Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » di 12 jun 2018 09:47

hobbyjan schreef:
di 12 jun 2018 08:11
Ik krijg uiteindelijk wel een ontvangst, nadat ik het snoer helemaal uitrol en bij een zijruit houdt...
Dan is het net of mijn vrouw bezig is de was op te hangen in de auto.. scratch.gif
Ik plaats de Garmin middenvoor, juist boven het dashboard, en dat werkt bij mij probleemloos.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door PD » di 12 jun 2018 09:49

Mstuniek schreef:
di 12 jun 2018 08:57
Alles ziet er verder goed uit, alleen Smartphone link wil niet erg, iets met Google account en Premium services.
Geen idee of dat bij mij werkt, voor de smartphone gebruik ik de carkit van de Disco.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » zo 11 nov 2018 07:14

hobbyjan schreef:
di 12 jun 2018 07:56
ik heb een Garmin voor vrachtwagens aangeschaft, met de gedachte waar vrachtwagens kunnen komen , kunnen wij ook komen.

Wat blijkt nu in mijn Ladrover Discovery 4 SDV6 HSE zit een fijnmazig net in de voorruit verwerkt, waardoor de Garmin niet of nauwelijks kan ontvangen..

Iemand hier ervaring of een oplossing voor?
Ondanks dat het bijna een half jaar geleden is dat dit draadje actief was, reageer ik toch nog maar even:

Ik heb sinds enige tijd achter de binnenspiegel een dashcam hangen, voorzien van GPS.
Ik heb dezelfde auto als jij en ook hetzelfde probleem doordat de voorruit zonwerend is en verwarmd kan worden.
Dit systeem heeft daarom moeite om bij de start de benodigde satellieten te vinden.
Soms rijdt ik wel 10 minuten voordat hij eindelijk contact heeft en dan nog met het minimale aantal.

Naast het originele navigatiesysteem, gebruik ik tijdens de vakanties een TomTom.
Deze heb ik op het dashboard staan met behulp van een zgn ‘beanbag’ : https://www.bol.com/nl/s/beanbag+tomtom/
Hierop kun je volgens mij ook de mount met zuignap van de Garmin bevestigen.
Gewoon even proberen.

Op deze plek heb ik prima ontvangst.
Dit komt dus overeen met de ervaringen van PD die het systeem aan de onderzijde vd voorruit heeft geplakt.

Voordeel vd beanbag is dat je geen kringen van de zuignap op je voorruit hebt.
Bovendien pak je het hele zaakje met één beweging op en zet je het bijv. onder de voorstoelen, uit het zicht en uit de zon.
De beanbag staat nl. los op het dashboard ( het dashboard van de Disco 4 is hiervoor zeer geschikt) maar heeft een anti-sliplaag en bovendien zoveel gewicht, dat het niet verschuift.
Ik vind het een ideaal produkt!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Nimma » zo 11 nov 2018 10:30

RE.gif Ik snap nooit de ergernis van kringen op de voorruit: de houder zit vast op de ruit, ik heb nergens anders kringen die jij niet wil.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » zo 11 nov 2018 21:39

Jakkemeiner schreef:
zo 11 nov 2018 10:30
RE.gif Ik snap nooit de ergernis van kringen op de voorruit: de houder zit vast op de ruit, ik heb nergens anders kringen die jij niet wil.
Misschien ben ik wel de enige die dat vervelend vindt.
Maar we hoeven het ook niet groter te maken dan dat het is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » zo 11 nov 2018 21:56

RE.gif

Natuurlijk niet, elke autoliefhebber stoort zich daar volgens mij aan, als je de houder het hele jaar hebt zitten valt het niet op, maar als je hem even voor de vakantie monteert zit je daarna met die vieze kringen [aschrik.gif]
dus wel degelijk een nadeel in mijn optiek.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » zo 11 nov 2018 21:57

RE.gif

Klopt helemaal, wat mij betreft.
Bedankt Micky.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Nimma » zo 11 nov 2018 22:27

2 tellen poetsen en ....... whistle.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Nimma » do 15 nov 2018 18:18

Voor de Sygic gebruikers:

PLAN UW ROUTE GEMAKKELIJK OP HET WEB EN VERZEND DEZE NAAR UW TELEFOON


We hebben weer een fantastische functie voor u! Web Route Planner biedt een handige manier om uw route gemakkelijk en comfortabel te plannen op uw computer. Daarom hoeft u uw reizen niet langer te plannen op het kleine telefoonscherm. Plan uw route op een groot scherm, verzend deze via e-mail naar uw telefoon en u kunt vertrekken.



