Winterkamperen hoe? wat?

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Jasper » do 13 okt 2016 22:20

Het gaat mij zeker niet om de kosten van kosten van wat kilo's gas tijdens het rijden, als dat wezenlijk comfort oplevert heb ik dat er zeker voor over. Ik had eerder de indruk dat het resultaat van het verwarmen tijdens het rijden, maar heel beperkt was. Als ik jullie mag geloven valt dat dus best wel mee.
Groot voordeel van een nieuwe drukregelaar is dat de koelkast dan zomers ook op gas kan tijdens de rit. Ik ga eens rondvragen wat inbouw van een DuoControl CS + EisEx en 2 HD slangen kost. Heeft iemand recente ervaring met de inbouw daarvan?
Ik geloof dat ik hier op het forum ook ooit een foto heb gezien van zo'n installatie met daarbij een extra aansluiting voor het vaste gasnet van een camping zodat er niks gedemonteerd hoeft te worden. Ik kan die helaas niet meer vinden, weten jullie toevallig van wie dat was?
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door witjesm » do 13 okt 2016 22:32

RE.gif Eis ex is must in de winter, Crash sensor is handig, Duo Control is luxe. Je kan het zo duur maken als je wilt knipoog.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Micky » do 13 okt 2016 23:02

Jasper schreef:Het gaat mij zeker niet om de kosten van kosten van wat kilo's gas tijdens het rijden, als dat wezenlijk comfort oplevert heb ik dat er zeker voor over. Ik had eerder de indruk dat het resultaat van het verwarmen tijdens het rijden, maar heel beperkt was. Als ik jullie mag geloven valt dat dus best wel mee.
Groot voordeel van een nieuwe drukregelaar is dat de koelkast dan zomers ook op gas kan tijdens de rit. Ik ga eens rondvragen wat inbouw van een DuoControl CS + EisEx en 2 HD slangen kost. Heeft iemand recente ervaring met de inbouw daarvan?
Ik geloof dat ik hier op het forum ook ooit een foto heb gezien van zo'n installatie met daarbij een extra aansluiting voor het vaste gasnet van een camping zodat er niks gedemonteerd hoeft te worden. Ik kan die helaas niet meer vinden, weten jullie toevallig van wie dat was?
er zijn een paar draadjes over, gebruik de zoekfunctie maar even, lukt dat niet, maak je een draadje aan mbt dit onderwerp, binnen een dag heb je genoeg info om aan de gang te gaan mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door nonblond » vr 14 okt 2016 00:56

Ik doe het zeker al jaren fout. Nog nooit een eis-ex gebruikt, want die heb ik niet. Stook nooit onderweg. Was de caravan met water op de camping incl. de mover om het zout te verwijderen. Bij zonnig weer gaat de kachel uit als ik ga skiën en weer aan als ik terug kom. Bij niet zonnig weer blijft de kachel op een laag pitje aan. Geen disselafdekking. Heb daar geen rail voor. Is ook nog nooit dichtgevroren. Wel vroeg de rollo's dicht om de warmte binnen te houden. Altijd een plastic bakje mee met wat strooizout. Verder dezelfde adviezen als Fred N. Ik heb altijd een (bijna) volle hollandse 5kg fles en een duitse 11kg fles mee. Met zonnig weer is 11kg genoeg voor 2 weken wintersport. Bij slecht of extreem weer of geen zonnige plek het dubbele. Ook wel eens aan een gasnet gestaan. De campinghouder gebruikte toen zijn eigen gasdrukregelaar. Alleen winterbanden onder de auto en kettingen voor de auto mee. De caravan is tot nu toe altijd netjes achter de auto gebleven. En zoals Daphne al heeft gemeld doorgaans zijn de doorgaande wegen schoon. De kettingen zijn een enkele keer gebruikt om van de camping af te komen.Trap kan ik altijd wel op de camping lenen. Verlenger van de schoorsteen gaat erop, als er sneeuw wordt verwacht.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door witjesm » vr 14 okt 2016 13:48

RE.gif Je doet helemaal niets fout. Daar gaat het ook geloof ik niet om. TS vraagt tips en die geven wij allen. Mijn manier is een manier en die van jouw een andere. De reden dat ik Eis Ex hoog in het vaandel heb staan is omdat ik toen ik in mijn jeugd (~40 jaar geleden) met mijn ouders op de winter camping stond de kachel nog wel eens uitviel s'nacht. En dan moest mijn vader (en later ik) er uit om die gasregelaar te ontdooien in het douche gebouw (Eis Ex bestond toen naar mijn weten ook nog niet knipoog.gif ). Voor mij is die ervaring voldoende om niet meer zonder te gaan.

