Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Hobby Linka » vr 16 feb 2018 06:23

Onderstaand bericht heb ik elders gelezen. Weet niet of het waar is maar zou zo maar kunnen.

Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil


Je hebt nog geen Franse milieusticker en je wilt komende zomer naar pak 'm beet de Provence, de zuidelijke Alpen, de Côte d'Azur of de Ardèche? Dan is het zaak de komende tijd het nieuws in de gaten te houden. De kans zit er dik in dat je het Crit'Air-vignet nodig hebt.
De regionale omroep France 3 Drôme en de regionale krant Le Dauphiné Liberé melden dat de prefect van het departement Drôme bij de eerste de beste piek in milieuvervuiling het milieuvignet verplicht zal stellen. Als die piek langer dan twee dagen aanhoudt, mogen ook auto's met de vignetten vier en vijf niet meer rijden.
Er wordt vooralsnog geen enkele indicatie gegeven van de gebieden waar de maatregel gaat gelden, waaruit op te maken dat ze in principe voor het hele departement van toepassing kan zijn. Dit in tegenstelling tot Lyon, waar de doorgaande routes uitdrukkelijk uitgezonderd zijn.
Nu is het natuurlijk afwachten. Maar verreweg de belangrijkste weg waar hier vuile lucht vandaan komt, is de Autoroute du Soleil, de A7. En die snelweg loopt in de stad Valence zelfs dwars door de stad. Ze scheert op een paar honderd meter langs het centrum.
De prefect kan zelf uitmaken waar hij de tijdelijke milieuzone instelt. Bij de Autoroute du Soleil zal hij voor een enorm dilemma staan. Er zijn meer plaatsen waar de snelweg deel uitmaakt van een milieuzone, maar vaak is daar een relatief korte omweg mogelijk. Dat is in de Drôme niet het geval.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen? De Franse milieusticker kost welgeteld 4,80 euro, inclusief verzending naar Nederland of België. Je bestelt 'm op Certificat-air. Heb je moeite met de taal, dan heb ik het aanvraagformulier in het Nederlands vertaald. Let er verder op dat je nooit meer dan die 4,80 betaalt. Er zijn woekeraars, die je vrolijk 30 euro laten betalen. De enige meerwaarde is de vertaling, die je hier dus gratis vindt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door evr66 » vr 16 feb 2018 08:05

Toch maar eens aanvragen. Waar is het formulier te vinden?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door eurotrotter » vr 16 feb 2018 08:14

DE prefect van een departement heeft natuurlijk veel macht in Frankrijk.
Maar of hij ook zo machtig is om ,door ook het verkeer op de autoroute de soleil plat te leggen,geheel zuid Frankrijk lam te leggen trek ik in twijfel.
Bij Parijs en Lyon, zijn de autoroutes ook nadrukkelijk niet betroffen van de Crit áir regeling,hoewel deze hier ook dwars door de bebouwde kom gaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Peter 1969 » vr 16 feb 2018 09:41

Zoals ik lees zullen voertuigen met een Euro 4 motor ( benzine 2006 en diesel van voor 2011 ) geweigerd worden bij extreme vervuiling. ( gele sticker ) Diegenen die een Euro 3 benzine motor of slechter hebben kunnen sneller te maken krijgen met daar niet langs mogen rijden, maar hangt af van de vervuiling op dat moment. ( oranje sticker ) Met een Euro 3 dieselmotor (bordeauxrode sticker ) krijg je al snel te maken met een inrijverbod.

Met een Euro 5 of Euro 6 motor mag je gewoon doorrijden. ( paarse sticker )

Er staat echter ook dat je met een grijze sticker of geen sticker ( slechter dan Euro 2 ) straks er helemaal niet meer in/langs mag.

