Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
tukkers
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 feb 2019 12:20

Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door tukkers » za 16 feb 2019 14:47

Ik ben van plan om dit jaar in het voorjaar met auto en caravan vanuit Twente richting Alicante (Spanje) te reizen. Ik overweeg dit "tolvrij" te doen. Het wordt de eerste keer door Frankrijk en Spanje.
Welke route is met de caravan goed te rijden, waarbij ik de tolweg zoveel mogelijk vermijd? Ik zie graag suggestie's tegemoet! Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Micky » za 16 feb 2019 15:40

RE.gif

Ik kan je zo geen tip over de route geven, rij zelf wel de tolweg, maar heb wel een kleine tip, je kunt je navigatie zo instellen dat hij tolwegen vermijd.
zelf kun je ook via google maps de route plannen en aanpassen (verschuiven met de muis) hier kun je ook aanvinken dat je geen tolwegen wilt rijden, zo kun je thuis in alle rust bekijken wat de route is die je gaat/wilt rijden. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Chris » za 16 feb 2019 16:27

Houd er ook heel goed rekening mee dat de max. snelheid nog maar 80 is op de buitenwegen in Fr.
Wordt flink gecontroleerd hoorde ik.
En..
Je reisgenoot is tijd.... veel tijd... want je zult veel zien onderweg, wat gelijk inhoud dat het niet vlot opschiet.
Wel leuk... als je die tijd hebt.

Omdat mijn baas me niet meer dan 4 weken vakantie wil geven is mijn route over de Peage, net als Micky.
Reizen is leuk, maar op je gat op een campingstoel onder de luifel met een hapje en een slokkie is nog net effe beter..
Dus, ik ben een kilometervreter..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Henny » za 16 feb 2019 16:38

Heb je een goede kaart van Frankrijk? Kijk daar dan eens op, trek een rechte lijn naar beneden en zoek uit of het iets is voor je.
Het zal er ook aan liggen waar je woont in NL. Woon je in het westen dan zal je via Antwerpen, Brussel afzakken: Mons, Maubeuge, Reims en langs de autoroute Reims/Troyes verder. Trouwens vanaf Maubeuge is het een uitstekende 2 baans weg die veel mensen met een caravan nemen.
Na Troyes ga je via Auxerre naar Nevers en zo zak je steeds verder af.
Neem er wel de tijd voor !

Neem je de oostkant van Nederland dan is het een optie om in zuid Luxemburg "binnendoor" te rijden naar Verdun ( prima camping daar) afzakken via Langres en zo verder.
Dat kun je allemaal prima op een kaart zien, is overzichtelijker dan via navigatie alles plannen.
Haal anders een routekaart bij ANWB.

Je moet er wel de tijd voor hebben/nemen om zo te rijden maar.....gewoon doen en genieten onderweg !! thumbup.gif

En, als het je dan toch te langzaam gaat, dan draai je toch ergens de autoroute op....... knipoog.gif knipoog.gif
Avento 420 / XC70....

Jack
Berichten: 6
Lid geworden op: do 14 feb 2019 19:42
Locatie: Noord Brabant

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Jack » za 16 feb 2019 22:56

Dat gaat prima hoor, heb ik jaren lang gedaan. Verschillende varianten. Wat ik de beste vind is vanaf Antwerpen naar Brussel, dan bij Mons eraf, Maubeuge, Vervins, dwars door Reims (geen probleem), via de D944 door Chalon-en-Champagne, D677 naar Troyes (westelijke rondweg), via N77 door Auxerre, dan N151 via Premery naar Nevers, N7 naar Moulins, Gannat en bij Riom de tolvrije snelweg A75 op richting Clermont-Ferrand, bij Millau tolbrug, dan de A75 af bij Beziers, via D609 naar Narbonne, en verder naar Perpignan en dan zou ik bij Le Boulou de snelweg op gaan om de grens over te steken. Bij Salida 1 kun je er weer af om via de NII verder naar het zuiden te rijden. Bijna geen tol, goedkoop tanken, prachtige wegen, vooral de A75, is prima te doen met caravan, ondanks enkele hellingen. Af en toe in een dorpje stokbroodje halen en stoppen waar je zelf wil. Zelf doen we hier zo’n 3 dagen over naar de Costa Brava. En de RN wegen zijn zo goed, dat vrachtwagens ze ook vaak nemen en probeer die maar eens bij te houden... knipoog.gif