Ik ben er persoonlijk niet gek op dat de caravan van binnen bevriest en daarom laat ik de kachel aan onderweg. Dat is waarschijnlijk niet nodig nee maar ik vindt dat prettig. Bij ons voor de deur staat de caravan kachel in de winter ook op 10 graden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ruud » vr 16 dec 2016 16:34

Hallo Allemaal,

De wintervakantie week komt steeds dichter bij en ik ben er steeds meer zekerder van dat het allemaal goed gaat komen. Heb nog wel even een vraagje. De verlengpijp voor de schoorsteen, gaat die er in NL al op of pas op de wintercamping? Kun je er uberhaupt mee rijden? Zijn daar vaste lengtes voor?

Groet Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door witjesm » vr 16 dec 2016 17:49

Ik weet niet of het kan maar ik zet hem er ter plekke pas op. Neem toch een trap mee voor het geval ik de caravan sneeuw vrij moet maken voor vertrek.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ruud » za 11 feb 2017 22:33

Hallo allemaal,

Van 3 tot 6 feb hebben wij met onze caravan op camping Winterberg doorgebracht. Het was een unieke ervaring, en vermoedelijke voor herhaling vatbaar hetzij als er sneeuw ligt maar de kans is groot dat ik op de wachtlijst wordt gezet voor een seizoensplek van okt tot apr. Dit moeten wij nog even overleggen. We hadden alleen de eerste nacht last van condens op de ramen maar nadat we het keukenraam op de ventilatie stand hadden gezet was dit niet meer voorgekomen. We hebben geen wintervoortent opgezet. De campingeigenaar zelf had al een euro-pallet klaarliggen als opstap voor de deur.

Iedereen bedankt voor alle tips en tricks
SAM_0326.JPG
Ik en de baas
SAM_0367.JPG
Camping Winterberg
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Micky » zo 12 feb 2017 10:09

mooie foto's die wachtlijst kan wel eens lang gaan duren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door erichendri » zo 12 feb 2017 14:10

Dit vond ik nou een leerzaam topic en veel handige tips.
Dank allemaal.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Autodriver » zo 12 feb 2017 14:30

Dit weekend alvast auto klaar gemaakt (olie en sproeivloeistof, kettingen erin), caravan gehaald, grof gepoetst van buiten, kachel en blower even gereinigd (stukje tuinslang in smalste zuigmond van de zuigerslang, dun verfkwastje is daarbij ook erg handig), en een paar uurtjes laten branden (check), mooie blauwe vlam (check). Elektrisch ook nog even op 2000 W. Onderkant caravan even afspuiten, want gisteren door de pekel gereden (stukje snelweg helaas). Klaar voor vertrek, leukste vakantie van het jaar :-) Afvoer isolatie zit ook nog steeds goed, check.
- trapje erin (nooit nodig gehad maar toch)
- sneeuwschep (nooit nog gehad, maar toch)
- wisser/borstel voor dak/ramen (nooit nodig gehad, maar toch)

Nog extra gasflesje scoren (Duitse variant), en dan kan het beladen beginnen...
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ruud » zo 12 feb 2017 14:37

Mij is nog steeds niet duidelijk wat nu het verschil zou moeten zijn tussen een duitse en een nederlandse gasfles. Ik heb afgelopen week een duitse fles aangelsoten en dat ging gewoon prima, heb nog extra goed geluisterd of ik iets hoorde sissen bij het open draaien van de fles maar kon niets zien of horen. Dus die kopelingen zijn volgens mij gewoon het zelfde. Ik heb ze voor het aansluiten nog eens goed bekeken maar kan geen verschil zien.
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ab » zo 12 feb 2017 14:53

Dat is er ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Autodriver » zo 12 feb 2017 18:03

De ene heeft een ingbouwde rubber afdichtring en opstaande rand eromheen (groen), voor de andere moet ik een afdichtrubber erop zetten om af te dichten (blauw/grijs kleur). De ene is dus verzonken in de aansluiting, de ander heeft een opstaande rand. Het gaat hier om 11 kg flessen, Duitse varint = met verzonken rubber afdichtring, dwz standaard bij Knaus.
Deze fles kun je meen ik niet wisselen in Frankrijk.., dus wel verschil bij aansluiting 11 kg fles.., wel oplosbaar met rubberring, maar dicht toch beter af bij Duitse variant.
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ab » zo 12 feb 2017 21:32

