Kennismaking met de Bora in Kroatië

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Abve

Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Abve » ma 24 sep 2018 21:14

Vandaag kennis gemaakt met de Bora ( of Bura zoals de Kroaten zeggen), een harde koude storm welke ontstaat op de Balkan en langs de steile bergwand naar beneden valt over de Adriatische zee.
We reden met de caravan over de kustweg (8) noordwaarts.
Het was bekend dat we met buien te maken zouden kunnen krijgen maar bij vertrek dacht de campingbeheerder dat eea wel zou meevallen. Ten noorden van Split plotseling hevige regen en een zware windstoten, op de flanken van de combinatie.
De temperatuur zakte binnen een uur van 25 naar 12 graden.
Sneller dan 50 km/u kon en durfde ik niet te rijden.
Met name de windstoten, dwars op de caravan, waren zeer verraderlijk.
Bij een restaurant gestopt. Hier stonden meer campers en zelfs personenauto’s het ergste af te wachten.
Caravans heb ik niet gezien...

Na een uur leek het wat te verbeteren en zijn we verder gereden.
Ik denk dat ik het met een lichtere combinatie niet had aangedurfd.
De Discovery was bijna letterlijk als een rots in de branding. Geweldig.
We hebben een camping opgezocht nabij Biograd.
Gelukkig geen schade opgelopen.

Al met al een ervaring rijker.
De Mistral kende ik maar voor de Bora heb ik nog meer respect gekregen.
Het is nu rustiger geworden. We staan vlak bij de zee.
Morgen schijnt weer de zon.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Wim Verso » ma 24 sep 2018 21:52

RE.gif

Lijkt me een angstig avontuurtje Abve, om dat mee te maken, gelukkig is alle goed gegaan. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door PD » ma 24 sep 2018 22:04

Abve schreef:
ma 24 sep 2018 21:14
Ik denk dat ik het met een lichtere combinatie niet had aangedurfd.
De Discovery was bijna letterlijk als een rots in de branding. Geweldig.
In dergelijke situaties is een oppermachtige trekker vanzelfsprekend een uitkomst thumbup.gif

Toen wij vorig jaar in september uit de Elzas kwamen (de caravan was toen pas 1 week oud/jong) hadden we een windkracht 7 met rukwinden en reed ik ook niet veel harder dan 50-60 km/h op de snelweg maar had ik wel continue het gevoel de zaak onder controle te hebben.... al waren die klappen op de zijwand van de caravan wel indrukwekkend..... waarschijnlijk niet zo heftig als de Bora maar voor ons eerste uitstapje met de tandem toch wel een avontuur...

Nadien hebben we besloten een dergelijke onderneming in het vervolg toch maar uit te stellen bij zoveel wind :oops:

Fijne vakantie nog thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door workel » ma 24 sep 2018 22:27

Heftig hoor Bora's in Kroatië al enkele mee gemaakt niet te beschrijven wat je overkomt.

Moet eigenlijk wel zeggen dat wij altijd met de caravan, achterzijde in de wind hebben gestaan en nooit vol er tegen in. Wel raar dat je de overburen met het hele gezin aan de voortent ziet hangen, anders waaide deze weg, en wij rustig aan het kijken waren vanuit de caravan. Veel slagregen en een hoop neerslag.

Je kunt het horen aankomen, al 2 keer ervaren, wind gaat liggen, geen geluiden van vogels en krekels en dan barst de spreekwoordige pleuris uit. Vorig jaar ook ervaren in het hoogseizoen, uurtje verder is het net of er niets is gebeurd.

Moet je niet te vaak meemaken dergelijke Bora's, google maar eens dan zie je een hoop ellende.

