Route van Bretagne naar Morvan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Fred G » ma 6 mei 2019 09:56

Beste medeForumers,


Ik zit een beetje met het volgende. Van de zomer gaan we met zn tweetjes met de caravan naar Bretagne vanwege zn prachtige kusten. We zijn daar goed bekend, ook vanwege mijn stiefmoeder die daar woont in een schitterende boerderij. We hebben daar in de buurt een camping aan de kust geboekt voor een dag of 5. Daarna is het de bedoeling om richting Morvan te rijden en daar een dag of 4 te blijven (met één overnachting stop onderweg). Om vervolgens via een overnachting in Luxemburg weer huiswaarts te sturen.

Maar nu de vraag: Wie heeft wat ervaring in de regio Morvan, bezienswaardigheden, dorpjes en wie weet wat leuke kleinschalige campings en wie heeft nog tips over de te volgen route inclusief overnachting halverwege?


Groetjes Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Volvodriver

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Volvodriver » ma 6 mei 2019 14:27

De Morvan is een en al kleinschalige campings. Van 7 plekken tot een kleine 50. Ook zijn er nog wel ouderwetse municipals.
Ik weet niet waar je heen wilt in de Morvan maar de enige plaats met iets van "vertier" is Autun. En eigenlijk ligt dat niet eens in de Morvan maar net aan de rand. Chateau Chinon is de belangrijkste plaats van de Morvan maar heeft eigenlijk maar 2 bezienswaardigheden.
Het Lac des Settons is een mooi recreatiemeer met meerdere campings.
In Saint Leger sur Beuvray vindt je Mont Beuvray met de opgravingen van Bibracte. Een Gallo-Romeinse nederzetting met museum. De geschiedenis gaat daar ook over Alesia (bekend van Asterix en Obelix) nu Alise Sainte Reine, op circa 90 km van St Leger. Het daar gevestigde museum gaat verder in op de slag die de Galliërs met de Romeinen uitvochten.
Ik ben vooral bekend in het zuid-westen van de Morvan en kan je die hoek zeker aanraden. Met name omdat daar in mijn ogen de mooiste "bergweggetjes" zijn en de hoogste bergtoppen van de Morvan. (En het dichtstbij Autun)

Een route vanaf Bretagne naar de Morvan kan ik zo niet geven. Echter het beste is om vanaf het Westen via Nevers binnen te komen.

Nog even een edit:
In het hoogseizoen zijn de campings daar vaak vol door reserveringen. Doordat het redelijk makkelijk te bereiken is vanaf NL komen er veel NL caravanners. En ook worden er nogal wat campings door NL-ers uitgebaat.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Unplugged » ma 6 mei 2019 15:38

Als je naar het Lac des Settons gaat, kun je ook vanuit het noorden binnenrijden: Rennes, Le Mans, Chartres, Parijs, Auxerre, Avallon.
Kom je namelijk vanuit het westen dan ga je bij Bourges al de snelweg af. En dan is het nog een heel stuk, binnendoor.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door sailor wim » ma 6 mei 2019 15:42

30 jaar geleden was de camping bij Saint Agnan van vrienden.
Nu in bezit van Vlaamse eigenaren en volgens mij gesloten.
Het sanitair is nu onder de maat vond ik na mijn laatste bezoek twee jaar geleden.
Maar ik zou een bezoek aan Vezelay wel aanbevelen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Volvodriver

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Volvodriver » ma 6 mei 2019 15:43

RE.gif RE.gif
Helemaal waar. Maar ik vermoed dat TS graag binnendoor rijdt. Gezien zijn vraagstelling.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Fred G » ma 6 mei 2019 16:39

Hartstikke bedankt voor de reacties van jullie tot zover.
Het is natuurlijk een aardig end rijden en hoop dat dus met één overnachting te doen. Binnendoor rijden doe ik graag, maar op zo'n reisdag het liefst zoveel mogelijk op snelweg en 4 baans wegen.Dus wat Unlugged schrijft

@Volvodriver:

Ik bedoelde juist zoveel mogelijk snelweg en 4 baanswegen. Srry voor het misverstand.
Ik moet me dan toch goed voor gaan zitten en overleggen met mijn vrouw mbt de campings aldaar. Had niet echt verwacht dat het een heel druk bezocht gebiwd zou zijn met kans op volle campings. Zo rond halverwege augustus.

Groetjes Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Fred G » ma 6 mei 2019 16:45

En nog even extra aan Volvodriver;

Bedankt voor je lange uitvoerige antwoord!

Kan ik wat mee en nog belangrijker; ik laat hwt ook even mijn vrouw lezen. thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Volvodriver

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Volvodriver » ma 6 mei 2019 17:22

RE.gif
Het gebied an sich is zodanig ruim dat je geen overlast van de "gasten/touristen" hebt. Lang niet zo veel als bijv in de Dordogne of andere touristische gebieden. De lokale bevolking is ook heel vriendelijk. Er zijn genoeg campings, maar naar verhouding minder als in de overige gebieden. En omdat de NL-er en ook de Brit heel veel huisjes daar bezitten wordt het als meer bekender en zijn vooral de kleinere campings (tot max 25 plaatsen) vaak al vol in het hoogseizoen.

