Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
gixxeraddict
Berichten: 58
Lid geworden op: do 19 sep 2013 15:23

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door gixxeraddict » do 4 mei 2017 09:44

jaren de niet legale sygic gehad naar volle tevredenheid en nu kreeg ik een aanbieding voor de versie van heel europa met live traffic en liftime updates voor 19.99 dat heb ik gelijk gedaan.
Ford mondeo 2.0 ecoboost 203 pk hobby 440sf

Gebruikersavatar
LauRalph
Berichten: 25
Lid geworden op: di 2 aug 2016 13:35
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door LauRalph » do 13 jul 2017 22:30

Wij hebben net 4 weken rondgereisd met uitsluitend Waze als navigatie. Dat is echt perfect gegaan. Ook in Frankrijk, Italie en Duitsland is dat ontzettend up-to-date.

Als backup had ik standaard navigatie in mijn auto en papieren kaarten: Beiden niet gebruikt.

Nu mobiel internet in EU landen niet meer geld kost dan in NL zie ik ook echt geen reden meer om Waze niet te gebruiken.

Tot zover de Waze promo-praat :lol:
Kom we gaan kamperen! haphop.gif

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door rverlaek » vr 14 jul 2017 19:18

Ik kwam er gisteren achter dat Waze toch nog een nadeel heeft. Blijkbaar willen ze daar server capaciteit besparen waardoor het niet mogelijk is om een rit van zeg 1000 km in te voeren. 800 km ging net, maar dan moet je niet proberen alternatieve routes op te vragen. Vanaf 650 km gaat het al beter, maar kreeg slechts 1 route (die hij meteen al aan gaf) terwijl ik om de alternatieve routes had gevraagd.

Dus voor mij maar gewoon München in geven en daarna weer even op nieuw instellen weenie.gif

Verder ben ik nog steeds erg tevreden over Waze thumbup.gif

Gebruikersavatar
LauRalph
Berichten: 25
Lid geworden op: di 2 aug 2016 13:35
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door LauRalph » vr 14 jul 2017 19:20

Dat klopt inderdaad. Wij voerden steeds de volgende stop in. Tot 800KM gaat het goed.
Kom we gaan kamperen! haphop.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ron » zo 16 jul 2017 13:24

Ik gebruik al jaren een TomTom 710.met een losse TMC
Ik heb daar de truck software en kaarten in zitten.
Zodra er een nieuwe snellere route aangeboden wordt bekijk ik altijd eerst of dit echt wel een beetje rendabel is.
De tijdvertragingen die doorgegeven worden zijn meestal nog overdreven.
Van de week om 8:00 vertrek uit Como Italie .
En de TMC gaf al nel een vertraging aan van 24 minuten vlak voor Lugano.
Dat bleek echter een oponthoud van slechts 30 seconden te zijn.
Dus gewoon even langzamer rijden.

Maar verder super tevreden over de TomTom
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door morjos » ma 17 jul 2017 10:36

Ruud27 schreef:Super tevreden met de Mio Spirit Truck
Ik ook, wat betreft het apparaat...maar de Mio More Desktop is om te janken.... : Kaartgegevens synchroniseren ald je het apparaat aan de PC hangt duurt een eeuwigheid; bij het updaten van de kaarten loopt heel de santekraam al eens vast of krijg je de melding dat er niet genoeg vrije ruimte is alhoewel alle oudere kaarten van het apparaat verwijdert zijn.....

Gebruik je meerdere PC's raakt de MioMore desktop kompleet van slag en is alles mogelijk. Zo moet je ten alle tijden je oude gedownloade kaarten bewaren want bij als er iets misgaat, gaat hij die eerst installeren en verwijderen voor je aan de nieuwste kaarten toe bent.....zo is in mijn geval het systeem een hele nacht bezig geweest.

Ik hing de Mio daarom steeds aan de laptop, maar na de laatste Win 10 upgrade ziet de MioMore desktop het apparaat niet meer. Al gebeld met Mio en ze zijn er aan bezig (staat ook bij de faq's) maar dat is nu al een paar maanden zo.

De mensen achter de MioMore desktop zouden eens bij TomTom in de leer moeten gaan ......
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Taan » ma 17 jul 2017 10:52

In de recente ANWB Kampioen staat een test van Gratis Navigatie apps. De winnaar is Google Maps en die gebruik ik al een aantal jaar naar grote tevredenheid.

Je kunt helaas niet instellen dat je combi 2.30 breed is of wat je maximum snelheid is, maar verder werkt het erg goed. Ook de omleidingen zijn erg goed, veel beter dan die via de RDS van je autonavigatie.
de aangegeven reistijd is zeer accuraat. Het inspreken van bestemmingen werkt fantastisch.