Oja geniet van jullie vakantie thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Ab » ma 24 sep 2018 22:35

Een zware trekker zegt niet alles.
Aanhangers achter vrachtwagens gaan ook om.
Caravans ook.
Al staat er een tank voor.
Het kan inderdaad aardig spoken in Kroatië.
Niet alleen bora. Dat valt eigenlijk nog wel mee, hoewel het hard kan waaien.
Maar over het algemeen valt het best mee.
Effe snel gerekend..in ongeveer 110 weken hebben wij maar een keer of 10 storm gehad.
Soms niet langer dan een uur of minder, een keer of 2 hield het een paar dagen aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door PD » ma 24 sep 2018 22:36

RE.gif
Maar het helpt wel mrgreen.gif
Ennuh... zoals ik al schreef: een volgende keer slaan we over knipoog.gif

Ik laat dit topic maar niet aan Dési lezen; sinds afgelopen weekend spookt Kroatië juist door haar hoofd als mogelijke bestemming...

Vraagje: is de Bora typisch een najaarswind ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Ab » ma 24 sep 2018 22:48

Geloof me..het helpt niks.
Auto's waaien niet om. Caravans wel.
Het gewicht van de auto maakt niks uit bi echt harde zijwind.
De Bora valt eigenlijk vaak best mee.
Er zijn nog een aantal andere harde windsoorten.
Het is niet gerelateerd aan herfst, in de zomer komt het ook voor.

Aan zee is het noodzakelijk om je luifel of tent echt serieus vast te zetten.
Rotspennetjes zoals je in de campingwinkel vindt heb je echt niks aan als je vol in de wind komt te staan.
Ik heb veel luifels en tenten plat, of totaal over de caravan heen zien gaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Wim Verso » ma 24 sep 2018 22:53

Het veiligste lijkt mij, stoppen en of op een parkeerterrein gaan staan en wachten dat de storm voorbij is.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Abve

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Abve » ma 24 sep 2018 23:10

Het zegt niet alles maar ik had met een lichtere gewichtsverhouding trekker-caravan vermoedelijk niet verder durven rijden.
De auto is 800 kg zwaarder dan de caravan.
Ik had nu het gevoel de zaak onder controle te kunnen houden door het overgewicht in combinatie met aanpassen snelheid aan de omstandigheden. Soms remde ik af tot 40 km/u.
Bij het omslaan van vrachtauto aanhangers zie je vaak als oorzaak een combinatie van ongeladen met té hoge snelheid.
Tijdens de storm van vandaag reden de enkele vrachtauto’s ook niet harder dan 45-50 km. Toerbussen idem.
Een groot gevaar vond ik verder de rommel langs de weg dat door de wind alle kanten op vloog en brekende takken.
Naderhand was het verstandiger geweest morgen te gaan rijden, maar achteraf zie je een koe in de ....

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door blefke » ma 24 sep 2018 23:13

Ik heb de Bora 1 keer meegemaakt..
Het begon s'nachts uit het niets ontzettend hard te waaien
Om ons heen hoorde je overal hammertje tik... extra lijnen spannen, tenten die de lucht in vlogen, etc :(
Gelukkig stond mijn tent al goed vast, ben even buiten gaan kijken en vervolgens weer gaan slapen..
Die harde wind ( kwam uit de bergen) heeft bijna 24 uur aangehouden en werd daarna snel weer rustig..
Vreemd was dat het ontzettend hard waaide en de zee kalm was.
Ik had eigenlijk golven verwacht, maar dat was niet zo...

Blefke

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Ab » ma 24 sep 2018 23:36

Dat klopt ook wel.
De Bora komt globaal uit het Noordoosten, over de bergen, en is aflandig. Op da laaggelegen campings aan zee heb je er niet zo heel veel last van. ( kan echter wel, door de grillige kustlijn kan de wind ook over het water komen )
Bij de Yugo is het anders. Je kunt dan 5 meter of nog hogere golven krijgen.
Vaak recht van zee het land op.
Het voordeel van de Yugo is dat ie niet zo plotseling komt als de Bora.
De Kroaten hebben voor elke wind uit elke kompaskoers een andere naam.
Een stuk of 8 of meer. Ik heb ze nooit kunnen onthouden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Abve » di 25 sep 2018 08:17

