van Bergen (N) naar het noorden

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door cverhoeff » di 21 mei 2019 17:35

Ik ben me aan het voorbereiden op de reis naar Noorwegen. Kijkende op de ANWB kaart zie ik twee hoofdroutes naar het noorden (wil eigenlijk richting Alesund), de E16 en E39, er van uitgaande dat E wegen de hoofdwegen zijn, waar caravans over heen kunnen. Echter, ook op deze beide wegen kom ik op de kaart een aanduiding van een caravan met rood kruis er doorheen tegen. Wie kent de route?
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Gebruikersavatar
John H.
Berichten: 39
Lid geworden op: do 5 jul 2007 21:41

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door John H. » wo 22 mei 2019 11:42

De E16 is de route Bergen Oslo via de Laerdaltunnel en Fagernes. Mooie route maar naar het zuiden uiteindelijk. De E39 is de weg naar Alesund de rode kruizen betreffen "zijwegen" met extra fraaie trajecten die erg moeilijk c.q onmogelijk zijn voor caravans. Noorwegen heeft gewoon weinig doorgaande wegen.
Caravan: Avento GT 470 TCB auto: Mitshubishi Outlander 2.2 Di-D Executive 4WD 2016

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Stef » wo 22 mei 2019 23:46

De Leardaltunnel is erg mooi , maar ook erg lang ; bijna 40 km .

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
F8A12BE2-4AF3-4B75-9B0A-9277912B6C31.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door dieseltijger » do 23 mei 2019 00:16

Waanzinnig, die tunnelfoto!!!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door r.obbink » do 23 mei 2019 09:37

RE.gif

zo dan, dat is een gave foto!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Henny » do 23 mei 2019 10:15

Vorig jaar hebben wij hem ook verschillende keren gereden omdat we in de buurt op een camping stonden. Er zijn plaatsen waar je kunt stoppen, bij die blauwe "ijzige" kleuren! Alleen om even een foto te nemen . Het blijft ontzettend mooi. Al de tunnels in Noorwegen trouwens zijn juweeltjes, in een spiraal omhoog....rotondes in de tunnel... thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif ...je draait daarna je hand niet meer om voor een tunnel in een ander land. whistle.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door tonieentonny » do 23 mei 2019 10:44

De Laerdaltunnel is wel lang, maar geen 40 km. Om precies te zijn 24,5 km en daarmee de langste autotunnel ter wereld.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Ben triton » do 23 mei 2019 23:14

Voor diegene die naar Noorwegen willen. De flitspalen zijn zeldzaam maar ze staan vooral in de tunnels. Ze zijn meestal wel op voorhand aangegeven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

MariekevanS

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door MariekevanS » vr 24 mei 2019 20:17

Dank voor de tip. Toevallig gaan we deze zomer naar Noorwegen.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Turbodesk » vr 24 mei 2019 22:19

En je krijgt vanzelf thuis de rekening gestuurd. De meeste tunnels zijn niet gratis.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door driver » vr 24 mei 2019 23:36

De E16 en de E39 behoren beide tot de grootste wegen in Noorwegen, ze zijn bereidbaar met elke caravan. Ze bevatten zelfs korte stukjes echte autostrade, heel zeldzaam in Noorwegen. Wat de wegen en caravans betreft, zijn er drie soorten: geen aanduiding ivm caravans, caravans afgeraden en caravans verboden. Als er geen aanduiding is ivm caravans, kan je er in principe zonder problemen rijden. De "caravans afgeraden" wegen zou ik alleen rijden met de allerkleinste caravans, en als je over de nodige rijkunsten (ook achteruit) beschikt. Met onze vorige caravan (2 meter breed) hebben we het af en toe gedaan; met onze huidige (2.12 meter breed) was ik het snel afgeleerd. Op die wegen maakt 10 cm een wereld van verschil.
De route van Bergen naar Alesund is prachtig. Ik zou echter overwegen om niet via de E39 te gaan, maar eerder via Flam, Laerdal (Sognefjord oversteken), Fjaerland, Byrkjelo, Stryn, Grodas, Hellesylt en vandaar uit de 655 richting Alesund. Die laatste is een kleine weg door een prachtige vallei, maar perfect te rijden met de caravan. Neem wel een paar weken tijd, want je hebt onderweg prachtige watervallen, vikingdorpen, wereldberoemde fjorden, stavkirches, gletcherterritorium, ... Het meest bekende op de route is Geiranger. Prachtig, maar wij komen er niet meer, want je staat er de laatste jaren in een lange file tussen de bussen, en het dorp is overspoeld met Japanners en Chinezen uit de bussen en de cruize boten. Er zijn een aantal andere valleien en fjorden die even mooi zijn, zonder druk verkeer. Een aantal leuke campings ook, oa Gryta camping met het mooiste uitzicht dat je je kan indenken 360 graden rond. Hellesylt heeft een camping vlak aan het water van de prachtige Geiranger fjord, paradijselijk om te kayakken, en zonder de horden toeristen.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Stef » za 25 mei 2019 00:14

RE.gif

Geiranger is zoals hierboven beschreven overspoelt door de toeristen ( cruiseboten )

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
E6724B54-A171-49ED-8749-395634299335.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Abve

