Wel Adria of niet

Caro

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Caro » di 24 feb 2015 13:03

Wij schakelen nu ook over van Tabbert naar Adria... We hadden de Tabbert Da Vinci met stapelbed en schakelen nu over naar een nieuwe Adria Adora met rondzit en vast bed. Mijn ouders hebben 2 Adria's gehad en nooit problemen mee gehad!
Onze Tabbert had wel wat meer kosten:
- de haakjes van de rollo's braken af, omdat de kids tegen de rollo's lagen bij het slapen: dus hele rollo vervangen (tot 2 keer toe)
- de ramen moesten allemaal vervangen worden omdat de lijm loste tussen de 2 delen van het raam
- de WC-deur vloog altijd open, net als 1 kastje bovenaan... (hebben we uiteindelijk zelf opgelost)
- 2 keer door het bed gezakt (te weinig steun in het midden, ook zelf kunnen oplossen gelukkig)

Ik ga hier nu absoluut niet beweren dat Tabbert slecht is, maar je mag het merk toch ook niet overroepen...

Wij hebben nu een nieuwe caravan gekozen die een pak lichter is, omdat we binnenkort ook de trekauto moeten vervangen (bedrijfswagen van mijn man) en er is gewoon veel meer keuze in trekauto's die 1500 kg mogen trekken ipv 2000kg... En daarbij viel onze keuze nu op Adria. En daar voelen we ons absoluut niet slechter over. Na de zomer zullen we natuurlijk pas een eerste evaluatie kunnen opmaken...

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Conradi » di 17 mar 2015 00:37

Wij stappen van Dethleffs over op een Adria Adora. Na een lange speurtocht, en het bekijken van zowat alle merken, zijn we van Eriba Nova's via Tabbert en LMC uiteindelijke bij de Astella Glam uitgekomen. Die viel door de indeling, en de beperkte laadcapaciteit uiteindelijk af, maar de nieuwe Adora was liefde op 't eerste gezicht.
Of je kwaliteit en prijs van merken met elkaar kunt vergelijken vind ik lastig. Qua technische installaties zijn de verschillen klein: Chassis, verwarming, koken, koelen, water en elektriciteit (230 en 12 Volt), echt alles komt van de bekende Duitse toeleveranciers. Het verschil zit 'm dan dus vooral in opbouw en meubilering.

En dan kom je op de vraag hoeveel kwaliteit je überhaubt wel nodig hebt. Een caravan wordt toch wat anders gebruikt dan een auto. Eén van de belangrijkste bronnen van ellende is vocht. kittechniek heeft dat de laatste jaren al bij moderne caravans naar de achtergrond gedrukt. Wij touren met de caravan van maart tot oktober, geen wintersport, niet pal aan zee (zout) en geen seizoensplaats. Voor de rest van de tijd staat de caravan binnen. Onze Dethleffs was na al die jaren nog 'als nieuw'. Waarom zou ik dan investeren in (nog) duurzamere constructies?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Micky » di 17 mar 2015 09:17

RE.gif

Misschien om de zelfde reden als dat je een Volvo rijdt en geen ....... ?
De meeste caravans zijn wel goed en idd zit het kwaliteitsverschil doorgaans in wat je hierboven aangaf, maar dat is soms ook juist voor mensen een reden om dat wel een ander (nog degelijker) merk te kiezen.
Mijn ouders hebben een caravan verhuurbedrijfje gehad (max 5 caravans) mijn vader kocht altijd Adria (nieuw) omdat die gewoon interessanter geprijsd waren, ze hebben nooit kwaliteitsproblemen gehad, begonnen in de eind jaren 80 en de nieuwste caravans waren van de begin jaren 2000.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Hans1954 » di 17 mar 2015 11:06

