Veer Puttgarden - Rodby

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Snowy White » vr 17 jul 2015 10:57

Geacht Forum,

Deze zomer is het de bedoeling om al kamperend met de caravan eerst Berlijn en vervolgens via het veer Puttgarden - Rodby Kopenhagen te bezoeken. We willen ons eigenlijk niet vastleggen en op goed geluk de overtocht vanuit Puttgarden naar Denemarken maken.
- Wat zijn jullie ervaringen hiermee;
- Kan dit überhaupt;
- Weet iemand op welke dag / tijdstip je dit beter wel of juist niet moet doen.
- Tips tbv een soepele overtocht zijn natuurlijk altijd welkom.

In elk geval, bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Snowy

koning

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door koning » vr 17 jul 2015 15:47

7 jaar geleden gedaan, gewoon aansluiten in de rij, vaart elk uur af, gaat heel vlot.

koning

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door koning » vr 17 jul 2015 15:50


Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door jackt » vr 17 jul 2015 17:54

In 2007 de overtocht gemaakt. Is prima te doen!
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door bvand » vr 17 jul 2015 20:43

Reserveren heeft geen zin. Als je achteraan in de rij staat kom je er niet voorbij. Dus niet reserveren maar rustig aansluiten. Nog nooit lang in de rij gestaan. De boten varen af en aan.
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Mees

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Mees » vr 17 jul 2015 20:57

01-07-2015 14.00u dat veer genomen.
Toevallig.
Datum en tijd rijden we niet op; gewoon wanneer het ons uitkomt. Nooit druk meegemaakt na 14 keer of zo....
Een half uurtje gewacht en van de vele auto's, caravans en campers genoten.
Oversteek gaat te snel om (veel) te eten voor 19 euro all-in dat uurtje (heerlijk buffet met heel veel variatie)
Incl Helsingør > Helsingborg: €237 aan de kassa aldaar ..... enkele reis.
Plezier !

O ja,
wij werden met camper op een bovendek 'gestuwd', met smalle rijstroken voor personenauto's.
Kennelijk is er bezuinigd op de bemanning, om het verkeer in goede banen te leiden.
Personenauto's wilden zich er nog tussen wrikken.
'kHeb mijn voorzijde ruim geparkeerd en hen de 'pas afgesneden'.
Het publiek wat met tassen en jassen langs je auto-caravan loopt (krast) is kennelijk te gehaast om op te kunnen letten.
Linker voorzijde stond toevallig naast de toegangsdeur voor het trappenhuis.
DSC_0139.jpg

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1718
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door witjesm » za 18 jul 2015 08:31

Wij hebben deze overtocht zeer regelmatig gedaan toen we 3 jaar in DK woonden. Zoals eerder beschreven geen enkel probleem en reserveren is geen must! Gewoon aansluiten en wachten tot inschepen. Reserveren kan overigens wel en heeft ook zin! Het klopt dat je niet aan de rij voorbij kan maar de verschillende rijen worden voorrang gegeven. Maw bij het betaal poortje krijg je met een reservering een rij toe gewezen die als eerste aan boord gaat. Het bijkomende voordeel daarvan is dat je er meestal ook weer als eerste af mag! Probleem is wel dat je alleen een reservering krijgt voor een specifieke boot en als je die niet haalt (daar hij elke 45 minuten vaart) vervalt ie. Wat wij in de zomer deden bij de grote vakantie uittocht is telefonisch reserveren wanneer we 45 min voor de boot waren. Als dat nog steeds kan zou dat een tip kunnen zijn!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door rovado » za 18 jul 2015 11:21

Wij hebben overnacht op de camping Puttgarden en waren daardoor de volgende ochtend één van eerste die mee konden.
Het eerste jaar hadden wij ook gereserveerd. Maar dat bleek totaal overbodig je moet toch ook dan in de rij aansluiten.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Conradi » za 18 jul 2015 11:51

Ik neem het veer regelmatig als ik voor zaken naar DK en S ga. Het voordeel via internet-reserveren is dat je wat korting krijgt.
Geen idee of dat voor caravans en het hoogseizoen ook geldt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Snowy White » zo 19 jul 2015 17:02

Geacht forum,
Dank voor jullie reacties. Mede gezien jullie ervaringen gaan we op goed geluk overvaren richting Kopenhagen. We overwegen ook Rostock als vertrekpunt.
Groet Snowy

Mees

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Mees » ma 20 jul 2015 17:53

Mocht nog iemand geïnteresseerd zijn om de brug tussen de grote Deense eilanden te nemen ipv de veerboot....
Met caravan 49 euro betaald (enkele reis)

En voor de Zwedengangers Helsingør - Helsingborg: 101 euro met caravan (enkele reis)

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Gurbe » do 30 jul 2015 20:22

Mijn reactie komt wellicht te laat. Waarom niet Rostock - Gedser; ligt ook dichter bij Berlijn dan Puttgarden.
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Mees

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Mees » vr 31 jul 2015 15:34

RE.gif
Heb je Frederikshaven > Oslo zonder reservering, dus bij het oprijden van de terminal aan de kassa betaald in het hoogseizoen?

