4w drive

Jackverm
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 feb 2024 18:47

4w drive

Bericht door Jackverm » zo 18 feb 2024 19:06

Heeft er iemand ervaring met het rijden met caravan met 4w drive?heb he die beter constant aan of alleen in bergen e
?slecht terrein snap ik

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: 4w drive

Bericht door Frup » zo 18 feb 2024 19:37

Zeker, maar ik heb een Skoda. De VAG auto’s (ik weet niet of allemaal) hebben een Haldex koppeling. De achterwielen schakelen alleen bij indien nodig en dat supersnel. Normaal alleen voorwielaandrijving.
Ik merk het eigenlijk vooral bij het rijden met de caravan op bijv. drassig terrein, grind, wegrijden op hellingen. Bijv. in de bergen waar de meeste auto’s met slippende voorbanden op een hellend pad wegrijden, rijd de 4wd fluitend en zonder slippen weg.
Ook op natte campings trek je geen spoor, waar anderen dat wél doen of met een trekker weggehaald moeten worden omdat ze zich ingraven.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » zo 18 feb 2024 20:00

Ik denk dat ik misschien wel 40 jaar of langer met 4WD auto's gereden heb. Jeep/Landrover-achtigen en pickuptrucks.
Op campings met of zonder caravan heb ik het misschien hooguit 2 of 3 keer gebruikt in de zomermaanden in al die tijd. Eigenlijk niet dus.

Uitgezonderd op de wintersportvakanties, in de sneeuw had ik het meestal wel nodig.
Eigenlijk ook niet echt, mensen zonder 4 WD werden door de camping medewerkers op hun plek gezet. Zij vonden dat ik dat zelf net zo goed kon doen.
Het voordeel was wel, dat ik nooit sneeuwkettingen hoefde om te leggen.
Voorwiel aangedreven auto's kwamen vaak niet eens van hun plek.

Het klinkt misschien gek..maar met een potente 4WD zit je veel vaker vast dan met een gewone auto.
Ik wel tenminste.
Gewoon omdat je er dingen mee gaat doen die je met een FWD wel uit je hoofd laat. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: 4w drive

Bericht door dehoekies » zo 18 feb 2024 20:12

Het een en ander wat hier vermeld is zal voor vele ook de reden zijn om niet te kiezen voor 4 WD.
Andere zweren er bij en willen niets anders ,collega van mij heeft een Subaru 4 wd voor de slechte wegen in de bergen in Turkije.
1x per jaar daar naar toe verder rijdt hij hier heel het jaar met een 4 wd 9 zonder caravan)
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » zo 18 feb 2024 20:23

Ik had het puur omdat ik veel met zware aanhangers en hoogwerkers op onverharde bouwterreinen, en soms door weilanden rijden moest. Was soms best lastig..
Er zijn grenzen, hoewel er veel mogelijk is.
Zo gauw de wielen gaan doorslippen, meteen afkoppelen, een stukje door rijden, en een lange, sterke sleepkabel bevestigen.
Aanloopje nemen, en het momentum van de auto gebruiken om de kar uit de prut te trekken. Werkt ( bijna) altijd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » zo 18 feb 2024 20:28

Let op: de opkomst van de EV of hybrides maakt het mogelijk om alle wielen aan te drijven terwijl de efficiency maar beperkt verslechtert. Op de achteras ("transaxle") is dan een electromotor met differentieel ingebouwd. In plaats van een cardanas lopen er een paar 400 of 800V kabels.

Dat was een van de redenen dat ik heb afgezien van de aanschaf van een Subaru Outback. Deze is dorstiger - veel dorstiger, zoals zowat alle mechanische AWD's.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 4w drive

Bericht door Hans1954 » zo 18 feb 2024 21:02

Ruim 25 jaar een pick-up 4x4 gehad. IK heb nu een zeer sterke voorwielaandrijver. Kan dus wel een goede raad geven. En die goede raad is. Een jeep-achtig voertuig brengt je niets. Ze hebben allemaal een turbo en die heeft een turbo-gat. Wat er dus vanuit stilstand op een steile helling gebeurt, is dat de hele boel vastslaat. Of je moet met veel toeren en een slippende koppeling wegrijden. Dat is tegennatuurlijk en op den duur kostbaar. Een voorwielaandrijver met bijkomende achterwielaandrijving lijkt me dan tot meer in staat. Banden zijn ook goedkoper dan koppelingsplaten. Ben nu in Oostenrijk en vanwege het gebrek aan sneeuw heb ik de auto die 2,2 ton weegt (het is ook nog een camper) eens flink aan de tand gevoeld. Vanaf Altenmarkt via Obertauern, de Katschberg (16%) over de provinciale weg naar Villach en toen over de Würzenpass naar Kranska-Gora in Slovenië. Vandaar over Podkoren naar Tarvisio in Italië. Weliswaar allemaal zonder caravan maar wel een goede indicatie waartoe de auto in staat is. Met 2 extra volwassenen ook nog naar de Weissensee geweest. Ook met beklimmingen tot 18%. Allemaal probleemloos. En ook nog een zeer redelijk brandstofverbruik.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 4w drive

