reisroute naar Zweden

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

reisroute naar Zweden

Bericht door Marc A » di 2 jun 2020 22:56

Beste forumleden,

wij hebben ons hart verloren in Zweden, en zijn er ondertussen al een zeven keer gaan kamperen.
Ook dit jaar willen we er in de zomer graag naar toe, maar hoe ?

We vernamen dit weekeinde in de pers dat Denemarken in juli en augustus de grenzen sluit voor Belgen (Nederlanders ook denk ik).
Normaal gaan we ofwel via Putgarden-Rødby en dan de Oresund bron,
ofwel via de bruggen over de grote en kleine Belt, en dan ook weer 'the bridge'.

Als Denemarken inderdaad voor ons afgesloten blijft moeten we op zoek naar een alternatieve weg.
Campings ? We weten al zeker dat onze eerste camping die we gewoonlijk aandoen (in Lund) vanaf 8 juni opengaat.
We moeten natuurlijk ook ons Belgenland uit geraken, en eerst nog onze caravan ophalen, net over de grens in Nederland. :-)
Zoals het er nu uitziet kunnen we wel door Duitsland, en dan ....

Alternatieven zijn denk ik Travemunde Trelleborg / Rostock Trelleborg
Hebben jullie met deze routes ervaring ? Of zijn er naog andere goede mogelijkheden ?
Wij reserveren meestal niet voor de overzet, kan je dat op deze vaarten ook zo doen, of moet je vooraf reserveren.
Ook zouden we graag weten hoe lang deze overzetten duren, en een idee van de kostprijs.
Onze combinatie is net iets meer dan 12 m, dus net weer wat duurder.

Het kriebelt om weer te kamperen, nog meer dan andere jaren.
De paasvakantie zijn we niet weg geraakt (dan kamperen we meestal in Nederland).
Als jullie ook plannen maken, dan hoop ik dat deze plannen uitkomen, en jullie een fijne kampeervakantie te wachten staat.

Maar vooral : blijf gezond.
En al op voorhand bedankt voor de reacties.

Beste groeten
Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door rverlaek » wo 3 jun 2020 00:34

2 jaar geleden de veerboot van Travemunde naar Malmö genomen. Was prima te doen met de overnachting op de boot, redelijk uitgerust in Zweden en we hadden geen extra kosten voor een hotel. Eind maart nog op een veerboot van Dover naar Calais gezeten en daar hadden ze hun capaciteit gereduceerd met 50%. Check dit even op de route die jullie mogelijk willen nemen, want afhankelijk van de tijd kan het dan misschien wel slim zijn te reserveren. Met een beetje geluk gaat Denemarken alsnog open, al dan niet alleen voor transit. Zie niet zo in waarom transit een probleem moet zijn, maar daar lijken ze tot nu toe nog anders over te denken.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door Bart-P » wo 3 jun 2020 08:07

Ik kijk altijd op directferries.nl, is heel handig om alle mogelijkheden te vergelijken.

Afgelopen maart nog van Travemunde naar Malmo gevaren. En van Trelleborg naar Rostock terug. Die laatste al vaker gedaan.
Er is ook nog een boot van Travemunde naar Trelleborg. Op deze lijnen varen 3 maatschappijen, Finnlines, Stena en TT-lines.

Zoeken doe ik dus via directferries, boeken doe ik soms bij de maatschappij zelf, bij Stena spaar je dan gewoon je punten.

Ik neem altijd de nachtboot. Mijn keuze van route en maatschappij laat ik afhangen van de vaartijden, die verschillen vaak, dus dan neem ik wat mij het beste uitkomt. Ook de prijzen verschillen, door de week veel goedkoper.

Wel reserveren. Je kan een flexticket nemen, kun je altijd wijzigen (onder bepaalde voorwaarden).

