Vervolg problemen met Knaus

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Knibbelknabbelknausje

Vervolg problemen met Knaus

Bericht door Knibbelknabbelknausje » zo 22 jun 2008 23:10

Iedereen heeft kunnen lezen wat voor problemen ik gehad heb met mijn zichtbare balk boven het raam. Hier de belevenissen met de nieuwe caravan.

Daar gaan we. Week 1: In twee verstokten wij 2 volle flessen gas. Daar moest een enorm lek ergens zitten. De dealer kwam kijken en constateerde dat de zaak wel goed afgeperst was, maar dat de gasregelaar kapot was en lekte.

Derde week leuk de luifel opzetten. Toen we de luifel door de rails getrokken hadden bleek, rails op diverse plaatsen veel te wijd. De pees loopt er vanzelf uit.

Vorige week zaten we bij de buren. Staat mijn vrouw haar handen te wassen. Loopt er water door de vloer langs de rechter en linkerkant van de wielkasten. Blijkt het water met kracht uit het T-suk te spuiten.

De rest van de lijst van 11 punter zijn min of meer kleine punten, zoals rollo rolt niet goed terug, bi-metaaltje gasstel kapot. Zeg maar zaken die kunnengebeuren.
Laatst gewijzigd door Knibbelknabbelknausje op wo 3 sep 2008 16:19, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » zo 22 jun 2008 23:15

Tjeempie.................ik schrik hier van zeg

De Tabbert die wij nu hebben is een van de 4 caravans die wij hebben gehad van de Knaus groep

2 * Knaus
1* eifelland
en dan Nu de Tabbert...stuk voor stuk goed afgewerkte caravans.

Ik weet niet hoe ze in Hongarije werken maar ik zou hier geen genoegen mee nemen.
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 22 jun 2008 23:33

HansDJ schreef: Ik weet niet hoe ze in Hongarije werken maar ik zou hier geen genoegen mee nemen.
Ik ook niet, lijken mij behoorlijke minpunten :!:
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 22 jun 2008 23:50

ONGELOOFLIJK!!! :shock:

Met ons ouwetje uit 1991 hebben we dit soort problemen niet.
Stuur een aangetekende brief met al je bevindingen en problemen naar je dealer en naar Knaus.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » ma 23 jun 2008 08:15

Tjeemig, zo maak je het maar zelden mee :!: :(

Apejoekie

Bericht door Apejoekie » ma 23 jun 2008 08:56

Balen zeg! Zou niet mogen gebeuren. Niet alleen de dealer inlichten maar ook Knaus zelf!

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Knausperikelen

Bericht door JanW » ma 23 jun 2008 09:38

Jammer van de nare ervaringen tot nu toe.

De zaken die je met foto op het forum hebt geplaatst, lijken me ernstige zaken -niet meer te rangschikken onder de term "afwerkingsmissers" -of, op z'n Duits: "mangelhafte Verarbeitungskwalitäit" ("gefröbel in de marge door een ongeïnteresseerde medewerker" lijkt me dan ook een betere betiteling)...

De rest van hetgeen je opsomt -hoe vervelend dat dan ook is- zijn wel onder "pech" en "afwerkingsmissertjes" te schikken (van zowel Knaus-Tabbert als haar toeleveranciers). Zaken als slecht lopende rollo's en een niet goed functionerende gasregelaar kunnen altijd voorkomen. Bij elke caravan van elk merk. Wat de rollo's betreft: een combinatie van de geleidingen iets beter "zetten" en deze inspuiten met siliconenspray is vaak 100% effectief. Maar dat moet de dealer eigenlijk voor je doen. Idem dito ten aanzien van de waterafvoer. Loshalen, opnieuw kitten (en voor de zekerheid wat tape eromheen) en ook dat probleem is opgelost -door de dealer dan!

Wat de tentrail en de abobinabele bevestiging van de dakrails: niet rusten voor er een nieuwe tentrail opzit (fröbelen heeft geen zin: dat blijft zolang deze rail er op zit een bron van zorg!) en ook de bevestiging van de dakrail conform specificaties laten herstellen. Dus zònder wig en zònder extra parkertjes en dat soort spul!

