Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Wij overwegen om met de caravan te gaan kamperen in de Elzas.
Wij hebben een zware auto, maar is phev, 2 jaar geleden had deze auto in de Italiaanse bergen bijna te weinig power om een vouwwagen de berg (simplonpass)/op te trekken. We moesten met 50/60 km per uur de berg op.
Dit was geen prettige ervaring.
Inmiddels hebben we de vouwwagen geruild voor een caravan en willen we mogelijk naar de Elzas.
Maar nu is de vraag: hoe is de route daar naar toe? Is deze bergachtig, moet je over bergpassen heen?
Want als dat zo is ben ik bang dat we een andere bestemming moeten gaan zoeken.
Ik lees graag jullie ervaringen/meningen.
Wij hebben een zware auto, maar is phev, 2 jaar geleden had deze auto in de Italiaanse bergen bijna te weinig power om een vouwwagen de berg (simplonpass)/op te trekken. We moesten met 50/60 km per uur de berg op.
Dit was geen prettige ervaring.
Inmiddels hebben we de vouwwagen geruild voor een caravan en willen we mogelijk naar de Elzas.
Maar nu is de vraag: hoe is de route daar naar toe? Is deze bergachtig, moet je over bergpassen heen?
Want als dat zo is ben ik bang dat we een andere bestemming moeten gaan zoeken.
Ik lees graag jullie ervaringen/meningen.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
RE.gif
Als je met 50 a 60 km/h tegen de Simplonpass oprijdt,die gedurende 20 km 10 % klimt, kan je auto iedere pas aan.
Wat had je dan verwacht? dat je zonder snelheids verlies dit soort passen kunt nemen.
IN de klim van de Simplonpass liggen hairpins die niet eens met deze snelheid kunt nemen.
Als je naar de Elzas gaat liggen er ook bergpas(jes)ligt eraan welke route je wilt nemen.Wat is je bestemming en van waar uit vertrek je?? dan is t wat gemakkelijker advies geven.
Als je met 50 a 60 km/h tegen de Simplonpass oprijdt,die gedurende 20 km 10 % klimt, kan je auto iedere pas aan.
Wat had je dan verwacht? dat je zonder snelheids verlies dit soort passen kunt nemen.
IN de klim van de Simplonpass liggen hairpins die niet eens met deze snelheid kunt nemen.
Als je naar de Elzas gaat liggen er ook bergpas(jes)ligt eraan welke route je wilt nemen.Wat is je bestemming en van waar uit vertrek je?? dan is t wat gemakkelijker advies geven.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Wat heb je voor caravan achter de PHEV hangen? Dat is ook bepalend voor het antwoord.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Een chateau 450 (max 1500 kg)
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Uiteraard snap ik dat er in de bergen snelheidsverlies plaatsvind, maar waarbij me dus zorgen over maak dat de auto met een vouwwagen al weinig vermogen heeft, laat staan als er een zware caravan achter hangt.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Je kunt de Elzas langs verschillende kanten"benaderen"
Via Metz,en dan de autoroute naar Strassbourg( tol) en dan voor of voorbij Strassbourg de Elzas ingaan.
OF: via Metz -Nancy en daar richting Strassbourg rijden,de RN 4 volgen tot Luneville en daar afslaan naar de col de Bonhomme,de RN 59, naar Colmar.
OF: Metz-Nancy,bij Nancy richting Epinal,de RN 57 ,voorbij Epinal,bij Remiremont de RN 66 nemen die via de col de Bussang naar Mulhouse gaat.
Al deze wegen zijn met caravan prima te rijden,als je er van uit gaat dat het natuurlijk geen 4 baans autwegen zijn,en berg op: op tijd een versnelling terug en de auto toeren laten maken.
Via Metz,en dan de autoroute naar Strassbourg( tol) en dan voor of voorbij Strassbourg de Elzas ingaan.