AJ
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 nov 2007 14:08

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door AJ » za 1 aug 2015 17:44

Paar jaar geleden de nachtboot met hut van Travemunde naar Trelleborg genomen. Extra kosten t.o.v. van de route via Duitsland en Denemarken naar Zweden vielen mee.

Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Snowy White » di 11 aug 2015 21:27

Beste Lezers,
We hebben uiteindelijk toch de overtocht via Puttgarden gemaakt. Ongeveer een uur voor aankomst hebben we de boot geboekt en uiteraard betaald. Wat mij opviel was dat we (wellicht daardoor) niet hoefden te wachten; We hadden een van de laatste plaatsen op de boot, wetende dat er nog een forse rij wachtenden voor de volgende afvaart stond.

Inmiddels al weer de laatste dag. Berlijn - Schwerin - Mons Klinkt - Kopenhagen - Ribe.

Ik kijk nu al weer uit naar volgend jaar!

Snowy

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Taan » di 23 apr 2019 14:21

Ik zit even te kijken of het prijstechnisch zinvol is om vooraf te boeken. https://www.scandlines.com/

Weet iemand welk tarief er wordt gehanteerd als je niet reserveert? is dat Economy EXTRA, Flex of iets heel anders. Voor Economy moet je 14 dagen van te voren boeken, voor Economyextra 2 uur van te voren. Economy kun je voor één tijd boeken, dus dat is wel link als je een hele dag uit Nederland komt rijden. Als je door files, pech of weet je veel de boot mist ben je je geld kwijt.

Wij willen in het weekend van 20 juli deze veerboot nemen naar DK. Aangezien we >12 mtr zijn gaat het best om serieus geld. €166 of €196,= voor een enkeltje.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Snowy White » di 23 apr 2019 16:57

Beste Taan,

Wat mij toen (en ook wel tijdens de reizen in de daaropvolgende jaren) is opgevallen, is dat de ferries in ons reisplan veelal in een continu-rooster af-en-aan voeren. Alles volgens het motto: "Ben je niet op tijd, dan sluit je aan in de rij voor de eerstvolgende afvaart". Omdat het voor ons, toen, een primeur betrof, hebben we ons daar, achteraf bezien, veel te druk over gemaakt. Maar ja, achteraf .............

Groet,

Snowy

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Wim Verso » di 23 apr 2019 20:48

Het is alweer 20 jaar geleden dat wij die overtocht gemaakt hebben, in het hoogseizoen.
Wij hadden van te voren in Nederland gereserveerd en vonden dat toen ideaal, je mag als je gereserveerd heeft, als eerste de boot op en daarna de mensen die kort van te voren geboekt hebben, wel zo handig als het druk is.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Abve

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Abve » di 23 apr 2019 23:20

Ik reserveer nooit.
Dan zit je vast aan een tijdstip en daar houd ik niet van tijdens de vakantie.
En zoals hiervoor al meerdere malen is aangegeven is dit voor deze ferry ook niet persé nodig.
Wij sluiten ook gewoon aan en zien wel. Ik heb nooit langer dan 2 uur hoeven wachten.
De laatste keer was 3 jaar geleden naar Puttgarden en buiten het hoogseizoen, dat wel.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Taan » wo 24 apr 2019 10:01

Nee ik had al begrepen dat reserveren niet nodig is om een plek te hebben, maar ik vroeg me af wat het financieel scheelt.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Wim Verso » wo 24 apr 2019 18:24

Abve schreef:
di 23 apr 2019 23:20
Ik reserveer nooit.
Dan zit je vast aan een tijdstip en daar houd ik niet van tijdens de vakantie.
En zoals hiervoor al meerdere malen is aangegeven is dit voor deze ferry ook niet persé nodig.
Wij sluiten ook gewoon aan en zien wel. Ik heb nooit langer dan 2 uur hoeven wachten.
De laatste keer was 3 jaar geleden naar Puttgarden en buiten het hoogseizoen, dat wel.

Daar hebben wij nooit problemen van gemaakt en zeker in het hoogseizoen, was het toen aan te raden.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Veer Puttgarden - Rodby

Bericht door Stef » wo 24 apr 2019 18:49

Mocht het nodig zijn , dan is het wel zo slim om een combinatieticket te kopen met de brug naar sweden of
De andere veerdienst naar sweden.
Dan is het wel voordeliger.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Routes”