Wat de "bobbel" in de beplating betreft: dat is bij meer caravans het geval als je hier-en-daar eens om je heen kijkt. Waarschijnlijk valt dat nog binnen de fabricagetoleranties -misschien ook niet: en dan moet je aan een nieuwe zijwand. Maar of dat nu zo'n goede oplossing is?

In elk geval: stel je klachten / ergenissen op schrift, voorzie één en ander van fotomateriaal als bewijs en geef één en ander af bij de dealer tegen een ontvangstbevestiging. Zo sta je, als één en ander niet tot een bevredigende oplossing komt, sterker.
Maar ik geloof er heilig in dat het zo ver niet hoeft te komen.

Geef de dealer dan een redelijke termijn om één en ander te herstellen. Lukt dat voor jullie eventuele zomervakantie niet (...iets dat ik me nauwelijks kan voorstellen, zo dramatisch komt één en ander niet op mij over -zonder overigens jullie chagerijn te willen bagataliseren, hoor!), dan moet de dealer een vergelijkbare caravan "om niet" (gratis dus) uitlenen zodat jullie op vakantie kunnen gaan en hij op z'n gemak zijn chef werkplaats z'n gang kan laten gaan om er een perfecte caravan van te maken.

Wat de "bobbel" betreft: geef hem in overweging om "iets" aan compensatie te doen. Iets uit de winkel of zo, wat voor jullie tijdens het kamperen bruikbaar is. Jullie op dat punt weer tevreden en hij voorkomt allerlei (hele) moeizame discussies met zowel jullie als zijn importeur.

Ten slotte: een kapotte pees als gevolg van een ondeugdelijke tentrail impliceert 100% schadevergoeding in de vorm van een nieuwe pees in de voortent/luifel. Da's zo helder als glas.

Succes en hou ons op de hoogte!

Greetz,
JanW

(die z'n Fendt óók pas in derde termijn helemaal naar zijn èn zijn dealer's zin was!)
Laatst gewijzigd door JanW op ma 23 jun 2008 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » ma 23 jun 2008 11:12

Tjee wat een pech kun je hebben, en dat voor een tweede keer.

Veel succes, en hopelijk vergalt het je vakantieplezier niet.

We horen graag hoe het wordt opgelost.

Gr. Daphne

Ps: wij hebben ook bobbels in de beplating van onze nieuwe caravan, maar daar werden we al voor gewaarschuwd door onze dealer omdat op onze caravan gladde beplating zit en bobbels/balken beter zichtbaar zijn. Dat is dus iets wat we er bij moesten nemen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » ma 23 jun 2008 11:37

Onmiddelijk terug naar de dealer en je geld terugvragen!!!!!!!
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » ma 23 jun 2008 11:47

Jaap het lijkt je wel aan alle kanten tegen te zitten met je kanus, Direct terugbrengen naar de dealer en pas weer ophalen als alles gerepareerd is.
dit is gewoon beneden alle pijl, moet je eens kijken wat voor geld je ervoor betaald en wat je dan krijgt...............

Groetjes en sterkte
Walter
(die nu héél erg blij is dat hij voor een hobby heeft gekozen en niet zoals de planning was voor een knaus, en nog geen enkel min puntje heeft kunnen ondekken)

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Bericht door Knaus440 » ma 23 jun 2008 11:48

Jemig, wat een gedoe zeg. Onze Knaus uit 97 ziet er beter uit!
Ik lees dat er verschillende modellen zijn, Sport, Sudwind, Azur etc.
Zit er misschien veel kwaliteitsverschil tussen de verschillend emodellen. Of worden ze elders in elkaar gezet/geflanst?
Geen idee welke de goedkopere uitvoering is, maar is er sprake van low budget lijn oid? Met low budget aanpassingen?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » ma 23 jun 2008 12:29