Bericht door Knaus440 » zo 18 feb 2024 21:27

Onze Honda schakelt ook zelf de 4wd in bij slip, hellingen, stevig bochtenwerk.
Zeker bij glad gras, blubber, helling, merk ik het gemak van de 4wd. Het rijdt dan door, gaat snel en bijna onmerkbaar.
Maar ik kan het niet zelf aan of uitschakelen.
We konden vertrekken van campings waar anderen bleven steken.
Maar ook dat was relatief, want er waren ook chauffeurs met alleen voor of achterwiel aandrijving die ook weg kwamen op het natte gras en het blubberpad!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 4w drive

Bericht door doubleyou » zo 18 feb 2024 21:39

Wat voor auto rij je? Er zijn namelijk verschillende soorten 4wielaandrijving dus het kan zijn dat de ervaringen die hier gedeeld worden niet voor jouw auto gelden.

Ik heb een Mercedes met automaat en 4Matic. In mijn auto is deze permanent, 45% op de voorwielen en 55% op de achterwielen. Ik heb weinig situaties met de caravan meegemaakt waar ik de 4wielaandrijving nodig heb gehad. 1 keer op een onverharde helling met veel grind op een camping en daar trok de auto zonder enig probleem de caravan naar boven. Andere keer was een vrij drassige camping waar het niet helemaal vlak was en ook daar was het een fluitje van een cent. Eerder was een buurman met een voorwielaandrijver met veel doorslippen met moeite weggereden.
Ook zelf met mijn vorige Mercedes met achterwielaandrijving vast komen te zitten op heel drassige ondergrond. Caravan afgekoppeld en met hulp van een paar duwers (de mover redde het ook niet) op een minder drassige plek gekregen.
Toen een andere campinggast met zijn voorwielaangedreven camper flink vast kwam te zitten haalde de buurman zijn Volvo XC90 en trok de camper met groot gemak los.

Ik heb zelf ooit in Spanje een Ford Focus die van de weg was afgeraakt losgetrokken. Eerdere hulp met een Peugeot 607 kreeg het niet voor elkaar vanwege doorslippende voorwielen.
Of een achterwielaandrijver het wel had gered zullen we nooit weten :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » zo 18 feb 2024 21:46

Hans1954 schreef:
zo 18 feb 2024 21:02
Ruim 25 jaar een pick-up 4x4 gehad. IK heb nu een zeer sterke voorwielaandrijver. Kan dus wel een goede raad geven. En die goede raad is. Een jeep-achtig voertuig brengt je niets. Ze hebben allemaal een turbo en die heeft een turbo-gat. Wat er dus vanuit stilstand op een steile helling gebeurt, is dat de hele boel vastslaat. Of je moet met veel toeren en een slippende koppeling wegrijden.
Dan heb je het toch altijd een beetje verkeerd gedaan Hans.. knipoog.gif
Vanuit stilstand op een steile helling ( op een boot helling bijv.) rij ik altijd weg met bijna stationair draaiende motor.
In 4 laag. Heel rustig, geen slip, op een meestal natte helling, en 2500 kg trailer en boot erachter.
De koppeling ook meteen los.
Boothellingen zijn steiler dan je onderweg tegenkomt over het algemeen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 4w drive

Bericht door Hans1954 » zo 18 feb 2024 22:03

[re.gif] Ik heb helemaal niets verkeerd gedaan. In de situatie die jij beschrijft (boothelling; enorm sompige camping) heb ik heus laag gebruikt. En inderdaad met weinig toeren. Dat lukte heus wel. Maar met de Navara mocht je alleen maar stilstaand tussen hoog en laag schakelen. En dat maakte in normaal caravangebruik die versnelling onbruikbaar. Bovendien mocht je in laag eigenlijk niet op asfalt staan en dan zeker niet sturen. Dus alleen sneeuw of onverhard. Dus je komt wel weg maar je moet ook weer een keer stoppen. De oude Dikke Daf had daar geen problemen mee. 2 laag/3 hoog schakelen ging probleemloos.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » zo 18 feb 2024 23:03

