Route napoleon met caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
485TK

Route napoleon met caravan

Bericht door 485TK » wo 2 jul 2014 13:27

Hallo,

Wij hebben een camping geboekt in Castellane.
Ik zoek de beste route om er te komen.

Volgens mij zijn er geen betere alternatieven dan de D85 gevolgd door de D4085 ( route napoleon)
Deze route wordt echter afgeraden voor caravans.

Is er een alternatieve route die beter is?
Er zijn alternatieve routes, maar deze zijn volgens mij alleen maar nog erger ( smaller bochtiger)

We rijden met een Burstner 485 TK

Het gaat me vooral om de bochten en smalle passages ( rotswanden etc.)
Trekkracht moet nog wel lukken in de bergen.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door witjesm » wo 2 jul 2014 13:53

Ik heb de route een aantal maal zelf gereden zonder caravan. Het is small en er zijn smalle passages met (overhangende) rotsen. Ik zou het persoonlijk wel durven met mijn 2.30 breede caravan. Er rijden ook middel grote vrachtwagens. Prachtige route touwens. Ik kan je moeilijk advies geven want het moet uiteinderlijk je eigen keus zijn! Om rijden via Aix en Provence, Draguignan, D21 is minder bochtig en beter te doen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Nimma » wo 2 jul 2014 14:27

Het is goed te doen, cq anderen en ik doen het ook. Zoals hierboven gezegd, vrachtauto"s rijden er ook genoeg. Beetje veel aan het stuur draaien, dat wel :wink:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

eurotrotter
Berichten: 6217
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door eurotrotter » wo 2 jul 2014 19:47

Bij Grenoble de A 51/D1075( E 712) is een alternatief.Via Asprech sur Buëch-sisteron-Digne naar Castellanne:

http://goo.gl/maps/fKYXH

Of: Via Lyon,de A7 naar het zuiden volgen en de snelweg verlaten bij Loriol en dan via Dië -Aspres naar Sisteron.

http://goo.gl/maps/26U2x
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door JPGeetje » do 3 jul 2014 21:53

Jakkemeiner schreef:Het is goed te doen, cq anderen en ik doen het ook. Zoals hierboven gezegd, vrachtauto"s rijden er ook genoeg. Beetje veel aan het stuur draaien, dat wel :wink:
Maar je kunt jouw Eriba Touring Troll eigenlijk niet vergelijken met een Burstner 485 als het een beetje krap wordt. whistle.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Nimma » do 3 jul 2014 22:13

Dat klopt. Maar als er een vrachtwagen (trekker + oplegger) door kan moet jouw combi er ook door kunnen, toch?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door JPGeetje » vr 4 jul 2014 09:24

RE.gif
Dat ben ik volledig met je eens maar ik denk dat je de ervaring die een vrachtwagenchauffeur over het algemeen heeft, niet kunt vergelijken met die van een gemiddelde caravanner.
Overigens denk ik dat er ook vele vrachtwagenchauffeurs voor een alternatief zullen kiezen. weenie.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

eurotrotter
Berichten: 6217
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door eurotrotter » za 5 jul 2014 10:52

RE.gif

Vrachtverkeer boven de 7,5 ton én bussen moeten net voor Vizille de D529 nemen naar La Mure en dan verder de N 85 naar Gap.

http://goo.gl/maps/tO7PL


En kunnen zo de Rampe de Laffrey(12 %) omzeilen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

485TK

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door 485TK » wo 16 jul 2014 17:14

12% helling ben ik niet bang voor. Het gaat me om de bochten en breedte van de weg.

