Heen en terugreis naar de wintersport.

Plaats reactie
rw1978
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 13 jul 2018 08:52

Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door rw1978 » vr 28 dec 2018 16:50

Ik zag de eerste mooie plaatjes van caravans in de sneeuw weer langskomen. [kerstduim.gif] Dit jaar gaan we zelf voor het eerst met de caravan naar de wintersport. Met veel plezier de draadjes met goede tips gelezen.

Maar hoe plannen jullie de reis (met basisschool kinderen)? Vooral de heen reis... Rijden jullie in een keer, wordt er overnacht en waar en hoe? Afstand is voor ons toch een dikke 1000 km.
Een Benz en een LMC.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Micky » vr 28 dec 2018 17:56

RE.gif

reken 60-70 km/h per uur in de winter, ik zou niet in 1 keer rijden tenzij er geen verkeer is en je gewoon 100 gemiddeld kunt halen, dan ben je er in 10 uur mrgreen.gif
vergeet niet dat het laatste stuk inspannend kan zijn en je dan vermoeid bent van 14 uur rijden, je moet vaak nog bergpassen nemen en dan op de camping de boel goed voor elkaar maken, als je pech hebt moet je nog sneeuwscheppen.
Alles is afhankelijk van de drukte en het weer.
persoonlijk zou ik zover rijden dat je de laatste dag nog 200-250 moet, dan kom je op tijd aan om alles netjes te maken voordat het donker wordt. maar het kan ook zijn dat je een hele makkelijke aanrijroute hebt en dat er geen sneeuw op de wegen ligt het laatste stuk, dan is het weer een ander verhaal. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

rw1978
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 13 jul 2018 08:52

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door rw1978 » vr 28 dec 2018 21:38

Overnachten tussendoor heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Ik zag een draadje uit 2008. -2011 over “aangekoppeld” overnachten.

Mensen met ervaring waar je kan overnachten ( liefst rond München) als je laat, tussen 2200 en 0000, aankomt?
Een Benz en een LMC.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Stef » vr 28 dec 2018 21:43

Wij trekken er twe dagen voor uit; om de simpele reden , dst je absoluut niet weet wat je onderweg aan weersomstandigheden
Kan tegenkomen en je kan dan ook op tijd stoppen en onderweg overnachten op een overnachtingscamping .
De volgende dag dan het laatste stuk tijden , wat vaak ook het moeiljikere stuk is.
Terugweg ook verdelen over twee dsgen, zodat je voldoende tijd hebt om ook moeiljkere weersomstandigheden of drukte op de snelwegen te overwinnen.

Mvg
Stef [kerstkus.gif]
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Stef » vr 28 dec 2018 21:50

Betreffende de onderwegcampings :
Ik kijk wel van te voren , welke campings open zijn langs mijn route.
Reserveren doe ik nooit; ik weet tenslotte absoluut niet waar ik zal uitkomen later in de middag.
Ik weet wel wel campings er open zijn en er is altijd wel een plekkie voor een nacht.

Stef [kerstkus.gif]
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Stef » vr 28 dec 2018 21:58

RE.gif RE.gif

Ik zou wel adviseren om , wanneer je op een camping wil overnachten niet zo laat doorrijden.
Wij stoppen gebruikelijk tussen 16.00 en 18,00 uur. ( je kan vaak ook niet zoveel later aankomen op een camping !!
Zeker wanneer je met kleine kinderen reist.
Indien je wel zolaat wilt doorrijden , dan ben je aangewezen op Rastattes , Parkeerplaatsen of Autohoffs.
Houdt er dan ook rekening mee , dat die heel vaak vol geparkeerd zijn met vrachtauto’s . Zeker in de weekends.

Mvg
Stef [kerstkus.gif]
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Hans 555 » za 29 dec 2018 08:31

Ook voor ons is het een dikke 1000 km rijden naar het Zillertal. Wij hebben geen kinderen meer die meegaan. Op de heenweg overnachten wij bij Greding (Duitsland) en de terugweg in de buurt van Frankfurt. Op de heenweg rijd ik een dikke 700 km waarop de tweede dag rustig(er) gereden kan worden. Op de terugweg zal het ongeveer 550 km zijn voor de eerste dag en de rest uiteraard de tweede dag. Voor het geval de terugreis mocht uitlopen kunnen wij er altijd nog een derde dag aan vastplakken.
Ik houd wel de weersvoorspellingen in de gaten zodat ik van te voren weet waar ik mee te maken krijg. Succes. [kerstduim.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

rw1978
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 13 jul 2018 08:52

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door rw1978 » za 29 dec 2018 12:49

Rijden jullie dan op vrijdag of zaterdag aan?

Is de overnachting in greding op een camping?


Een Benz met een LMC.
Een Benz en een LMC.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Henri Berends » za 29 dec 2018 13:26

RE.gif
Camping niet zo zeer. Wel een doorgangsovernachtingslocatie. Voor de beeldvorming.
https://www.zoover.nl/duitsland/beieren ... ping/fotos
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

workel

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door workel » za 29 dec 2018 14:57

Vorige week vrijdagmiddag vertrokken richting Gerlos, zonder caravan.

