tolpoorten stress wie weet er raad op

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Cdebruin » zo 16 jun 2019 11:00

Heb getwijfelt om het hier op dit forum te vragen , maar doe het toch maar , elk jaar is het weer een drama
of het nu in italie is of spanje
dit jaar gaan we weer naar Kroatie . maar sta elke keer voor het verkeerde poortje , zoek liefs een bemande maar dat lukt niet altijd
hoe kan je nu snel van afstand zien of het een bemand tolpoortje is
anders sta je met lange combinatie behoorlijk te tobben , met wisselgeld en mensen die door een speakertje eindeloos hetzelfde staan te roepen\in een taal die ik niet versta
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Kipke98 » zo 16 jun 2019 11:07

Credit card of tolbadge gebruiken. Vooral de tolbadge is heerlijk.
De eerste keer spannend...

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door deusjevo » zo 16 jun 2019 11:13

Wij hebben al jaren een Tolbadge voor Frankrijk en die werkt prima.
Je kan hem ook nog uitbreiden met Spanje en Italië maar daar heb ik nog niet echt behoefte aan.

Maar naar Kroatië, dan heb je toch geen tolpoorten maar meer tol vignetten?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Niels83 » zo 16 jun 2019 11:13

dit is wel een verouderd probleem. je kunt meestal pinnen, met cc betalen of met een badge achteraf betalen. die laatste heb ik al een tijdje geweldig...

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Henri Berends » zo 16 jun 2019 11:42

Wij gebruiken al een aantal jaar de tolbadge. Neem dan liefst de keuze van de doorgang met max. snelheid 30km/u en je kan nagenoeg zonder stoppen de plaza door.
Vroeger was het een gestress met contant geld of je card door een machine doorhalen. En daarbij ook nog eens zo dicht mogelijk aan de zijde van de automaat of kassier te rijden.
Ik vind het overigens ook nog vreemd dat de Fransen nog cash betalen.... Maar dat zie je ook veel bij winkels en pompen. Rare Fransen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door cadance » zo 16 jun 2019 11:45

Wij hebben een nieuwe badge aangeschaft geldig voor Frankrijk, Spanje, Portugal en ITalie. We zijn daar zeer te vreden over. We nemen meestal het poortje dat door vrachtwagens gebruikt wort. Die gaan er best snel door en hebben geen hoogte beperking. En je hebt dan ook niet uit te zoeken welk poortje het snelst zou zijn.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Ab » zo 16 jun 2019 11:49

deusjevo schreef:
zo 16 jun 2019 11:13
Wij hebben al jaren een Tolbadge voor Frankrijk en die werkt prima.
Je kan hem ook nog uitbreiden met Spanje en Italië maar daar heb ik nog niet echt behoefte aan.

Maar naar Kroatië, dan heb je toch geen tolpoorten maar meer tol vignetten?
Dat klopt. Een vignet voor Oostenrijk en Slovenië.
En wat tol voor tunnels.
Kroatië betaal je wel tol voor de snelwegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Jan Br » zo 16 jun 2019 12:46

Op de doortocht naar Kroatie heb je weinig tolpoortjes:

Duitsland - geen
Oostenrijk - vignet (wel 2 maal bij tunnels, eenvoudig betalen met bankpas of creditcard)
Slovenie -vignet
Kroatie alleen tolpoorten, maar anders dan in Frankrijk is het meerendeel nog bemand, dus gewoon bij een persoon afrekenen) de nietbemande staan heel duidelijk aangegeven.

