Spanjegangers Opgelet!!!!!

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Big Alf
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 10:20
Locatie: Santa Pola (Alicanta)

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Big Alf » wo 29 feb 2012 10:17

Jurgen schreef:
Daphne schreef: Deze plaat is in Spanje blijkbaar verplicht, maar in de doorreislanden verboden ....
Dat staat nergens expliciet vermeld.
Weliswaar klopt het dat deze platen bedoeld zijn voor aanhangers >3.500kg maar ik heb het nergens kunnen vinden dat het verboden is als je een aanhanger van <3.500kg gebruikt.
Nu is het sowieso allemaal heel erg vaag want nergens zijn duidelijke omschrijvingen of wetgevingen hieromtrent te vinden.
Ik ben deze week naar Zuid-Spanje vertrokken en heb mijn plaat gewoon in Nederland, Belgie en Frankrijk laten zitten.
Ik wacht wel af of ik ooit hiervoor in de doorreislanden wordt aangehouden.

Jürgen
Ik heb contact gehad met de rdw en die hebben mij gezegd dat het in Nederland niet is toegestaan om met een aanhanger onder de 3500kg deze platen te voeren.

Zie mijn eerdere reactie:
Big Alf schreef:Afgelopen zomer werd ik door mijn zwager op deze nieuwe "Spaanse regel" geattendeerd, maar omdat mijn auto plus aanhanger onder de 12 meter bleven geld de regel niet voor mij.
Nu hebben wij onlangs een caravan gekocht en hierdoor is de combinatie wel langer dan 12 meter, om precies te zijn 13,60 meter.
Omdat we ook met de caravan naar Spanje gaan zou er dus op de caravan ECE 70 markeringsborden moeten komen. Op diverse websites en fora van b.v. KCK, Caravantrekker en dit forum, staan meerdere topics die over dit onderwerp gaan en ook meerdere tegenstrijdige beweringen.
Omdat ik ook iemand was die beweerde dat het in Nederland zelfs bij wet verboden is om op een aanhanger met een TMM onder de 3500kg ECE 70 markering te voeren, heb ik een mailtje naar de RDW gestuurd. Hierin heb ik de vraag gesteld wat nu precies de wetgeving hiervoor is en of ze konden vertellen of het ook inderdaad in Spanje verplicht is om deze ECE 70 markering te voeren op combinaties met een lengte vanaf 12 meter. Hierop kreeg ik onderstaand antwoord.

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de huidige regelegeving die geldig is tot 31-3-2012 valt genoemde markering onder toegestane lichten en retroreflectoren voor aanhangwagens boven de 3500 kg (artikel 5.12.57). Voor lichte aanhangwagens tot 3500 kg is het momenteel niet toegestaan. (artikel 5.12.65) De permanente eisen die in Nederland gelden vanaf 1-4-2012 zijn op dit moment nog niet bekend.
De volledige regelgeving vindt u in de Regeling Voertuigen op http://www.wetten.overheid.nl
Raadpleegt u eventueel de Politie of de ANWB voor het gebruik in Spanje.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Grt. Alfred


VW Touran 1.9tdi (gechipt naar 140pk/320Nm) - Hobby 495UFE

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Hobby Linka » wo 29 feb 2012 20:07

Jurgen schreef: Er wordt totaal niets geschreven over combinaties die >12m zijn.
Vandaar dat ik er vanuit ga dat het voor die combinaties niet vereist is. Gewoon de pdf van de mail downloaden en bij je auto papieren stoppen. Er staat immers in het Spaans dat het alleen geldt voor aanhangers zwaarder dan 3500 kilo. Over de lengte wordt met geen woordt gerept.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Fred N » di 3 jul 2012 17:54

Tijdens mijn vakantie heb ik rondgekeken of ik caravans en campers zag met de ECE 70 borden.
In Duitsland een Fransman met een Concorde camper met deze platen en In Oostenrijk kwam ik deze Hobby tegen met de ECE 70 platen. schrik.gif

Ook de Duitser wist niet goed hoe hij de regels moest interpreteren (ADAC). scratch.gif
Hij deelde de caravan met een mede familielid en deze was in het voorjaar naar Spanje gegaan voor vakantie en had deze er maar opgeplakt met het idee baat het niet, dan schaadt het niet.

Mijn vraag is,
zijn er meerdere kampeerders op het forum die deze afschuwelijke platen (ECE 70) op een caravan of camper al voorbij hebben zien komen?


Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Daphne » do 5 jul 2012 17:10

Wij zitten nu in Spanje. Hebben heel wat flinke caravancombinaties gezien, maar geen enkele met ECE 70 borden (behalve dan op aanhangers van vrachtwagens).
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Hobby Linka » do 5 jul 2012 17:54

thumbup.gif

Hoe is het weer daar?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Daphne » do 5 jul 2012 18:02

RE.gif

Afgelopen dagen zonnig. Vandaag bewolkt maar toch bruin.gif

Volgens de voorspellingen is het de komende weken heel warm en zonnig C vak2.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Hobby Linka » vr 10 aug 2012 11:04

Fred N schreef:Mijn vraag is,
zijn er meerdere kampeerders op het forum die deze afschuwelijke platen (ECE 70) op een caravan of camper al voorbij hebben zien komen?


Afbeelding
Hoi Fred,

We zitten op dit moment op L'Amfora. Heb hier nog niet een keer een caravan gezien met deze lelijke plaaten. Ook niet op tamdemassers met een Spaanse kentekenplaat.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Hobby Linka » zo 12 aug 2012 16:39

Gisteren zijn we naar de markt in Girona geweest. Onderweg op de NII hebben we een caravan gespot met deze vrezelijke plaaten. Helaas zaten er 4 auto's tussen ons en de caravan. Hierdoor hebben we geen foto kunnen maken. Wat ik wel heb kunnen constateren dat de caravan een nederlands keteken voerden. Waarschijnlijk dus medelanders die hun hoofd op hol hebben laten maken door de ANWB. boos.gif boos.gif boos.gif

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door JP » vr 24 aug 2012 19:03

Quote: ""Vandaar dat ik er vanuit ga dat het voor die combinaties niet vereist is. Gewoon de pdf van de mail downloaden en bij je auto papieren stoppen. Er staat immers in het Spaans dat het alleen geldt voor aanhangers zwaarder dan 3500 kilo. Over de lengte wordt met geen woordt gerept.""

Ik heb mijzelf ingelezen in deze materie en heb navraag gedaan bij de diverse vrachtwagenchauffeurs die bij ons op de zaak komen.
Volgens hen praten wij over een ""aanhanger" van 3500 kg of meer, de meeste caravans zijn niet zwaarder dan dit, dus heel simpel bekeken. ""Alleen voor voertuigen waar het vereiste CE rijbewijs (met aanhanger) voor nodig is""

Hoop dat ik met deze info aan de juiste kant zit, zonodig graag verbeteren!


gr JP
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Fred N » vr 24 aug 2012 19:49

Bedankt voor de info Jp en Andre thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Hobby Linka » za 25 aug 2012 19:15

JP schreef:Ik heb mijzelf ingelezen in deze materie en heb navraag gedaan bij de diverse vrachtwagenchauffeurs die bij ons op de zaak komen.
Volgens hen praten wij over een ""aanhanger" van 3500 kg of meer, de meeste caravans zijn niet zwaarder dan dit, dus heel simpel bekeken. ""Alleen voor voertuigen waar het vereiste CE rijbewijs (met aanhanger) voor nodig is""

gr JP
Klopt helemaal JP. Alleen jammer dat de ANWB er niet aan wil. Ik heb ze zelfs de correspondentie tussen mij en de Spaanse ambassade gestuurd. Maar ze blijven bij hun standpunt. Hebben waarschijnlijk heel veel van die platen op voorraad.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

pd0bao40

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao40 » zo 26 aug 2012 12:28

Niet helemaal juist : met het huidige rijbewijs BE mag best een aanhanger (dus ook caravan)versleept worden met een gewicht > 3500 kg. Dat max.snelheid dan in NL 80 wordt in plaats van 90 is weer wat anders. Medio januari 2013 verandert het idd en wordt max. gewicht aanhanger bij BE 3500 kg met een uitsterfconstructie voor degenen die op dat moment al in het bezit zijn van BE-oud. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 aug 2012 13:11

RE.gif
Wat heeft dit met de lengte te maken??
Het ging toch over die borden en de betekenis ervan??
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

pd0bao40

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao40 » zo 26 aug 2012 14:37

Met de lengte van de caravan ? Niet zo veel, maar ,volgens bovenstaand bericht, WEL met het gewicht en zou dit, als e.e.a. klopt, ook voldoende kunnen zijn om een caravan daar mee te moeten versieren nl als bedoelde caravans zwaarder zijn dan 3500 kg. Dat men niet denkt : is voor mij niet van toepassing want ik heb geen rijbewijs C nodig voor mijn caravan. Dat is niet het criterium, maar alleen het gewicht van de aanhanger, klaro ? Gr.Jaap.