Overnacht in Hotel Bauer-Keller, heeft ook een camping, zoals al eerder is genoemd, stonden toch een stuk ok 20 caravans te overnachten.
https://www.hotel-bauer-keller.de/campingplatz/

Gistermiddag terug gereden vanuit Gerlos richting NL en heel veel caravans tegen gekomen die op heenreis waren, wel veel dubbel assers, zal wel met leefruimte te maken hebben.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door PD » za 29 dec 2018 16:04

workel schreef:
za 29 dec 2018 14:57
Gistermiddag terug gereden vanuit Gerlos richting NL en heel veel caravans tegen gekomen die op heenreis waren, wel veel dubbel assers, zal wel met leefruimte te maken hebben.
Waarschijnlijk veelal Duitsers. Op Duitse fora is het aandeel tandemassers veel groter dan in NL, is mijn ervaring.

Zeker tijdens wintersport is wat extra ruimte heel fijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Micky » za 29 dec 2018 16:22

RE.gif

Gemiddeld rijden ze daar dikkere auto's dan wij in Nederland, dus een TA komt dan ook sneller in zicht cool.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

rw1978
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 13 jul 2018 08:52

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door rw1978 » za 29 dec 2018 17:02

Dank jullie wel voor de info! Goed uiteinde en een mooi caravanjaar gewenst!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Een Benz en een LMC.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Den Adriaan » za 29 dec 2018 17:27

Ik heb nogal wat ervaring met het rijden naar Tsjechië in de winter.
Tank altijd als de tank halfvol aangeeft.
Je kan door onverwachte omstandigheden urenlang stilstaan op de Duitse autobaan.
Of de autobaan wordt afgesloten en moet je er af.
Dus, ondanks je navigatiesysteem, kaarten meenemen.
Neem voldoende drank en wat te eten mee.
En gewoon een tip: bij extreme gladheid kan je bij stilstand moeilijk wegkomen.
Heel snel je stuur van links naar rechts draaien en je zal zien dat dat grip geeft.

Voorkomen is beter ........

Succes toegewenst.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Hobby Linka » za 29 dec 2018 17:31

RE.gif

Om grip te krijgen is het handig om een emmertje met droog zand mee te nemen. Heb ik ook altijd achterin de auto staan als ik met vorst nachtdienst heb. Hoeft niet eens een grote emmer te zijn. Door schade en schande wijs geworden, tip van een oudere collega. Nu ben ik zo'n oude rot. [kerstlekkerpuh.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Abve

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Abve » za 29 dec 2018 19:44

Wij zijn gisteren vanuit Wenen via Praag naar Braunschweig gereden en vandaag naar huis.
Het viel mij ook op hoeveel caravans ( ca 30) onderweg waren richting het Oosten/ Zuid-Oosten en dan met name 2.50 cm breed.
Maar ook dat is bijna standaard in Duitsland en vooral in het winterseizoen.
Overigens ook een aantal Nederlanders onderweg!
Maar 4 campers gezien, waarvan 3 Concordes.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Hans 555 » zo 30 dec 2018 08:24

rw1978 schreef:
za 29 dec 2018 12:49
Rijden jullie dan op vrijdag of zaterdag aan?

Is de overnachting in greding op een camping?


Een Benz met een LMC.
Wij rijden op zaterdag en zondag. En over Greding is al uitleg gedaan. Succes.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door BSP » zo 30 dec 2018 12:55

Vorig jaar zijn wij in 1 keer gereden, 850 km. We reisden toen met z'n tweeen. Dit jaar gaan we met familie en met twee caravans, om het voor iedereen relaxed te laten zijn, rijden we er dit jaar twee dagen over. We gaan overnachten ergens op 2/3 van de route denk ik, afhankelijk waar we eind middag ergens uitkomen.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Heen en terugreis naar de wintersport.

Bericht door Sjakie » ma 31 dec 2018 03:49

Hoi RW , ik vetrek meestal donderdagmiddag laat uit midden NL en zorg dat ik hotel boek na Frankfurt waar je ook snachts kunt inchecken.
S,ochtends vroeg rond half acht weer rijden dan kom je vaak rond 13/14 aan . Zorg dat je met licht aankomt op plaats van bestemming vind ik makkelijker.
Tip voor onderweg als je stopt op parkeerplaats en er licht sneeuw of ijs trek hem na 2/3 min ff 30cm naar voren. Je banden zijn namelijk warm van het rijden en de sneeuw gaat smelten echter als je na een tijdje weg wilt rijden ligt er een klein ijsplaatje onder je wielen en ga je slippen . Door ff 30cm door te rijden zijn ze afgekoeld en heb je het probleem niet.
Ga ook niet op P plaats staan die bergopwaarts licht maar kies er een op vlak stuk of bergafwaarts.
Fijne vakantie

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”