OF: via Metz -Nancy en daar richting Strassbourg rijden,de RN 4 volgen tot Luneville en daar afslaan naar de col de Bonhomme,de RN 59, naar Colmar.
OF: Metz-Nancy,bij Nancy richting Epinal,de RN 57 ,voorbij Epinal,bij Remiremont de RN 66 nemen die via de col de Bussang naar Mulhouse gaat.
Al deze wegen zijn met caravan prima te rijden,als je er van uit gaat dat het natuurlijk geen 4 baans autwegen zijn,en berg op: op tijd een versnelling terug en de auto toeren laten maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Maar hoeveel vermogen heeft je auto dan?? PK een Nm?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Ik heb ervaring met de laatste route die Eurotrotter noemt en met een combinatie die aan de grenzen zat vond ik het geen probleem. Ik heb veel lastigere routes gereden met zowel die als met de huidige combinatie. Zoals Eurotrotter aangeeft tijdig terugschakelen en veel touren maken.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Vooral als je de snelwegen volgt geen problemen.
Let wel op als je weggetjes indraait de "bergen" waarvan je van te voren niet weet waar je uit komt! Maar dat kan voor iedereen een probleem opleveren.
Koop een goede wegenkaart waar óók de hellingen met percentages op staan. Ga niet alleen van je navigatie uit, wie weet waar die je brengt......
En geen enkele auto met een caravan, kan een berg op rijden zoals hij het doet zonder caravan! Succes
Let wel op als je weggetjes indraait de "bergen" waarvan je van te voren niet weet waar je uit komt! Maar dat kan voor iedereen een probleem opleveren.
Koop een goede wegenkaart waar óók de hellingen met percentages op staan. Ga niet alleen van je navigatie uit, wie weet waar die je brengt......
En geen enkele auto met een caravan, kan een berg op rijden zoals hij het doet zonder caravan! Succes
Avento 420 / XC70....
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
RE.gif RE.gif
Allemaal mooi en aardig, en klopt ook wel maar TS heeft een hybride met "CVT". Oftewel zij (of haar partner) kan niet zelf schakelen.
Michel1975 heeft ook zo'n apparaat. Die kan er misschien meer over vertellen.
Allemaal mooi en aardig, en klopt ook wel maar TS heeft een hybride met "CVT". Oftewel zij (of haar partner) kan niet zelf schakelen.
Michel1975 heeft ook zo'n apparaat. Die kan er misschien meer over vertellen.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Zie ook: https://cleartechnology.nl/outlander-phev-caravan/. Het zou dus makkelijke te doen moeten zijn.
Ik ben overigens met een 'gewone' Outlander (bj. 2016 + CVT) en onze 1400 kg zware Elddis dwars door de Pyreneeën gereden Dat ging op zich goed maar het gaat natuurlijk wel langzaam (zoals met elke andere auto ook het geval zou zijn). Een groot nadeel van de Outlander (vind ik) is dat het maximale koppel (dus de maximale trekkracht) pas wordt bereikt bij 4500 tpm. En dat betekent flink gas geven en veel handmatig schakelen (wat natuurlijk goed kan met een CVT). Dat rijdt op zich niet erg prettig als je altijd gewend bent om met een laag toerental te rijden.
Ik ben overigens met een 'gewone' Outlander (bj. 2016 + CVT) en onze 1400 kg zware Elddis dwars door de Pyreneeën gereden Dat ging op zich goed maar het gaat natuurlijk wel langzaam (zoals met elke andere auto ook het geval zou zijn). Een groot nadeel van de Outlander (vind ik) is dat het maximale koppel (dus de maximale trekkracht) pas wordt bereikt bij 4500 tpm. En dat betekent flink gas geven en veel handmatig schakelen (wat natuurlijk goed kan met een CVT). Dat rijdt op zich niet erg prettig als je altijd gewend bent om met een laag toerental te rijden.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
RE.gif
"CVT" in de Hybride kan je, voor zover mijn informatie strekt, niet zelf schakelen.