Rechtuit rijden is geen enkel probleem op asfalt in 4 laag en volledige sper.
Bochten maken kan je beter niet doen.
Je had het toch over stilstaand wegrijden op een steile helling ?
Dan kan je inschakelen wat je maar wilt.
Btw..4 laag heb ik daar maar 2 keer nodig gehad.
Met een 120 pk motortje, en iets van 6500 kg treingewicht in een file net voor een grensovergang in het vroegere Joegoslavië. Eigenlijk alleen om de koppeling te sparen.
Een klein uur lang 5 meter rijden en weer stoppen. Overal om mij heen rook je de kenmerkende stank van te hete kopppelingsplaten
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 4w drive

Bericht door Hans1954 » zo 18 feb 2024 23:13

[re.gif] dat schreef ik dus ook. En dan is er een enorm verschil tussen sneeuw, gras, boothelling en de gewoonlijke situatie op een steile helling bij bijvoorbeeld een verkeerslicht. Ben dit jaar naar Altenmarkt gereden door Tittmoning. Dan kom je even eerder een verkeerslicht tegen op een helling van 10%. Zou ik zonder kunstgrepen niet weggekomen zijn met mijn Navara. Nu geen probleem met de Toyota ProAce. https://www.youtube.com/watch?v=OXN6W5O0DK4 Filmpje hoe het is om door Tittmoning te rijden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 4w drive

Bericht door Gerrie » ma 19 feb 2024 10:03

[re.gif] Als ik op een helling van 10 % al niet weg kon rijden, bleef ik weg uit de bergen. Je weet nooit of je stil komt te staan op de helling. Of er zal maar een leuke omleiding zijn.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 4w drive

Bericht door Morgoth » ma 19 feb 2024 10:07

Natuurlijk heeft in sommige gevallen een 4x4 voordelen. Als je graag off road gaat is het zelfs een must. Maar de doorsnee kampeerder kan prima met alleen voor-of achterwielaandrijving uit. In de 40 jaar dat ik nu kampeer zijn de keren dat ik 4x4 echt nodig had, makkelijk op de vingers van 1 hand te tellen. Ik denk dat ik maar 1x heb vastgezeten en slechts een paar keer met de ESP uit lomp een grevelhellinkje moest nemen.

Voor 99% van de caravankampeerders is 4WD helemaal niet nodig. Het is duurder in aanschaf en gebruik en brengt op normale wegen en hellingen helemaal niets extra's. Maar goed, ik ga nooit op wintersport. Ik kan me voorstellen dat in de sneeuw het wel fijn is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » ma 19 feb 2024 10:09

Het valt dus vies tegen met een voorwielaandrijver en met gewone koppelingsplaten en een handgeschakelde bak. Vandaar dat sommigen (waaronder ik) loeren naar een automaat met koppelomvormer, zo'n transmissie als die van Toyota of de Ford Kuga, of een EV.

En die 4x4 heb ik in 0,05% van de kilometers nodig. Dus daarom is het de overweging waard om een 4x4 systeem te hebben wat in de 99,95% van de gevallen geen energie vreet of dikke garagerekeningen vergt (ook zoiets).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: 4w drive

Bericht door Frup » ma 19 feb 2024 11:54

Mee eens dat je in de meeste gevallen geen 4wd nodig hebt.
Maar áls je het nodig hebt dan is het wel héél erg fijn. Wij stonden vorig jaar in Groningen op een camping met gras. Het had toen veel geregend. Het grasveld werd echt volledig aan gort gereden. Vrijwel iedereen liep vast en niemand kwam zonder hulp weg. De beheerder had ergens een trekker opgehaald. Op zo’n moment is het prettig als alle wielen inschakelen en dat je zonder een centje pijn, of doordraaien in de bagger rustig kan wegrijden. Zou ik weer een 4x4 kopen? Zeker weten.
Wij gaan ook vaak op wintersport. Er zijn wegen met kettingplicht omhoog, 4x4 zijn daarvan vrijgesteld.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » ma 19 feb 2024 12:03

Yep. Na een paar voorvalletjes en een kort plaatsnemen op de passagiersstoel van een Toyota Landcruiser die onze caravan met een stationair draaiende motor moeiteloos, en zonder het gras al te zeer te beschadigen los trok: volgende auto moet een AWD mogelijkheid hebben.

