Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gerthl

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Gerthl » do 27 apr 2017 16:23

Ik heb jaren met een Medion navigatiesysteem gereden; de functionaliteiten bevielen mij erg goed. Nadeel was de jaarlijks te kopen kaart-updates. Anderhalf jaar geleden begaf de Medion het en ben ik op zoek gegaan naar een systeem dat de Medion-functionaliteiten het best benaderde; dat vond ik in een Garmin Nuvi 55LMT en ben daar tot toe erg tevreden over. Het achterlopen van de kaarten is inderdaad een terugkerend probleem. Het melden van werkzaamheden en problemen op de te rijden route vind ik erg prettig. Belangrijk vind ik ook dat je te allen tijde het kaartgedeelte van het systeem op het scherm kunt zien en dat het niet (tijdelijk) vervangen wordt door het beeld van de komende afrit e.d.
Veel gemak van een navigatiesysteem vind ik ook dat je tijdig weet wat voor wegsituatie er op ja afkomt, met name op snelwegen met meerdere rijbanen voor links en rechts.
Naast het navigatiesysteem gebruik ik aanvullende ANWB-routekaarten en de Michelin kaartenboeken. De laatste vooral de door Garmin gekozen route te checken op problemen voor de caravan, met name te lagen viaducten en rijden door kleine dorpjes.
Het blijft uiteraard belangrijk altijd zelf op te letten waar je wel en niet mag komen, vooral in de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Pino » do 27 apr 2017 16:29

Hier een tevreden Waze gebruiker. Inmiddels ruim 100K km met Waze afgelegd. Navi van de auto gebruik ik zelden nog.
Voordelen zijn de actuele informatievoorziening over wegafsluitingen, files, evt voorwerpen op de weg of vluchtstrook en het vinden van alternatieve (snellere) routes.
Waze is een stuk actueler en sneller dan de systemen die alleen TMS gebruiken. Waze combineert diverse bronnen, maar vooral de informatie van gebruikers die al op de (file)weg zijn en/of iets melden zorgen voor de nauwkeurigheid.
Nadelen zijn dat je in het buitenland niet overal mobiele internet dekking hebt en er geen optie inzit om aan te geven dat je met een caravan van 2m50x 9m00 op stap bent. We zijn wel eens erg krappe straatjes in gestuurd om een vertraging elders te ontwijken.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

remlof
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 19 dec 2014 19:10
Locatie: Warnsveld

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door remlof » do 27 apr 2017 16:41

Ook ik heb het navigatie systeem van de Rav4 bij aankoop laten updaten (1 1/2 jaar geleden) op zichzelf een aardig systeem maar omdat ik altijd met de lichten aan rijd geeft het scherm minder licht zodat overdag slecht af te lezen is. Ik gebruik het systemen in de vakantie om de benzinestations te vinden.
Normaal gebruik ik een TomTom pro 5150 truck. Ik ben hierover zeer tevreden. Ik heb een vrachtwagen profiel aangemaakt (lengte breedte hoogte en gewicht) voor de caravancombinatie dan werkt het goed. Als ik een caravanprofiel maak gaat hij toch nog door kleine straatjes en snijdt hij stukken af (door de stad en over dorpels). Eigenlijk is deze voor de zakelijke markt en toegespitst voor de vrachtwagen.
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover

Ruud27

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ruud27 » do 27 apr 2017 23:02

koning schreef:MIO spirit truck, bevalt prima, alleen krijg ik geen updates van west europa als ik verbinding maak met de MIO more desktop, alleen Oosteuropa.
Nu we een auto met ingebouwde navigatie hebben, TomTom, echter zonder truck modus, blijven we de MIO wel gebruiken. De TomTom bevalt overigens ook prima.
Zijn er meer MIO gebruikers die geen kaartupdate van Westeuropa kunnen downloaden?
Voor een maand geleden nog alles geüpdatet zonder probleem

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Leentje » vr 28 apr 2017 11:45