De vignetten voor Oostenrijk en Slovenie zijn zo’n beetje vanaf Neurenberg in Duitsland gewoon te koop bij tankstations.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Ab » zo 16 jun 2019 12:56

De onbemande tolpoorten zitten rechts.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door janoniem » zo 16 jun 2019 15:24

Een beetje spannend vind ik zo’n poortje ook altijd. Accepteert het apparaat mijn cc of piept ie bij de eerste passage?
In het ergste geval is er altijd nog de hulp knop. Die heb ik al eens moeten gebruiken toen ik zónder badge een Franse “T” poort had gekozen. Er was direct contact in het Engels. Ik werd verzocht muntstukken te werpen in een paal links van mij. Maar zo’n plek kon ik niet vinden, ook niet na nog meer aanwijzingen.
Ook in Frankrijk gold inmiddels blijkbaar “tijd is geld” want de boom ging omhoog en ik kon met waarschuwing “voortaan beter opletten” gratis doorrijden.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Jan Br » zo 16 jun 2019 15:46

Ik had ooit soortgelijke ervaring bij het verlaten van de tolweg vlak voor de grens van Italie, richting huis. Er ging iets mis met de toenmalige prepaid card en de creditcard, tenslotte op de helpknop gedrukt en na wat onverstaanbaar Italiaans gepraat kwam er een bon uit het apparaat en ging de poort open. Verder gereden en ‘s avonds gekeken wat er eigenlijk op die bon stond. Het kwam er op neer dat ik 30km terug had moeten rijden om daar te gaan betalen, maar ik was inmiddels al 250km verder. Het scheelde me destijds iets van Euro 80, er stond geen andere mogelijke betalingswijze op en ook geen tel.nr. In dank aanvaard, maar was wel blij dat ik het jaar daarop een andere auto met ander kenteken had whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door r.obbink » zo 16 jun 2019 17:01

RE.gif

ALs ze je hadden willen laten betalen was er echt wel een acceptgiro o.i.d. via het CJIB of door het land zelf gestuurd. EU tegenwoordig heh.

Mocht dat zelf afgelopen zomer ervaren.... flitspaal in Luxemburg.... ik zag hem flitsen … reed 7 km te hard.

Binnen een week een keurige brief van de Luxemburgers op de mat met de mogelijkheid via CC te betalen op een website....

45 €... toch maar gedaan want ik kom nogal vaak in Luxemburg omdat er familie woont scratch.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Rene_13 » zo 16 jun 2019 18:06

Wij gaan al jaren naar Kroatie.
En komen dus al jaren bij Zagreb bij de tolhuisjes, daar nemen we altijd de onbemande dus die waar je zelf je VISA in moet stoppen.
de rijen zijn daar aanzienlijk korter.
1x gehad dat mijn CC niets deed. Je drukt op de hulpknop, een Kroatische spraakwaterval komt uit het speakertje, ik riep in het Engels en duits dat ik geen idee had hoe of wat met het resultaat dat er iemand aan kwam sjokken en ons keurig hielp.

Bij alle andere tolpoorten mik ik, na een vriendelijke groet, mijn VISA naar binnen en krijg ik die dan met een bonnetje terug.

Mijn ervaring is dat ze je echte wel komen helpen om de rijen kort te houden.
Zorg er voor dat je cash en een CC bij je hebt.
En blijf kalm het wordt er nl niet anders van.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door PMT » zo 16 jun 2019 18:09

Veel mensen weten niet dat als je badge niet piept en de poort gaat niet open, dat je je badge kan scannen. Er zit nl een streepjescode op de badge en naast de betaalmogelijkheid zit een scanner. Even er langs halen en de poort gaat open. Het is maar een weetje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door janoniem » zo 16 jun 2019 19:06

thumbup.gif
Nooit geweten, nuttige tip.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
boxtelvf
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 jul 2013 08:50

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door boxtelvf » zo 16 jun 2019 20:41

Zitten die streepjescode lezer ook in Italië ???

sicky
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 19:46

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door sicky » ma 17 jun 2019 00:50

De scanner voor de streepjescode zit op twee plaatsen. Ik moest die van mij scannen na een storing maar zag dat het rode lampje niet brandde bij de scanner . Ineens zag ik erboven nog eentje zitten (voor vrachtwagens zitten ze hoger) die het wel deed.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Conradi » ma 17 jun 2019 09:30