Hoe plant u uw route met Web Route Planner?

1

Bezoek maps.sygic.com, klik op de blauwe pijl en plan uw route.

2

Klik op Naar GPS Navigatie sturen, voer uw e-mailadres in en druk op de knop Verzenden.

3

Open uw e-mail op uw telefoon en tik op de knop START NAVIGATION (NAVIGATIE STARTEN).

4

Sygic GPS Navigation opent de berekende route. Tik gewoon op de Start-knop om de navigatie te starten.





Route Planner is gratis beschikbaar voor alle Sygic-gebruikers. Gebruik het om uw reizen gemakkelijk te plannen op een groter scherm en om het te verzenden naar uw navigatie. Ga uw gang en probeer nu onze nieuwste functie.



Meer informatie over Web Route Planner




Deze functie is beschikbaar in Sygic GPS-navigatie, versie 17.4.20 of hoger. Ontdek hier hoe je je app kunt bijwerken.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door wolf » zo 18 nov 2018 20:31

Abve schreef:
zo 11 nov 2018 07:14
...Dit systeem heeft daarom moeite om bij de start de benodigde satellieten te vinden.
Soms rijdt ik wel 10 minuten voordat hij eindelijk contact heeft en dan nog met het minimale aantal...
Wij hebben di probleem ook met een Garmin, BEHALVE in volgende situaties:
- wij zorgen ervoor dat het eindpunt en vertrekpunt van de GPS dezelfde is;
ttz we laten hem altijd opstaan tot op de plaats waar we stoppen met rijden en zetten hem op die plaat ook terug op.
(dus niet bv. 1km voor thuis de GPS afzetten omdat we toch de weg kennen)
- wij wachten met beginnen te rijden totdat hij de satellieten gevonden heeft.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Chris » zo 18 nov 2018 21:43

RE.gif

Maar ik wil niet 10 minuten wachten met rijden.
Ik ga als ik weg wil...
Als de navi dan nog niet werkt, nou dan maar niet, komt vanzelf wel.
Da's thuis..
Elders is het iets "onberekenbaarder" natuurlijk.
Maar 10 minuten wachten... never.
Een van de weinige nadelen van een voorruit met zonwering en/of verwarming... helaas...ik kan er mee leven.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 22:09

Bij mij gaat het om de dashcam...
Deze hangt achter de spiegel en heeft 10 minuten nodig om de satellieten te vinden.
Maar ondertussen wordt wel opgenomen.

Overigens had ik Kroatië en Bosnië, in september jl, ook last met ontvangst voor de TomTom.
Dat was voor het eerst in Europa.
Het systeem was dan constant aan het herberekenen.
Het auto- navigatiesysteem was wel actueel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Morgoth » ma 19 nov 2018 09:32

Weet je dat dashcams (ik heb er ook eentje in de auto) in veel landen zijn verboden?
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... m-verboden
Ook is Sygic (gebruik ik op de motor) voorzien van flitspaalinformatie wat in heel veel landen verboden is!
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -navigatie
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Nimma » ma 19 nov 2018 11:07

RE.gif dat kun je daar ook uitzetten. Ben trouwens nog nooit gecontroleerd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Morgoth » ma 19 nov 2018 11:11

RE.gif

Ik ook niet. Maar in veel landen waaronder Frankrijk en Zwitserland is ook het in bezit hebben van flitspaalsoftware op de telefoon strafbaar. Een boete van 2000 euro slaat wel ineens een groot gat in je vakantiebudget. Vandaar deze waarschuwing. Kan een ieder mee doen wat hij wil.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 19 nov 2018 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » ma 19 nov 2018 13:34