Even wat historie van Adria. Het merk begon in 1965 caravans te bouwen en was, mede door de prijstelling, zeer succesvol op de Nederlandse markt. Hout voor het interieur werd betrokken uit Noord-Korea. Het Alko-chassis werd in licentie door IMV zelf gebouwd. Het meubilair zat niet altijd even stevig in elkaar en de rij-eigenschappen waren ook iets minder dan het orgineel van Alko. Voor veel Adria-bezitters toch niet zo'n groot probleem vanwege de duidelijk lagere aanschafprijs. In 1991 begon in Slovenië de 10 daagse oorlog; het begin van de burgeroorlog in Joegoslavië. Dat had ook gevolgen voor IMV. IMV had het de jaren daarvoor ook al moeilijk. Er stonden honderden niet afgebouwde caravans op het parkeerterrein van de fabriek. Oorzaak was dat er geen onderdelen van "westerse" leveranciers waren. Geen kachels, geen koelkasten, geen kooktoestellen, enz. Slovenië stond al snel op eigen benen maar zonder hulp van buitenlandse (vaak Duits of Oostenrijks) ondernemingen kon de industrie geen herstart maken. Zo ook Adria niet. De Nederlandse importeur Vlaanderen heeft zich sterk gemaakt voor een herstart van Adria. Er kwam een orgineel Alko-chassis en een totaal nieuwe lijn caravans die goed ontvangen werden. Momenteel hoort Adria bij de goede merken. Helaas niet meer zo goedkoop als ooit te voren.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Conradi » di 17 mar 2015 12:11

micky schreef:RE.gif
De meeste caravans zijn wel goed en idd zit het kwaliteitsverschil doorgaans in wat je hierboven aangaf, maar dat is soms ook juist voor mensen een reden om dat wel een ander (nog degelijker) merk te kiezen.
Dat is perceptie: mensen maken een keuze op basis van wat ze aannemen en wat ze verwachten. Dat wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is. Het Duitse blad "Camping, Cars & Caravan" heeft in het februarinummer de Adora getest. In het "all-time-high"-puntenlijstje eindigt de Adora op de 6e plaats! Dan krijg je ook wat gevoel waarom dat je in het noorden zoveel Adria's naast Kabe's ziet....

Afbeelding

Overigens eindigt de Adora in de "Euro-per-punt"-tabel op de 13e plaats dus een voordeelaanbieding is Adria al lang niet meer :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Micky » di 17 mar 2015 13:52

RE.gif

Ik bedoel dat iets anders, wat betreft: "Dat is perceptie: mensen maken een keuze op basis van wat ze aannemen en wat ze verwachten"

Degelijkheid en afwerking zijn nu juist punten die mensen niet hoeven te "verwachten" maar gewoon zien en voelen voor aanschaf, overigens zou dat dan nog maar voor de eerste aankoop van een bepaald merk gaan, daarna weet je wat je krijgt uit ervaring, tenzij er uiteraard een heel ander concept neergezet is.
Maar zoals geschreven, thuis 10 tallen Adria's in de verhuur gehad en nooit problemen.

Ik wist trouwens niet dat er Scandinavië veel Adria's verkocht werden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Volvodriver » di 17 mar 2015 14:25

In Zweden is Adria zo'n beetje de grootste. Zeker onder de nieuwe caravan leveranties. Hobby zie je daar wel maar vele malen minder.

Ik heb al eens geschreven dat de importeur van Adria in Tenhult zit. Zo'n beetje om de hoek van de fabriek van KABE.

Ohw ja, als ik in Zweden een Deense combinatie zie is het in 9 van de 10 gevallen eentje met een Adria aan de haak.

Mees

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Mees » di 17 mar 2015 16:13

2007 Sundsvall.
DSC_4039.JPG
DSC_4037.JPG

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel Adria of niet

Bericht door PD » di 17 mar 2015 16:21

RE.gif
Ik ben niet zo van rood, maar zou in dit geval toch kiezen voor de Kabe thumbup.gif al zal die Adria wel een ouder model zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Hans1954 » di 17 mar 2015 16:23

RE.gif Zitten wel een paar euri's tussen. :(
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Micky » di 17 mar 2015 16:54

Geef mij ook maar de Kabe, alhoewel de Adria ook niet zou misstaan op een mooie plek in de sneeuw mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Meenhoes » di 17 mar 2015 18:08

Hans1954 schreef:Zitten wel een paar euri's tussen. :(
Ik kom wel eens bij van E... in Hapert en daar staan er ook genoeg in de showroom, maar schrik idd niet van de prijzen schrik.gif Wel ontzettend mooie caravans!!
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Volvodriver

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Volvodriver » di 17 mar 2015 18:44

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ik ben niet zo van rood, maar zou in dit geval toch kiezen voor de Kabe thumbup.gif al zal die Adria wel een ouder model zijn.
Ze zijn allebei van MY 2007.