Wim Verso schreef:
ma 24 sep 2018 22:53
Het veiligste lijkt mij, stoppen en of op een parkeerterrein gaan staan en wachten dat de storm voorbij is.
Heel verstandig, Wim.
Ook goed om in de voorbereiding van de groepsreis, volgend jaar, mee te nemen thumbup.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door PMT » di 25 sep 2018 10:31

Wij hebben de Bora in september 2012 ook meegemaakt. We hadden ooit al een vreselijke storm meegemaakt in Frankrijk bij het Lac de Serre Poncon, maar met de Bora waren we nog niet bekend. We stonden op camping Sibinj tussen Senj en Klevonica en zo'n prachtig weer het 's middags nog was zo angstig werd het dezelfde avond. Binnen een mum van tijd zag je het eiland Krk aan de overkant niet meer. In eerste instantie had ik de caravan nog wat gedraaid met de kop in de wind, maar desondanks had je het gevoel dat die omgeblazen werd. Op een gegeven ogenblik heb ik de caravan van het strand afmovered en met één zijkant tegen een muurtje opgezet. Dit bood in ieder geval enige bescherming. Zo hebben we 2 nachten en een dag min of meer opgesloten gezeten in onze schuddende caravan. De kustweg boven ons is ruim 2 dagen geheel afgesloten geweest. Toen de storm is gaan liggen was het bijna direct daarna weer prachtig weer. De schade aan bomen op de camping was aanzienlijk. Eén boom was op de dissel van een caravan gevallen. Van de paar bootjes die voor de storm in het water lagen, zag je alleen nog het stuk boven het water uitsteken die aan een boei vastlag.
Van de eigenaar van de camping hoorden wij, dat dat stuk kust ook bekend staat om een hevigere Bora. Vandaar dat het zeewater daar zo helder is, maar ook veel kouder dan elders langs de kust. Wij hopen het in ieder geval nooit meer mee te maken.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door eurotrotter » di 25 sep 2018 11:50

PremiumDiscovery schreef:
ma 24 sep 2018 22:04

In dergelijke situaties is een oppermachtige trekker vanzelfsprekend een uitkomst thumbup.gif

Al zet je er een trekker van 2000 pk voor met een eigen gewicht van 5000 kg,als de wind op je caravan slaat ben je aan de beurt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door evr66 » di 25 sep 2018 11:58

RE.gif Zo is het maar net. Afgelopen jaar kerstvakantie werd ook pittige storm verwacht voor de terugreis. Besloten dit niet af te wachten, maar gewoon een dag eerder terug te rijden. Weliswaar nog een bak wind, maar goed en verantwoord te doen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door graaf » di 25 sep 2018 12:13

Even een weetje dat ik hoorde met betrekking tot de Bora.
Het is een “landwind” die de hoogste gemeten snelheid op ons continent kan behalen
Waar? Op de hoge verbindingsbrug van het vasteland naar het eiland Krk.
Geregistreerde snelheid? 243 km/u. Deze brug is dan allang gesloten natuurlijk.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Wim Verso » di 25 sep 2018 12:24

Abve schreef:
di 25 sep 2018 08:17
Wim Verso schreef:
ma 24 sep 2018 22:53
Het veiligste lijkt mij, stoppen en of op een parkeerterrein gaan staan en wachten dat de storm voorbij is.
Heel verstandig, Wim.
Ook goed om in de voorbereiding van de groepsreis, volgend jaar, mee te nemen thumbup.gif
Dat ga ik zeker doen Abve, want de groepsreis gaat nu op zeker door. blij.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Abve

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Abve » di 25 sep 2018 12:42

PremiumDiscovery schreef:
ma 24 sep 2018 22:36
Vraagje: is de Bora typisch een najaarswind ?
Dit vond ik op internet:


Met name vandaag en gister had de Kroatische kust te maken met extreem hoge windsnelheden uit het noordoosten. Deze harde noordoostenwind staat beter bekend als Bora wind en kunnen uit het niets opsteken. Maar wat is de Bora wind precies? En hoe ontstaat deze wind?

