Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Morgoth » wo 14 feb 2024 21:28

Geslaagd met 3 fouten. De uitritconstructie en de parkeerplaats had ik fout, net als het wave vak op de snelweg. Wel gek, ik weet vrijwel zeker dat ik ooit heb geleerd dat bestuurders die van een autosnelweg af willen, op dat moment op een voorrangsweg rijden en dus voorrang moeten krijgen. Dat is wel bijna 40 jaar geleden. Wellicht dat het ooit is veranderd. Of ik zit er faliekant naast…
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1222
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door fortissimo » zo 25 feb 2024 20:55

Ik heb alleen mijn B en rij met een combinatie die niet hoger dan 3.500 kg kan komen.
Parkeer de caravan achteruit in de raarste hoeken (zelfs haaks parkeren in een parkeervak) en heb zelfs een keer vooruit tussen betonnen palen en bomen een bocht moeten maken om van een veld te komen. Allemaal zonder problemen. En dat voor iemand met maar 1 oog.

Heb ook een keer met een klein aanhangertje achter de auto moeten rijden. Denk zo'n 500 kg, ding stond op bladveren.
Keek tijdens het rijden onder de vloer door naar achter en beladen kon ik over de vloer heen kijken.
Dat was echt niet fijn rijden. Achteruit heb ik hem maar afgekoppeld omdat dat ding zo zenuwachtig was als wat, zeker over de oprit met 2 sporen grind.

Ik denk dat het hebben van E wel kennis kan toevoegen maar geen ervaring.
Hoeveel mensen rijden er 2x per jaar met de caravan die wel BE hebben maar niet het gevoel om met de caravan te rijden?

Ik denk dat ik nog wel een keer voor mijn BE wil gaan, Gewoon voor het gevoel.
Maar wanneer weet ik nog niet.
Misschien een paar jaar voordat mijn rijbewijs afloopt, anders kost het mij weer >100 euro voor een nieuw rijbewijs.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Morgoth » ma 26 feb 2024 09:24

Hier sla je de spijker op z'n kop. Voor ervaren caravanrijders is het allemaal geen probleem. Maar voordat je ervaren bent met caravans en aanhangers, is enige voorkennis over beladen, kogeldruk, achteruit rijden, vooruitkijken, bochten nemen, maten en gewichten en spiegels wel wenselijk. Daarom vind ik dat iedereen voor wat voor aanhanger dan ook E moet hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Peutje
Berichten: 655
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Peutje » wo 3 apr 2024 17:26

Vandaag de E ook maar even gehaald, autos worden immers steeds zwaarder en te beladen hut dus steeds minder. Nu nog niet direct nodig maar ach, omdat het kan. En het is eigenlijk best leuk weer een paar lesjes en een examen. Je steekt er altijd weer wat van op.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Beyerland390
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Beyerland390 » wo 3 apr 2024 18:15

Ik ben 8 Juli aan de beurt voor E. De wachttijden zijn om te janken bij het CBR. De meeste rijscholen kunnen pas eind augustus op z’n vroegst wat aanbieden.
Caravan: Beyerland 390DV, 2001 / binnenkort: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV, 2022, 225PK

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door wimw » wo 3 apr 2024 18:52

Nou ik ben blij dat ik hem bij B kreeg. Wat een gedoe.
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Arie W » wo 3 apr 2024 19:16

[re.gif]
Nu kan ik iets héél onaardigs zeggen maar dat doe ik niet. awhoea.gif

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Arie W » wo 3 apr 2024 19:18

De wachttijden zijn echt la g maar met in de rondte bellen zijn er wel te vinden die standaard een paar examens hebben ingekocht.
Was mijn redding toen ik voor de 2e keer moest. :oops:

Peutje
Berichten: 655
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Peutje » wo 3 apr 2024 20:21

Idd wachttijden absurd, ik had in jan. Besteld en was al ingekocht voor vandaag. Nu inkopen voor rijscholen is idd eind aug. Maar alles duurt lang, als je bij de gemeente je rijbewijs wil verlengen (ik moest hem eind deze maand verlengen dus dacht, dan maar gelijk met E erop), afspraak maken is eind van de maand aan de beurt. Nu maar de pasfoto digitaal naar rdw laten sturen en zo aangevraagd, dan kun je hem over een paar dagen ophalen. Dochterlief met nieuw te halen rijbewijs moet over 2 weken nog afrijden, maar gemeente daar zon 6 weken wachttijd voor afspraak. Denk je kort na behalen van je rijbewijs te kunnen rijden moet je nog weken wachten. stom.gif
En @wimw over gedoe, dat is pas gedoe.
Wat betreft de E, ik rijdt al een jaar over 10 caravan en nog langer met wat lager en korter spul, en toch zijn er een paar dingen die ik deze ochtend met het lesblokje nog heb opgestoken.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Mr.Rico » wo 3 apr 2024 20:23

Pure interesse, wat wordt aangegeven voor het niet behalen van E achter B? Zelf ook E achter B mogen halen door upgrade van de trekker en over de 3500kg te gaan en niet terug wilde keuren. Best wel wat bruikbare tips mee gekregen, maar voelde toch wel aan als geld klopperij.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk


Peutje
Berichten: 655
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Geslaagd voor E! en gedachtespinsels

Bericht door Peutje » wo 3 apr 2024 20:44

Mr.Rico schreef:
wo 3 apr 2024 20:23
Pure interesse, wat wordt aangegeven voor het niet behalen van E achter B? Zelf ook E achter B mogen halen door upgrade van de trekker en over de 3500kg te gaan en niet terug wilde keuren. Best wel wat bruikbare tips mee gekregen, maar voelde toch wel aan als geld klopperij.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk
Misschien had de examinator een slechte dag, of keek je niet goed genoeg voor hem, tja slagen of zakken hangt ook een beetje af van de perceptie van de persoon in kwestie. In dat geval geldklopperij? Tja er zijn legio mensen MET eender welk rijbewijs die niet kunnen rijden en ook genoeg die dat wel kunnen. Laten we het er op houden dat sommigen wat meer inzicht hebben dan anderen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”