Dat heeft niks met Duits te maken hoor.
Er zijn in Nederland heel veel soorten flessen in omloop. Van verschillende leveranciers.
Grijs, groen, lichtblauw, donkerblauw, geel, en rood.
Ik heb daar overal wel een of meer van.
Er zijn onderling ook wat verschillen met het afdichtrubbertje.
Het enige belangrijke is de aansluiting.
Die je linksom met een korte sleutel 30 handvast moet zetten, met niet teveel kracht.
Er zijn ook kunststof sleutels voor.
Die buigen uit als je de wartel te strak aandraait.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Dutchdrummer » zo 12 feb 2017 22:30

Autodriver schreef:......Onderkant caravan even afspuiten, want gisteren door de pekel gereden (stukje snelweg helaas).......
Zonde van het werk.... Jij verwacht geen pekel tegen te komen op weg naar je wintersport bestemming? knipoog.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Autodriver » ma 13 feb 2017 22:02

Dutchdrummer schreef:
Autodriver schreef:......Onderkant caravan even afspuiten, want gisteren door de pekel gereden (stukje snelweg helaas).......
Zonde van het werk.... Jij verwacht geen pekel tegen te komen op weg naar je wintersport bestemming? knipoog.gif
Laten we zeggen, het oog wil ook wat, dus ging ik hem toch even poetsen, om hem nu nog twee weken in het zout te laten staan leek me ook weer wat minder, misschien is het wel droog op de heenreis, maar hij wordt waarschijnlijk goed gepekeld tzt :-) Netjes zo'n gepoetste caravan in de winter :-)
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ruud » di 14 feb 2017 23:09

Ok dan is het mij duidelijk voor wat betreft de gasflessen, de kans is dus klein dat ik tegen problemen aan loop bij een groene 5 kg fles
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ab » wo 15 feb 2017 19:17

Bij winterkamperen wel.. :lol:
Als het echt koud wordt, kan die 5 kg al in 1 dag op zijn.
In de zomer kan je er we 2 seizoenen mee doen als je niet al teveel kookt in de caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Ruud » vr 24 feb 2017 19:24

Hoi Ab,

Ik denk dat er in de toekomst wel een keer een 11kg fles bij komt en misschien wel 2 en een duo control. We zijn er echter nog niet helemaal over uit of we ermee doorgaan. Dit hangt af wat er in april gaat gebeuren omtrent evt een vaste plek .

Deze winterkampeer vakantie was in ieder geval geslaagd.
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Micky » za 25 feb 2017 01:55

RE.gif

2x 11kg is bij een goede wintersport, 4 dagen en dan op...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Stef » za 25 feb 2017 10:12

Ik gebruik een 11 kg fles voor de heenreis en een 11 kg fles voor de terugreis en ik huur een grote ( 33 kg fles ) op de camping.
Genoeg gas dus !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Daphne » za 25 feb 2017 11:14

Micky schreef:RE.gif

2x 11kg is bij een goede wintersport, 4 dagen en dan op...
Hangt natuurlijk ook van de grootte van de caravan af, de isolatie en ventilatie en of er nog andere verwarmingsmogelijkheden zijn.
Wij doen met echt flinke vorst en straffe wind ongeveer 3 à 4 dagen met 11 kg gas. Maar wel met continu vloerverwarming aan. Dat scheelt al heel veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

jan en carine
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 16:15

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door jan en carine » ma 6 mar 2017 12:54

Hoi
We zijn net terug van onze wintervakantie ,alles verliep vlot .Alleen wat problemen met de gas
Ben in bezit van benegas en bij ongeveer 6 uur gebruik kreeg ik geen gastoevoer meer ,problemen met de gasregelaar merk truma , de klep sloeg dicht .Dit was met een volle bus als de bus half was , dan was het probleem opgelost .Had wel twee gasregelaars bij en kon ik zo switchen.
Had op internet gaan kijken of het met benegas mogelijk was om op wintersport te gaan , en daar beschreef men dat het kon tot -20 graden onder nul
Messchien toch de volgende keer verander van gas . of was er een ander probleem . scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen hoe? wat?

Bericht door Micky » ma 6 mar 2017 13:27

ik denk dat je regelaar bevroor, dissel verwarming is hier een uitkomst, je kunt ook iets als een eisex plaatsen, zat er ijs op je regelaar?
Kan ook met de kunststof fles te maken hebben, in zo'n geval kan je er ene verwarmingslint omheen leggen.



https://vinkenasten.nl/truma-eisex-12v.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”