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door JP » zo 26 aug 2012 19:57

pd0bao40 schreef:Niet helemaal juist : met het huidige rijbewijs BE mag best een aanhanger (dus ook caravan)versleept worden met een gewicht > 3500 kg. Dat max.snelheid dan in NL 80 wordt in plaats van 90 is weer wat anders. Medio januari 2013 verandert het idd en wordt max. gewicht aanhanger bij BE 3500 kg met een uitsterfconstructie voor degenen die op dat moment al in het bezit zijn van BE-oud. Gr.Jaap.

Beste Jaap,

Volgens mij mag je nooit met een BE rijbewijs een aanhanger van meer dan 3500 kg trekken, dan val je toch echt in de categorie CE.(het trekkende voertuig moet dan zowiezo dit mogen trekken en dus cat CE (vrachtwagen + aanhanger).
We hebben het hier volgens mij over een ""aanhanger"" en niet over een ""totale combinatie"" die je mag voortbewegen met B en/of BE.
De snelheid voor CE categorie is 80 km en de B en BE is 90 km.

Correct me if i'm wrong

Gr JP
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 aug 2012 20:03

Bron: Rijksoverheid.

Rijbewijs BE met aanhanger
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Wel moet u letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast).

De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.

Ook is het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.




Dus bij BE geen beperking op het aanhangergewicht!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

pd0bao40

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao40 » zo 26 aug 2012 23:48

. Het is een misverstand dat er bij BE een max. aanhangergewicht zou gelden van 3500 kg. Met B mag je een auto besturen t/m 3500kg
Rijbewijstechnisch is er geen max.aanhangergewicht , het enige criterium dat geldt is dat (uiteraard) de auto de aanhanger mag trekken, dus het gewicht van de gesleepte caravan ,vermeld staat op het kenteken van de auto. Zie ook hierboven het bericht van de Rijksoverheid.Gr.Jaap

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door JP » ma 27 aug 2012 16:48

Oké heren,

Maar met een max van 7500 kg dan als totale toegestane massa volgens mij, of zie ik dit verkeerd?
Om een ""äanhanger"" te mogen trekken van 3500 kg, moet er wel een aardige ""trekker"" voor staan,
zou je dan al niet zo snel boven de 7500 kg uitkomen?

gr JP

p.s zo leren we weer wat!
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 aug 2012 17:02

Volgens mij zijn er geen beperkingen, dus ook niet max 7500 voor de combi.
Dat je een redelijk autootje moet hebben klopt, bv een X5 of een ML die mogen 3500 kg trekken.
Als je op google "BE combi" intypt zul je zien dat zwaarder mogelijk is, misschien niet je smaak maar dan heb je wel de ruimte om een serieuze caravan te bouwen.

On topic,
In dat geval zijn die reflecterende platen wel nodig.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

pd0bao40

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao40 » ma 27 aug 2012 17:41

Hoe kom je nu op een max.gewicht auto+aanhanger van 7500 kg ? In de wet staat geen max.gewicht voor de aanhanger ! Alleen dat max. gewicht auto B =3500 kg Daarachter
mag iedere aanhanger ongeacht het gewicht van die aanhanger ALS het gewicht er van maar vermeld staat op het kenteken van de trekkende auto. Er is zelfs een hele oplegger
industrie ontstaan bestaande uit de zgn chassis-cabines van bv Hyundai met opleggers voor volumevervoer. De werkgever kan zo jong, en laag betaald, personeel aantrekken dat slechts beschikt over BE rijbewijs.Die combinatie mag best > 8 ton zijn als, zoals eerder gezegd het gewicht v.d.aanhanger/oplegger maar vermeld staat op kenteken.Voor de volledigheid:de enige auto > 3500kg die toch met B gereden mag worden is de auto die,alleen door z,n bepantsering zwaarder is dan 3500kg zoals mee gereden door bepaalde takken van dienst KLPD etc./ MP van NL/ Gr.Jaap.

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door JP » di 28 aug 2012 14:38

Jaap,

Ik denk dat ik dan iets verkeerd gelezen heb en mijn briltje niet op had, sorry, stom.gif stom.gif 1000 x stom.gif
Zal de volgende keer beter opletten, zo leer ik ook weer wat.

gr JP
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Jurgen » wo 5 sep 2012 11:36

Volgens mij raken we nu aardig van het thema af want het gaat hier niet om met welk rijbewijs je welke combinatie mag besturen maar over de EC70 markering.