Een heeeel oud Tommetje, in grote lijnen werkt dat nog wel. (hier en daar een rotonde erbij of wegomlegging rondom steden, maar er bestaan ook nog borden. In geval van een nieuwe woonwijk biedt Google-maps uitkomst.
Verder rijden wij bij voorkeur op kaarten. De anwb ledenkaarten voor grote lijnen, Frankrijk de grote gele van Michelin en In Duitsland het boek van Marco Polo. Benelux ook Michelin.
Met boerenlogica kom je ook nog een heel eindje weg. De kerkstraat ligt vast hartje centrum, stationsweg lijkt me helder en de Eindhovenseweg in Best loopt van Best naar Eindhoven (geen idee of deze bestaat, maar de logica werkt wel) Vooraf even de weg bekijken op google is altijd fijn.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Kasper

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Kasper » vr 28 apr 2017 17:29

Mstuniek schreef:Gebruik het systeem in mijn Ford Focus, om het jaar updaten voor 79 euro.
Maar hoe doe je dat dan? Via de garage? Ik neem aan dat je ook Sync hebt.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door cadance » za 29 apr 2017 09:27

koning schreef:MIO spirit truck, bevalt prima, alleen krijg ik geen updates van west europa als ik verbinding maak met de MIO more desktop, alleen Oosteuropa.
Nu we een auto met ingebouwde navigatie hebben, TomTom, echter zonder truck modus, blijven we de MIO wel gebruiken. De TomTom bevalt overigens ook prima.
Zijn er meer MIO gebruikers die geen kaartupdate van Westeuropa kunnen downloaden?
Wij hebben een Mio Spirit 697 Truck LM live TMC. Aanschaf 16-03-2013
Op vakantie in Spanje hadden we al snel een oplaad probleem.
Het mee geleverde USB snoertje naar de sigaretten aansteker bleek defect.
In Spanje hebben we een snoertje van Tom Tom gekocht en dat werkt tot op heden goed.
Verder vinden we de Mio een gemakkelijk te bedienen apparaat en zijn we er tevreden over.
Gisteren hebben we ge-update.
Dan kan er een selectie gemaakt worden van de eventuele te bezoeken landen als het geheugen niet toereikend is. Wij komen de komende tijd bv. niet in Scandinavie en Malta.
Ook konden we een keuze maken tussen Oost en West-Europa.
Ook moeten dan eerst de oude kaarten verwijderd worden anders is er niet voldoende geheugen voor de nieuwe kaarten.
Succes!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » za 29 apr 2017 09:44

Updaten is bij VW 2 keer per jaar en gratis


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door p_vingerhoets » zo 30 apr 2017 13:56

Eenvoudig je koopt een nieuw sd kaartje en dat stop je erin nu wordtsysteem geüpdatet en heb je meteen ookans de (nieuwe) kaarten. Helaas lopen kaarten bijna altijd achter op de werkelijkheid.

Maar met gezond verstand kun je met kaarten van 5 jaar oud ook overal komen een rotonde meer of minder is geen probleem en rondweg op de doorgaande routes gaan meestal vanzelf.

borm147 schreef:
Mstuniek schreef:Gebruik het systeem in mijn Ford Focus, om het jaar updaten voor 79 euro.
Maar hoe doe je dat dan? Via de garage? Ik neem aan dat je ook Sync hebt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Kasper

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Kasper » zo 30 apr 2017 14:13

RE.gif Ja, je hebt gelijk, het is natuurlijk onzin om ieder jaar je kaart te updaten, zoveel zal er echt niet veranderen. Maar ik was nieuwsgierig hoe je dat doet. scratch.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Hobby Linka » zo 30 apr 2017 16:44

RE.gif

Dat ben ik niet met je eens. Als ik alleen al kijk naar de A6, A1 en A9 dan veranderd daar op dit moment heel veel wat ook wezenlijk van belang is voor navigeren als je er niet regelmatig komt. En zo zijn er nog wel een paar knooppunten te noemen. A4 - A9 bijvoorbeeld.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

+frits+
Berichten: 167
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door +frits+ » zo 30 apr 2017 16:56

Bij Tommie wordt dat vrij snel aangepast.
Ik heb bijna dagelijks kaartupdates op mijn TomtomStart 20.