PMT schreef:
zo 16 jun 2019 18:09
Veel mensen weten niet dat als je badge niet piept en de poort gaat niet open.....
We wilde het voetje niet tegen het raam plakken en gebruikten de batch het eerste jaar door het tegen het raam te houden. Dat bleek geen goed idee, want we had regelmatig storing.
Nu plakken we het voetje met een Tesa Powerstrip tegen de voorruit en werkt 'ie perfect.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Kasper

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Kasper » ma 17 jun 2019 09:46

We hebben dit jaar voor het eerst de tolbadge gebruikt voor Frankrijk en Italië, net als met meer dingen, ik had dit al veel eerder moeten doen, wat een gemak en het gaat supersnel. In Italië valt het me op dat het poortje eerder open gaat dan in Frankrijk. Een supergoede aankoop!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door PMT » ma 17 jun 2019 10:40

Wij vonden ook dat de poortjes sneller open gingen in Italië, maar de badge piept wel 2x, bij de ingang en bij de slagboom. In Frankrijk alleen bij de slagboom of bij 30km poortjes aan het begin.

@Boxtelvf
Ik heb nog geen weigerende badge gehad in Italië dus je rijdt te snel door de lane heen dat ik niet heb kunnen kijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door eurotrotter » do 25 jul 2019 19:44

r.obbink schreef:
zo 16 jun 2019 17:01
RE.gif

ALs ze je hadden willen laten betalen was er echt wel een acceptgiro o.i.d. via het CJIB of door het land zelf gestuurd. EU tegenwoordig heh.

DE autostrada en de autoroutes in Italie en Frankrijk zijn particuliere ondernemingen.
Het CJIB werkt daar niet voor,een snelheids bekeuring door de buitenlandse overheid wel,maar geen autostrada probleem,daar zullen ze echt een incassobureau voor in moeten schakelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door eurotrotter » do 25 jul 2019 19:47

Conradi schreef:
ma 17 jun 2019 09:30
.
Nu plakken we het voetje met een Tesa Powerstrip tegen de voorruit en werkt 'ie perfect.
Wat moeilijk allemaal,je kunt het voetje toch ook gewoon direct op de ruit plakken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Conradi » do 25 jul 2019 20:02

RE.gif
Dat kan, sterker nog daar is het ook voor bedoeld omdat ‘t al een zelfklevende voet heeft.
Maar ja, dat is wel erg voordehandliggend :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door eurotrotter » do 25 jul 2019 20:55

RE.gif

Ja,waarom zouden we t makkelijk doen als t ook moeilijk kan. awhoea.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Abve

Re: tolpoorten stress wie weet er raad op

Bericht door Abve » do 25 jul 2019 21:08

Rene_13 schreef:
zo 16 jun 2019 18:06
Wij gaan al jaren naar Kroatie.
En komen dus al jaren bij Zagreb bij de tolhuisjes, daar nemen we altijd de onbemande dus die waar je zelf je VISA in moet stoppen.
de rijen zijn daar aanzienlijk korter.
1x gehad dat mijn CC niets deed. Je drukt op de hulpknop, een Kroatische spraakwaterval komt uit het speakertje, ik riep in het Engels en duits dat ik geen idee had hoe of wat met het resultaat dat er iemand aan kwam sjokken en ons keurig hielp.

Bij alle andere tolpoorten mik ik, na een vriendelijke groet, mijn VISA naar binnen en krijg ik die dan met een bonnetje terug.

Mijn ervaring is dat ze je echte wel komen helpen om de rijen kort te houden.
Zorg er voor dat je cash en een CC bij je hebt.
En blijf kalm het wordt er nl niet anders van.
Ik had vorig jaar dezelfde ervaring bij Zagreb, richting Slovenië.
Ook een onbemande tolpoort gekozen.
Het was erg druk en we stonden in de rij.
Toen ik aan de beurt was en de CC in de gleuf drukte, gebeurde er niets.
Bleek een papierrol ( voor kwitantie) op te zijn.
Ik had een lange rij achter mij.
Toen minuten later de rol verwisseld was door een ongeïnteresseerd iemand en ik eindelijk kon betalen, stond ik er nog alleen.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”