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Abve » za 25 mei 2019 16:27

driver schreef:
vr 24 mei 2019 23:36
.....
De route van Bergen naar Alesund is prachtig. Ik zou echter overwegen om niet via de E39 te gaan, maar eerder via Flam, Laerdal (Sognefjord oversteken), Fjaerland, Byrkjelo, Stryn, Grodas, Hellesylt en vandaar uit de 655 richting Alesund. Die laatste is een kleine weg door een prachtige vallei, maar perfect te rijden met de caravan. Neem wel een paar weken tijd, want je hebt onderweg prachtige watervallen, vikingdorpen, wereldberoemde fjorden, stavkirches, gletcherterritorium, ... Het meest bekende op de route is Geiranger. Prachtig, maar wij komen er niet meer, want je staat er de laatste jaren in een lange file tussen de bussen, en het dorp is overspoeld met Japanners en Chinezen uit de bussen en de cruize boten. Er zijn een aantal andere valleien en fjorden die even mooi zijn, zonder druk verkeer. Een aantal leuke campings ook, oa Gryta camping met het mooiste uitzicht dat je je kan indenken 360 graden rond. Hellesylt heeft een camping vlak aan het water van de prachtige Geiranger fjord, paradijselijk om te kayakken, en zonder de horden toeristen.
Helemaal mee eens!
Over het algemeen ook mijn ervaring.
Naast Geiranger vind ik ook Flåm een crime.
Prachtige camping en omgeving maar als de wind in de richting vd camping staat, zit je de hele dag in de stookoliestank die de schoorstenen van de twee dagelijks arriverende cruiseschepen uitbraken.

Voor wat betreft het rijden op de wegen welke op de kaart voor caravans worden afgeraden, ben ik het niet helemaal met je eens.
Met een goede trekauto, ervaren bestuurder/ster en goed kunnen manoeuvreren met de caravan, zijn een aantal wegen best wel te rijden, óók met een brede(re) caravan is mijn ervaring.
Ik schrijf dit omdat forumleden anders kunnen afschrikken en dat zou zonde zijn want het zijn vaak de pareltjes die je dan links laat liggen.
Het is dus heel persoonlijk of je het kunt en aandurft of niet.

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door cverhoeff » za 25 mei 2019 18:07

Allen geweldig bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Ik ga er mijn voordeel mee doen.
Groet,
Charles
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Stef » za 25 mei 2019 18:41

Okee , komt ie nog een keertje zwaaien.gif

Overlopen door de toerist : [aschrik.gif] FLAMM

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
3BE3CCF9-A010-4F92-B52C-43EC08A56AE5.jpeg
08387ABF-9933-4E86-B665-BF9312C725E7.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door driver » za 25 mei 2019 20:44

Abve schreef:
za 25 mei 2019 16:27
Voor wat betreft het rijden op de wegen welke op de kaart voor caravans worden afgeraden, ben ik het niet helemaal met je eens.
Met een goede trekauto, ervaren bestuurder/ster en goed kunnen manoeuvreren met de caravan, zijn een aantal wegen best wel te rijden, óók met een brede(re) caravan is mijn ervaring.
Ik schrijf dit omdat forumleden anders kunnen afschrikken en dat zou zonde zijn want het zijn vaak de pareltjes die je dan links laat liggen.
Het is dus heel persoonlijk of je het kunt en aandurft of niet.
Inderdaad Abve, erg persoonlijk. Het gaat inderdaad meestal best wel goed, maar op sommige punten is het toch wel heel nipt als je een brede camper moet kruisen. Ik heb ook een keer voorgehad dat ik 500 meter achteruit over een baantje met een aantal scherpe bochten moest. Het lukte me, moest wel, maar laat ons zeggen dat het toch een goede oefening was mrgreen.gif . Als je zoiets met twee vingers in de neus doet, wil ik best geloven dat je daar anders tegen aankijkt.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door Henny » zo 26 mei 2019 21:26

Met de caravan hebben wij de E wegen aangehouden, zonder caravan ( stonden meestal een dag of 5 op een camping om omgeving goed te bekijken) kun je overal goed rijden.
Maar zagen op die smallere wegen echt weleens dat een camper een eind terug moest omdat er overhangende rotsblokken aan zijn/haar kant waren en hij dus moest wachten tot de andere kant van de weg helemaal vrij was zodat er een ruime bocht omheen genomen kon worden. Datzelfde zou dan natuurlijk óók zijn als je met een caravan zo'n weg neemt.
Wij vonden elke meter Noorwegen prachtig, hebben vorig jaar maand juni de westkant , de fjordenkant en beetje binnenland gedaan. Volgende keer de oostkant. thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: van Bergen (N) naar het noorden

Bericht door cverhoeff » za 22 jun 2019 21:45

Ter info en met dank!!
Ben net terug uit het Noorden, en met jullie tips perfect gegaan. E-wegen totaal geen probleem en alle wegen waar op de kaart geen waarschuwing staat voor caravans waren voor mij prima te doen, soms wel wat steil, maar 8-9% staat meestal aangegeven, en mijn combi heeft daar weinig moeite mee (alleen beetje olie nodig). Wb Geiranger: dat hebben we niet gehaald, maar hetzelfde verhaal kun je vertellen over Stavanger, Bergen en Flam. We waren echt voor het seizoen, maar ook dan staan de stadjes vol flatgebouwen, sorry liggen de havens vol cruiseschepen met 12 verdiepingen en stromen toeristen. Je wilt die stadjes wel zien, maar ga daar zsm van de bekende topics af. Bijv. Stavanger en Bergen hebben vreselijk leuke wijkjes waar we bijna geen toeristen zagen, kennelijk teveel klimmen voor ze.
NB: hoe het tijdens het hoogseizoen is weet ik natuurlijk niet, maar de stadscamping van Stavanger en de camping Bratiland bij Bergen waren nu al s avonds ongeveer vol.
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Plaats reactie

Terug naar “Routes”