"CVT" in de Hybride kan je, voor zover mijn informatie strekt, niet zelf schakelen.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Wel een geheimzinnige vraagsteller Sabinevc.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
RE.gif Hoezo dat dan?
NB misverstand dat je met een CVT niet kunt schakelen. Het werkt iets anders maar ik kan op- en terugschakelen met de pook én ook met flippers, 7 verzetten. Handmatig ipv automatisch blijft ie daar ook nog in staan tot jij een ander verzet kiest. Bij nog de mogelijkheid van een sportstand waarin met meer toeren extra kracht ter beschikking komt. De tijd van het pientere pookje (DAF) ligt ver achter ons
NB misverstand dat je met een CVT niet kunt schakelen. Het werkt iets anders maar ik kan op- en terugschakelen met de pook én ook met flippers, 7 verzetten. Handmatig ipv automatisch blijft ie daar ook nog in staan tot jij een ander verzet kiest. Bij nog de mogelijkheid van een sportstand waarin met meer toeren extra kracht ter beschikking komt. De tijd van het pientere pookje (DAF) ligt ver achter ons
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
RE.gif
Omdat de vraag steller niet wil vertellen om wat voor PHEV het gaat. Een koppel kun je toch niet raden als je geen gegevens weet. Waar staat dat ze met een CVT rijden.
Omdat de vraag steller niet wil vertellen om wat voor PHEV het gaat. Een koppel kun je toch niet raden als je geen gegevens weet. Waar staat dat ze met een CVT rijden.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.
- dieseltijger
- Berichten: 11149
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Het mooie is: wij communiceren intensiever dan de Topicstarter. Linksom of rechtsom: tenzij de TS van plan is om een predom of een andere lichte caravan aan te schaffen kan je aannemen dat een caravan zwaarder is. En bijvoorbeeld twee keer zo zwaar betekent dat bij hetzelfde vermogen de snelheid omhoog twee keer zo langzaam wordt.
Daarnaast was de eigenlijke vraag of de route naar de Elzas bergachtig of vlak was. Voor een route heb je ook nog een beginpunt nodig, los daar van is het antwoord: In Nederland vlak, tot vlak bij de Elzas heuvelachtig, en bij de Elzas heb je de keuze tussen heuvelachtiger en steilere hellingen. Maar in het algemeen is het gebied zonder haarspeldbochten te bereiken - maar je kan ze ook opzoeken.
Niet eenduidig antwoord - gegeven een niet eenduidige vraag.
Daarnaast was de eigenlijke vraag of de route naar de Elzas bergachtig of vlak was. Voor een route heb je ook nog een beginpunt nodig, los daar van is het antwoord: In Nederland vlak, tot vlak bij de Elzas heuvelachtig, en bij de Elzas heb je de keuze tussen heuvelachtiger en steilere hellingen. Maar in het algemeen is het gebied zonder haarspeldbochten te bereiken - maar je kan ze ook opzoeken.
Niet eenduidig antwoord - gegeven een niet eenduidige vraag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Even Googelen leert mij dat een PHEV altijd een CVT heeft. TS heeft gisteren een vraag gesteld, moet ie per kerende post reageren op alle berichten
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
@Jakkemeiner, ja een CVT kan je zelf schakelen. Dat weet ik. Echter de "CVT" in een Mitsubishi PHEV is anders (en eigenlijk geen volledige CVT vandaar mijn aanhalingstekens) dan die in jou RAV4.
Maar Michel1975 zou daar uitsluitsel over kunnen geven.
Maar Michel1975 zou daar uitsluitsel over kunnen geven.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Wij zijn in de loop der jaren een aantal keren voor een korte break vanuit het midden van het land naar de Elzas geweest en de meeste keren zijn we via Duitsland gereden of we nu naar het noorden van de Elzas of het zuiden gingen. We zijn maar 2x via de genoemde routes van Metz teruggereden, maar dat vond ik voor het gevoel minder prettig en langer duren.
