De rit naar Luxemburg

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 14:27

Hallo mensen,
Wat is volgens jullie het beste om te rijden naar centraal Luxemburg. Via e42 klimmen of e25 klimmen. Ik heb ze in t verleden allebei gereden maar misschien zijn er nieuwe ervaringen.
De combi Sportage 2.0 met Adria Adora 512 up moeten het doen. Misschien zijn er meer alternatieve routes.

Groetjes...

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 14:55

Ik kom ook van het Noorden. Via Duitsland kan, maar de wegen vind ik niet echt super. Maarja, dat is in België net zo natuurlijk.

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 15:37

Via Duitsland gaat het misschien ook geleidelijker omhoog? Dan is het misschien toch aantrekkelijk.

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 16:11

Met de Kia Joice 2.0 en de Dacia Duster 1.6 was het kalm aan de berg op. Altijd weer wennen. Nu met de Sportage 2.0 gaan we het meemaken.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door eurotrotter » ma 19 mar 2018 17:03

gerardbraam1970 schreef:Hallo mensen,
Wat is volgens jullie het beste om te rijden naar centraal Luxemburg. Via e42 klimmen of e25 klimmen. Ik heb ze in t verleden allebei gereden maar misschien zijn er nieuwe ervaringen.
De combi Sportage 2.0 met Adria Adora 512 up moeten het doen. Misschien zijn er meer alternatieve routes.

Groetjes...
T is lood om oud ijzer;ga je via de E 25 heb je de "klim bij Luik" mrgreen.gif
Neem je de E 42 heb je tussen Verviers en Sankt Vith ook een paar behoorlijke klimmen,vergelijkbaar met de"klim bij Luik.
Al gelang waar je precies heen wilt vind ik de route vanaf de Lux. grens bij Weisswampach naar Diekirch( de 2( E 421) beter lopen dan de route vanaf Bastogne naar Diekirch ( de 15)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 17:10

T is een kwestie van koppie er bij houden bij beide routes. Zal vast weer goed komen.
knipoog.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door eurotrotter » ma 19 mar 2018 17:12

RE.gif
Neem op de heenweg de ene route en met de terugreis de andere. blij.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door JPGeetje » ma 19 mar 2018 18:27

Wij zijn vele jaren vanuit Limburg naar Luxemburg gereden.
Dat was dan altijd via Maastricht - Luik.
Onze bestemming lag wat noordelijker in Luxemburg bij Hosingen.
Wij hadden daarvoor twee te rijden routemogenlijkheden, de ene(1) aan de westzijde rond om Luik via de E25, dan bij Baraque Fraiture eraf en via de N89 richting Vielsalm tot Salmchateau.
Vanaf daar weer naar het zuiden via de N68 richting Weiswampach.
De ander route (2) was via de E42, ten oosten van Luik dus, dan eraf bij Sankt-Vith (zuid) en dan via de N62 naar Weiswampach.
Vandaar dwars door Luxemburg richting Diekirch via de E421.
Wij gaven uiteindelijk de voorkeur voor de route via de E42. Daar zitten ook behoorlijke hellingen in maar naar mijn beleving minder heftig dan in de E25.
Ook de N62 is door de jaren heen flink opgeknapt maar het blijft wel een bochtige weg door meerdere dorpjes waar je dan maar 50 mag.
De E89 in de eerste route was niet zo'n beste weg, rommelig met veel hobbels en bobbels (dat kan inmiddels verbeterd zijn).
Ook het stuk N68 was een rommelige drukke weg.
Eenmaal in Luxemburg heb je via de E421 een voor caravans prachtige weg. Hier en daar nog wel een stukje bebouwde kom of een rotonde maar allemaal prima te doen.
Hoe verder naar het zuiden hoe mooier die weg wordt, evt. helemaal tot Luxemburg stad.
Hoe de route via de E25 en via Bastonge Luxemburg in is, weet ik niet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 18:52

