Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Sofie64 » do 16 aug 2018 23:06

Wij zijn best geschrokken...... toen we opzochten hoeveel Tol je moet betalen van Luxemburg naar Nice...€105 enkele reis [aschrik.gif]
Zijn er nog goede alternatieve routes waar je minder Tol betaald ??? scratch.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door deusjevo » do 16 aug 2018 23:10

Ja hoor, in je navigatie systeem de optie “tolwegen mijden” aanvinken knipoog.gif
De reis duurt wat langer maar er gaat een wereld voor je open thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door janoniem » do 16 aug 2018 23:30

Wij betaalden vanaf begin tolweg Gye tot afrit Le Muy € 102,10 volgens de factuur van AREA.
Alternatieve tolwegen ken ik niet; het is tol of géén tol.
Kies je voor tolwegen mijden dan zul je toch zeker een halve dag reistijd extra kwijt zijn tot aan Nice.
Brandstofkosten zullen dan wel iets lager uitvallen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Conradi » do 16 aug 2018 23:43

Het zijn keuzes:
Péage
+ Snel, +Comfortabel, +Relatief veilig, - Duur (Tol/Brandstof), -Langere route, -Eentonig/Monotoon, -Druk (rustplaatsen/pomp)
Tolvrij
+ Goedkoper (Brandstof), +Veel te zien/Afwisselend, -Langzamer, -Inspannender, -Veel wisselende max. snelheid (camera's)

Op google maps kun je de route bepalen:
Luxemburg - Nice (tolvrij) = 928 km - 13 uur
Luxemburg - Nice (via péage) = 985 km - 9 uur

Het verschil in tijd is best groot. Als het een extra overnachting betekend, komt daar een deel van de kosten weer terug.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door PD » vr 17 aug 2018 06:12

Tol of tolvrij is een keuze... er is geen goedkopere tol.

Ik hoef niet zo nodig door dorpjes of achter landbouwvoertuigen te rijden en kies dus voor de tolwegen. We hebben ter plaatse alle tijd om het landschap en de omgeving te ontdekken en bovendien hebben we een tolbadge zodat we ongestoord de tolpoortjes kunnen passeren. Op de momenten dat wij rijden, zijn de tolwegen over het algemeen heerlijk rustig en is ook parkeren voor een korte stop geen enkel probleem.

Ook voor de verplaatsingen van camping naar camping (veelal kortere afstanden) nemen we de tolwegen. Fast & Simpel thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Arnold76 » vr 17 aug 2018 08:46

Je zou wat lange stukken rode weg kunnen nemen. Dat is prima te doen. Rond om de steden neem je dan wel weer de snelweg.
Dat zal heel wat schelen en is ook nog eens een stuk mooier. En ach die paar uurtjes die je er langer over doet.
Kost je wat minder geld maar wel iets meer inspanning is mijn ervaring.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door hoboken » vr 17 aug 2018 09:25

tol vrij goedkoper in verbruik? vergeet het maar met al de verkeerslichten rotondes dorpjes enz, telkens afremmen en dan weer optrekken kost een hoop brandstof, wij nemen de tol maar gaan er af wanneer we moeten tanken want dat scheelt een heel veel.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door henry12 » vr 17 aug 2018 09:30

Je kan natuurlijk de tolweg vermijden zoals al is aangegeven en binnen door rijden , echter is dit idd langere reis tijd wat je hebt .
En vergeet ook niet dat je waarschijnlijk meer brandstof verbruikt als over de peage ivm meer remmen en optrekken .

Wij hebben deze zomer lekker de peage gepakt , mooie onderhouden wegen waar je lekker kunt door tuffen .
En ja de brandstof is duurder langs deze weg maar je kunt ook een stop inplannen dat je even van de weg af gaat en daar ergens tankt.
En ja het kost wat geld die tolweg maar je hebt vakantie en dat kost nou eenmaal geld .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Citrorob

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Citrorob » vr 17 aug 2018 09:55

Het rijden van de RN scheelt idd een hoop tol.
Daar staat tegenover dat héél véél meer tijd kwijt en je verbruik zal ook stijgen door het vele afremmen en optrekken.
Daarom is het veel verstandiger om de omgeving zonder caravan te verkennen.

Meestal tank ik vol voor dat ik vertrek en daardoor kan ik ca. 500km (snelweg) rijden zonder te tanken.
Met nog een keer 60l tanken waar ik dan wellicht max. € 10 te veel betaal, ben ik op mijn bestemming.