Ik zou heel graag Google Maps willen weergeven op mijn autodisplay. Dan kan dat navigatiesysteem er wel uit.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Dukcer
Berichten: 162
Lid geworden op: za 11 mar 2017 10:41
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Dukcer » ma 17 jul 2017 12:37

Ik heb een Moi Spirit maar deze is niet erg vlot en idd om hem te updaten ben je veel tijd kwijt. Ik heb nu een Garmin camper, die mag zich bewijzen tijdens onze vakantie. Hier kun je wel de lengte, breedte en gewicht invullen en het updaten gaat snel en is geschikt voor een mac.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ab » ma 17 jul 2017 17:04

Taan schreef:In de recente ANWB Kampioen staat een test van Gratis Navigatie apps. De winnaar is Google Maps en die gebruik ik al een aantal jaar naar grote tevredenheid.

Je kunt helaas niet instellen dat je combi 2.30 breed is of wat je maximum snelheid is, maar verder werkt het erg goed. Ook de omleidingen zijn erg goed, veel beter dan die via de RDS van je autonavigatie.
de aangegeven reistijd is zeer accuraat. Het inspreken van bestemmingen werkt fantastisch.

Ik zou heel graag Google Maps willen weergeven op mijn autodisplay. Dan kan dat navigatiesysteem er wel uit.
Dat heb ik ook bestudeerd..
Inderdaad Google Maps als testwinnaar.
Met Waze als gelijkwaardige 2e met wat hele kleine minpuntjes.
Google Maps vandaag nog gebruikt op de fiets.
We waren effe de weg kwijt in Regensburg.
Het werkte uitstekend.
Binnen de kortste keren zaten we weer op het gewenste fietspaadje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Wim Verso » ma 17 jul 2017 17:41

Afgelopen Vrijdag een nieuwe TomTom gekocht, de Via 53, maar snap er nog niet veel van, wel een verschil met de vorige TomTom de Start 25.
Vandaag nog naar Amsterdam gereden naar een dierenkliniek met de oude TomTom.

Er is maar een beknopte gebruiksaanwijzing bij, waar ik ook niet veel wijzer van word, dan kan ik wel een gebruiksaanwijzing downloaden maar dat zijn 60 A 4tjes, als het niet anders kan, dan moet dat maar.
Ook kan je deze Tomtom niet elektrisch opladen, moet via de PC en in de auto, is natuurlijk geen probleem, maar toch...................
Ik heb nog wel even tijd nodig om eruit te komen. scratch.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » ma 17 jul 2017 17:42

RE.gif

je kunt een laadblokje kopen waar je de kabel zo in kunt prikken, laden via de pc duurt heel lang
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Wim Verso » ma 17 jul 2017 17:50

Okay Micky, maar dat kan dan misschien ook met het blokje van mijn vorige TomTom?
Daar zit ook een USB aansluiting op en dan op het lichtnet.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » ma 17 jul 2017 17:50

RE.gif

Dat denk ik wel ja thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Wim Verso » ma 17 jul 2017 17:57

RE.gif

Heb hem al aangesloten op het lichtnet Micky, en er gebeuren geen rare dingen. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Micky » ma 17 jul 2017 18:13

RE.gif

thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door stronk » ma 17 jul 2017 18:49

Waze is van Google.

travel
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 sep 2017 21:19
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door travel » do 28 sep 2017 18:15

Wij gebruiken al jaren onze iPhone met Navigon. De kaarten worden eens per kwartaal geüpdatet en je kunt per land beslissen om de kaarten in je iPhone te laden. Geen internet gebruik onderweg om telkens nieuwe kaarten te laden.
Het systeem is vergelijkbaar met Tom Tom, maar er zijn wel kleine verschillen. Er is een duidelijke rijbaan aanduiding. Verschillende routes: optimale, snel, kort en mooi. Er kan een keuze gemaakt worden uit verschillende voertuigen: auto, vrachtwagen, motor en fiets. Waarschuwing voor flitspalen en files.
Wat wij erg praktisch vinden is dat deze app is gelinkt met ons adressenbestand in de iPhone.
En last but not least: het linkt direct met je muziek in de iPhone. Als er een aanwijzing komt wordt de muziek zachter. Vanuit de app kun je schakelen naar het muziekprogramma en daarna keert het vanzelf terug naar Navigon. De iPhone speelt af via de autoradio, Parrot e.d..
Ten slotte: je vergeet nooit om je telefoon mee te nemen als je de auto verlaat.