De e42 route heb ik eens genomen richting Larochette. Luik, Verviers richting SanktVith en Weiswampach. E25 heb ik genomen richting Dochamps en Bastogne. Wederom klimmen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door eurotrotter » ma 19 mar 2018 19:28

RE.gif
Luxemburg en de Ardennen zij een heuvelachtig gebied,daar een vlakke route vinden is "whishfull thinking" je zult daar altijd wel een klimmetje tegen komen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 19:55

Bedankt mensen.
Ik heb alle routes nagelopen. The only way is up thumbup.gif
Wordt vast weer n feest :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Chris » ma 19 mar 2018 20:14

gerardbraam1970 schreef:Bedankt mensen.
Ik heb alle routes nagelopen. The only way is up thumbup.gif
Wordt vast weer n feest :lol:
Exact, en als je "up" gaat op tijd terug schakelen.
Motor doet "up" het liefste met flink toeren..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

roon2
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 29 nov 2017 12:32

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door roon2 » ma 19 mar 2018 20:16

om even in te haken als het mag.
Ik lees steeds over de klim bij Luik.
Maar...

Hoe steil is die dan en hoe lang.
Pure interesse en dan weer snel on topic

gerardbraam1970
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 8 jan 2018 17:09

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door gerardbraam1970 » ma 19 mar 2018 20:33

Hoe steil zijn ze beide.......tja....
Die keren dat ik ze gereden heb ging ik in de 2e versnelling omhoog. En dan maar hopen dat ik in de 3e kwam. Altijd leermomenten voor de chauffeur scratch.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door eurotrotter » ma 19 mar 2018 21:07

roon2 schreef:om even in te haken als het mag.
Ik lees steeds over de klim bij Luik.
Maar...

Hoe steil is die dan en hoe lang.
Pure interesse en dan weer snel on topic
DE "klim bij Luik"is een referentiepunt in de vele tests bij de ANWB en Caravan Trekker,niet meer en niet minder.
De 'klim"stelt eigenlijk niks voor,maar komende vanuit het vlakke Nederland word je opeens,zonder voorafgaande waarschuwing, geconfronteerd met een,best wel behoorlijke, stijging,geduerende een vijftal kilometers.
DE autoroute is daar ,ter plekke,kaarsrecht en 3 rijbanen breed,het stijgings percentage zal iets van 4 a 5 % zijn.
Echter na deze klim komt,vooraf gegaan aan meerdere afdalingen ,weer een aantal klimmen.
Maar je hoeft je daar niet ongerust over te maken hoor,de klim bij Luik is steiler als de Brennerpass,en als daar geen borden zouden staan ben je er over voor je er erg in hebt. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door kok36935 » ma 19 mar 2018 21:10

Volgens mij zit er een stuk van ca. 1500 meter in waar je 100 meter moet klimmen. Dat zou dus ongeveer 6,5% zijn. Groter probleem is dat het een lange helling is ( langer dan die 1500 mtr) waarbij je vaak te laat terug schakelt. Afhankelijk van de auto (wel/niet een turbo, pk’s enz) op tijd terug schakelen, niet bang zijn om toeren te draaien en je bent binnen 5 minuten boven. Overigens geldt datzelfde voor meer klimmen op die route. Voordeel van klimmen is dat je daarna weer naar beneden gaat blij.gif
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Leentje » ma 19 mar 2018 21:45

Voor mijn gevoel is de route via Weiswampach minder steil dan via Luik. Tevens minder druk. Tanken in Luxemburg zonder enige wachtrij. En een goed frietkot (Chez Willy) op het laatste stukje België. Aan de rechterhand wanneer je richting Luxemburg gaat, daarna komt nog 1 frietkot voor de grens aan je linkerzijde. Bij de tankstations in Luxemburg zitten wat supermarkten en eetgelegenheden. Deze route is de laatste jaren flink verbeterd en rijdt plezierig.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Chris » ma 19 mar 2018 21:45

RE.gif

Exact, dus niet wachten totdat de motor bijna ontploft, maar zodra je merkt dat de klim komt terugschakelen.
En in z'n 2 omhoog is geen schande hoor, hele volksstammen gaan daar wat langzamer naar boven.
Beter in z'n 2 dan in z'n 3 plankgas en toerental/snelheid zien teruglopen...
Als je dat ziet ben je meestal te laat, want terugschakelen op de helling is direct veel snelheid verliezen.
Juist dat wil je voorkomen.