Nu mag menigeen hierover vinden wat die wil maar feit is dat ik in mijn gedeeltelijke overwinteringsperiode in Spanje nu al 3 eigenaars van combinaties langer dan 12m heb gesproken die in Spanje bekeurd zijn omdat zij de EC70 markering niet zichtbaar op de caravan hadden geplaatst.
De daarvoor te betalen boetes varieerden van € 200 - 370, welk op een soort willekeur lijkt.
Ook werd het volgens de bekeurden niet duidelijk op welke wet deze bekeuring gebaseerd was.
De gedupeerden klaagden wel unaniem over de nogal agressieve reactie van de politie toen zij bezwaar wilden maken.
Omdat de politie driegde de combinatie tijdelijk te geiselen heeft men maar eieren voor zijn geld gekozen en betaald.

Ik denk dat de kans dat je combinaties met een dergelijk EC70 bord ziet, in de aanloop naar de winterperiode meer zult zien want de overwinteraars hebben in de regel grotere caravans dan de normale vakantiegangers, daarom waarschijnlijk de constatering van de verschillende leden dat zij nergens deze borden hebben gezien.

Ik heb voor het begin van mijn reis naar Spanje ook een bord geplaatst en wel achter het raam van de caravan zodat ik het bord niet op de beplating van de caravan hoef te plakken of schroeven.
Ik heb 2 kleine borden van elk € 7,50 aan elkaar geplakt zodat ik nu één lang bord heb gemonteerd die ik met 2 schroeven zo weer kan demonteren.
Met dit bord heb ik bijna 4 maanden door Zuid Spanje getrokken en ben daarbij toch wel regelmatig vooral Duitse combinaties tegengekomen die een dergelijk EC70 bord gemonteerd hadden.
Ook ben ik met dit bord door zowel Frankrijk als Nederland heen en weer gereden en ondanks dat ik toch wel regelmatig door politie ben ingehaald heeft niemand op het aanwezige bord gereageerd.
Voor € 15,= denk ik nu in elk geval te hebben voorkomen dat ik in Spanje door een wat overijverige politieagent al dan niet terecht wordt bekeurd en dat heb ik daar wel voor over temeer omdat ik het bord ook nog op een eenvoudige wijze weer kan demonteren.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door deusjevo » wo 5 sep 2012 13:52

Jurgen schreef: Nu mag menigeen hierover vinden wat die wil maar feit is dat ik in mijn gedeeltelijke overwinteringsperiode in Spanje nu al 3 eigenaars van combinaties langer dan 12m heb gesproken die in Spanje bekeurd zijn omdat zij de EC70 markering niet zichtbaar op de caravan hadden geplaatst.
De daarvoor te betalen boetes varieerden van € 200 - 370, welk op een soort willekeur lijkt.
Die hebben zich dus mooi laten naaien door de politie, mede gezien de uiteenlopende boete's.
Mijn broer (woonachtig in Spanje) heeft voor mij navraag gedaan en die borden zijn inderdaad alleen verplicht voor aanhangers van > 3500 kilo en dat zijn maar bar weinig caravans.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

pd0bao40

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao40 » wo 5 sep 2012 14:08

Dat kan wel zijn maar als je voor+/- 15 euro kan voorkomen dat je "genaaid" wordt zou ik het risico niet nemen.Meestal liggen de tarieven hoger.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Jurgen » wo 5 sep 2012 14:31

RE.gif
Het mag misschien zo zijn dat de gedupeerden daadwerkelijk genaaid zijn en met alle respect voor jouw broer maar een dergelijke opmerking zonder enige verdere onderbouwing / bewijsmateriaal snijdt bij mij ook geen hout.
Nogmaals, er zijn teveel tegenstrijdigheden en tot nu toe zie ik alleen maar niet onderbouwde aannames dat deze regel eventueel niet van toepassing is maar wel degelijke onderbouwingen die dit wel al dan niet voldoende aantonen, zie hieronder de diversen links:

http://www.kck-forum.nl/index.php?id=2245

http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1999-1826

Via de bovenstaande link en dan naar V-6. VEHÍCULO LARGO gaan. Hierin kun je overigens alleen lezen dat het verplicht is maar niet of dit ook voor buitenlandse combinaties van toepassing is.
In de 1e regel van het betreffende artikel staat globaal vertaald 1. Geeft aan dat het voertuig of de combinatie van voertuigen langer is dan 12 meter.

Zowel de ANWB als de Duitse ADAC waarschuwt heel duidelijk m.b.t. dit onderwerp dus wie zijn wij dan om het tegen te spreken zonder enige heldere en inhoudelijke onderbouwing.

....maar ik geef toe, duidelijkheid is ver te zoeken dus dan maar misschien overbodig maar het kan naar mijn mening ook niet schaden.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Routes”