overtocht met caravan naar Griekenland

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Trolletje

overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Trolletje » ma 11 jul 2011 22:08

Net terug van een fantastische reis naar Noorwegen. Nu zijn er plannen om volgend jaar weer eens richting Griekenland te gaan. We zijn hier al 2 keer geweest. De eerste keer in 2003 en toen met Minoan Lines vanaf Ancona gereisd. De 2e keer ook met Minoan Lines vanaf Venetie. Dat was echt helemaal geweldig, zo langs Venetie varen! Beide keren hebben we gebruikt gemaakt van Camping on Board.

Het is dus de bedoeling om volgend jaar weer van Camping on Board gebruik te maken. Maar, als ik nu op de site van Minoan Lines kijk en uitreken wat ik dan nu moet betalen (welliswaar voor 2011, maar ok) voor 2 personen, een auto en een caravan kom ik op een bedrag van ruim 850 euro. Dat is best een flink bedrag.

Heeft iemand nog een tip waarbij ik wat voordeliger met mijn caravan in Griekenland kan komen?

Alvast bedankt!
Hennie

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door PMT » di 12 jul 2011 10:35

Rond november nog eens kijken op http://www.greekferries.gr/ en daar een offerte maken. Met de diverse kortingen kom je dan toch al gauw onder de €500,- Je hebt dan de keuzes uit diverse maatschappijen. Anek, Minoan en SuperFast. Die laatste is ons heel goed bevallen vanaf Ancona. (scheelt ongeveer 10 uur varen tov 2uurtjes verder rijden)
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Marko

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Marko » do 14 jul 2011 18:27

Giasou,

In 2008 hebben wij van Ancona-Patras 512€ betaald
In 2009 hebben we van Ancona- Patras 508€ betaald
In 2010 hebben we van Bari - Patras 268€ betaald !
Nu betaal je van Ancona- Patras 699€, we hadden toen wel iets te laat geboekt.
Wij hebben nu weer de boot genomen van Bari naar Patras en hebben 536€ wat een verschil tegen 2010.
Dus je zie maar de prijzen zijn enorm gestegen.
En telkens zijn we met Superfast ferries gegaan en camping on board.
Het voordeligste is (denk ik)dat je toch van Ancona gaat want qua prijsverschil kun je best niet naar Bari rijden, trouwens dit is nog een 300 km verder en dat ben je dan ook weer kwijt aan peage en brandstof.

giasas Marko

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Stoekie » do 14 jul 2011 22:14

Zie ook eens mijn berichtje in dit draadje.
Kreeg destijds een "aanbieding" van meer dan €1.100,00 schrik.gif schrik.gif schrik.gif ............. daar heb ik me toen voor bedankt.
Waarschijnlijk dat we nét in de verkeerde periode (hoogseizoen) probeerden te boeken ........... ach misschien volgend jaar.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Marko

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Marko » vr 15 jul 2011 18:19

Klopt Stoekie, niet iedere veerdienst vertrekt vanuit Venetië daarom dat ik ook zei dat wij telkens met Superfast gaan en die varen alleen maar van Ancona of Bari.
Maar zoals ik daarvoor al had gezegd de prijzen zijn enorm gestegen.
Ik ben daarstraks terug naar Patras geweest om mijn terugreis te veranderen naar een vroegere datum en ik kon daar 138€ bijbetalen.
Ik begrijp dit wel hoor want normaal had ik een boeking op 9 juni en de terugreis hadden we op 30 september gepland en dit is laagseizoen, maar om dringende redenen moet ik nu terug naar huis en vertrekken nl. op 16 aug. En dit is natuurlijk Hoogseizoen.

groetjes

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Elvis » ma 18 jul 2011 12:20

Wij gaan eind augustus met Minoan van Ancona naar Igoumenitsa en eind septmeber terug van Patras naar Venetië.
Dit kost voor ons ( 2 personen + auto + caravan) € 562
Vanaf Ancona is er geen Camping on Board meer. Tegenwoordig hebben ze : All Inclusive Camping. Je caravan en auto worden op het auto dek geparkeerd en aangesloten op 220 V. Zelf krijg je een hut en een ontbijt/diner.
Op de route Venetië is er nog wel Camping on Board. Auto + caravan op het camperdek, aangesloten op 220 V en zelf kan je in je caravan verblijven en daarbij gebruik maken van alle faciliteiten aan boord. Toiletten en douches zijn po het camperdek. Je krijgt een pasje waarmee alleen camperaars en caravanners tijdesn de overtocht op het dek kunnen. Geen gasgebruik toegestaan tijdens de overtocht.
Ook Superfast verzorgt overtochten, echter alleen van en naar Ancona.
wij hebben ervaringen met zowel Superfast als Minoan en beide maatschappijen ontlopen elkaar weinig. De schepen en voorzieningen zijn zowat hetzelfde.
Kijk eens op hun sites voor de prijzen.
Wij hebben ook goede ervaringen met Greekferries, zij vezorgendan de hele reservering bij Minona of Superfast. Tilly Bijleveld is de nederlandse dame die alles keurig regelt. Ook toen er voor ons wat omgezet moest worden, heeft zij dit perfect geregeld.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