groetjes
Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Kasper

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Kasper » zo 30 apr 2017 17:18

Hobby Linka schreef:RE.gif

Dat ben ik niet met je eens. Als ik alleen al kijk naar de A6, A1 en A9 dan veranderd daar op dit moment heel veel wat ook wezenlijk van belang is voor navigeren als je er niet regelmatig komt. En zo zijn er nog wel een paar knooppunten te noemen. A4 - A9 bijvoorbeeld.
Klopt, bij de A1 geeft hij aan dat je naast de weg rijdt, maar Amsterdam of Schiphol ligt nog steeds op dezelfde plek. En dat is ook zo met rotondes, die zijn ook niet bij te houden en dat bedoelde ik eigenlijk.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Hobby Linka » zo 30 apr 2017 17:24

RE.gif

Dat niet alleen. Afslagen verschuiven. Waar je eerst naar rechts ging moet je nu links aanhouden. Wisselstrook die ineens heel ergens anders ophoudt. En dat is toch wel vervelend als je lokaal niet bekend ben en je navigatie zegt dat je naar rechts moet terwijl er geen afslag (meer) is.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Kasper

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Kasper » zo 30 apr 2017 17:46

RE.gif Daar heb je gelijk in, maar je moet toch ook altijd opletten en op de borden kijken, routeplanner is een hulpmiddel en is nooit helemaal up to date.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » zo 30 apr 2017 19:12

RE.gif mrgreen.gif

Ik gebruik het dagelijks en kijk nooit op de borden, gaat altijd goed, behalve die keren dat de nieuwe straat er niet op staat, dit is sporadisch om eerlijk te zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Cheers » zo 30 apr 2017 20:19

Tomtom Via van een paar jaar oud. Ooit gekocht voor mn tweede autootje. In 2015 toen we onze camper kochten heb ik de software geupgrade naar de speciale Camper-versie. Die houdt rekening met de afmetingen en het gewicht van de camper. Zo worden we nooit dorpjes met (te) smalle straatjes ingestuurd.
Ik heb al veel verschillende systemen gehad, Becker, Audi MMI, VW navi, Peugeot navi, Google maps, maar de Tomtom is wat mij betreft ruim voldoende. Simpele bediening, snelle berekeningen en goedkoop. We nemen altijd wel de nieuwste kaarten op papier mee, als backup...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Taan » ma 1 mei 2017 13:30

Ik gebruik altijd Google Maps. Vooral de life traffic is erg accuraat en werkt op alle wegen. Ook het inspreken van een adres vind ik erg handig. Of als je een afspraak hebt in je google agenda dat je met één druk op de knop erheen kunt navigeren.
Ook in het buitenland vallen de kosten van het datagebruik van Google Maps reuze mee zelfs als je de kaart nog niet vooraf hebt gedownload. Daar kan ik geen TomTom abbo voor afsluiten.
Nadelen zijn er ook:
- Er zit geen functie op om rekening te houden met Caravan/vrachtwagen, maar ik heb daar nog geen problemen door ervaren.
- bellen en navigeren gaat niet goed samen. Je ziet de kaart dan niet meer in beeld tenzij je een paar handelingen doet. Dat is minder veilig. Ik denk ook dat de andere partij de navigatieinstructies nogal hard hoort.
- Tijdens de verbouwing van de A1 hielden ze de kaart niet goed bij. Dan kon je volgens Maps niet van Hilversum naar A'dam over de A1 terwijl het in het echt wel kon. Dat was de eerste ernstige tekortkoming. En waar ik eerst lyrisch was ben ik nu voorzichtiger, maar het blijft mijn voorkeur.

De navi in mijn auto is verouderd en ziet alleen oponthoud op de snelwegen via de RDS. Dan krijg je een omleiding en ga je op de alternatieve route mogelijk nog langzamer dan oorspronkelijk. Die gebruik ik nu dus alleen nog voor het overzicht.