Maar een beter route kan ik niet vinden...

eurotrotter
Berichten: 6217
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door eurotrotter » wo 16 jul 2014 19:03

RE.gif

Alternatieven zijn er wel,en die heb ik ook gegeven,maar het blijven bergtrajecten.
Als jij en jouw combi die 12 % hellingen aan kunnen is de RN 85 geen probleem,het is weliswaar geen autoweg ,het is (meestal) slechts 2 baans en imhalen zal zelden lukken.
Het vrachtverkeer ging er vroeger ook altijd over( nu neemt dat meestal de N 75)
Het stijgen is ook het probleem niet,de afdalingen zijn veel linker,maar of je nu 12 % daalt of maar 8 % ;je zult dit altijd met beleid moeten doen om de boel heel te houden
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Mees

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Mees » wo 16 jul 2014 19:23

Dank je wel Eurotrotter, dat je het vermeldde:
Het afdalen is veel gevaarlijker !!
Die route is goed te doen met een caravan-combi
maarre: een schip is zo zeewaardig als de bemanning is
dus vaar je soms niet uit…..

Kasper

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Kasper » do 17 jul 2014 11:20

@ eurotrotter, het is nu de D1075 i.p.v. N75. knipoog.gif

485TK

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door 485TK » do 17 jul 2014 12:57

nou het wordt de route napoleon.

vrachtwagens hoef ik niet in te halen...
en ik zal rekening houden met de caravan remmetjes.
Af en toe even gas geven om de oplooprem te lossen.

Verder vind ik mezelf zeker geen slechte chaufeur...( maar er kan altijd wat gebeuren en heb nog niet eerder zon weg gereden met caravan)

Kasper

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Kasper » do 17 jul 2014 14:06

RE.gif Als je deze route voor het eerst rijdt, is het een prachtige route, wij rijden nu meestal over de D1075 is ook een mooie route. En ook met een caravan is de N85 goed te doen. Bon route. thumbup.gif

485TK

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door 485TK » zo 20 jul 2014 16:54

Ik heb de route een aantal jaar geleden wel gereden, maar dan zonder caravan.

Dat rijdt vast heel anders.

IDD mooie route, maar heb vast mijn ogen op de weg nodig.

Wij verblijven in Castellane, dus midden in de Route Napoleon.

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Elvis » za 26 jul 2014 16:59

Wij hebben de route Napoleon diverse keren met de caravan gereden. Geen enkel probleem. Voor zover ik me kan herinneren is alleen het stukje na Vizille even stevig klimmen. Wel is het een weg met veel keren en draaien.
Overigens hebben we ook de parallelle D1075 ( E712) gereden en deze is eigenlijk veel beter te rijden. Veel minder smalle en bochtige gedeelten. Qua klimmen is deze route net zoals de N85. Ook is de N85 niet veel mooier, hij draagt alleen de naam Napoleon omdat hij daar langs is gegaan. Napoleon zal dat vast niet gedaan hebben omdat deze route zo mooi is.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door duwerke » za 10 jan 2015 12:59

485Tk, welke route heb je nu genomen. De N85 of de D1075,
Wij gaan dit jaar ook naar Castellane en ben ook aan het kijken welke route ik zou nemen.
De D1075 namen we altijd met mijn ouders als we naar Les Salles sur verdon gingen.
Zelf ben ik nog met de auto zonder caravan geweest en dan reed ik via Aix en Provence.
Het zal dus nog een beetje rekenen en plannen zijn voor we de knoop doorhakken.
Via Aix zou een 100km extra zijn maar heeft wel veel meer autoroute die het tempo wel wat strakker houdt.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

485TK

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door 485TK » za 10 jan 2015 13:46

Beetje late reactie...

Ik heb de D1075 genomen en het laatste stuk (na sisteron) de N85.
Was met caravan goed te rijden.
Zonder caravan helemaal een makkie.

Alleen enkele stukken op de N85 (en een week later de D952 naar les Salles) moet je echt geen tegenligger tegenkomen met caravan.
Soms is het zo smal dat je de hele weg nodig hebt.( of linker baan i.v.m. overhangende rotswanden )
Er zal er dan 1 achteruit moeten als je het te laat ziet.
Achteruit kan weer lastig zijn als het druk is.