Een stuk strakker al dan de Duitse situatie.....
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 16 feb 2018 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Jan van Vijven » vr 16 feb 2018 09:42

Macht, ach....
Bestel zo’n sticker en je weet zeker dat je goed zit.
Voorlopig is dat veel eenvoudiger dan Rotterdam, Antwerpen, enz....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Micky » vr 16 feb 2018 09:47

RE.gif

Peter zit niet goed, die krijgt bij zijn traktor nooit een "schone" sticker....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Peter 1969 » vr 16 feb 2018 09:50

Klopt mijn traktor heeft een Euro 3 motor.

Maar voordat ik nergens meer mag komen is de geplande gebruiksduur van ~5 jaar verstreken en kopen we ook een modernere (trek)auto. Anders dan mensen met nieuwere autos is die van mijn dan vrijwel volledig afgeschreven en kan dus ook niet gevoelig in waarde zakken door strengere milieu eisen. Lijkt me voor mensen met een diesel camper van voor 2011 wel een probleem, die hadden nog een hoge waarde.

En tot die tijd mag ik in Duitsland en Duitstalige landen (nog) wel overal komen. Ik zie vooralsnog geen probleem, maar ik zie wel dat men ernst begint te maken van directe luchtvervuiling. Eigenlijk ben ik daar helemaal niet tegen, maar ik wacht nog wel op een betaalbaar alternatief....

koning

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door koning » vr 16 feb 2018 10:17

Hobby Linka schrijft:

"Onderstaand bericht heb ik elders gelezen. Weet niet of het waar is maar zou zo maar kunnen."

2 vragen aan Hobby Linka: 1. Waar heb je dit gelezen? 2. Wat is de zin van het plaatsen van een dergelijk bericht als het waar of niet waar is?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Jan van Vijven » vr 16 feb 2018 10:22

Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door deusjevo » vr 16 feb 2018 10:44

Ik rijd geregeld over de A480 dwars door Grenoble en daar is de maximum snelheid afhankelijk van de smog op dat moment, wie die snelheid verzint cq instelt weet ik niet maar zou best de prefect kunnen zijn.
Het zou mij niet verbazen dat hij in extreme gevallen zelfs wellicht de macht heeft om te vervuilende auto’s te verbieden cq uit te selecteren dmv een Crit’Air sticker?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door janoniem » vr 16 feb 2018 10:58

@Peter,
Laat een aantekening "Voiture de collection" op je kentekenbewijs plaatsen en probleem opgelost.
haphop.gif
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door RogerS » vr 16 feb 2018 12:47

Oeps afgelopen weekend met de BMW naar Parijs geweest. Gelukkig niet aangehouden..
Het zou fijn zijn als Brussel zich sterk zou maken om de stikker harmoniseren. Bijvoorbeeld één stikker die aangeeft aan welke Euro norm de auto voldoet. En dan mag elk land / provincie / gemeente / wijk / straat individueel bepalen wie er onder welke omstandigheden mag rijden...
Caravanloos. :(

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Peter 1969 » vr 16 feb 2018 12:55

Dat verhaal is een milieu maatregel van niks, niets om je druk om te maken....

- bij piekvervuiling kan worden beslist dat je een vignet nodig hebt ( dus verstandig er eentje te regelen, maar dat was al zo als je sommige Franse steden in wilde rijden )
- als de piekvervuiling 2 dagen aanhouden mag je met vignet 4 en 5 niet meer rijden

Sinds vignet 4 en 5 bij heel oude diesels horen ( euro 2 en 3 ) zullen vooral oudere campers er mee te maken kunnen krijgen vermoed ik. Zelfs mijn Koreaanse traktor mag gewoon doorrijden ( met vignet 3 )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Daphne » vr 16 feb 2018 13:40

evr66 schreef:Toch maar eens aanvragen. Waar is het formulier te vinden?
https://www.certificat-air.gouv.fr
RogerS schreef:Oeps afgelopen weekend met de BMW naar Parijs geweest. Gelukkig niet aangehouden..
Geldt alleen maar voor doordeweekse dagen tussen 8.00-20.00u. In het weekend heb je geen milieuvignet nodig voor het centrum van Parijs.




