remmen schoonmaken nazien

Ferdi

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door Ferdi » za 16 mei 2009 21:57

Je hebt gelijk Adri, ook ik heb niet goed gelezen, met 280Nm denkt men een luchttol nodig te hebben om het los te krijgen en bij 230Nm is dat waarschijnlijk niet meer nodig. Of jij 230Nm met de hand losdraait betwijfel ik wel Adri :wink: of bedoel je met behulp van handgereedschap :D
Overigens verwacht ik niet dat dat de reden zal zijn.

Willie

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door Willie » zo 17 mei 2009 00:54

Ferdi schreef:
Willie schreef:
atmosphere schreef:Ok , dank u

Hoogstwaarschijnlijk blijkt 230 nm ook gewoon te volstaan en het is dan een net ff wat makkelijker de bouten weer los te krijgen wanneer je dat zonder luchttol doet.
Flensmoeren hoor je niet met een luchttol vast te zetten. De kans is groot dat je de draad van je astap beschadigd of kompleet kapot draait.
In de praktijk is dat al meerdere malen gebeurd ! Wanneer je ze met de hand lost dan voel je wanneer er iets niet klopt of te zwaar loopt, met een luchttol ben je dan al te laat om te kunnen reageren en kost het je vaak een compleet nieuwe zwenkarm.

G.

Willie, Atmospher praat niet over het vastzetten maar het loshalen van de moer met een luchtsleutel.
Ik ook. Ook het loshalen van een moer met een luchttol kan tot de geschetste problemen lijden, speciaal met de BPW moeren, die hebben namelijk de neiging om een klein draadje metaal mee te nemen in de spoed en als je dan met een luchttol verderdraait heb je grote kans dat je de astap ruineert.
Met de hand voel je dat het te zwaar loopt en je houdt beter zicht op je werk. Dit zijn praktijkvoorbeelden
Andersom is bij het aandraaien van wielbouten/moeren het advies om de eerste windingen met de hand in te draaien en niet met de luchttol, omdat wanneer je iets scheef gaat je de inwendige schroefdraad kapot maakt. Luchttol is een mooi gereedschap maar niet ten allen tijde aan te bevelen.

G.

atmosphere

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door atmosphere » zo 17 mei 2009 02:55

Voor het losmaken van de flensmoer gebruik ik altijd een gewone sleutel met een verlengstuk, zodat er niet zo veel kracht hoeft te worden gezet . Zo is het mij geleerd , maar ik heb het monteurs ook wel eens met een luchttol zien doen ( erg lawaaierig overigens)

Voor het losmaken van de wielmoeren pak ik wel een tol . Voor vastmaken van de wielmoeren eerst 2 slagen met de hand, dan de luchttol( voorzichtig) en als laatste de moment sleutel ( meestal op 120 nm voor stalen velg)

@dri

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door @dri » ma 18 mei 2009 01:52

Vastzetten van wielbouten/moeren en Astap(naaf)moeren met een luchttol is eigenlijk uit den boze. Er is nauwelijks controle uit te oefenen met welk moment de bout wordt vastgezet.
Alleen een geoefend iemand kan nog enigzins weinig aanhaalmoment bereiken. Maar een volle of 'lege' compressortank maakt onmerkbaar alweer een verschil daarin.
Voor de leken onder ons: gewoon met (de) hand(gereedschap) vastzetten en kruislings aanhalen met een momentsleutel is het beste en voorkomt schade.

atmosphere

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door atmosphere » ma 18 mei 2009 18:28

Wat ik niet doe is proberen de moeren met de tol alvast een beetje vast te zetten, want dan kun je al snel de fout in gaan .
De tol is puur voor het overbruggen van het nagenoeg weerstandsloze deel . Het betreft overigens wel een tol met 4 standen (of hebben ze dat allemaal ?)
Bedenk me net dat het met een accuboor met slipkoppeling wel eens handiger zou kunnen zijn , en zonder risico op te vast draaien. En dan het llaatste stukje ook weer met de moment sleutel.

Hoe dan ook moet je het 'te vast zetten' altijd zien te voorkomen want dan gaat de velg permanent vervormen en/of uit balans raken .

henkster

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door henkster » ma 18 mei 2009 18:47

beste mensen,
ik lees hierboven ook over de moer van de astap of naafmoer.
Vroeger was ieder wiel gelagerd op 2 kegellagers, waarvan je de speling instelde met de moer die alles opsluit waarna er een splitpen doorheen gaat om de boel te borgen.Die moer wordt kroonmoer genoemd.zie: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... window%3D1
Ik moet bekennen dat ik niet eens weet wat voor lagers mijn caravan (bj.2009) heeft, maar wanneer het kegellagers zijn, mag je ze NOOIT vast draaien, want je hoort de moer zo ver te draaien dat ze de juiste speling hebben.
is de speling te weinig: levensduur ca.50 kM .
is de speling te groot: idem.
Dus wanneer je hier niet alles van weet, (ik zou het uit moeten schreeuwen) een moer met een splitpen, AFBLIJVEN.