JJ

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door JJ » di 19 jul 2011 11:07

Misschien is het al gezegd, maar let goed op:
- reisdata (dus niet op de hoogseizoen dagen reizen)
- korting met ANWB kaart op voertuigen

Wij gaan meestal (altijd..) vanuit Ancona./ Gunstiger aankomst en vertrek, en maar een fractie langer rijden.
Ieder echter zijn voorkeur.

Smullie

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Smullie » wo 20 jul 2011 11:57

Hej Trolletje

Ook wij gaan dit jaar ( over en paar weken ) met onze caravan richting Griekenland voor een periode van 4 weken. In het verleden ( 20 jaar geleden ) zijn we er ook al vaak geweest met de auto en toen altijd via Yoegoslavië gereden. Dit jaar gaan we met de boot vanuit Ancona naar Patras en dan de Pelop. rond.
Wij hebben geboekt n.a.v. de informatie die we kregen op de vakantiebeurs. We konden van allerlei kortingen gebruik maken ( vroegboekkorting - ANWB korting etc ) en kwamen op een totaal bedrag van
plm. € 350,00 uit voor een retour, incl binnenhut en onbijt.
We zijn erg benieuwd hoe het ons zal gaan bevallen. Dus als ik jullie was ging ik beging volgend jaar eens informeren, volgens mij krijg je dan hele andere prijsopgaven.

Nu ik toch bezig ben: We zijn voornemens om in 2 dagen vanuit Brabant richting Venetië te rijden (Duitsland-Zwitserland-Italië), daar ( of daar in de buurt ) ergens een overnachtings camping te zoeken en de volgende dag, in het kader van nu we er toch zijn, venetië te bezoeken om vervolgens de dag daarop naar Ancona te rijden. Zijn er forum leden die tips hebben m.b.t. overnachtingscampings e.d. en aan kunnen geven hoe lang je erover rijd van Venetië naar Ancona. Ook overige info die handig kan zijn is uiteraard welkom.

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Elvis » do 21 jul 2011 02:16

Wij komen regelmatig op één van de volgende campings:
Rothenburg o/d Tauber ( zeer mooi stadje, te voet vanaf de camping in 15 minuten), ca. 40 km onder Würzburg
Illertissen, ook lnags de A7 halverwege Ulm en Pfronten
Imst, net na de Fernpas
Nauders, boven op de Resiapas
Latsch, ca. 30 km van Merano
Fusina, tgenover Venetië. Naast de camping vertrekt de boot naar de stad. Tochtje duurt ca. 20 minuten.

Vanaf Venetië kan je óf via de autostrada Padova, Ferrara, Bologna ( mooie stad, zeker een bezoekje waard, vanaf de camping met de busnaar de stad), Rimini, Ancona óf je neemt de SS309 langs Chioggia ( zeer de moeite waard om even te kijken, veel minder toeristisch als Venetië) en Ravenna. Ondanks dat de SS309 geen snelweg is, rijdt deze weg wel lekker door.
Wij nemen als we vroeg in de middag uit Ancona vertrekken, altijd de camping in Ostra. Bij Senigalia een stukje landinwaarts. Vanaf Ostra is het ca. 40 km naar de boot. Houd er wel rekening mee dat je door de stad moet, dus je bent zo een uur onderweg.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Smullie

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Smullie » do 21 jul 2011 12:29

Elvis, bedankt voor je reactie
Ik concludeer daty je via Duitsland en Oostenrijk naar Italië gaat, waarom kies je niet voor Zwitserland als ik mag vragen ?

JJ

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door JJ » do 21 jul 2011 13:49

Wij gingen voorheen via Zwitserland. Maar sinds het "gedoe" (=files) bij de Gotthard, gaan wij eigenlijk over Oostenrijk. Ook de Brenner kan vol zijn, maar als je de juiste tijd kiest, loopt dat meestal wel los. Bij de Gotthard is dat wat lastiger te plannen, daar staan op de raarste tijden files (ook bergop...).

