Zweden/Noorwegen

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Borrac

Zweden/Noorwegen

Bericht door Borrac » vr 28 okt 2005 15:30

Is er iemand die ons informatie kan geven over met name Noorwegen?Zweden is ons redelijk bekend daar we onze laatste vakantie daar hebben doorgebracht. We willen namelijk een rondrit gaan maken van 4 weken. We denken er aan om te beginnen in zuid Zweden, door Zweden naar boven trekken, doorsteken naar Noorwegen en zo weer naar het zuiden. Maar andersom mag ook. We hebben gehoord dat Noorwegen nog rustiger en mooier is dan Zweden. Ook dat er in Noorwegen meer gezelligheid is wat betreft winkelstraatjes en terrasjes e.d. Uiteraard is alle info welkom, dus ook camping's, prijzen, welke overtochten e.d.

Alvast bedankt

gr rob

Ansie

Bericht door Ansie » za 29 okt 2005 08:02

Kan je zowiezo een dikke portomonee aanraden...Nee geintje (tis er wel duur hoor) Noorwegen is ontzettend mooi. ik ben met mijn ouders ook ooit rondgetrokken. De gletsermeren zijn ook ontzettend mooi van kleur. En dan nog niet te spreken over de rest van het natuurschoon. Kan me niet veel meer herrineren van plaatsnamen waar we geweest zijn. Wel dat we van Hirtshals (dk) naar Kristiansand overgestoken zijn.

Patje

Bericht door Patje » ma 31 okt 2005 09:11

Wij hebben ooit (met m'n ouders, dus lang geleden) de "tour van Scandinavië" gedaan: overtocht van Denemarken naar Göteborg, dan naar Zuid Noorwege, vervolgens de kust gevolgd tot aan de Noordkaap, dan heel even Zweden binnen geduikeld en via Finland naar beneden gekomen. Totale afstand: 10000 km. Reistijd: 7 weken.
Wat je dan zeker niet mag missen zijn de Lofoten (ten westen van Narvik). De Noordkaap is prachtig, op voorwaarde dat je goed weer hebt.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » wo 2 nov 2005 17:37

Borrac,

Nog stil van de foto's van onze reis die ik per e-mail heb verstuurd?
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Borrac

Bericht door Borrac » vr 4 nov 2005 10:21

Nordicman,

Ja we zijn er behoorlijk van onder de indruk geraakt. Na onze vakantie in Zweden waren we al redelijk verslingerd aan Skandinavie, (dachten al heel wat gezien te hebben) maar dat was alleen nog maar een stukje Zweden. Toen al wel gehoord dat Noorwegen nog mooier zou zijn en dat er meer gezelligheid is t.a.v. winkelstraatjes/terrasjes e.d., maar wat we op jouw foto's zagen was echt verbluffend. Ik zou er jaloers op worden. Of liever gezegt, dat zijn we dus. :lol: We vragen ons alleen af of zo'n reis als wat jullie gemaakt hebben, ook te doen is met kinderen. We hebben n.l 3 kinderen bij ons. (de oudste gaat niet meer met ons mee want die is bijna 19, en dan ga je toch niet meer met je pappie en mammie mee! :cry: :? . dus we hebben dan de leeftijden van 6,8 en 13 jaar. Natuurlijk weet ik wel dat het heel vevelend kan zijn met een bups kinderen achterin, maar over het algemeen valt het bij ons gelukkig mee.
Alleen, als je zo'n trip gaat maken zit je natuurlijk heeeeel veel in de auto. Maargoed hoor, dat natuurlijk iets wat we zelf moeten afwegen. We hebben er in ieder geval heel veel zin in.
Wat ons in Zweden met name op viel, was de rust. Qua natuur uiteraard, maar ook wat betreft de mensen. De mensen lijken er gewoon veel minder gehaast. Ik kan me nu ook heel goed voorstellen waarom er zoveel nederlanders in Zweden wonen. Zelf misschien ook die plannen? :wink: . Ik zag n.l dat je ook regelmatig op het Zweden-forum te vinden bent. Even ter zijde, ik zat laatst op internet te kijken wat huizen daar kosten, maar daar lig je echt van in een deuk. Ze worden nog net niet gratis weggegeven. :) . Voor m'n oude dag zou ik het ook wel weten hoor.
In ieder geval, als we besluiten om volgend jaar een rondrit Zweden, Noorwegen en misschien wel Finland te gaan maken, dan weet ik dat ik bij jou wel de nodige informatie kan halen.