Ontstaan van Bora winden

Bora winden komen alleen langs de Kroatische kust voor, maar ze ontstaan al boven de hoogvlakten van de Balkan. Door de hoge bergen kan het tussen kloven soms behoorlijk hard gaan waaien. Omdat de stroming tijdens Bora winden uit het noordoosten komt is de lucht vaak relatief koud. Koude lucht is zwaarder dan warme lucht, dus zodra de koude wind de Adriatische Zee bereikt, stort ze zich van honderden meters hoge kliffen naar beneden. Tijdens dat naar benden 'vallen' kan de wind flink in kracht toenemen. Soms worden er windstoten van wel 180 km/h gemeten.

Waarom alleen langs de Kroatische kust?

Bora winden komen eigenlijk alleen voor langs de Kroatische kust. Dit komt vooral omdat de kliffen daar plaatselijk erg hoog zijn. Soms reiken de toppen wel 1000 meter boven zeeniveau. Door deze hoogteverschillen kan de wind als het ware naar benden 'vallen'. Tijdens dit vallen kunnen enorme snelheden bereikt worden. In andere delen langs de Adriatische kust zijn de kliffen niet hoog genoeg om deze hoge windsnelheden te veroorzaken.

Bora winden in de zomer

In de zomer komen deze winden relatief weinig voor. De wind waait in deze tijd van het jaar weinig uit het noordoosten. Verder is de aangevoerde lucht is vaak niet heel koud als de wind toch de noordoosthoek opzoekt. Toch was het was gister en vandaag raak. Gisteren stond er langs de kust een harde wind met windstoten tot lokaal 130 km/h. Vandaag is de Bora al iets afgezwakt. Hooguit een enkele windstoot haalt nog de 100 km/h. Al zijn dat soort winden geen pretje als je met je boot op de Adriatische Zee ligt. Ook de komende dagen blijft de wind nog regelmatig uit het noordoosten waaien, maar doordat de aangevoerde lucht steeds warmer wordt zal er van Bora winden geen sprake meer zijn.

Bron: Buienradar, juni 2018.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door moyzo » di 25 sep 2018 14:19

Ooit ook meegemaakt jaren geleden en inderdaad we zagen een rolwolk aankomen en daarna enorme windhoos en noodweer. Ik gebruik deze website meestal als ik specifiek meer voorspelling wil weten https://www.yr.no/place/Croatia/Zadar/ met name om te kijken of we echt terug kunnen vanaf Cres via KRK - de brug ik stel hem dan uiteraard op KRK bridge in. De windsnelheden worden hier zeer goed uitgelicht.
Als je op de hoofdpagina die ik net op zadar heb gezet op de plaats zelf klikt en dan op long therm krijg je het uitgebreid en kunt zelfs nog uitgebreider gaan en uur voor uur bekijken. https://www.yr.no/place/Croatia/Zadar/Zadar/long.html

Overigens is de app van de HAK- de kroatische anwb/ wegen-beheerder ook handig, staat ook veel info op.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Ab » di 25 sep 2018 20:47

Wat PMT ook al schreef..er zijn bepaalde plaatsen waar de Bora veel heftiger is .
Dat is inderdaad de kustweg bij Senj.
De brug naar Krk.
De brug op de A1 net voor de tunnels, komend vanaf de kust. Er zijn daar de laatste jaren hoge windschermen bij geplaatst, dat scheelt wel wat.
Op de kustweg vlakbij Senj wordt de weg, ook in de zomermaanden regelmatig afgesloten voor campers, caravans, bestelbussen en hoge vrachtwagens.
Ik heb daar ooit ook eens een paar uur stilgestaan.
Vlgs de politie ter plaatse was er niets van te zeggen hoe lang het ging duren.
Kon een paar uur zijn, maar ook een paar dagen..
Gelukkig konden we omrijden door de bergen.
Daar hadden we weinig last. Wel vrij steile hellingen, met een lichte auto met niet veel motorvermogen mogelijk best heftig.
Een eind verder weer terug op de kustweg was er ook weinig aan de hand. Hooguit 30 km verder.
Mijn buurman had exact hetzelfde een aantal jaren later op dezelfde plek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door fendtjeplatin » wo 26 sep 2018 21:32