Morgoth schreef:
ma 19 nov 2018 09:32
Weet je dat dashcams (ik heb er ook eentje in de auto) in veel landen zijn verboden?
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... m-verboden
Ook is Sygic (gebruik ik op de motor) voorzien van flitspaalinformatie wat in heel veel landen verboden is!
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... -navigatie
Uiteraard is dit bekend.
Er wordt elk jaar aan dit fenomeen, inclusief flitspaalsignalering, redelijk veel aandacht besteed.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Knaus440 » ma 19 nov 2018 15:35

Ja, precies. Grbruik "zoeken" en neem de tijd.
Staan al veel verstandige dingen op het forum. Met discussie uiteraard [sintduim.gif]
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Morgoth » ma 19 nov 2018 15:49

Als mijn posting met extra informatie voor de nieuwe lezer die nog niet het hele forum heeft doorgelezen of dit (net als ik) niet van plan is te gaan doen, in hoge mate storend is, dan moeten de moderatoren mijn goedbedoelde opmerking maar wissen. Ik denk echter dat, wanneer het over navigatie en dashcams gaat, het geen kwaad kan om er even bij te vermelden dat het niet overal is toegestaan. Het lijkt me tamelijk onzinnig om bij dit soort onderwerpen via de zoek functie achtergrondinformatie op te zoeken. Tenzij je er meer van wilt weten natuurlijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Knaus440 » di 20 nov 2018 10:47

Pffff, ik voel een discussie aankomen over mensen die niet willen zoeken en hun boodschappen overal kwijt willen. EN dan de mods als straatje-vegers aanduiden.
Maar je hebt wel een punt hoor, de reacties gaan wel eens er vanuit dat bezoekers/deelnemers zich ingelezen hebben. Vooral ook omdat er echt veel al op het forum staat, en regelmatig nieuwe items worden gestart terwijl er dus al verl bekend is. Een beetje schuiven en voegen met nieuwe leden en vaste bezoekers die er soms al jaren komen.
En soms is dan het niet willen zoeken en wel starten met info die bij de deelnemers al bekend is als banden met te hoge druk, het stuiterd een beetje caravan.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Morgoth » di 20 nov 2018 14:37

Ach, dit is niet het enige forum waarop ik actief ben. En overal is het gelijk. Maar je kunt van niemand verwachten dat hij de half miljoen postings (!) op dit forum allemaal heeft gelezen.

Je hebt gelijk als iemand een vraag stelt en daarvoor een nieuw topic opent terwijl over dat onderwerp al tientallen discussies zijn gevoerd. Als ik in mijn geval een topic had geopend met "Is navigatie met flitspaalherkenning toegestaan in Zwitserland?". Dan had ik je helemaal gelijk gegeven als je had gereageerd met: "Joh, gebruik de zoekfunctie eens".
In mijn geval maak ik echter een opmerking tussendoor, puur ter leering ende vermaek. "Denk er ff om, het mag niet overal". Iedereen die het al wist neemt het ter kennisneming aan en iemand die het niet wist kan er rekening mee houden tijdens zijn volgende reis. Daar is toch niks mis mee?

Ik zie niet in waarom ik bij elke opmerking die wil maken eerst moet zoeken of er in een verleden iemand eerder deze opmerking al eens geplaatst heeft. Ik lees van tig veelposters op dit forum diverse keren dezelfde opmerkingen/meningen. Dan wordt er toch ook niet verwezen naar de zoekfunctie? Dat slaat toch helemaal nergens op?

Zo. en nu weer over naar de diverse navigatiesystemen.
Ik heb in de Tucson een oude TomTom One die door de kaartupdates redelijk bij de tijd is, in de Ampera zit een navigatiesysteem wat Opel blijkbaar nog had liggen uit het Kadett tijdperk (Hopeloos verouderd) en op de motor gebruik ik Sygic. De gekochte versie. Prima maar het neemt veel geheugenruimte in op de telefoon. Sinds kort ook Waze geïnstalleerd omdat Spotify dat perse wilde [sinttom.gif] . Met Waze kan ik het nog niet zo vinden. Jawel, de adressen wel maar in mijn hersenpan niet zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ab » di 20 nov 2018 22:46

Ja..en wat zijn de voor en nadelen? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door cadance » vr 25 jan 2019 16:17

MIO gebruikers HELP !!