BanDoge
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 sep 2016 17:22
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door BanDoge » zo 17 feb 2019 00:23

Als je wat wilt zien van de omgeving tijdens je vakantie is het erg mooi maar ik vond het erg vermoeiend rijden...
Erg veel rotondes en lokaal verkeer.

Qua kosten kom je onderaan de streep ongeveer op hetzelfde uit met of zonder tol rijden.
Optrekken en wisselende snelheden kost meer brandstof dan continue 1 snelheid rijden.

Hieronder een Google maps link met de route zonder tol.
Fijne vakantie alvast.


Gedeelde route
Van McDonald's Hengelo Zuid naar Alicante via A20 en A-23.

23 u 37 min (2.156 km)
23 u 37 min in het huidige verkeer
Tolwegen vermijden

http://maps.google.com/maps?saddr=McDon ... D&dirflg=d
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door WillyL » zo 17 feb 2019 10:25

Jack gaf je een prrima weg.
Alternatief is via Bourges/Limoges maar vanaf Brive is het terug betalend.
Kijk op de Michelinkaarten naar de KMaanduidingen. Staan ze in het rood-geel dan zijn het tolwegen. Staan ze vetjes blauw dan zijn ze tolvrij. Vele tolvrije viervakswegen hebben max 110 km/uur, maar met een caravan is dat geen probleem. Hou ook rekening dat op vele kleinere wegen er veel rotondes zijn en de stukjes door dorrpen 50km/u en er zijn vaak dorpjes...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door eurotrotter » zo 17 feb 2019 13:12

RE.gif

© maar vanaf Brive is het terug betalend ©

Je hoeft daar niet de tolweg te nemen,de A 20 is tolvrij tot Souillac,40 km voorbij Brive la Gaillarde.

Als je de A 20,na Brive, bij afslag 55,Souillac,verlaat en de D 820( de vroegere N 20) neemt ,kun je prima tolvrij ,via Cahors en Montauban naar Toulouse rijden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door eurotrotter » zo 17 feb 2019 13:46

Je zou ook nog ,als je via Brussel Auxerre gaat,vanaf Auxerre via Bourges,Chateauroux,Limoges,Perigueux,Bergerac,Marmande,Mont de Marsan,Agen naar de Col du Somport kunnen rijden,en daar Spanje ingaan.

https://www.google.nl/maps/dir/Hengelo/ ... 459963!3e0


Eenmaal in Spanje heb je daar prima tolvrijwegen;via Jaca,Huesca,Zaragoza ,Teruel,Valencia.naar Alicante.

Je moet er wel mee rekenen dat de campings in Spanje,via deze route niet erg dik gezaaid zijn.
Er zijn er een paar net door de Somporttunnel en een paar in de buurt van Teruel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Leentje » zo 17 feb 2019 13:50

Waar ga je de Spaanse grens over? In Spanje ben ik onbekend.
Voor Frankrijk kies je tolvrij Metz-Nancy, Epinal, Vesoul, Besancon, Lons-le-Saunier, Bourg-en-Bresse, Lyon.(een goede kaartlezer loodst je zo richting rondweg en op juiste punt er vanaf ;-)
Tot Besancon vierbaans, daarna deels tweebaans.
Daarna kies je St Etienne, Le Puy, Mende, een prachtige weg. Klimt en daalt wel, maar met de juiste combi een heerlijke weg.
Dan Rodez-Albi-Toulouse, pracht stad.
Ik ben bijna jaloers op je over deze prachtige route! (gratis voor leden anwb routekaart kun je hem eenvoudig op markeren)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Daphne » zo 17 feb 2019 15:12

Chris schreef:Houd er ook heel goed rekening mee dat de max. snelheid nog maar 80 is op de buitenwegen in Fr.
Wordt flink gecontroleerd hoorde ik.
Even voor de duidelijkheid, dat geldt alleen voor 2 baans wegen zonder middenafscheiding. Op de andere wegen mag je gewoon 90 km/u en dat zijn er best nog veel.