En let op, voor de Scandinavische markt is Adria van iets andere, luxere, opties voorzien dan voor bijvoorbeeld Nederland. Het prijsverschil is daardoor wel iets kleiner dan hier in Nederland.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel Adria of niet

Bericht door PD » di 17 mar 2015 19:25

RE.gif
Het wordt wel wat off-topic maar de Kabe Imperial in 560XL of 600XL is eigenlijk best leuk mrgreen.gif
Nu nog dat rood vervangen door antractiet of zwart :lol: ennuhhh 55k is ook wel wat veel...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Micky » di 17 mar 2015 19:51

RE.gif

Ach, PD dan doe je er 6 jaar mee ipv 3 mrgreen.gif en dat rood, dat went wel hoor love.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Chatootje » di 17 mar 2015 20:01

RE.gif
En PD past de formule van zijn economisch optimaal break-even point weer even aan en let op jongens over enige tijd rijdt hij in een Kabe awhoea.gif mrgreen.gif
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel Adria of niet

Bericht door PD » di 17 mar 2015 20:05

RE.gif
Heeft wel pijn gedaan he awhoea.gif
Een oom van me rijdt met een Kabe en heeft me inderdaad al eerder geprobeerd over te halen.... ik blijf dat rood niet mooi vinden ! Voorlopig vind ik van het exterieur alleen de kont mooi, maar dat is een begin :lol: De kop vind ik echt helemaal niks... erg gedateerd en fantasieloos !
Laatst gewijzigd door PD op di 17 mar 2015 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Volvodriver

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Volvodriver » di 17 mar 2015 20:15

Ik ga maar weer even On Topic. cool.gif cool.gif :twisted:

Hoewel zeer groot liefhebber van de Zweedse caravans ben ik toch ook wel gecharmeerd geraakt van de huidige generatie Adora. Wat een mooie caravan is dat.

In 1973 kochten mijn ouders een toen splinternieuwe Adria. Die heeft 18 jaar dienst gedaan. En die heeft heel wat te verduren gehad. Wij met z'n vijven. Maar ook alle vrienden, vriendinnen etc. Er zaten soms wel 12 mensen aan de dinettes. Na die 18 jaar is hij weggegaan en hebben anderen er nog plezier aan gehad.

Overigens, mooi rood is niet lelijk. whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Micky » di 17 mar 2015 20:20

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Heeft wel pijn gedaan he awhoea.gif
Een oom van me rijdt met een Kabe en heeft me inderdaad al eerder geprobeerd over te halen.... ik blijf dat rood niet mooi vinden ! Voorlopig vind ik van het exterieur alleen de kont mooi, maar dat is een begin :lol: De kop vind ik echt helemaal niks... erg gedateerd en fantasieloos !
Geen reden, jij daagt de verkopert uit en zegt, ik koop er 1 bij je als jij zorgt dat alle rood vervangen is door antraciet bij aflevering... dikke loser van een verkoper die dat niet voor je regelt...... mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Chatootje » di 17 mar 2015 20:25

RE.gif RE.gif RE.gif Hoezo pijn gedaan ? Ik voel niks.
Als je rood niet mooi vind spuit je het toch even over. Klussers genoeg op dit forum en je rijdt in een exclusieve Kabe. Argumentje voor de formule ? mrgreen.gif
Groet
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel Adria of niet

Bericht door PD » di 17 mar 2015 20:31

RE.gif
Blijft die fantasieloze kop........... die moet dan naar de plastisch caravanchirurg :(
Hoorde op het journaal dat de rente op spaargeld mogelijk negatief wordt.... dan wordt het wel erg makkelijk rekenen awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Micky » di 17 mar 2015 21:44

RE.gif

negatieve rente op spaargeld, dat bestaat ook al in Duitsland begreep ik, nou ja, dan kun je beter investeren in de slechtste investeringen die er zijn.. Auto's mrgreen.gif maar dan wel oudjes :wink: , die worden alleen maar meer waard thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Wel Adria of niet

Bericht door Mees » wo 18 mar 2015 06:24

Ook al in ander draadje vermeld:
Er zijn ook Kabe's zonder die rode streep tegenwoordig.
En zoals je auto's aangepast kan bestellen, kan je dat ook met caravans.

De vraag: wel Adria of niet: ik zeg wel !!
overigens alleen 'kijk-ervaring' .....

Plaats reactie

Terug naar “Adria”