Wij gebruiken een Mio Spirit 697 Truck LM LIVE TMC.
Wij zijn er erg tevreden over.
Alleen het opladen gaf van het begin af al een probleem.
Het bleek eerst aan het oplaad snoertje te liggen dus dat was dachten we opgelost door het in Spanje te vernieuwen.
Maar een jaar later na 1.5 h. gebruik viel de navigatie uit met de opmerking dat we hem aan de lader moesten koppelen. Dit terwijl de Mio permanent aangesloten was.
We dachten dat het misschien dan aan de auto lag maar inmiddels hebben we een andere auto.
Iemand heeft hier op het forem ooit geschreven dat het nadeel van de Mio was dat de batterij erg snel leeg was. Maar vermelde niet of de mio toen ook op de 12 volt van de auto aangesloten was.
Dat zijn wij vorig jaar dus ook gewaar geworden.
Maar als de GPS verbonden is met de auto dan kan deze toch nooit leeg raken?
We hebben wat ge Googld en hebben een nieuwe batterij geplaatst € 18.00 maar dat heeft niets geholpen. De USB uitgang van de auto heeft meer AMP/h. dan van de meegeleverde originele Mio.
We zijn nu op zoek naar een nieuwe GPS.
Van ons mag het weer een Mio zijn want wij vonden het een fijn ding maar deze ellende willen we niet nog eens mee maken.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Citrorob

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Citrorob » vr 25 jan 2019 17:21

Morgoth schreef:
ma 19 nov 2018 11:11
RE.gif

Ik ook niet. Maar in veel landen waaronder Frankrijk en Zwitserland is ook het in bezit hebben van flitspaalsoftware op de telefoon strafbaar. Een boete van 2000 euro slaat wel ineens een groot gat in je vakantiebudget. Vandaar deze waarschuwing. Kan een ieder mee doen wat hij wil.
Soep wordt niet zo heet gegeten.

De franse zouden de fransen niet zijn als daar wat op gevonden is.
Vaste flitspalen zitten op punten waar te hard rijden extra gevaarlijk is.

Het is wel toegestaan om een gevaarlijke zone melding op je tomtom te hebben en waar meld deze de gevaarlijke zone? Precies... thumbup.gif

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Philmar » za 26 jan 2019 10:36

Mio gebruiker: gebruik steeds de originele laadkabel van het toestel, dus in de sigaretten aansteker. Niet het bijgeleverde USB kabeltje. Dat gebruiken mensen soms in de wagen omdat het korter en minder rommelig is. Dit kabeltje dient echter om aan je pc te koppelen om kaarten of route’s te downloaden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » za 26 jan 2019 10:47

Citrorob schreef:
vr 25 jan 2019 17:21
Morgoth schreef:
ma 19 nov 2018 11:11
RE.gif

Ik ook niet. Maar in veel landen waaronder Frankrijk en Zwitserland is ook het in bezit hebben van flitspaalsoftware op de telefoon strafbaar. Een boete van 2000 euro slaat wel ineens een groot gat in je vakantiebudget. Vandaar deze waarschuwing. Kan een ieder mee doen wat hij wil.
Soep wordt niet zo heet gegeten.

De franse zouden de fransen niet zijn als daar wat op gevonden is.
Vaste flitspalen zitten op punten waar te hard rijden extra gevaarlijk is.

Het is wel toegestaan om een gevaarlijke zone melding op je tomtom te hebben en waar meld deze de gevaarlijke zone? Precies... thumbup.gif
Los daarvan, ik rij al 20 jaar met radardetectoren waaronder stinger en later op de mobiele telefoon, met 70-90.000km per jaar door Europa ben ik werkelijk nog nooit op iets dergelijks gecontroleerd..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Routes”