Ben nooit met de caravan geweest, maar in het ruim is plek zat en je hebt toch gereserveerd.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door Scout15 » wo 3 jun 2020 09:11

Wij zijn afgelopen jaar via Sassnitz - Trelleborg gegaan. Overtocht van zo'n 4,5 uur. Dit zou misschien nog een optie voor jullie kunnen zijn.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door BSP » wo 3 jun 2020 09:24

Er is ook nog een nacht veerdienst tussen Kiel (Dld) en Gotenborg, vertrek rond 17u met aankomst rond 9u. Slapen in kajuit, erg relaxte oversteek vinden wij. Prijzen variëren, zie de websites. Succes en alvast veel plezier in Zweden

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door Weinsberg » wo 3 jun 2020 09:28

RE.gif

Je bent me net voor thumbup.gif

Weet even niet waar in Zweden je wilt zijn, maar Kiel - Goteborg is ons goed bevallen, kost je namelijk geen extra reistijd tov van overdag rijden aangezien je s'nachts vaart. Denk alleen dat deze al uitverkocht is deze zomer aangezien ze minder mensen op de boot toelaten ivm covid situatie.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door Turbodesk » wo 3 jun 2020 18:02

Wij zijn ook fervent Scandinavië gangers en zitten met hetzelfde.
Echter is het niet alleen Denemarken, maar Zweden is nog steeds code oranje. Kan problemen opleveren met je reisverzekering.
Dan is het zo dat de Zweden word geadviseerd om niet verder dan twee uur te rijden vanaf hun huis.
Dan zou ik mij wel bezwaard voelen om met mijn caravan door het land te cruisen.
En je kan prima met de ferry van Duitsland in één keer naar Zweden.
Maar wat is wijsheid?
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door Marc A » wo 3 jun 2020 21:48

Dag allemaal

alvast bedankt voor de reacties.
Normaal gezien zouden we de 2de week van juli vertrekken,
er kan inderdaad nog wel wat veranderen : Denemarken, toestand in Zweden zelf.
We starten (meestal) in het zuiden (Lund : - daar kom ik al zo'n veetig jaar);
en dan via Goteborg - Dalarna - Uppsala - Stockholm en langs de oostkust terug naar het zuiden)
We hebben een zestal weken, dus kunnen het rustig aan doen.

Bedankt voor de andere opties, ook de website om te vergelijken (en dus best reserveren).
We blijven twijfelen, maar zien (ook vandaag in ons landeke weer) toch verschuivingen.
Dus durven we toch ook hopen dat we er geraken ....

Grt
Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door RogerS » wo 3 jun 2020 22:26

Na de annulering van onze reis naar Oeganda (vertrek 11 juli) hadden wij als plan B om naar Zweden te gaan met de caravan..
Dat wordt dus plan C. Waarschijnlijk verschillende regio's in Duitsland....
Caravanloos. :(

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door Henri Berends » do 4 jun 2020 09:30

Zweden wordt vanwege de reisbeperkingen waarschijnlijk ook niets.....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door witjesm » do 4 jun 2020 09:49

Wij hebben jaren in Denemarken gewoond en kwamen vaak in Zweden. Voor boodschappen, pretparken en vaak om te skiën. Hier dus ook fans. Ik zou daarentegen momenteel Zweden even mijden en een andere bestemming kiezen. De Denen en de Noren hebben niet voor niets hun Scandinavië pack (vergelijkbaar aan onze BeNeLux) even op hold gehouden en kiezen de grenzen met Zweden tot nader orde gesloten te houden. Dat zijn bondgenoten pure sang en als zij het niet zien zitten dan zegt dat wel wat. Ook de Duitsers blijven reizen naar Zweden afraden dus die grens middels de pont kom je ook niet zomaar over.

Misschien Noorwegen een keer als alternatief?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door karelV » do 4 jun 2020 11:14

RE.gif

Wat gisteravond bij de persconferentie opviel was dat Zweden en GB een negatief reisadvies hebben gekregen........GB kan ik me nog enigszins voorstellen, maar Zweden???? Is dat omdat ze totaal niet aan de LockDown hebben meegedaan of is het daar zo erg op dit moment.......dat ze de ouderen daar niet vertroeteld hebben heb ik deze week al in een reportage gezien op Nieuwsuur, maar als er verder geen bijzonderheden zijn lijkt mij dat ze geen negatief reisadvies kunnen geven of zie ik nu iets over het hoofd!!!!!
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door witjesm » do 4 jun 2020 11:33

RE.gif Nee omdat ze een enorm aantal doden per hoofd van de bevolking hebben en op nummer 5 staan in deze lijst. Daarnaast is er nog geen neerwaartse trend waargenomen dus het is ook nog niet onder controle. Zelfs de lokale instanties hebben nu toegegeven dat ze het slecht hebben aangepakt.

Best logisch dus.
Bijlagen
sweden.JPG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: reisroute naar Zweden

Bericht door karelV » do 4 jun 2020 11:41

@witjes



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Routes”