stabilisator uitschakelen

heuvelman60

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door heuvelman60 » di 18 aug 2009 21:24

In de meeste (lees: normale) gevallen, zul je hem ook niet nodig hebben.
Het gaat juist om de "extremere" omstandigheden, waar ze hun nut bewezen hebben...

@dri

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door @dri » di 18 aug 2009 23:11

Bob1976 schreef:, als je rembekrachtiger het niet meer doet dan remt hij echt super slecht hoor!! je kan met de pedaal die gemaakt is om onder bekrachtiging te functioneren gewoon niet genoeg kracht zetten om goed te remmen zónder bekrachtiging... het is het zelfde effect als je bijvoorbeeld alleen met de handrem probeert te stoppen, het lukt uiteindelijk wel maar je hebt een remweg van hier tot gunter
Wettelijk gezien moet de rem met of zonder rembekrachtiger aan een minimale vertraging komen. het feit is dat men vééééél harder moet trappen dan men gewend is, maar hij remt echt wel.

Bob1976

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door Bob1976 » wo 19 aug 2009 11:59

:wink: dan is die wettelijke minimale vertraging een behoorlijk stuk minder dan wat de auto normaal gesproken kan hoor! ... hij heeft normaal gesproken trouwens ook in de gaten als je een noodstop maakt (dan gaat hij nog extra bekrachtigen zegmaar) en dat doet hij natuurlijk óók niet zónder de bekrachtiging... dat draagt denk ik ook bij aan het gevoel dat hij super slecht remt zonder de bekrachtiging (zeker als je zo hard trapt op het rempedaal, dan verwacht je gewoon dat je in je riemen hangt :lol: )

gr, Bob.

PKing

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door PKing » wo 19 aug 2009 14:50

Wat die noodstop betreft, een *gewone* wagen met abs gaat niet harder remmen dan hard zeg maar:-)
Het klapperen in het pedaal komt dan door de steeds wisselende remdruk, omdat elk wiel steeds weer even *gelost* wordt als het er op lijkt dat de 0 rpm van het wiel bereikt wordt.

Ik had vroeger een stabi en gebruikte hem gewoon, het heeft echt geen nut om hem niet te gebruiken :D
De meesten onder ons gaan al jaren met dezelfde caravan/belading weg en zullen toch wel weten hoe het ding te beladen lijkt me zo?
Daar zullen per vakantie toch niet echt veel verschillen in optreden?

Na onze 2 weken Tjechie zijn wij nog een week met dochter en haar vriendin naar Luxemburg geweest, de meerspullen hebben we in de auto gepropt zodat de belading van de caravan niet anders werd.
(luchtvering is een uitkomst op de auto)

Bob1976

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door Bob1976 » wo 19 aug 2009 16:43

nou, wat er gebeurd met die nood-rem-bekrachtiging (als ik de techniek goed begrijp) is dat er wordt gemeten met welke snelheid de pedaal wordt ingetrapt, als je dat sneller doet dan een bepaalde drempel waarde (door bijvoorbeeld een schrikreactie) wordt er méér bekrachtigd (waardoor je in de praktijk inderdaad meteen in de ABS schiet). Het verkooppraatje is dit: bovenstaande wordt toegepast omdat men vaak in een situatie waar een noodstop is gewenst te lang wacht met het volledig benutten van de remcappaciteit, door die éxtra bekrachtiging rem je eigenlijk meteen maximaal...

*maar goed, waar ging het topic nou ook alweer over :roll: :oops: :lol: *

gr, Bob.

mafdaf

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door mafdaf » wo 19 aug 2009 20:32

Klopt Bob. Heeft mij al eens gered van een botsing, dat ingrijpen van de mondeo! thumbup.gif

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door perry » do 20 aug 2009 00:35

hallo luitjes

ja ik gebruik hem ook altijd daar voor zit ie er op toch?
toen ik me caravan ging halen voor het eerst toen ik hem gekocht had.
in vught naar vianen zo klein uurtje a2 rijden zat was het een enorm slechte ervaring,bleek achteraf dat me kogeldruk dus ruim over de 100kg was. stom.gif van mij natuurlijk maar ja je let daar niet op als je hem aankoppeld.
plus dat deze caravan stuk zwaarde was dan onze oude.
ik meet nu en ook bij de oude altijd me kogeldruk als die rond de 70 a 80 is is het voor mij super.
snap ook niet dat er mensen zijn die dit niet doen maar ieder z n ding he.
ik rij lekker door cruise op 100 en lekker door tuffen.
heb een fijne combi zo en kwam uitgerust aan op de camping in italie.

fijne avond alle

perry
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

TomN

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door TomN » do 24 sep 2009 22:21

heuvelman60 schreef:Wij wegen de caravan voordat we weggaan om nog even te controleren of alles lekker verdeeld is, vervolgens, om de boel nog verder te overdrijven, rijd ik het eerste stuk zonder de stabilisator en als alles gaat zoals het moet, schakel ik hem in. En zeker in de bergen laat ik hem erop!!!
Hoe weeg je in vredesnaam je caravan? Of heb je het over het meten van de kogeldruk?

@dri

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door @dri » do 24 sep 2009 23:31

TomN schreef:Hoe weeg je in vredesnaam je caravan?
Wat dacht je hiervan?
Afbeelding

Gerhard N

Re: stabilisator uitschakelen

Bericht door Gerhard N » do 24 sep 2009 23:33

o.a ja, maar wat te zeggen van een weegbrug?

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”