Vr.Gr.Henk

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door FWalraven » ma 18 mei 2009 19:58

Dus wanneer je hier niet alles van weet, (ik zou het uit moeten schreeuwen) een moer met een splitpen, AFBLIJVEN.
Henk 100 pluspunten

Willie

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door Willie » ma 18 mei 2009 20:51

Het overgrote deel van de caravans hebben inmiddels Euro danwel Eco lagers die met een groot moment worden vastgetrokken. De kroonmoer en de splitpen zie je de laatste jaren nagenoeg niet meer.

G.

henkster

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door henkster » ma 18 mei 2009 21:36

jammer, ook hier heeft de "ontwikkeling" dus toegeslagen.

vrgr.Henk

atmosphere

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door atmosphere » di 19 mei 2009 23:19

Een kroonmoer en een knelmoer zijn in ieder geval 2 heel verschillende dingen met verschillende functie.

henkster

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door henkster » wo 20 mei 2009 18:16

inderdaad,
een kroonmoer is bedoeld om op exact in een bepaalde stand te blijven staan. Dit is niet persee VAST, maar om een bepaalde instelling van lagerspeling vast te houden.
Een knelmoer ook wel "zelfborgende moer" is bedoeld om vast te draaien, en niet los te rammelen.
Wellicht ten overvloede 2 puntjes: niets borgt een moer beter dan een splitpen, ieder kogel- of -rollager hoort speling te hebben!
Het afstellen van lagers met kroonmoer gaat daarom alleen als volgt;
1. alles monteren met ruime speling (rammelend lager) maar nog niet de splitpen.
2. wiel monteren, nog niet op het wiel laten staan.
3. met de hand het wiel laten draaien, en voorzichtig de kroonmoer aandraaien. als het draaiende wiel abrubt stopt na een heel licht duwtje, zit de moer te strak. draai hem een kroontandje losser, duwTJE tegen het wiel, stopt het het heel soepeltjes maar zonder te rammelen, dan is de speling ok. past de splitpen niet, draai de moer iets vaster totdat deze wel past, en plaats de splitpen.
4.WIELBOUTEN NATREKKEN! zodra het wiel weer belast wordt.
Vergeet vooral het laatste niet; ik heb zelf de vervelende ervaring.......................................................

VR.gr.Henk (32 jaar mechanische technieken,niet de wijsheid in pacht)

@dri

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door @dri » do 21 mei 2009 00:44

Uit: Lagers Kip kompakt
Spirado schreef:Ik ben maar eens in de boeken gedoken..................bij mijn tweede of derde liefde de VW Kever zitten op de vooras ook van die lagers die je moet stellen met een kroonmoer met splitpen.

Je draait de kroonmoer handvast met een bv waterpomptang. dan draai je de moer ongeveer 1/10 terug.
Je controleert of de ring achter de kroonmoer nog met een schroevendraaier is te bewegen en dan druk je splitpen in de inkeping.
Waneer het gaatje er iets voor of achter zit draai je de moer naar het gaatje.

Als de splitpen is gemonteerd nogmaals controleren of je de ring nog iets kan bewegen met een schroevendraaier.

Als het wiel is teruggeplaatst ook nog eens controleren of er geen spelling in het wiel zit.
Lees het daadje eens.

Willie

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door Willie » ma 5 okt 2009 21:57

Nog eens over lagers in een oudere Alko remtrommel:
Begin jaren tachtig gebruikte Alko voornamelijk rechte kogellagers in zijn remtrommels. Afhankelijk van de trommeldiameter andere types.
Als alternatief is het ook mogelijk om voor deze kogellagers ook kegellagers toe te passen.
Voor de Alko 1635 en 1636 rem 6203 en de 6205 (kogellagers) als alternatief 30203 en 30205 (kegellagers)
Voor de Alko 2035 en de 2050 rem 6204 en 6206 (kogellagers) als atternatief 30204 en 30206 (kegellagers)

Het afstellen is nagenoeg gelijk: met het wiel erop om een beter gevoel te hebben bertreffende speling, deze speling wegstellen en splitpen aanbrengen.
Het geldt natuurlijk wel bij het monteren van lagers: OF de kogellagers of de kegelllagers, GEEN combinatie.

G.

@dri

Re: remmen schoonmaken nazien

Bericht door @dri » ma 5 okt 2009 22:57

Dat zijn ECO lagers Willie.Afbeelding
Een dubbelrijig lager die heel goed radiaal en axiaal krachten kan wegleiden.
Het zijn geen rechte kogellagers Afbeelding zoals iemand heeft gemonteerd.

Afbeelding
Deze zijn niet afstelbaar, zitten opgesloten tussen de borgringen en worden fors aangedraaid met bijgeleverde moer.

Edit: conform verzoek
Laatst gewijzigd door @dri op di 6 okt 2009 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”