Tot aan Orange kun je prima op de N wegen rijden. Daarna zijn wij wel tol gaan rijden. En ook als je maar 3 weken vakantie hebt, zijn N wegen prima te doen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door eurotrotter » zo 17 feb 2019 17:33

Kortweg kun je stellen dat alle N/D wegen goed te rijden zijn,en deze meestal parallel aan de autwegen( tolwegen)liggen.
Alleen als je bij grote steden komt,zoals,Lille,Parijs,Dijon,Lyon, Montelimar,Clermont-Ferrand.kun je die beter over de autowegen,die daar ter plaatse dikwijls ook tolvrij zijn,passeren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Jan Br » zo 17 feb 2019 18:56

Wij hebben afgelopen oktober geprobeerd om tolwegmijdend naar Zuid-Spanje (buurt Alicante) te rijden. Tot en met Lyon beviel ons dat redelijk, maar daarna steeds minder. Ja, je krijgt heel veel rotondes, maar dat vind ik niet het ergste, het zijn de alsmaar wisselende maximum snelheden in combinatie met zeer veel flitspalen waar je helemaal gek van wordt. Het is echt iet alleen wanneer je door een dorpje rijdt, maar ook op buitenwegen steeds weer afwijkende snelheden en daartussen flitspalen.

Het hogere verbruik, de langere tijd en de kans om getrakteerd te worden op bekeuringen, heeft ons doen besluiten om terug te gaan naar de tolweg. Het is echt niet zo dat ik steeds te snel wil rijden, maarwe reden op zondag, weinig verkeer op de weg, dus je rijdt heel makkelijk wat harder.

Wij zien er in ieder geval van af.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door eurotrotter » zo 17 feb 2019 19:24

Jan Br schreef:
zo 17 feb 2019 18:56
Wij hebben afgelopen oktober geprobeerd om tolwegmijdend naar Zuid-Spanje (buurt Alicante) te rijden. Tot en met Lyon beviel ons dat redelijk, maar daarna steeds minder.

Ben ik met je eens,vanaf Lyon heb je heel wat steden die je door moet.( Vienne,Valance,Montelimar,Orange,Nimes,Montpellier,Narbonne)
Maar als je vanaf Lyon de route neemt zoals leentje beschreef,dus via St Etienne,rij je veel rustiger en kun je later je route nader bepalen (of je via Millau naar Spanje rijdt of vi Toulouse)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jack
Berichten: 6
Lid geworden op: do 14 feb 2019 19:42
Locatie: Noord Brabant

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Jack » zo 17 feb 2019 20:41

Jan Br schreef:
zo 17 feb 2019 18:56
Wij hebben afgelopen oktober geprobeerd om tolwegmijdend naar Zuid-Spanje (buurt Alicante) te rijden. Tot en met Lyon beviel ons dat redelijk, maar daarna steeds minder. Ja, je krijgt heel veel rotondes, maar dat vind ik niet het ergste, het zijn de alsmaar wisselende maximum snelheden in combinatie met zeer veel flitspalen waar je helemaal gek van wordt. Het is echt iet alleen wanneer je door een dorpje rijdt, maar ook op buitenwegen steeds weer afwijkende snelheden en daartussen flitspalen.

Het hogere verbruik, de langere tijd en de kans om getrakteerd te worden op bekeuringen, heeft ons doen besluiten om terug te gaan naar de tolweg. Het is echt niet zo dat ik steeds te snel wil rijden, maarwe reden op zondag, weinig verkeer op de weg, dus je rijdt heel makkelijk wat harder.

Wij zien er in ieder geval van af.

Je moet ook niet de RN pakken die parallel aan de Route de Soleil ligt. Veel te veel rotondes en drukte!

