we gezien hebben waren beter dan de caravelair broertjes (wat voornamelijk gebruiksschade betrof en afwerking).

We hebben een Adria 542 PK gekocht, eigelijk vind ik m ietsje te lang maar je kunt ook niet alles hebben toch? De indeling is:
Voorin een vast tweepersoonsbed
Midden dinette en keuken
Achter een stapelbed en wc ruimte

Leeggewicht op de brug was 990kg incl reservewiel volgens kenteken 960kg zonder reservewiel
Max gewicht is 1300kg wat we hebben terugplaatsen naar een ttm van 1200.

Dat de hut wat groter is als we eigelijk wilden heeft ons doen besluiten het maar eens zonder voortent te gaan proberen. Lijkt me goed te doen. Tot nog toe hebben we de voortent er altijd aangehad maar dat lijkt me nu wat overbodig geworden.
Doordat we hem nog niet zo lang hebben hebben we er ook nog niet zo veel mee gereden en om eerlijk te zijn vind ik dat nog wel een beetje spannend want onze vorig (chateau) was een meter korter...

luna

Re: Adria

Bericht door luna » za 23 jun 2012 22:18

hallo, kampeerders ,
wij hebben een adiva 512-UP van 2008 , maar wie kan mij vertellen hoe je de rondzit ombouwt tot bed.
er zit namelijk geen ronde kussen bij dat op de tafel past als je hem laat zakken.

gr Henk.

Johan Kats
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 jun 2012 10:51

Re: Adria

Bericht door Johan Kats » do 5 jul 2012 23:02

Sinds kort hebben wij een adria 4256 td, as zaterdag gaan we de voortent opzetten en kijken hoe het allemaal werkt, voordat we in Zeeland staan met een buis te kort ofzo.

't is een kleine Adria uit 91, maar met een stapelbed, handig voor de kids. Hiervoor waren we een vouwwagen gewent, erg veel opzet werk, maar wel heel veel ruimte. Ik ben benieuwd!

adiva513lt

Re: Adria

Bericht door adiva513lt » wo 3 okt 2012 20:18

hallo luna.
ben net nieuw bij dit forum dus ik lees je bericht net.
ik heb zelf een adiva513lt, ook met een halve rondzit, maar bij mij zitten er twee kwart ronde kussens bij.
misschien heeft de vorige eigenaar deze eruit gehaald om ruimte te besparen zou dit toch even navragen.
anders zit er niets anders op dan ze zelf te maken.
veel succes

Marco1972

Re: Adria

Bericht door Marco1972 » ma 8 sep 2014 18:37

Wij hebben een adria unica B502 UP met een vast bed links achter wc rechts achter voorin een rondzit, een kast recht naast de deur en een keuken hier tegenover.

snowwhite

Re: Adria

Bericht door snowwhite » di 23 sep 2014 16:34

Hallo Mede Adria genoten Ik heb een Adria uit 1986 en nog in prima staat het type weet ik niet maar misschien weet een van jullie het wel hij is 740 opbouw Tandemasser en ik gebruik hem om te seizoenen. Voor zit een vast bed afsluitbaar en dan een toilet met wasgelegenheid een treinzit om te bouwen naar een stapelbed daar tegen over de keuken met kk en oven
en achterin een rond zit ook uit te bouwen naar een 3 persoons bed graag zou ik meer info willen hebben bv brochures wie o wie kan mij daar aan helpen MvG snowwhite

Gebruikersavatar
Argen-Onam
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 mei 2016 19:39
Locatie: Fratticiola Selvatica, Umbria, Italia
Contacteer:

Re: Adria

Bericht door Argen-Onam » di 24 mei 2016 18:53

Lex schreef:Wij zijn sinds een kleine week de trotse eigenaar van een gloednieuwe Adria Alpina 663 PT. De eerste lange rit van 700 km en de eerste kampeernachten heeft ie heel goed doorstaan. We zijn heel erg tevreden over de kwaliteit. Eigenlijk kunnen we dat natuurlijk moeilijk zeggen na een week maar het voelt allemaal wel heel erg degelijk aan, vergeleken bij bijvoorbeeld een hobby.

We hebben echt heel veel caravans bekeken alvorens te beslissen maar uiteindelijk hebben we gekozen voor deze Adria die we gelukkig (toevallig) tijdens onze zoektocht tegenkwamen. De indeling van de 663 PT hebben we bij geen ander merk kunnen terugvinden en is voor ons echt perfect! Zo wilden we bijvoorbeeld heel graag een vast vrijstaand bed en een stapelbed in de lengte.

Veel van de caravans waar we naar gekeken hebben waren tandemassers maar dan toch vaak een frans bed, geen vrijstaand bed. Deze Adria heeft een lengte die bij de meeste merken allang op twee assen zou staan, maar is toch een enkelasser. Totale lengte inclusief dissel is maar liefst 8,48m.

Het is echt een plaatje om te zien en we zijn er heel erg blij mee. We begrijpen ook dat zo'n caravan niet voor ieders portemonnee is weggelegd maar mocht dat het probleem niet zijn dan kunnen wij niet anders dan deze caravan aanbevelen.