Ik heb ook een abbo op Sygic. Daar heb ik geen life traffic bij. Maar ik heb al eens ervaren dat die ons een omslachtige route liet rijden. Valt allemaal wel mee en je komt waar je wezen moet.
Ik heb sygic vooral gekocht omdat je vooraf een route kunt uploaden, bijvoorbeeld een motortoertocht.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Chris » ma 1 mei 2017 14:46

Cheers schreef:Tomtom Via van een paar jaar oud. In 2015 toen we onze camper kochten heb ik de software geupgrade naar de speciale Camper-versie. Die houdt rekening met de afmetingen en het gewicht van de camper. ..
Hoi Cheers..
Ik ben ook een redelijk tevreden Via 135 Lifetime met losse TMS gebruiker.
4x per jaar gratis update's en vaak tussendoor ook nog wat aanvullingen.
Nu net weer de nieuwe Archies erop gezet.
Maar..
Jij schrijft over een UPGRADE nar een speciale Camper versie...
Vertel...ik ben een en al oor.... dat wil ik ook !!

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Hobby Linka » ma 1 mei 2017 15:06

RE.gif

Ga je de caravan nu al inruilen voor een camper? Je bent er nog niet eens mee weg geweest. whistle.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Chris » ma 1 mei 2017 17:14

Nee Dree..
Je kan d'r dan maten invoeren...vooral de hoogte...da's iets he..
Maar een beetje rondkijken levert al snel een TT waardig prijsje op..kost wel effe wat..
En dan heb je nog geen lietime update..90 pond..euro's weet ik nog niet.

Mzzl...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door jxp » wo 3 mei 2017 16:16

koning schreef:MIO spirit truck, bevalt prima, alleen krijg ik geen updates van west europa als ik verbinding maak met de MIO more desktop, alleen Oosteuropa.
Nu we een auto met ingebouwde navigatie hebben, TomTom, echter zonder truck modus, blijven we de MIO wel gebruiken. De TomTom bevalt overigens ook prima.
Zijn er meer MIO gebruikers die geen kaartupdate van Westeuropa kunnen downloaden?
Ik kan ook alleen maar oosteuropa updaten. Mijn huidige west europa kaart versie is v16.0354. Wie weet of er nieuwere versies zijn??. Ik heb de Mio vorig jaar gekocht en geupdate bij eerste gebruikt. Ben er wel tevreden mee als ik hem maar kan updaten. Bij mijn vorige Avicon waren er 4 updates. per jaar.
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

Ruud27

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ruud27 » wo 3 mei 2017 16:34

Als het goed is krijg je van Mio ook 4x p/J updates, zie
https://eu.mio.com/nl_be/lifetime-maps.htm
Bij mij gaat het wel?

prowitt
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 15 jun 2011 19:25

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door prowitt » wo 3 mei 2017 18:49

JaapB schreef:KIA geeft 7 jaar garantie maar ook 7 jaar gratis kaart updates.
Dag Jaap
Ook wij hebben een Kia, een Kia Cee'd 1.6 GDI van dec. 2012. Wij kochten deze Cee'd in november 2014, bijna twee jaar oud dus.
Dat de navigatie-updates gratis zijn, wist ik niet. Of geldt dit alleen bij nieuw aangeschafte Kia's?
Bij de eerste service-beurt in dec 2015 was het navigatiesysteem dus ook bijna drie jaar oud. Ik heb toen voor € 199 een kaart-update voor de komende 6 jaar gekocht. Had mijn dealer dit dan gratis moeten doen? Want ik zou het flauw vinden om mij gewoon 199 euro te laten betalen...
Overigens: goed systeem.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door wolf » wo 3 mei 2017 19:21

zet alvast Osmand bij op je lijstje.
Werkt super op tablet/smartfoon met OSM-kaarten (hier staan zelfs de huizen bij) allemaal gratis* en offline natuurlijk.
Heeft heel wat mogelijkheden en ik heb er de campings van Archie ingeladen.

(*) tot 10 downloads, eens je meer dan 10 kaarten(of stemmen) gedownload hebt, moet je een eenmalige kost betalen.
Momenteel is dat aan 50%. ik heb dit juist gedaan, kostte mij €3,5 en vanaf nu: alles gratis.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”