Laatst hebben we een andere auto aangeschaft waar navigatie is ingebouwd. We hebben het kort geprobeerd maar onze combinatie iPhone met Navigon is veel sneller en duidelijker. Bovendien bleek dat als navigatie was ingesteld niet tegelijkertijd de radio kan spelen. stom.gif

Net als bij alle navigatie is het natuurlijk zaak om zelf goed op te letten en ook kaarten te gebruiken of in ieder geval bij de hand te hebben.
Kip Shelter, Kia Niro Hybrid.
Ondanks het feit dat men in deze streek het meest gelukkig is van heel Nederland willen wij toch op pad met de caravan.

Gebruikersavatar
Olive
Berichten: 145
Lid geworden op: do 19 jul 2012 19:51
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Olive » do 28 sep 2017 19:39

Ik heb een nieuwe radio + navigatie ingebouwd in mijn Outlander. Via de chinese route 300 ipv 1500€ bij de dealer. Daar zit Igo in. Na jaren Tom Tom is het gebruik zeer makkelijk. Mooi groot scherm nu en informatie op het scherm wat je maar wilt. Tom Tom vond ik oké ( maar met de caravan minder. Op de rondweg van Lyon stuurt de tom tom je opeens binnendoor bv) Deze Igo bevalt me tot nog toe prima. Maar ook nu weer opletten met de caravan.
Mitsubishi Outlander 2,4 2 WD + T.E.C. Weltbummler Energy 473 TE

Ruud+Petra

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Ruud+Petra » do 28 sep 2017 19:49

De een zal een Tom Tom geweldig vinden, de ander zijn in de auto ingebouwd systeem en weer een ander zal het geen bal kunnen schelen onder het motto: Ik typ wel een adres in en ik kom er wel.

Ook ik had een Tom Tom, een 1005 Go, dus met actuele fileinfo en relatief groot scherm. Toen ik hem een paar jaar geleden kocht (met lifetime maps) was dat met name vanwege de actuele fileinfo. Prachtig systeem. Ik was er erg blij mee. Trots als een pauw. Had er zo een draadje voor aan kunnen maken; lekker opscheppen. "Kijk eens wat ik gekocht heb? Ik kan zelfs zien dat er bij dat en dat kruispunt een file staat. Mooi hè?. Soms bleek het trouwens een 'spookfile' te zijn; maar meestal klopte het wel. Wel moest ik na een paar jaar een nieuwe kopen omdat hij er ineens mee ophield. Repareren was niet mogelijk. Toch maar weer een nieuwe gekocht.

Maar verleden jaar een andere auto gekocht waar het navigatiesysteem standaard was ingebouwd. Maar nog belangrijker: ook geschikt voor Android Auto of Carplay. En als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer iets anders want hij is altijd up-to-date, niet alleen qua fileinfo maar ook wat betreft het wegennetwerk. In feite maakt een online-systeem alle andere Tom Tom-achtige systemen hopeloos verouderd.

Ik wil niet na een paar maanden pas zien welke afslagen bij bijvoorbeeld de nieuwe tunnel in Maastricht er zijn en hoe ik nu in het centrum van Maastricht kom. Ik wil niet de voorgeïnstalleerde POI's kunnen gebruiken maar vele duizenden meer. Ik wil niet naar het winkelcentrum X rijden maar ik wil naar een dichtsbijzijnde Gamma of naar een willekeurig bedrijf rijden zonder dat ik het adres weet. En ik wil alles handsfree bedienen met één druk op mijn stuur zonder dat ik het adres driemaal moet herhalen omdat het navigatiesysteem mijn commando's niet goed verstaat. En hoewel de TS specifiek vraagt wat de ervaringen zijn met de diverse navigatiesystemen is de integratie met je telefoon en je muziek (Deezer, Google Music Play, Spotify of internet-radio, etc, etc) ook een groot pluspunt.

Omdat ik voor zowel Waze als Google Maps kan kiezen heb ik beiden een tijdlang gebruikt. Mijn voorkeur gaat toch naar Google Maps omdat als ik thuis een adres heb opgezocht dan zie ik dat ook al in het Android Auto systeem. Voordeel van Waze is wel dat je favorieten kunt opslaan en daaruit kunt kiezen. Dat kan met Google Maps niet. En de beetje kinderlijke manier om files visueel te maken bij Waze is niet mijn ding.

Kortom: mijn mening is dat Tom Tom achtige systemen hopeloos verouderd zijn. Als je eenmaal een Android Auto systeem (of vergelijkbare online systeem) gewend bent snap je waarom.

En gebruik je het systeem maar een paar keer per jaar om naar Italië te rijden en naar Schiphol om je schoonmoeder op te halen èn als je geen gadgetfreak bent? Ach, dan is het allemaal niet erg belangrijk welk systeem je gebruikt.

Veel succes met je blog.

Ruud

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Keesje » do 28 sep 2017 20:48

Ik heb dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt van de navigatie Mio Spirit Truck (naast de ingebouwde navigatie in mijn auto) ,want ga vaak binnendoor in Frankrijk bijvoorbeeld.