Voortschrijdend inzicht: Haldex- en Visco Koppelingen ga ik niet vrolijk van worden. Electrische AWD (hoewel inferieur volgens de deskundigen) wellicht wel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 4w drive

Bericht door Morgoth » ma 19 feb 2024 12:11

[re.gif]
En dan sta je met je AWD in de modder, blijkt dat je met je stille straatbanden nog niet zo veel te vertellen hebt. Ja, je hebt soms voordelen maar het is maar zeer beperkt.
Tenzij je met een Landcruiser, Defender, Disco, Wrangler, RAM, G-klasse oid rijdt natuurlijk. Maar dat zijn auto's die voor het terrein zijn gemaakt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 4w drive

Bericht door Knaus440 » ma 19 feb 2024 12:15

We kochten onze 1e Honda CRV, en ik had geen idee dat er het zgn real 4 WD systeem onder zat, of hoe het werkte. De auto kochten we omdat hij na de proefrit erg goed beviel.
En na de koop ben ik me er in gaan verdiepen, en uitproberen wanneer het systeem zich inschakelde. De auto bevalt gewoon erg goed, en het honda 4wd systeem "kregen" we er bij.
En het heeft soms voordelen, maar het is geen jeep!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » ma 19 feb 2024 12:19

[re.gif] [re.gif] Maar dan zit ik 99,95% van de kilometers met zoemende, energie opslurpende banden met-slecht-grip-op-asfalt banden af te leggen. Ik zal al blij zijn als ik van de platenkoppeling af ben. Ik had alleen last van een klein beetje voortschrijdend inzicht: Kijk naar electrische AWD - niet verkeerd volgens mij als surplus.

[re.gif] Wat is - door de bank genomen - het verbruik?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » ma 19 feb 2024 12:47

Als je in Oostenrijk of Zwitserland of ergens anders in de Alpenlanden woont, dan heb je echt wat aan 4WD. Sterker, als je buiten het dorp of stad woont, dan kan je bijna niet zonder.
In Nederland heb je het zelden of nooit nodig eigenlijk, voor een normale personenwagen die een paar keer per jaar ook nog eens een caravan moet trekken.
AWD wordt wel weer vaak toegepast bij personen auto's met heel veel vermogen.
Omdat dat vermogen op 2 banden overbrengen leidt tot slip, en onbestuurbare auto's voor de meeste bestuurders, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Tenzij je Max Verstappen heet natuurlijk, of een klein beetje van zijn skills hebt. knipoog.gif

Met mijn RAM pickups reed ik solo practisch altijd alleen met achterwiel aandrijving.
Bij regen met automatisch inkomende AWD.
Bij zwaar trekken ook.
Van de weg af met zware aanhanger naar keuze met 4 H, met automatische inkomende gelimiteerde sper bij slip, of 4 L met volledige sper.
Maar dat zijn extreme dingen, die je met een caravan normaal gesproken nooit echt nodig hebt. Voor mij was het noodzakelijk.

Het verbruik ligt voor een heel groot deel aan je rechtervoet. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 4w drive

Bericht door Morgoth » ma 19 feb 2024 15:41

Ab schreef:
ma 19 feb 2024 12:47
Het verbruik ligt voor een heel groot deel aan je rechtervoet. mrgreen.gif
Mja, maar niet volledig. Ik heb jaaaren lang met een 350 (5,7l) V8 gereden. Die lustte ook met een licht rechtervoetje een hele flinke slok. 25 tot 30 liter LPG per 100km waren helemaal niet uitzonderlijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » ma 19 feb 2024 15:50

Als ik de data van Autoweek mag geloven (...) dan is een niet electrische AWD uitvoering behoorlijk onzuiniger dan een vergelijkbaar gemotoriseerde 2WD uitvoering. Never mind, daar kies je voor, ik wou alleen maar aanstippen dat de electrische variant ietwat economischer lijkt te zijn - dan de mechanische uitvoeringen met een extra tussendiferentieel en diverse koppelingen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 4w drive

Bericht door Morgoth » ma 19 feb 2024 16:25

[re.gif]
Ook elektrische AWD's verbruiken aanzienlijk meer hoor.
Ioniq 6, 77,7kWh RWD -> range 614km
Ioniq 6, 77,7kWh AWD -> range 519km
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”