De 2000kg staat op kenteken als maximale massa voertuig, netzo als bij je caravan. Dit is een administratieve handeling bij RDW . Als ik op kenteken een check doet, dan komt er rijbewijs B uit.Morgoth schreef: ↑ma 18 mar 2024 14:55Heb je het maximale gewicht van de auto bij de RDW laten verlagen? Waarom? Je had beter het maximale gewicht van de caravan kunnen verlagen. Nu heb je altijd als je met 4 personen in de auto zit een gewichtsprobleem.pedrovice schreef: ↑ma 18 mar 2024 09:22Ik heb een vraagje aan ervaringsdeskundigen. Word de auto bij een controle ook gewogen? Ik heb combinatie waarbij de auto 2000kg mag wegen met een caravan van 1500kg. (Tbv B-rijbewijs). Daarbij is het leeggewicht van de auto rijklaar 1720kg. Dus met 4 personen kom je al snel op de 2000kg. In principe mag de auto technisch 2090kg wegen. Maar vaak maak ik de auto zo zwaar mogelijk door alles in dakkoffer te doen en zo min mogelijk in caravan.
Ik zou met de auto en de caravan weer naar de RDW. Voor de auto weer op 2090kg op het kenteken laten zetten en de caravan op 1410kg.
Ja, ik heb ook ooit een caravan controle meegemaakt. Ze wegen alle assen. Nou kun je wel de gok nemen, want hoe vaak kom je in zo'n controle? Ik heb het met de caravan één keer gehad. Met de Chevy Van was ik bijna maandelijks de klos. Blijkbaar zag die auto er uit of dat alles illegaal was. (Was niet zo, misschien waren ze wel gewoon nieuwsgierig)
Oja, nog even ten overvloede wellicht: Als je de auto NIET hebt laten aflasten bij de RDW naar 2000kg en 2090kg nog steeds op het kenteken staat, dan mag je met alleen een B-rijbewijs NIET met deze combi rijden! Men kijkt naar het papieren gewicht, niet naar het werkelijke gewicht.
Dat valt reuze mee hoor. Het is super duidelijk wat mag en wat niet. Daar zitten m.i. geen wazigheden in.
Vind jij het ook niet bijzonder dat je door 90kg verlaging al niet met 4 personen in een auto kan zitten? Zou toch niet moeten kunnen toch.