Knaus440 schreef:Ik lees dat er verschillende modellen zijn, Sport, Sudwind, Azur etc.
Ja, dat klopt.
Knaus440 schreef: Zit er misschien veel kwaliteitsverschil tussen de verschillend emodellen.
In principe hoeft dat niet zo te zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen een Eifelland (of een Knaus Sport) van pak beet € 14.000 en een Tabbert of een Wilk van het dubbele. Dat zit voor een deel aan de duurdere en méér gecompliceerde bouwwijze, maar voor het grootste gedeelte in de "grappen & grollen" die in de fabriek reeds op- en aan bijvoorbeeld een Tabbert geschroefd zijn. En natuurlijk het verschil in uurloon tussen het ene land en het andere. Zie hierna.
Knaus440 schreef: Of worden ze elders in elkaar gezet/geflanst?
Als ik het goed heb, heeft Knaus-Tabbert tegenwoordig een drietal fabrieken waar caravans gebouwd c.q. in elkaar gezet worden:
-één fabriek staat in Zuidoost-Duitsland in Jandelsbrunn (zowat tegen de Tjechische en Oostenrijkse grens aan). Dit betreft de "oude" Knausfabriek van waaruit men ooit begonnen is. Hier komen de Eurostar, de Azur en de Südwind vandaan.
-één fabriek bevindt zich in het midden van Duitsland in Sinntal-Mottgers (ruwweg tussen Fulda en Würzburg). Hier worden de caravans van Tabbert en Wilk gefabriceerd. Het betreft dan ook de oude Tabbert-fabriek;
-één fabriek is in Hongarijë gevestigd. Hier worden de Eifellands en ook de Knaus Sport in elkaar gezet. Ik meen tevens de T@b, maar daarin kan ik me vergissen.
[/quote]

Knaus440 schreef:Geen idee welke de goedkopere uitvoering is, maar is er sprake van low budget lijn oid? Met low budget aanpassingen?
Low budget hoeft niet slecht te zijn. Knaus heeft er voor gekozen om een "prijspakker" in het assortiment te hebben in de vorm van Eifelland. Omdat echter de cliëntèle -kennelijk- graag de naam "Knaus" op de caravan heeft, produceert men sinds een aantal jaren de "Sport" in het Hongaarse filiaal. In principe betreft dit een voortzetting van de Vimara die destijds (ik geloof tot medio 2000) in de toenmalige fabriek in Portugal werd gebouwd.

Produceren in Hongarijë heeft natuurlijk veel voordelen. Als eerste liggen de loonkosten aldaar aanzienlijk lager dan in het naburige Duitsland. Daarbij komt nog dat deze fabriek niet al te ver verwijderd is van het moedervestiging in het Duitse Jadelsbrunn -logistiek is één en ander redelijk gemakkelijk te behappen.
Verder zijn de (gemiddelde) Eifellands en Knaus Sport-modellen doorgaans wat minder rijkelijk van standaard accessoires voorzien dan de overige modellen van Knaus en ook die van Tabbert en Wilk. Vandaar dat ze zich in een wat lager prijssegment (kunnen) bewegen dan de overige Knaus-typen -om van de zustermerken nog maar te zwijgen.

Op zich moet de fabricageplaats niets uitmaken, zeker niet in een land als Hongarijë anno 2008. Nee, dàt mag dus nooit een issue zijn, zeker niet bij een kwaliteitsbewuste fabrikant als Knaus-Tabbert.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Apejoekie

Bericht door Apejoekie » di 24 jun 2008 10:21

Rare manier van pas stellen.... Mag ik een keer komen kijken? :wink:

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » di 24 jun 2008 14:05

Ik loop me werkelijk hardop af te vragen hoe deze caravan bij Knaus door de eindcontrole is geglipt.
Daar heeft eentje behoorlijk zitten slapen zeg. :twisted:
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Knibbelknabbelknausje

Bericht door Knibbelknabbelknausje » di 24 jun 2008 22:28

Nou ik ga half juli op vakantie met de caravan. Daarvoor heb ik nog een afspraak met de dealer. We zien wel wat ze voor de vakantie kunnen maken, de rest moet dam maar na de vakantie.