Dus.. motto.... schakel op tijd terug naar een lagere versnelling, en dan kom je echt boven.
Maak je geen zorgen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door JPGeetje » di 20 mar 2018 09:43

Leentje schreef:En een goed frietkot (Chez Willy) op het laatste stukje België.
Heel herkenbaar, wij gebruikte dat altijd als een soort van oriëntatie/referentie-punt; dan was het nog 6 km. tot de Luxemburgse grens. haphop.gif knipoog.gif
We hebben er overigens nooit gegeten :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Vino » di 20 mar 2018 17:24

Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken.Waar een vrachtwagen kan komen, kan ook een trekker met caravan komen.Terug naar een lagere versnelling, en je komt altijd boven.Je moet niet verwachten dat je de eerste bent die boven aankomt.Laat degene die je voorbij willen met plankgas, rustig gaan.Bij de volgende tankbeurt kom je elkaar weer tegen.Niet bang zijn om een lagere versnelling te pakken.Maakt wat meer herrie maar is wel beter voor de motor.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Leentje » di 20 mar 2018 19:42

JPGeetje schreef:
Leentje schreef:En een goed frietkot (Chez Willy) op het laatste stukje België.
Heel herkenbaar, wij gebruikte dat altijd als een soort van oriëntatie/referentie-punt; dan was het nog 6 km. tot de Luxemburgse grens. haphop.gif knipoog.gif
We hebben er overigens nooit gegeten :(
Wij wel, was goed. De keer erop was hij nog gesloten en parkeerden we onze combi daar om even te relaxen (sanitaire stop, bakje koffie / thee etc). Toen kwam hij net zijn toko openmaken. Hij was niet erg vriendelijk dat we daar stonden. Een volgende keer wellicht maar weer een frietje daar halen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Bierbrouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 jun 2017 17:37

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Bierbrouwer » zo 8 apr 2018 11:13

De rit naar Luxemburg over de E42 komende van Verviers naar Sankt Vith, zijn er vanaf dit voorjaar t/m medio 2019 wegwerkzaamheden aangekondigd van Malmedy t/m Sankt Vith met het gevolg dat er gewaarschuwd is op flinke files ( vooral in de drukke vakantie periode) weenie.gif

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door Luifeltje » wo 25 apr 2018 10:17

RE.gif
Heb je ook een bron, ik kan niets vinden over werkzaamheden aan de E42 weenie.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door JPGeetje » wo 25 apr 2018 11:09

Bierbrouwer schreef:
zo 8 apr 2018 11:13
De rit naar Luxemburg over de E42 komende van Verviers naar Sankt Vith, zijn er vanaf dit voorjaar t/m medio 2019 wegwerkzaamheden aangekondigd van Malmedy t/m Sankt Vith met het gevolg dat er gewaarschuwd is op flinke files ( vooral in de drukke vakantie periode) weenie.gif
Ik kan het natuurlijk niet weerspreken maar vind het wel vreemd.
Die weg is de laatste 5 tot 10 jaar behoorlijk onder handen genomen waarbij de Belgen er niet voor schroomde om wegvakken van zo'n 20km. af te zetten scratch.gif
Wellicht is het werk van slechte kwaliteit geweest en moet het overnieuw whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: De rit naar Luxemburg

Bericht door RDDR » wo 25 apr 2018 13:01

Ik rij altijd gewoon over Luik. Is inderdaad een redelijke helling, maar ik rij met veel pk's / koppel en kan gewoon met 100 naar boven.

Ook jouw Skoda zou geen probleem moeten zijn. Klein 'aanloopje' (niet overdrijven), 1 of 2 versnellingen terug en gas erop. Toeren maken kan geen kwaad.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Luxemburg”