Op het totale vakantiebudget gaat dit nergens over.

koning

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door koning » vr 17 aug 2018 10:05

Je zou kunnen overwegen om via Duitsland, Zwitserland, Italie (Ventimiglia) naar Zuid Frankrijk te rijden, en dit vergelijken met je huidige kosten.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door JPGeetje » vr 17 aug 2018 10:56

Ik ben een fervent aanhanger van de RN-wegen en denk/vindt ik dat er maar twee redenen zijn die vóór het nemen van de péage spreken.
Tijd, want je gaat sneller van a naar b,
en, je vindt het rijden met caravan niet leuk maar het hoort nou eenmaal bij de wijze van vakantie die je wil.
Neem dan ook de péage want je rijdt "zonder na te denken" van tankstation/aire naar tankstation/aire.
Iemand die het leuk vindt om met een caravan te rijden zal de nadelen die genoemd worden voor het rijden over RN-wegen niet zo ervaren.
Het is waar, dat je op RN-wegen meer rotondes tegen komt dan op een Péage knipoog.gif maar op de grotere doorgaande RN-routes zie je amper rotondes.
Vaak zijn dat wegen die niet onderdoen voor de Nederlandse autowegen.
Ook landbouwverkeer zie je er maar weinig (als ze er al mogen komen)
Wel veel vrachtwagens, maar als je daar een beetje mee op rijdt heb je daar vrijwel geen last van.
De enige momenten dat ik Péage rijdt is als de RN-route te veel de rand van een stad in gaat. Daar is de Péage dan ook nog eens vaak geen Péage meer.
Dus, als je 90kmh. een mooie snelheid vindt om mat de caravan te cruisen, niet opziet tegen een stukje "mindere" weg waarin wel eens een iets steiler stukje zit, en je op een oudere RN-weg weleens door een dorpje komt, dan is de RN-weg jouw route.
Wat krijg je daar voor terug: véél meer Frankrijk zien/proeven, héél veel parkeerplaatsen/picknickplaatsen op mooiere plaatsen (minder pislucht), goedkopere brandstof, en constant afwisseling. O ja, dat zou ik bijna vergeten, geen hoge tolkosten haphop.gif
Als chauffeur ben je veel meer bezig met autorijden, daar moet je wél van houden thumbup.gif
Laatst gewijzigd door JPGeetje op vr 17 aug 2018 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door blazoen » vr 17 aug 2018 11:04

Volgens mij is het nu als je het niet erg vind om 80 km/h te cruisen dan is de RN een prima alternatief.
Volgens mij was de max-snelheid toch aangepast.
Met onze caravan achter de auto rijdt het met 90 km/h toch net comfortabeler dan met 80 km/h. Dan kom ik slechter uit met de versnellingen.
Op de peage heb je hier geen last van.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Daphne » vr 17 aug 2018 11:10

Sofie64 schreef:
do 16 aug 2018 23:06
Wij zijn best geschrokken...... toen we opzochten hoeveel Tol je moet betalen van Luxemburg naar Nice...€105 enkele reis [aschrik.gif]
Zijn er nog goede alternatieve routes waar je minder Tol betaald ??? scratch.gif
Als je vanaf Nancy de N57 volgt naar Epinal, Vesoul, Besancon, Lons de Saunier, Bourg en Bresse, Lyon dan rij je tolvrij en grotendeels 4 baans. De genoemde rotondes en langzaam verkeer zul je hier vrijwel niet vinden. Wij hebben deze route vorig jaar gereden, niet om tol te besparen (want met een tolbadge is het ook leuk blij.gif ) maar om eens iets anders te zien en weer op andere campings te overnachten. Als je deze route volgt ben je al bijna tolvrij op je bestemming in de Ardèche.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door sindaco » vr 17 aug 2018 11:59

wij rijden altijd RN of nog kleiner

wel hebben we tijd genoeg en ook in het najaar is het rustig rijden en verschillende ..hele jaar open campings...liggen langs de route die ook daphne hierboven beschrijft.

voor de tolkosten heb je dan onderweg de prijs van 4 of 5 overnachtingen terug.
maar als je net als wij vroeger maar 3 weken of zo hebt dan begrijp ik de keuze voor snelweg wel.