En Patje, Jij ook bedankt voor je informatie. De rondrit die jij beschrijft lijkt me ook wel wat. We weten het nog niet, maar we hebben nog de tijd om het een en ander uit te zoeken hé. Weet je toevallig nog met welke boot jullie toen zijn terug gekomen vanuit Finland? Ik kan me zo voorstellen dat het heel duur is. maar dat kan ik natuurlijk makkelijk uitzoeken op www.overtocht.nl.

En Ansie, jij ook bedankt hé. Ik ga toch even kijken waar die overtocht ligt.


gr rob

Patje

Bericht door Patje » vr 4 nov 2005 11:42

borrac schreef:Weet je toevallig nog met welke boot jullie toen zijn terug gekomen vanuit Finland? Ik kan me zo voorstellen dat het heel duur is. maar dat kan ik natuurlijk makkelijk uitzoeken op www.overtocht.nl.
Neen sorry, ik was een knaap van 16 jaar en nu ben ik er 44... Wie weet bestaat die maatschappij nog wel?
In die tijd zijn wij langs Finland teruggekeerd omdat dat naar verluidt mooier is dan Zweden.
Ik herinner me ook dat mijn vader een wel honderd pagina's dik dagboek heeft bijgehouden. Als je wilt, ga ik bij hem eens informeren of hij dat schriftje nog heeft. Hij heeft ook honderden dia's genomen, maar helaas nog op de ouderwetse manier (niet digitaal dus).

Borrac

Bericht door Borrac » vr 4 nov 2005 12:36

Patje

Nee joh, je hoeft er niet zoveel moeite voor te doen hoor. Het zou natuurlijk makkelijk zijn als je zo nog wat dingen op zou kunnen noemen, want een reis aangaan van zo'n 10.000km, daar gaat mijn inziens toch wel de nodige voorbereiding aan af. In ieder geval alvast bedankt en misschien schiet er je nog wat te binnen.

gr rob

Patje

Bericht door Patje » vr 4 nov 2005 15:31

borrac schreef:misschien schiet er je nog wat te binnen.
O ja, veel zelfs, maar ik beleefde de reis als puber, dan schenk je meer aandacht aan het avontuurlijke dan aan de bezienswaardigheden hè.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » vr 4 nov 2005 16:51

Borrac

Huizen prijzen zijn vrij laag in Zweden, zijn het afgelopen jaar wel 30 % gestegen, zelf zou ik wel willen vertrekken naar Zweden, maar eerst nog een jaar of 10 werken :cry:

Overtocht Duisland Finland met sleurhut kost +/- 1000 a 1300 euro, dit vindt ik wel een punt tot overdenking, zelf willen we in 2006 Hirstals - Kristiansand nemen, en zuid Noorwegen eens goed bekijken.en dan via midden Noorwegen Oversteken naar de Baltische kust.

Ach het praten over en het plannen maken is zeker zo leuk.