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Jan Br » zo 17 feb 2019 21:46

RE.gif
Mijn probleem was niet de rotondes, niet de drukte, maar de steeds wisselende max. Snelheden en de vele flitspalen. Wanneer je een paar honderd km rijdt op een dag ontkom je haast niet aan een ongewenste snelheidsoverschrijding.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Leentje » zo 17 feb 2019 22:05

Jan Br schreef:
zo 17 feb 2019 18:56
Wij hebben afgelopen oktober geprobeerd om tolwegmijdend naar Zuid-Spanje (buurt Alicante) te rijden. Tot en met Lyon beviel ons dat redelijk, maar daarna steeds minder. Ja, je krijgt heel veel rotondes, maar dat vind ik niet het ergste, het zijn de alsmaar wisselende maximum snelheden in combinatie met zeer veel flitspalen waar je helemaal gek van wordt. Het is echt iet alleen wanneer je door een dorpje rijdt, maar ook op buitenwegen steeds weer afwijkende snelheden en daartussen flitspalen.

Het hogere verbruik, de langere tijd en de kans om getrakteerd te worden op bekeuringen, heeft ons doen besluiten om terug te gaan naar de tolweg. Het is echt niet zo dat ik steeds te snel wil rijden, maarwe reden op zondag, weinig verkeer op de weg, dus je rijdt heel makkelijk wat harder.

Wij zien er in ieder geval van af.
Ten zuiden van Lyon is de RN parallel aan de tol puur industrie en rotondes. Geen bal aan. Kijk eens naar mijn route, echt mooi en vaak prima doorrijden. Als je RN parralel aan tol kiest, zul je vaker teleurgesteld worden. En zijn zoveel mooie N en D wegen die wel redelijk opschieten en prachtig zijn.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Jan Br » zo 17 feb 2019 22:40

RE.gif
Ik ga jouw route eens nader bestuderen, maar ik heb nog een extra lastige uitdaging, wij zitten nu in Spanje en rijden eind maart terug naar NL, maar dan zijn heel veel campings nog gesloten. Ik ga de route ook op dat gebied nog eens bestuderen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Abve

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Abve » ma 18 feb 2019 08:17

Leuk idee!
Ik heb het ook regelmatig in Frankrijk gedaan, richting het zuiden.
Ik neem altijd 4 weken vakantie op.

Vorig jaar zijn we naar Kroatië geweest en heb ik vanaf München de snelweg ook niet meer gezien.
Je ziet dan zoveel méér en kunt op leuke, stille plekjes stoppen wanneer je wilt en genieten.
Mijn gemiddelde snelheid op dit soort wegen is rond de 50 km/u, inclusief tussenstops etc.
Dus 8 uur rijden is rond de 400 km.

De reistijd is, als je elke dag doorrijdt, hooguit 2 of 3 dagen meer.
Bij ons duurt de het vaak langer omdat we op leuke ( kleine) campings komen en een dagje blijven staan.
Hierdoor ben je korter op de uiteindelijk plaats van bestemming, maar dat maakt ons niets uit.
Vaak blijven we toch niet langer dan 3-4 dagen op dezelfde plek en reserveren doe ik niet.
Heb ik in het hoogseizoen ( toen de kids nog meegingen) ook nog nooit gedaan.

In Frankrijk raad ik je, zoals hiervoor ook al is aangegeven, aan niet de N-wegen die parallel aan de snelweg liggen te nemen.
Dat vind ik veelal een crime.
Er zijn veel mooiere en rustiger wegen.
Op de terugweg pakken we vaak wel de snelwegen. Dan willen we naar huis!

Lekker proberen en veel plezier gewenst!

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door eurotrotter » ma 18 feb 2019 09:01

RE.gif
DE N wegen die parallel lopen met de autoroute zijn slechts op bepaalde trajecten een crime,zoals van Lyon,via Orange naar Narbonne,en een een grote straal rond de grote steden.
Verder lopen de parallel lopende N (of D ) wegen prima.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Tolvrij door Frankrijk naar Alicante (Spanje)

Bericht door Leentje » ma 18 feb 2019 12:32

Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Routes”