ook met de 80 km per uur is het niet erg en de automaat regelt het zelf wel hoe die moet schakelen.
ook in spanje rijden we tolvrij en heel soms even om een stad heen.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Citrorob

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Citrorob » vr 17 aug 2018 12:16

JPGeetje schreef:
vr 17 aug 2018 10:56
Ik ben een fervent aanhanger van de RN-wegen en denk/vindt ik dat er maar twee redenen zijn die vóór het nemen van de péage spreken.
Tijd, want je gaat sneller van a naar b,
en, je vindt het rijden met caravan niet leuk maar het hoort nou eenmaal bij de wijze van vakantie die je wil.
Het rijden op de RN wegen en de D wegen is inderdaad veel leuker.
Sneller op de RN wegen dan op de tolwegen gaat je alleen nooit lukken al zijn er de laatste jaren een aantal RN wegen gekomen die zeker zo goed zijn als normalen snelwegen en dit zijn ook vaak 4 baans wegen. De lol van de oude RN wegen en het door stadjes rijden is er echter bij die wegen vanaf.
De wegen zijn wel het alternatief voor de tolwegen.

Wil je ergens snel komen dan blijft de tolweg de te maken keuzen.
Wil je leuk spelen met je caravan neem dan ook de RN niet (meer) en neem de D wegen. Als je geluk hebt zit daar soms nog wat enkelbaans tussen en mag je met je tegenligger uitzoeken wie eerst mag en wie er achteruit mag naar de eerste verbreding.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Sofie64 » vr 17 aug 2018 12:53

RE.gif en RE.gif bedankt voor het meedenken.
We hebben de tijd...we kunnen 4 weken weg als We willen. blij.gif
Hoe zit het eigenlijk als je overnacht ?
Wij willen twee tussenstops maken en dan ga je weer van de tolweg af.
Hoe word dat berekend?
"Inloggen bij aanvang en "uitloggen als je de weg verlaat ?
Wij hebben nog nooit in Frankrijk gereden op 1 keer na, naar Parijs.
Kan mij niet herinneren dat we toen tol betaald hebben. scratch.gif is 15 jaar geleden.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door deusjevo » vr 17 aug 2018 12:59

Op zich hebben wij nooit zo’n haast maar de meiden worden strontmisselijk van al die boos.gif rotondes in Frankrijk, vandaar eigenlijk meestal de keus voor de peage.

Wij hebben van Dordogne naar Normandië vorige week een stuk afgesneden, de D54 genomen van net boven Limoges naar Tours.
Het rijdt prima maar als er net als bij ons 20 km lang een tractor voor je rijdt met ben je d’r wel even klaar mee.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Nimma » vr 17 aug 2018 13:00

Zoals je schrijft Sofie, uitloggen en inloggen, of andersom
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Conradi » vr 17 aug 2018 13:04

RE.gif
Yep, zodra je de péage verlaat, betaal je de tol over het afgelegde traject.
Overigens heb je 15 jaar geleden vast tol betaald tussen Lille en Senlis :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door eurotrotter » vr 17 aug 2018 13:05

Citrorob schreef:
vr 17 aug 2018 12:16

Wil je leuk spelen met je caravan neem dan ook de RN niet (meer) en neem de D wegen. Als je geluk hebt zit daar soms nog wat enkelbaans tussen en mag je met je tegenligger uitzoeken wie eerst mag en wie er achteruit mag naar de eerste verbreding.


Wat een doemscenario weer weenie.gif vele RN wegen zijn ,sinds de om nummering D wegen geworden in Frankrijk,maar het asfalt is gewoon blijven liggen hoor. mrgreen.gif
Je zult inderdaad wel een rotonde op je weg tegen komen,maar de grotere wegen,op de Michelinkaart rood gekleurd, zijn allemaal perfect te berijden.
En "achteruit terug" kun je misschien in n dorp of op een bergpas meemaken waar dan meestal een verbods bord staat,maar als je dat negeert ligt dat aan jezelf
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door eurotrotter » vr 17 aug 2018 13:28

koning schreef:
vr 17 aug 2018 10:05
Je zou kunnen overwegen om via Duitsland, Zwitserland, Italie (Ventimiglia) naar Zuid Frankrijk te rijden, en dit vergelijken met je huidige kosten.
Reken even mee:
Afstand naar Nice,via D-CH -It : 1370 km

https://www.google.nl/maps/dir/Utrecht/ ... 101728!3e0

Via B-F naar Nice : 1375 km,5 km meer dus.