Abve schreef:
ma 24 sep 2018 21:14
Vandaag kennis gemaakt met de Bora ( of Bura zoals de Kroaten zeggen), een harde koude storm welke ontstaat op de Balkan en langs de steile bergwand naar beneden valt over de Adriatische zee.
We reden met de caravan over de kustweg (8) noordwaarts.
Het was bekend dat we met buien te maken zouden kunnen krijgen maar bij vertrek dacht de campingbeheerder dat eea wel zou meevallen. Ten noorden van Split plotseling hevige regen en een zware windstoten, op de flanken van de combinatie.
De temperatuur zakte binnen een uur van 25 naar 12 graden.
Sneller dan 50 km/u kon en durfde ik niet te rijden.
Met name de windstoten, dwars op de caravan, waren zeer verraderlijk.
Bij een restaurant gestopt. Hier stonden meer campers en zelfs personenauto’s het ergste af te wachten.
Caravans heb ik niet gezien...

Na een uur leek het wat te verbeteren en zijn we verder gereden.
Ik denk dat ik het met een lichtere combinatie niet had aangedurfd.
De Discovery was bijna letterlijk als een rots in de branding. Geweldig.
We hebben een camping opgezocht nabij Biograd.
Gelukkig geen schade opgelopen.

Al met al een ervaring rijker.
De Mistral kende ik maar voor de Bora heb ik nog meer respect gekregen.
Het is nu rustiger geworden. We staan vlak bij de zee.
Morgen schijnt weer de zon.
Zou toch mijn all risk verzekering er eens op na lezen bij stormweer.
De baan op bij storm is geen dekking.
En ja het staat in de polis voorwaarden.
Enkel toegelaten tot een bepaalde wind kracht.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Abve

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Abve » wo 26 sep 2018 22:10

fendtjeplatin schreef:
wo 26 sep 2018 21:32

Zou toch mijn all risk verzekering er eens op na lezen bij stormweer.
De baan op bij storm is geen dekking.
En ja het staat in de polis voorwaarden.
Enkel toegelaten tot een bepaalde wind kracht.
Goede opmerking!
Dit speelde ook door mijn hoofd tijdens het rijden in de storm maar er was echter geen weg terug.

Bovendien:

1. Ik ben niet ‘ de baan op gegaan bij storm’, zoals jij concludeert.
2. De storm was nl. niet voorspeld ( ik controleer altijd 3 verschillende weerstations). Wel zware buien.
3. Vóór vertrek geïnformeerd bij de locals ( campingbeheerder) of er storm verwacht kon worden ( ik had overigens nog nooit van de Bora gehoord). Antwoord: nee, geen probleem. Er vertrokken meer caravans en campers, die dag.
4. De eerste 4 uren prachtig weer, volop zonneschijn en binnen 10 minuten letterlijk overvallen door de Bora.
5. In het heetst van de strijd ben ik een uur gestopt.

Thuis ga ik deze casus zeker eens aan m’n verzekering voorleggen...
Want dat bij schade klakkeloos uitbetaald zou gaan worden, ben ik ook niet van overtuigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door PD » wo 26 sep 2018 22:18

RE.gif
Aveco dekt de schade t/m windkracht 7. Zelf uitgezocht na ons avontuur in de Elzas.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Kennismaking met de Bora in Kroatië

Bericht door Abve » wo 26 sep 2018 23:12

PremiumDiscovery schreef:
wo 26 sep 2018 22:18
RE.gif
Aveco dekt de schade t/m windkracht 7. Zelf uitgezocht na ons avontuur in de Elzas.
Ik ben benieuwd of dit ook voor onverwachte plotselinge valwinden geldt.
In Nederland kennen we dat bijna niet.
Ik ga dit ook eens met juristen die expert zijn op dit terrein, bespreken.
Maar ik heb nu vakantie...

Plaats reactie

Terug naar “Routes”