De D952 zijn we bewust niet rond het middaguur gereden, omdat je dan met caravan wel vast kan rijden.
's óchtends vroeg rond 7:30 was goed te doen.
Zonder caravan geen probleem, met caravan kan dat lastig worden op zulke weggetjes.

Stijgingspercentages heb ik niet zoveel last van met 370Pk en 4 wielaandrijving mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Bart2 » za 10 jan 2015 14:55

RE.gif en RE.gif RE.gif

Beide mooie caravan knipoog.gif je ziet ze niet zo vaak, hier enkele op een rij.

In de Dordogne hebben wij ook smalle weggetjes gehad, dat ging prima. Wel geluk dat we geen brede tegenliggers hebben gehad. Op een rustig tijdstip is wel aan te raden.
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

485TK

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door 485TK » za 10 jan 2015 18:00

Ja caravan bevalt prima.
Lijkt mij de meest ideale indeling voor een gezin met 2,3 of zelfs 4 kids...

Ik heet trouwens ook Bart..... :shock:

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Bart2 » za 10 jan 2015 18:27

RE.gif

:shock: haha, das ook toevallig.... Ook uit het zuiden van het land?
Indeling vinden wij (vrouw, kids 4 en 2 en ik) ook erg fijn. Geen ombouwen van het bed meer tov onze vorige caravan.
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door duwerke » za 10 jan 2015 18:41

Ik ben Joost. We kunnen niet allemaal Bart noemen hé.
De caravan bevalt ons ook zeer goed! thumbup.gif
Wij reizen ook met 2 kids.
Een dochter van 5 die haar kamp maakt van het bovenste stapelbed en een dochter van 1jaar die het onderste bed bezet.
Wel plaats ik een net tegen het uitvallen van de kleinste.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Stijn Bruinooge

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Stijn Bruinooge » za 27 jul 2019 22:37

Goedenavond,

Al een tijdje word er op dit topic niet meer gereageerd. Ik zit al een aantal maanden te ‘snuffelen’ op fora omdat ik al 10 jaar de Route Napoleon wil rijden. Nu lijkt het er toch van te gaan komen alleen zijn er voor en tegens. Ik zelf ben erg genijgt om er de uitdaging in te zien en het te van doen maar wil ook beetje oppassen dat ik niet iets ga doen wat nie kan. Wij hebben een Volkswagen amarok 180 pk en er hangt een hobby 560ufe exelent achter. (1500kg) totaal een slordige 13 meter. Zijn er mensen met vergelijkbare combi van N - Z gereden. Vanaf Grenoble.

Hoor graag de ervaringen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door Micky » zo 28 jul 2019 00:57

Geen probleem met die combi, gebruik anders de zoekfunctie even, ik heb zelf filmpjes geplaatst van de route met caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Route napoleon met caravan

Bericht door dieseltijger » zo 28 jul 2019 09:51

@Stijn Bruinooge:

Ja, lastig. Informatief draadje over deze route. Ik haal me zo voor de geest dat ik terwijl ik lichtjes met de caravan aan het afdalen ben bij een nauw bochtje een te brede tegenligger ontmoet. Als daler zal je toch echt het stijgend verkeer voorrang moeten geven. Punt is: ik heb ook wel eens een paar keer een verkeerde afslag genomen en een route genomen waarbij de ANWB het afraadde om met een caravan te rijden: het viel mee, maar ik had de mazzel dat er op de cruciale punten geen tegenliggers kwamen die ik te laat gezien had.

Maar stel dat je die mazzel niet hebt: Eén keer is voldoende om klem te zitten met het zweet in de handen, of om een rafelige scheur in de zijwand te krijgen. Voor de eeuwige roem op dit forum hoef je het niet te doen, de rest van het gezin zal het ook niet waarderen - en er zijn zat andere routes die nog mooier zijn ook. Kortom: waar doe je het voor.

De les die ik geleerd heb: minimaliseer de risico's met caravan rijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Routes”