Zweden/Noorweg in November

Plaats reactie
rikkie3033
Berichten: 6
Lid geworden op: do 6 feb 2014 19:53
Locatie: Spaarndam

Zweden/Noorweg in November

Bericht door rikkie3033 » ma 29 dec 2014 16:36

Hallo,

We zijn net terug van een rondreisje door Zweden/Noorwegen (http://www.milogaatverweg.reislogger.nl)

Nu zitten we te denken om aankomend jaar weer te gaan ditmaal in November.
Wie heeft ervaring met de routes (bv E45) in de winter dit ivm sneeuw en ijs.
Heb er zelf geen problemen mee en houd wel van een stukje avontuur, maar info en tips zijn altijd welkom.
Maar ga graag goed voorbereid weg.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door Nordicman » ma 29 dec 2014 18:17

Rikkie,
Ik zou eens op Zwedenforum informeren, daar zitten mensen op die door heel Zweden wonen, en het kunnen weten hoe de wegen er bij wat sneeuw bijliggen.
Zou zo ie zo Dubdack banden laten monteren of meenemen.
Ben wel in juni al eens door de sneeuw in Noorwegen gereden, dus seizoens gebonden is het niet helemaal.
Ook op YouTube kan je wel wat beelden vinden waarschijnlijk.
Succes met de voorbereiding en zoektocht naar antwoorden.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

rikkie3033
Berichten: 6
Lid geworden op: do 6 feb 2014 19:53
Locatie: Spaarndam

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door rikkie3033 » ma 29 dec 2014 18:26

Nordicman,

Zal zeker daar ook een berichtje achterlaten, kwamen dit jaar ook sneeuw/ijs tegen vlak voor de Noordkaap.
Alles goed gekomen stond ook op winterbanden, maar is toch wel wat anders dan Oostenrijk en dergelijk.


Groet

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door Nordicman » ma 29 dec 2014 18:43

om een idee te geven van november weer: dit was voor het goede doel.
https://www.youtube.com/watch?v=IIljxur__oY
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

rikkie3033
Berichten: 6
Lid geworden op: do 6 feb 2014 19:53
Locatie: Spaarndam

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door rikkie3033 » ma 29 dec 2014 19:44

Gaaf, dat gaat niet lukken met mijn motor (circuitracer), valt me eigenlijk mee wat er aan sneeuw ligt. Ik denk dat het vooral de afstanden op sneeuw zijn, dat zie verder nergens in europa.

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door BSP » wo 4 jul 2018 21:16

Ben je nog gegaan Rikkie? Wij zitten er aan te denken naar Lapland te gaan komende november. Benieuwd naar jouw ervaringen

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door Stef » do 5 jul 2018 00:13

Hoi BSP,

Het is zeker goed mogelijk om in de winter naar het noorden toe te trekken.
Er zijn zelfs in het hoge noorden nog voldoende campings het hele jaar open.
Dat doen de scandinaviers zelf ook : met de caravan onderweg in wintertijd.

Het is wel iets voor de dayhards onder ons en de uitrusting/voorbereiding moet supergoed zijn.
Je moet ook geen echt haast hebben om ergens te komen en misschien moet wel eens ergens een paar dagen
Langer blijven staan , vanwege weersomstandigheden.

Wanneer ik geen eigen bedrijf meer heb , staat dit hoog op mijn verlanglijst.
De jaarmarkt in Jokkmokk, sinterklaas bezoeken in Finland enz.

Voor een goede indruk ; kijk maar eens naar : www.youtube.com
En zoeken op : Danske TV klip Anne-Vibeke Rejser

Veel plezier en ik het wel als je onderweg ben !!