PS: Zwijmer maar verder.

http://www.noorwegen.tv/albums.php
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

EW

Bericht door EW » vr 4 nov 2005 19:59

borrac schreef:Nordicman,
We vragen ons alleen af of zo'n reis als wat jullie gemaakt hebben, ook te doen is met kinderen. We hebben n.l 3 kinderen bij ons. de leeftijden van 6,8 en 13 jaar. Natuurlijk weet ik wel dat het heel vevelend kan zijn met een bups kinderen achterin, maar over het algemeen valt het bij ons gelukkig mee.
Ik ben ook met mijn zussen en ouders op vakantie naar scandinavië geweest. We maakten niet zulke hele lange rondritten, maar hoogte Trondheim haalden we vaak wel en dan in het ene land naar boven en het andere (zweden/noorwegen) weer naar beneden.
Was best te doen (we (ik oudste) waren het eerste jaar 14, 12 en 8, tot ik 18 was, toen ben ik een jaar niet mee geweest en het jaar erop ging mijn oudste zus niet mee) ondanks dat mijn jongste zusje meestal na een uur een zurige lucht vanuit een plastic zak produceerde).
Ik denk dat je het gezien de leeftijd van de kinderen nu ongeveer zou moeten doen. Die van 13 kan nog 3 jaar mee voordat die toch echt naar een vaste plek wil en die jongere kunnen nog een paar jaar. Dat is ook de reden geweest dat mijn ouders vanaf mijn 20e niet meer naar Scandinavië zijn gegaan: Mijn oudste zus en ik gingen niet meer mee en mijn jongste zusje dreigde er een helse vakantie van te maken als ze in haar eentje mee moest trekken.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » do 15 dec 2005 07:27

Ik kan er uren over vertellen, maar plaatjes zeggen meer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=GGHIFN8C
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Borrac

Bericht door Borrac » vr 16 dec 2005 17:44

Lekker hé, om bij de plaatjes even weg te zwijmen.

gr rob

Patje

Bericht door Patje » vr 16 dec 2005 20:50

Mooie foto's, nordicman. Je hebt er wel "oog" voor he? :wink:
Ik merk op dat je motor maar 1800 rpm doet bij 80 km/u? Jij verbruikt bijna niks zeker? Trekt de auto dan nog voldoende? Want ik neem aan dat zo'n Fendt niet van de lichtste is?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » za 17 dec 2005 09:40

@Nordicman,

Wat een geweldige reis moet dat zijn geweest. Er zitten echt spectaculaire foto's bij. Ik zit me net te bedenken dat het in het echt helemaal overweldigend moet zijn.

Ik vond het leuk om te zien dat ook jullie Labrador helemaal geniet van de reis. Onze Labrador vindt het ook helemaal geweldig om mee op vakantie te gaan en we zien er ook helemaal naar uit om ook eens een lange reis te maken naar Scandinavië zonder de kinderen maar met de hond. Maar ja dat kan nog wel een aantal jaartjes duren.

Gr. Daphne

Ps: Ik schrok alleen van die dealersticker op je caravan, die bezorgd me de koude rillingen brrrrrr....

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » ma 19 dec 2005 18:05

Patje,
Het liefst rij ik rond de 2000 rpm= +/ 90 a 95 km/h verbruik rond de 1 op 12 tijdens deze vakantie.

Fendt zat beladen rond de 1400 kg en de Caddy rond de 1700 kg beladen
Je mag van mij aannemen, deze combinatie loopt als de brandweer, het is steeds opletten dat je niet te snel rijdt. (cruisecontrol op 90 !!)

Daphne,
Wacht nooit op later, doe iets als je er zin in hebt, Zweden is flink goedkoper als F en Sp om vakantie te vieren, boodschappen zijn op AH nivo.
caravan was bij v Eijk vandaan, perfecte zaak en ouderwetse service.
vanwege de afstand nu voor Klein in Nieuwerkerk gekozen, voor onze nieuwe 510 TF Safir, ook zeer goede ervaringen mee, nemen ook de tijd voor je, en niets is teveel.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » di 20 dec 2005 07:28