Knibbelknabbelknausje

Bericht door Knibbelknabbelknausje » wo 25 jun 2008 19:06

MODERATOR

Ik stel voor voor Tjinne een nieuw topic te openen:

Ik stel lekker mijn caravan waterpas tot het uiterste met de uitdraaipoten.

Dan kunnen we verder met mijn onderwerp.

O ja hoe groot mag een foto zijn voor directe weergave, dan verklein ik hem, lijkt me duidelijker voor deze belangrijke foto.

Bedankt

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 25 jun 2008 19:12

Goed idee Knibbelknabbelknausje...........

Bij deze......... Done :wink:

Btw..... max foto-breedte is 600 pixels ......
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » wo 25 jun 2008 19:43

Knibbelknabbelknausje schreef:Nou ik ga half juli op vakantie met de caravan. Daarvoor heb ik nog een afspraak met de dealer. We zien wel wat ze voor de vakantie kunnen maken, de rest moet dam maar na de vakantie.
Succes!

...en, ehh...laat je niet (tè snel) blij maken met de bekende dooie mus!

De caravan moet gewoon goed zijn en vrij van allerlei (afwerkings- en kwaliteits-) malheur.
Dus géén gefröbel aan de voortentrail tolereren en ook dat roofrack moet er op fatsoenlijke wijze aan bevestigd worden.
Maar ik verval -geloof ik- in herhaling :wink: .

In elk geval: prettige vakantie -ofwel met de "eigen" ofwel met een leencaravan van de dealer :!:

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Knibbelknabbelknausje

Bericht door Knibbelknabbelknausje » vr 11 jul 2008 17:06

Vandaag de caravan bij de dealer opgehaald, de meeste problemen zijn wel opgelost. De dealer doet echt zijn best.

Toen ik net te stopje uit het wasbakje trok in de slaapkamer, trok ik het hele bakje los. Geen groot euvel, kan verholpen worden met wat kit, maar toch..

Voor ons is 1 ding zeker. Volgende keer geen Knaus meer
Laatst gewijzigd door Knibbelknabbelknausje op wo 20 aug 2008 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 jul 2008 18:05

Dan moet je wel je nick veranderen :mrgreen:
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Knibbelknabbelknausje

Bericht door Knibbelknabbelknausje » vr 11 jul 2008 18:17

Ja, daar heb je gelijk in.

Trouwens die glimlach van dat gele caravanetje kan er ook wel af.

Ga na de vakantie nieuwe naam zoeken :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Knibbelknabbelknausje op wo 20 aug 2008 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 jul 2008 18:21

Veel succes met zoeken.

We zullen het hier wel lezen wat het wordt.
Hobby schijnt ook niet al te best te wezen als ik dit forum moet geloven.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Jha
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 jun 2023 20:24

Re: Vervolg problemen met Knaus

Bericht door Jha » wo 28 jun 2023 20:47

Wij hebben in 2021 een knaus caravan gekocht weliswaar 2ehands Maar bij wolf caravans . We zijn er nu 3 x mee weg geweest en hebben al elke keer problemen. Variërend van een openvliegende disselsluiting waarbij alles naar buiten kwam tot lampjes die uit de houder vielen , een kachel die van de muur kwam en nog wat kleinere zaken. Al met al je vakantie wordt er wel door verpest. Ben ik de enige met zo een maandagochtend model of is dit standaard bij knaus? Hij staat nu weer bij de reparateur .

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Vervolg problemen met Knaus

Bericht door VIP » wo 28 jun 2023 20:51

Welkom op het forum !
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vervolg problemen met Knaus

Bericht door Chris » wo 28 jun 2023 22:07

Welkom welkom..

Ik heb ook een Knaus caravan...geweldig ding.
Mankeert niets aan.
Een occasion is net zo goed als dat de vorige eigenaar er mee omgegaan is.
Ik heb caravans van 25 jaar oud gezien als een juweeltje...en van 1 jaar die uitgeleefd waren.

Welk bouwjaar is jullie Knaus??

Tot op heden ben je dus de enige....
Niet goed gekeken met de aankoop misschien??
Geef een caravanverkoper de kans om garantiepuntjes op te lossen voordat je hem te grabbel gooit.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 28 jun 2023 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”