Tijdens onze zoektocht hebben we vooral heel veel modellen bekeken van Hobby. Dat kwam vooral omdat het interieur er zo warm en gezellig uitzag. Maar toen we bij de Adria importeur in Dordrecht gingen kijken zagen we dat de huidige modellen van Adria er eigenlijk nog veel mooier uitzien. Het geheel straalt luxe uit en tegelijkertijd toch heel gezellig. Je voelt je er meteen in thuis. Dat geldt overigens niet alleen voor het model dat wij hebben aangeschaft maar ook voor de (wat goedkopere) Altea en Adora modellen.

Zit nu even terug te lezen en het lijkt inmiddels een beetje op een advertentie :wink: Tja, we zijn dan ook zo enthousiast… blij.gif We gaan nu eerst genieten van deze zomervakantie maar kijken al uit naar de vakanties die de komende jaren volgen om met ons nieuwe paleisje op pad te gaan!
Wat leuk dit bericht te lezen! Want net zoals jullie zaten we een beetje vast gepint op Hobby omdat die er zo mooi uitzien (op foto, want nog geen tijd gehad om ze in het echt te bekiken). Toch waren we niet echt overtuigd omdat we nogal specifieke eisen hebben. Zo reizen we maar met z'n tweetjes maar hebben nood aan ruimte omdat we lange reizen (zullen) maken en tijdens het reizen ook werken. Toen stootte we op Adria (hadden we al bekenen, maar we wonen in Italië en op het Italiaanse deel van de website staan de Alpina's niet eens... Wie weet waarom??): Toen kwam ik toevallig op de Nederlandse website van Adria terecht en groot was de verbazing te zien dat er daar dubbel zoveel modellen te zien waren. Het duurde niet lang bvoor we op de Alpina 663 vielen, maar dan op het HT model. Een grote glimlach vormde zich op onze gezichten want deze caravan heeft precies alles wat we zochten: een keuken met ruimte, een aangename woonkamer, een echt bed en een aparte badkamer... Het zal dfan wel zo'n €10.000 meer kosten, maar met de Alde verwarming, dikkere vloeren en wanden, en nog meer opties die je bij Hobby moet bijbetalen, kunnen we er meteen ook mee op skivakantie!

De bevestiging van jouw "advertentie" heeft ons alleen nog meer overtuigd dat dit waarschijnlijk de juiste keuze zal zijn voor ons!

Vraagje: welke trekker hebben jullie? Wij dachten aan eenVW Touran 3.0 245pk omdat die ruim voldoende bleek voor de Hobby 560Cfe, maar voor de Adria blijkt hij wat licht te zijn, dus denken we toch maar weer aan de Land Rover Disco SDV6 255pk HSE, toch zo'n 500kg zwaarder...

September gaan we in Parma alle caravans bekijken, maar ik ben wel bijna zeker dat de Adria ons hartje zal winen mede door de originele indeling.

Ciao vanuit Italia

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7065
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Adria

Bericht door karelV » di 24 mei 2016 19:08

RE.gif
Als de caravan niet op de Italiaanse site staat zal hij dan wel te zien zijn op de beurs in Parma. mrgreen.gif knipoog.gif

Moet zeggen wij zijn er ook in geweest op de beurs in Utrecht en het zijn gewoon plaatjes van binnen maar ben niet kapot van die lengte op één as. Weet wel dat het kan qua chassis maar heeft een enorme uitzwaai van achteren.
En de knip liet het ook niet toe mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door karelV op di 24 mei 2016 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Adria

Bericht door Conradi » di 24 mei 2016 19:11

RE.gif RE.gif
Wat een enthousiasme! De Alpina 663HT is hier een demo van de Nederlandse importeur die langst alle dealers gaat. Als je even zoekt kom je een berg foto's tegen. Ik heb 'r bij mijn dealer ook even in gestaan. Mooie wagen hoor thumbup.gif

Wat me wel opviel, voor zo'n grote wagen, is dat de beschikbare kastruimte wat tegenvalt. Als je in september gaat kijken zijn de 2017-modellen er al. Adria gaat met meer varianten komen, ook met het dwars geplaatste bed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

tonionio
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 20:44
Locatie: vlak bij de strabrechtse heide

Re: Adria

Bericht door tonionio » wo 1 jun 2016 19:40

hallo beste Adria genoten , wij zijn in het bezit van een adiva 502UL uit 2006 tweedehands aangeschaft in 2015

bevalt prima, ligt als een huis achter de auto(snelheid in de gaten houden :oops: ).

ook wij waren eerst op Hobby en ook op Knaus gericht,maar prijs interieur en indeling en de extra opties(mover ,grotere watertank,ring en vloerverwarming,fietsendrager) en de degelijke afwerking
hebben voor ons de doorslag gegeven om voor de Adria te gaan .
opel insignia sports tourer 1.6 t 132Kw/179pk met adria adiva 502 ul (mtm1500kg)

Plaats reactie

Terug naar “Adria”