Tolkosten:
2 CH vignetten:€ 71,50
Autostrada Italie ( Como -ventimiglia) : € 56,90 ( bron:http://www.autostrade.it/autostrade-gis ... zaClassi=3 )

Autoroute Frankrijk(Grens-Nice) :€ 3,70
Totaal: €132,10

Kosten autoroute France via B-Lux-F( Gye( Toul) -Nice : €115,10
(bron:http://www.autoroutes.fr/fr/itineraires.htm )

Veel verschil zit er dus niet in,om kosten te besparen zou je,als je door Frankrijk gaat kunnen overwegen om vanaf Nancy via Besancon naar Lyon te gaan te gaan.
In Italie is het rijden van de S.S wegen( de rijkswegen) meestal geen optie,zeker niet op de route van Como naar Ventimiglia.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door eurotrotter » vr 17 aug 2018 13:33

blazoen schreef:
vr 17 aug 2018 11:04
Volgens mij is het nu als je het niet erg vind om 80 km/h te cruisen dan is de RN een prima alternatief.
Volgens mij was de max-snelheid toch aangepast.
Met onze caravan achter de auto rijdt het met 90 km/h toch net comfortabeler dan met 80 km/h. Dan kom ik slechter uit met de versnellingen.
Op de peage heb je hier geen last van.
DE maximum snelheid is i.d.d. teruggebracht van 90 naar 80 km/h,maar alléén op 2 baans wegen ( één baan heen,één baan terug) zonder middenbermbeveiliging.
Op alle andere wegen mag je,buiten de bebouwde kom,of anders aangegeven door borden,nog gewoon 90 km/h
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Citrorob

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door Citrorob » vr 17 aug 2018 16:07

eurotrotter schreef:
vr 17 aug 2018 13:05
Citrorob schreef:
vr 17 aug 2018 12:16

Wil je leuk spelen met je caravan neem dan ook de RN niet (meer) en neem de D wegen. Als je geluk hebt zit daar soms nog wat enkelbaans tussen en mag je met je tegenligger uitzoeken wie eerst mag en wie er achteruit mag naar de eerste verbreding.


Wat een doemscenario weer weenie.gif vele RN wegen zijn ,sinds de om nummering D wegen geworden in Frankrijk,maar het asfalt is gewoon blijven liggen hoor. mrgreen.gif
Je zult inderdaad wel een rotonde op je weg tegen komen,maar de grotere wegen,op de Michelinkaart rood gekleurd, zijn allemaal perfect te berijden.
En "achteruit terug" kun je misschien in n dorp of op een bergpas meemaken waar dan meestal een verbods bord staat,maar als je dat negeert ligt dat aan jezelf
Was niet bedoeld als doemscenario (Ik denk dat je mijn opmerking volledig verkeerd begrepen hebt.) maar het ging erom als je met de caravan wilt spelen.
Er zijn dan nog genoeg D of zelfs onbenoemde wegen te vinden waar je je uit kunt leven als je net als JPGeetje van hele kleine wegen houdt en waarvan je moet houden om het leuk te vinden om met een caravan te rijden.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door p_vingerhoets » vr 17 aug 2018 17:43

De kleine weggetjes in frankrijk zijn zeker leuk te rijden ook met caravan al wordt het krap als je dan een landbouwtrekker tegen komt met grote aanhanger en een omhooglopende berm .

Gelukkig zijn de boeren bekent met dergelijke fenomenen en die rijden even de berm op om ruimte te geven.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Tol frankrijk ...hoge bedragen,

Bericht door DanielW » vr 17 aug 2018 17:57

ik heb met hetzelfde dilemma gezeten en ga wel over de tolweg (alhoewel ik nu niet meer in het 2m tarief val...) . Waar je voor kan kiezen is tol te rijden tot een acceptable bedrag, volgens mij kan je op viamichelin bij de gespecificeerde route zien hoeveel tol je over welk traject betaald en daarna binnendoor.

Edit; of een analyse maken welke tolwegen er per kilometer niet "duur" zijn tegenover omrijden in tijd en bezine.... Dat is een lastige analyse en zou me er niet aan wagen, maar zou ook een keuze kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door DanielW op vr 17 aug 2018 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Plaats reactie

Terug naar “Routes”