Nordicman schreef:
Daphne,
Wacht nooit op later, doe iets als je er zin in hebt, Zweden is flink goedkoper als F en Sp om vakantie te vieren, boodschappen zijn op AH nivo.
caravan was bij v Eijk vandaan, perfecte zaak en ouderwetse service.
vanwege de afstand nu voor Klein in Nieuwerkerk gekozen, voor onze nieuwe 510 TF Safir, ook zeer goede ervaringen mee, nemen ook de tijd voor je, en niets is teveel.
Nordicman, ik vind dat een goed advies, maar helaas hebben we nog niet de tijd om een lange reis te maken, en dan niet alleen vanwege de kinderen.
Graag zouden we een keer naar Zweden gaan als extra reis, dus buiten een zonvakantie Zuid-Europa, dus dan moeten we er ook extra voor sparen. Maar ja dan hebben direkt een leuk doel om voor te sparen.
En dat Zweden goedkoper is verbaasd me eigenlijk een beetje. Algemene denkwijze is dat Zweden erg duur is, maar ja dan heb ik weer wat geleerd.

Ennuh over je dealer-sticker moet ik even m'n excuus aanbieden, ik zag 'm toch echt aan voor een ander. Klein in Nieuwerkerk ken ik niet, dus als je mijn opmerking als niet geschreven wilt beschouwen :oops:

Ansie

Bericht door Ansie » di 20 dec 2005 13:21

Prachtige foto's Nordicman. Bij die kerk zijn wij idd ook geweest. En dat water zooooo mooi blauw he..

EW

Bericht door EW » di 20 dec 2005 18:33

daphne schreef: En dat Zweden goedkoper is verbaasd me eigenlijk een beetje. Algemene denkwijze is dat Zweden erg duur is, maar ja dan heb ik weer wat geleerd.
Zweden is inderdaad jarenlang duur geweest. Ze hebben alleen tijdens de zogenaamde EMU-crisis de koers van de kroon moeten laten zakken en niet zo'n beetje ook. Eerst was de kroon ongeveer 30 ct (goede oude guldens), ofwel omrekenen delen door 3, daarna was die ineens 25 ct (ook guldens).

Daardoor was alleen de drank nog maar duur.

Borrac

Bericht door Borrac » di 20 dec 2005 19:14

En wat te denken van de campingtarieven!!!
2 weken staan incl 10 amp en dan maar €160,- betalen! :lol: :lol: :idea:
Ben je in Italie voor 2 nachten kwijt :cry:
Hoezo, Zweden is duur??? Nee echt, zoals Nordicman al schreef, het is er niet duur.
Nee hoor, Voor volgend jaar weet ik het al. 1 weekje lekker uitrusten op één camping in Zweden, dan 2 of 3 weken een mooie rondrit door het zuiden van Noorwegen, dan weer een weekje op een camping om proberen de moed op te brengen om aan de terugreis te denken.
En als blijkt dat Noorwegen veeeel te duur is, gaan we weer met een rotgang terug naar Zweden. :lol: Dus,,,, we zien wel.
Was het maar vast zover. :cry:

gr rob

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » di 20 dec 2005 21:18

Voor Noorwegen kan je de knip wel wat verder opentrekken, dus in Zweden naar de www.ica.se (AH) of http://www.hemkop.se/ supermarkt, proviand inslaan en dan naar Noorwegen.

Kijk op Erbudjanden (aanbiedingen), en
Nee de prijzen zijn niet in € maar in kronen, dus delen door 9 = aantal euro's
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Borrac

Bericht door Borrac » di 20 dec 2005 21:35

@ Nordicman.

Inderdaad, dat kan natuurlijk ook. Proviand meenemen vanuit Zweden. Goeie tip. Wat betreft de prijzen, ik weet dat het idd in kronen is, maar wij waren afgelopen zomer in Zweden en daar waren we omgerekend €160,- kwijt. Het vermelden in euro's zegt de mensen denk ik meer dan dat ik het aantal kronen had vermeld, vandaar.
Dat Erbudjanden aanbiedingen betekent wist ik niet. Bedankt, handig om te weten.

gr rob

Plaats reactie

Terug naar “Routes”