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door sindaco » do 5 jul 2018 09:57

in 2016 zijn we in zweden en lapland geweest in september en begin oktober
toen door omstandigheden af moeten breken.

viewtopic.php?f=101&t=30747

nu gaan we eind augustus nog een keer naar lapland en het doel is nu regio kiruna en natuurlijk de lapporten bij abisko.
daarna door naar fins lapland en rovaniemi.
ik heb al een route van een 6000 km gepland staan, maar het kan alle kanten op en we zien het onderweg wel.

we zullen wel zien wat het weer doet en vorige keer hebben we het meest mooie weer gehad wat je maar kunt wensen.

in jokkmokk stonden toen we overal al de sneeuwscooters te wachten op de witte vlokjes.
we hebben er weer zin in en hopen net als toen toch weer het noorderlicht te zien.
eind september zijn er al vaak goede donkere nachten met dat moois te zien.

doel is begin november weer terug.........
ik zou me niet te druk maken over de weersomstandigheden en als je een paar dagen langer ergens moet staan tot de weg schoner is....dan is dat maar zo


nog maar 7 weken ongeveer en dan gaan we weer.. haphop.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door BSP » za 25 aug 2018 19:15

Stef, weet je hoe de hoofdwegen erbij liggen in november? We hebben niets gepland en we hebben 3 weken. Doel is noorderlicht zien en de winterse activiteiten doen (sneeuwscooter, sledehonden, etc), als het kan ook een bezoekje aan Dorothea (Polar-fabriek) als we toch in de buurt zijn. Afgelopen jaar zijn we in zuid Zweden geweest, meest noordelijke was toen Jonkoping. Zou leuk zijn als we Jokkmokk halen, maar dat ligt wel erg aan de conditie van de wegen denk ik.
Heb geprobeerd in te loggen op Zweden forum, echter lukt steeds niet. We hebben een Polar en een BMW 528 X-drive, hiernaast een beetje ervaring met winterkamperen (Oostenrijk).
Sindaco, goede reis en veel plezier. Benieuwd naar je verhalen en ervaringen, met name het laatste deel van je reis.
Gr. Bram

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door sindaco » za 25 aug 2018 20:26

RE.gif

we staan nu bij bremen ( evringhausen ) en beste BSP...in dorotea is de polar fabriek misschien open, maar het museum is dicht.

tenminste dat was zo in september 2016 toen we daar waren.
ik zal volgende week wel een draadje openen en dan kan eenieder weer af en toe kijken naar plaatjes en zo
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door BSP » vr 30 nov 2018 18:55

Ondertussen op de boot vanaf Goteborg terug naar Kiel. Drie weken rondreisje Zweden gehad en tot in Kiruna gekomen. Drie weken was kort (dus veel onderweg), maar we hadden nou eenmaal niet meer tijd. Van Kiel naar Goteborg met Stena Line, nadien via de E45 omhoog. Wegen tot aan poolcirkel goed te doen, aldaar erg ijzig en soms erg glad (er is nagenoeg geen sneeuw gevallen in het noorden, maar wel ijzig). Met de caravan vond ik het na een slippertje te gevaarlijk om door te rijden, daarom neergestreken in Jokkmokk en na een aantal dagen zonder caravan voor 1 nachtje doorgereden naar Kiruna. Daar noorderlicht gezien en de kortste dag ooit voor mijn doen meegemaakt: 9:30u zon op, 13:30u zon onder. Nadien via de E4 terug naar het zuiden via Stockholm en uiteindelijk het 'Glas-gebied'.
Mooie reis geweest, helaas was het najaar uitzonderlijk warm en droog in het Noorden, dus geen sneeuw maar ijs en konden we bv geen tochten met sledehonden of sneeuwscooters maken. Kan normaal wel al in november. Koudst wat we gehad hebben was -20, in de caravan prima te doen. Dan zijn de sauna's (op sommige campings) heerlijk. Leuk caravan-onderdeel was het bezoek aan de Polar-fabriek in Dorotea, op de bonnenfooi langs gegaan en een rondleiding van 1,5u in de fabriek gehad, het museumpje werd ook nog even open gedaan. Schitterend land, maar te groot voor 3 weken 😁. Maar het doel was noorderlicht en dat is gehaald! Nu op naar diner op de boot.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zweden/Noorweg in November

Bericht door sindaco » vr 30 nov 2018 21:42

RE.gif

nou dat is dan mooi gelukt
ja jokkmokk is ook een prima plek om te zijn en het is zo mooi in het noordelijke zweden.

wij zitten nu in peniscola en lekker zonnetje en +17-19 graden.

maar in de toekomst komen we ook zeker nog eens in lapland
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”