Verder zal het echt niet zo’n vaart lopen dat de sticker op de autoroute du soleil verplicht gaat worden. Als er milieubeperkende maatregelen nodig zijn, wordt eerst de maximum snelheid aangepast. Dat is heel simpel te doen via matrixborden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Conradi » vr 16 feb 2018 16:42

Mij is eens uitgelegd dat in Frankrijk, net als hier trouwens, behoort het autobaan-netwerk toe aan het rijk. In eerder discussie werd al duidelijk dat departementen niet gaan over het gebruik van stickers op de autobaan.

Echter, er zijn stukken autobaan, zoals de A6/A7 door Lyon, die onlangs van het rijk naar het departement zijn overgedragen. Dat maakt het (later) mogelijk om bijvoorbeeld de weg door de tunnel in Lyon alleen voor lokaal verkeer te gebruiken. Tegelijkertijd kan het departement daar wèl eisen aan een sticker stellen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Sytske01 » vr 16 feb 2018 17:55

Wat gebeurt er dan als je geen sticker hebt? Moet je dan omdraaien en weer naar huis? Of krijg je een bekeuring thuisgestuurd? Hoe zie ze dat trouwens als je op de snelweg rijd? Wat een gedoe allemaal zucht.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Hobby Linka » vr 16 feb 2018 17:57

koning schreef:Hobby Linka schrijft:

"Onderstaand bericht heb ik elders gelezen. Weet niet of het waar is maar zou zo maar kunnen."

2 vragen aan Hobby Linka: 1. Waar heb je dit gelezen? 2. Wat is de zin van het plaatsen van een dergelijk bericht als het waar of niet waar is?
"Koning",

1. Ik trof deze berichtgeving aan op de de facebook pagina Kamperen met de caravan.

2. Bepalen of een bericht waar is of niet? Dan kan je bijna alles hier op het forum weg verwijderen als je geen bron kan overleggen.

Een ding is zeker. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Patman » vr 16 feb 2018 19:31

Ik moet het allemaal nog maar eens zien. zucht.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Chris » vr 16 feb 2018 20:17

Pff..

Laat ik hem nou net een paar weken geleden hebben aangevraagd.
Voor die paar euro ( ik dacht 4) wil ik geen gedoe onderweg naar Spanje.
Als ik toevallig ergens van de Peage afga waar dat ding nodig is.. hoppa.. hebbes..
Een keertje aanschaffen en de rest van je autoleven is dat ding geldig.

Ik heb dat ding n.a.v. een tip van Daphne op een showtas geplakt en die kan zo achter de voorruit als ik Frankrijk in rijd.

@ Hobby Linka..
Heb jij hem ook??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Hobby Linka » vr 16 feb 2018 20:43

RE.gif

Yep. Een gele voor Frankrijk en groene voor Duitsland.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Willem69 » vr 16 feb 2018 21:37

Klopt het dat je voor een Diesel uit 2017 geen sticker nodig hebt?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Micky » vr 16 feb 2018 21:38

RE.gif

geen idee, ik heb de sticker wel en ik heb een diesel, van 1,5 jaar oud
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door Daphne » vr 16 feb 2018 21:39

Willem69 schreef:Klopt het dat je voor een Diesel uit 2017 geen sticker nodig hebt?
Nee. (En dan bedoel ik, nee, dat klopt niet)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door eurotrotter » vr 16 feb 2018 21:50

Willem69 schreef:Klopt het dat je voor een Diesel uit 2017 geen sticker nodig hebt?
Je hebt,als je n milieuzone in wilt,altijd een sticker nodig.
alleen welk soort sticker( de kleur) maakt uit of je er wel of niet in mag.
De sticker is alleen maar om vast te stellen welke milieuclassificatie je hebt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Milieusticker mogelijk nodig op Autoroute du Soleil

Bericht door de reiziger » vr 16 feb 2018 22:06

Alles wat ik omtrent die Franse milieu-zelfklever gelezen heb tot op heden, is dat de grote doorgaande autostrades niet in de getroffen zones vallen.
Daarom geloof ik geen jota van wat staat in de openingspost.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”