oresund brug

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

oresund brug

Bericht door VAM » di 26 feb 2019 10:06

Heeft iemand ervaring met de tarieven voor de 18 kilometer lange Øresund tolbrug van Kopenhagen naar Malmö? Ik vind de informatie die ik op het internet kan vinden nogal moeilijk te volgen. Onderstaande tarievenzijn voor auto mét caravan.

Volgens mij zit het zo:
Je koopt voor € 43,00 per jaar een soort kortingskaart (Bropas). Dat is dan wél een abonnement dat je dan bijtijds weer op moet zeggen als je maar één keer gaat.
Met die kortingskaart mag je voor € 46,00 heen en weer voor € 46,00 terug. Totaal dus € 135,00 . Met de Ferry kost zoiets ± 2 x €100,00
Als je het nog voordeliger wilt doen kan dat ook als je een Bropas hebt. 's Morgens tussen 05:00 en 12:00 van Kopenhagen naar Malmö en dan binnen 6 uur nadat je Zweden ben ingereden weer terug. Met een z.g. SmutTur. Dan kost het € 28,00 heen en € 28,00 terug. Samen met de kaart dus € 99,00.

Zonder kortingskaart kost zo een rit 2 x € 106,00. Of als je de kaartjes van tevoren on-line koopt 2 x € 96,00. Je hebt die kaart er dus met een heen en weer ritje al uit.

Graag commentaar van een ervaringsdeskundige of mijn verhaal klopt.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Volvodriver

Re: oresund brug

Bericht door Volvodriver » di 26 feb 2019 11:25

De Bropas is ook geldig voor de Støre Belt Bron en de Ferry Putgarden-Rødbyhavn.
Als je de Øresundbron neemt moet je ook één van die nemen.

Wij hebben er al lang geleden voor gekozen om deze route niet meer te nemen maar met de boot van Kiel naar Göteborg te varen. Dus ik heb helaas voor jou geen recente info, maar jou berekening komt in grote lijnen overeen met onze ervaringen jaren geleden.

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: oresund brug

Bericht door BSP » wo 27 feb 2019 10:50

Ik kan je niet helpen aan de exacte getallen, maar wij hebben vorig jaar (low-season) gekozen voor dezelfde ferry als Volvodriver. Ik heb toen ook het nodige uitgezocht, waarbij ik vond dat je met de bruggen (zonder ferry, alles met de auto) best duur uit was (incl de Bropas) en dat je met ferry Kiel-Goteborg goedkoper uit was (uitsparen brandstofkosten en overnachting).

Jaar daarvoor zijn we wel met de brug gegaan en toen bijna €100 aan tol moeten betalen (enkeltje met caravan)

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: oresund brug

Bericht door VAM » wo 27 feb 2019 10:53

Dat je op die manier goedkoper uit bent geloof ik graag, maar wij willen óók graag naar Kopenhagen én in Zweden alleen naar maar naar Malmö. Wij willen dus niet in Zweden toeren.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: oresund brug

Bericht door BSP » wo 27 feb 2019 12:36

Dan is de ferry Kiel-Goteborg niet handig mrgreen.gif

In dag geval, bij mijn oriëntatie vorig jaar, ben ik naast de Bropas geen andere goede acties tegengekomen helaas.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: oresund brug

Bericht door E.T. » wo 27 feb 2019 19:49

Wij rijden de laatste 6 jaar met een Bropass over de bruggen naar Zweden. Het werkt prima, vorig jaar wel een nieuw tolkastje aangevraagd omdat ik het toch wel spannend vond worden of na 5 jaar de batterij nog wel voldoende power had. Nieuwe kastje werd keurig, zonder extra kosten, binnen enkele dagen thuis bezorgt.

De Bropass werkt ook bij de Grote Belt brug, jammer alleen dat je daar bijna geen korting krijg en als je met een losse personenauto bent kun je bij het veer Putgarden-Rodby gebruik maken van de fastlane, met caravan is dit niet mogelijk.

De laatste jaren laten we de veerboten liggen, in het verleden wel verschillende combi’s geprobeerd maar ons bevalt de route over land (de beide bruggen) het beste.

Die Smutor is wel leuk, maar waarom zou je binnen 6 uur met auto-caravan heen en weer over de brug willen, ik zou de caravan dan in Denemarken laten staan geloof ik.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Volvodriver

Re: oresund brug

Bericht door Volvodriver » do 28 feb 2019 15:33

RE.gif
Als je bereid bent om in Noord-Duitsland (boven Hamburg) of Zuid-Denemarken te overnachten is het een heel goed alternatief. En ik gaf al aan de Bropas is voor de bruggen en de Ferry Putgarden-Rødbyhavm Wij kiezen er echter niet meer voor.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”