En graag gedaan natuurlijk. Wij komen al sinds 2001 in de Morvan. En zijn wel een beetje "verliefd" op de streek geworden.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Henny » ma 6 mei 2019 19:15

Ook wij komen veel in De Morvan ! Een rustige mooie streek op dagafstand van Nederland. Je zou tot aan Avallon de autoroute kunnen nemen , daarna verder binnendoor.
In de zomer is het er drukker ( wij komen nooit in hoogseizoen) maar er zal echt nog wel ergens een plaatsje zijn!
Vezelay ( net buiten de Morvan) is absoluut de moeite waard. Maar ook Autun met zijn Romeinse invloeden , bezoek ook Bribacte bij de Mont Beuvray ( al eerder genoemd!)
Er is een mooie crete route van 60 km in de buurt van Lac Panneciere , alles staat duidelijk aangegeven en je ziet veel! Overal mogelijkheden om te stoppen.
Lac Settons is een drukker meer maar heel mooi, veel campings en wil je het meer rondwandelen...15 km, maar goed te doen.
Er zijn verschillende campings van Nederlanders, o.a in Ouroux en Morvan , midden in het dorp maar héél rustig en je loopt zo naar de bakker , ook vanuit daar mooie wandelingen, mountainbike of autotochten te maken !

https://www.bourgondie-toerisme.com/bes ... -de-morvan

In Augustus een ontzettend leuk muziekfeest in Anost !! 16, 17 en 18 augustus . Absoluut de moeite waard .

Fijne tijd thumbup.gif thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door eurotrotter » ma 6 mei 2019 21:14

Unplugged schreef:
ma 6 mei 2019 15:38
Als je naar het Lac des Settons gaat, kun je ook vanuit het noorden binnenrijden: Rennes, Le Mans, Chartres, Parijs, Auxerre, Avallon.
Kom je namelijk vanuit het westen dan ga je bij Bourges al de snelweg af. En dan is het nog een heel stuk, binnendoor.
Bretagne - Morvan ga je niet via Parijs rijden,dat is onnodig omrijden.
Als je beslist zo veel mogelijk snelwegen/4 baans wegen wilt rijden kun je beter Rennes - Le mans-Tours-Vierzon-Bourges rijden .
Brest ( bijvoorbeeld) naar Chateau Chinon( bijvoorbeeld) is iets van 775 km.
Als je dat n twee dagen doet heb je alle tijd om de RN wegen( die langs deze route praktisch parallel lopen te nemen.
Een kleine 400 km op één dag,kun je uitslapen en sta je in de middag op je over nachtings camping.

Helaas heeft T.S. ons nog niet verteld vanuit welke regio/stad in Bretagne hij wil vertrekken naar de Morvan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Fred G » di 7 mei 2019 07:50

Conclusie:

Na het laten lezen door mijn vrouw:

De twijfel is toegeslagen mrgreen.gif
Het besluit is gevallen en dat is dat t van het weer gaat afhangen. Is het in Bretagne prachtig weer, dan blijven we daar langer. Waarom met mooi weer extra in de auto zitten als je lekker buiten voor de hut kan zitten en van de omgeving genieten etc?
Valt het weer tegen, dan loont het de moeite om een voor ons "nieuwe streek" te bezoeken.

Groetjes Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door sailor wim » di 7 mei 2019 07:55

RE.gif
Je hebt een wijze vrouw. thumbup.gif
Lijkt die van mij wel.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Fred G » di 7 mei 2019 11:27

RE.gif
Tja Wim, er is er altijd eentje speels, de ander wijs knipoog.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door eurotrotter » di 7 mei 2019 22:50

Fred G schreef:
di 7 mei 2019 07:50
Conclusie:

Na het laten lezen door mijn vrouw:
Verstandig. mrgreen.gif
Want vergeet niet dat het in Bretagne flink kan spoken,
Maar als er in Frankrijk regen voorspeld word;dit eerst in de Morvan valt,het is de natste regio van Frankrijk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Fred G » wo 8 mei 2019 06:36

RE.gif

Ha ja ik weet t, mijn vader (inmiddels overleden) en zijn vrouw wonen al een jaar of 30 in Bretagne. Stroomuitval door beestenweer is niet ongewoon daar in die hoek. Je “zit” daar ook eigenlijk bij wijze van spreken midden in de Atlantische Oceaan. Maar de streek daar is prachtig. aflower.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Volvodriver

Re: Route van Bretagne naar Morvan

Bericht door Volvodriver » wo 8 mei 2019 15:36

RE.gif RE.gif
Op zich klopt dat volgens de statistieken. Elke 2e dag regent het daar zegt men. (Het zou er 190 dagen/jr regenen)
Echter ik heb de ervaring dat de "oude" statistieken niet meer kloppen. De laatste jaren hebben ze daar veel droogte. En ook hogere temperaturen. Zeker in de zomer.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”