Dit jaar ben ik in Italië geweest en zou de Mio Spirit Truck mij een weg in sturen die verboden was voor vrachtwagens en/of auto met caravan.
Ik had het verbodsbord echter al gezien!
De autonavigatie had het juist.

Daarna dacht ik, ik ga terug naar huis via Frankrijk en heb toen gekozen voor de route welke door de Mont Blanc tunnel voert (erg duur voor zo,n kort ritje) en ook hier stuurde de Mio Spirit Truck mij fout en wilde mij over de Mont Blanc sturen.
Dat leek mij echter niet zo'n goed idee.

Het kan zijn dat ik hem niet goed ingesteld heb?
Ik vraag mij bijvoorbeeld af als je de caravanmodus insteld dien je dan ook de lengte maat van de auto bij die van de caravan op te tellen en deze totaalmaat in te voeren?

Misschien weet iemand dit want uit de instructie werd ik niet veel wijzer.

Alvast mijn dank!

Mvrgr.Kees

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door JanPunne » do 28 sep 2017 22:00

We zijn bijzonder tevreden met de TomTom Go 6100. thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Abve

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door Abve » do 28 sep 2017 23:02

Ik heb de TomTom 5200.
Altijd actuele verkeersinformatie.
Het meest handig vind ik de mogelijkheid op met je eigen tablet of computer een route te maken via MyDrive. De route wordt via Bluetooth in je systeem geplaatst.
Je kunt daarvoor een app downloaden maar deze is trager dan die via de website.
MyDrive maakt gebruik van Google-wegenkaarten.

Daarnaast gebruik ik nog de Garmin Zumo 660, voor op de motor.
Deze is al redelijk oud en wordt volgend jaar vervangen door de TomTom Rider 450 welke dezelfde gebruikersmogelijkheden kent als de 5200 :lol:

Als je je route dan ook nog eens super eenvoudig pland via MyRoute App, voorkom je met je caravan in situaties te komen,wat je liever niet wilt. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door morjos » vr 29 sep 2017 23:59

@Keesje : Ik heb nu al jarenlang ervaring met de Mio Truck en denk dat het aan je instellingen ligt.

Check eerst en vooral bij "Instellingen" je route-opties (Tunnels, Tolwegen toegestaan? )

Ook altijd voor Truckmodus kiezen en NIET voor caravan. Stel je asgewicht in op 1000Kg, lengte op 12 meter en breedte op 2 meter.

Je zult dan net als ik nooit nog (grote) problemen ondervinden

Gr
Jos
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door cadance » za 30 sep 2017 09:08

door morjos » vr 29 sep 2017 23:59
[quote][/Ook altijd voor Truckmodus kiezen en NIET voor caravan. Stel je asgewicht in op 1000Kg, lengte op 12 meter en breedte op 2 meter.
Je zult dan net als ik nooit nog (grote) problemen ondervinden.

Wij gebruiken met volle tevredenheid de Mio 697 Truck.
Maar waarom stel je de breedte in op 2 meter??
Ik zou denken dat de breedte beter op 2.50 meter zou kunnen staan.
Ben benieuwd op de reactie.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Voor- en nadelen van de diverse navigatie hulpmiddelen?

Bericht door morjos » za 30 sep 2017 09:34

Cadance, op 2.5m gaat hij je langs omwegen sturen, want dat is de breedte van een truck, en wij zijn maar met auto-caravan.

Vooral Italie en Spanje/ zuid Frankrijk vind ik dat belankrijk. Vroeger in de truck stond hij idd op 2.5m, en heb gemerkt dat wegen die te mijden waren voor de truck met auto/caravan geen probleem waren. En de smalle bergpassen zal hij op 2m ook vermijden.

Daarbij geldt sowieso de gouden regel : altijd op de verkeersborden letten als je een weg wil indraaien...niet zozeer vor gewichtsbeperking maar zéker hoogte en lengte beperking.

Overigens een top-apparaat die 697 Truck, maar die Mio Desktop... heb nu zelfs een oude laptop met Win7 moeten aanschaffen om de 697 te kunnen updaten. Alle Win10 met creator-update zien een oudere Mio niet meer. Naar Mio gebeld hiervoor en wordt niets meer aan gedaan, enkel de nieuwste en fiets navigatie worden aangepast. Ik kreeg koudweg te horen van een nieuwe Mio aan te schaffen of de oude verder te gebruiken zonder updates. Toe ik vroeg hoe het zat met de overeenkomst van "levenslange updates" wist de Dame geen antwoord. Ik heb nu al een half jaar geen kaartupdates meer gehad ook ....
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Plaats reactie

Terug naar “Routes”