Dit jaar gaan we wel over Zwitserland. Nu een keer proberen via autotrein Gandersteg - Iselle. En terugweg gaan we op familiebezoek elders in Zw. Dus beide keren geen Gotthard.

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Elvis » do 21 jul 2011 19:18

@smullie, Voor de afwisseling de ene keer langs de Gotthard en de andere keer via Oostenrijk waar we altijd de route over de Fernpas en Resiapas nemen. Voordeel van de route via de Fernpas en Resiapas is dat je nooit files hebt op deze route.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

JJ

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door JJ » do 21 jul 2011 20:12

RE.gif
Op de drukke zaterdagen is ook de Fernpass heel erg druk. Zagen wij wij vorig jaar op de terugweg: zuidwaarts stromen auto's en veel files. Hield niet op. En rond Stuttgart is het ook vaak erg druk, helaas. Maar afwisseling is inderdaad leuk.

Smullie

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Smullie » do 21 jul 2011 21:17

maakt het qua files ook nog iets uit wanneer je gaat. Wij rijden op zaterdag 20-8 vanuit nederland rond 04.00 uur 's-morgens en zijn eigenlijk van plan om door te rijden tot voorbij de tunnel ( als dat lukt tenminste ) willen daar ergens een camping zoeken. Maar wellicht zijn jullie ervaringen dat er op een bepaald tijdstip minder of juist méér kans op files zijn

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Elvis » vr 22 jul 2011 14:17

Als je om 4h00 's ochtends uit NL vertrekt, heb je grote kans dat je in de file staat voor de tunnel, want dan ben je daar in de middag.
Omdat je wat later in het seizoen gaat, zal de grootste drukte richting het noorden zijn. Maar ook richting zuid kan het nog wel eens opstoppen in deze periode. Ik zou, als er een file voor de tunnel staat, vóór de tunnel stoppen en de volgende morgen door de tunnel gaan. In Altdorf is een kleine overnachtingscamping, ca, 40 km voor de tunnel.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

hansimmink
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mar 2016 13:04

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door hansimmink » vr 24 aug 2018 10:38

Wil het voorjaar 2019 met caravan van 6,98 m naar Griekenland (Igoumenitsa), liefst met camping on board.
Kun je nog steeds vanuit Venetie of moet je vanuit Ancona?
In de discussie kom ik prijzen tegen uit 2011, is er iemand die meer recente prijzen weet?
Hoor het graag. Hans

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door PMT » wo 29 aug 2018 14:58

Wij waren dit jaar €548 kwijt (caravan tussen de 6-8m, auto tot 5m/1.80hoog), incl vroegboekkortingen etc.
Wij hebben helaas toen wij al in Ancona waren de Ferry moeten annuleren, dus hebben de overtocht niet gemaakt. Het had overigens niet uitgemaakt waar we waren ingescheept de prijs was hetzelfde: Venetië of Ancona, Patras of Igoumenitsa.
We hadden dit keer bij Minoan geboekt en daar kan je niet meer in je eigen caravan slapen. De term "camping on board" is hier stroom voor je caravan, een binnenhut en 30% korting op eten en drinken. Ik geloof dat je op Superfast nog wel in je eigen caravan kan slapen zoals wij in 2010 hebben gedaan. Superfast had voor ons geen overtocht op de dagen dat wij wilden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Jan Br » wo 29 aug 2018 15:07

Het is voor ons al wel een paar jaar geleden, maar wij boekten destijds altijd op de vakantiebeurs (ergens in januari) hadden altijd beursaanbiedingen. Wellicht ook aanwezig op de komende caravanbeurs.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

hansimmink
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mar 2016 13:04

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door hansimmink » wo 29 aug 2018 16:38

Dank voor jullie reactie Paul en Jan.
Camping on board wordt i.d. door Minoan niet gedaan.
Welke maatschappij doet dit wel en vanuit welke plaatsen?
Met name Venetië heeft onze interesse.
Mvg Hans

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door Jan Br » wo 29 aug 2018 16:49

Anek-superfast
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: overtocht met caravan naar Griekenland

Bericht door PMT » wo 29 aug 2018 17:26

Wij hebben juist bewust voor Ancona gekozen en niet Venetië omdat het daar vandaan een nacht korter varen is en wij die overtocht al lang genoeg vinden. Ancona is feitelijk maar iets meer dan 200km verder rijden, dus die 3 uur extra rijden doe ik liever dan 9 uur langer varen en zeker als je doorvaart naar Patras.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Routes”