Door Duitsland is de route ook veel vlakker
Door Duitsland is de route ook veel vlakker
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Dank voor jullie reacties.
Ik heb geen idee wat een CVT is.
En ook weet ik het aantal pk’s van de auto niet.
Maar wat ik wel weet is dat ik de bergen (simplonpas) met deze auto met vouwwagen al niet prettig vond en als de route een soortgelijk pas heeft, dan is dat voor mij een reden om een ander vakantiegebied te gaan zoeken.
Ik heb geen idee wat een CVT is.
En ook weet ik het aantal pk’s van de auto niet.
Maar wat ik wel weet is dat ik de bergen (simplonpas) met deze auto met vouwwagen al niet prettig vond en als de route een soortgelijk pas heeft, dan is dat voor mij een reden om een ander vakantiegebied te gaan zoeken.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
RE.gif
Die mogelijkheid is er i.d.d. ook nog,en is maar iets van 45km meer.
Echte klimmen heb je niet als je bij Venlo de grens overgaat, de A 61, begint het net voor Koblenz wat te glooien,eenmaal Alzey voorbij is t allemaal vlak.
Echter,afhankelijk van wanneer je reist kan de A5 van Mannheim naar Basel ook behoorlijk druk zijn.
Die mogelijkheid is er i.d.d. ook nog,en is maar iets van 45km meer.
Echte klimmen heb je niet als je bij Venlo de grens overgaat, de A 61, begint het net voor Koblenz wat te glooien,eenmaal Alzey voorbij is t allemaal vlak.
Echter,afhankelijk van wanneer je reist kan de A5 van Mannheim naar Basel ook behoorlijk druk zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Sabine, een CVT is een Continu Variabele Transmissie.
Een automatische versnellingsbak dus.
Je gegevens over de trekauto zijn erg onvolledig.
Wij gaan er nu vanuit dat het een Mitsubishi Outlander PHEV is.
Komt dat overeen met het rapport van het trekvermogen wat even hiervoor gepost is ?
Als dat zo is, hoef je jezelf totaal geen zorgen te maken.
Mogelijk alleen de rijstijl in bergachtig gebied aanpassen.
Hogere toeren rijden bergopwaarts dus.
Handmatig een lagere versnelling kiezen zoals ook aangegeven door Jakkemeiner.
En Freekvo met ervaring in de Pyreneeën.
Een automatische versnellingsbak dus.
Je gegevens over de trekauto zijn erg onvolledig.
Wij gaan er nu vanuit dat het een Mitsubishi Outlander PHEV is.
Komt dat overeen met het rapport van het trekvermogen wat even hiervoor gepost is ?
Als dat zo is, hoef je jezelf totaal geen zorgen te maken.
Mogelijk alleen de rijstijl in bergachtig gebied aanpassen.
Hogere toeren rijden bergopwaarts dus.
Handmatig een lagere versnelling kiezen zoals ook aangegeven door Jakkemeiner.
En Freekvo met ervaring in de Pyreneeën.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Mitsubishi Outlander PHEV
Gewicht 1855 kg
Aanhanger 750 kg
Aanhanger geremd 1500 kg
Benzine
Motorinhoud 2360 cc
Cilinders / kleppen 4/4
Vermogen 135 pk @ tpm
Koppel 211 @ tpm
Aandrijving voor- en achterwielen
Versnellingen 0 (Automaat)
Gewicht 1855 kg
Aanhanger 750 kg
Aanhanger geremd 1500 kg
Benzine
Motorinhoud 2360 cc
Cilinders / kleppen 4/4
Vermogen 135 pk @ tpm
Koppel 211 @ tpm
Aandrijving voor- en achterwielen
Versnellingen 0 (Automaat)
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y
Re: Route naar de Elzas bergachtig of vlak?
Het is inderdaad een Mitsubishi Outlander PHEV, volledig automaat.