Batterij in caravan laden tijdens rijden
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Kort en goed: De koelkast kan je vergeten. En nog wat littekens van mijn kant: er gaat dan 10 Ampere door de bekabeling van jouw trekhaak aansluitset heen. Ik heb dus meegemaakt dat de kabelset met behulp van de afknijpdingen met mesjes was verbonden met de auto. En ook dat de connector- stekkerdoos ook door (vermoedelijk) oxidatie een kleine overgangsweerstand had. Dus de hele handel werd heet.
Ik merkte dat toen mijn koplampen bleven branden en niet meer reageerden op de schakelaar (de isolatie van de kabelset was weggesmolten, en de kabeladers raakten elkaar).
Dus doe eens wild, en besteed 3 Euro aan gaskosten doordat je de koelkast op gas laat werken tijdens de rit. Ben je klaar. Al dan niet beveiligd met crash sensoren, schietstoelen en-weet-ik-wat-nog-meer. Wil je het zaakje netjes op orde houden en een mooie oplossing in een doos toepassen, vervang jouw omvormer bijvoorbeeld door dit:
De Schaudt CVS 409. Blauw, simpel, weinig bling - maar doet op de achtergrond stilletjes haar werk naar behoren. 12V naar de 12V installatie, een geboosterde 14,8V naar jouw accu. Lekker Duits product, goed gedocumenteerd.
Ik merkte dat toen mijn koplampen bleven branden en niet meer reageerden op de schakelaar (de isolatie van de kabelset was weggesmolten, en de kabeladers raakten elkaar).
Dus doe eens wild, en besteed 3 Euro aan gaskosten doordat je de koelkast op gas laat werken tijdens de rit. Ben je klaar. Al dan niet beveiligd met crash sensoren, schietstoelen en-weet-ik-wat-nog-meer. Wil je het zaakje netjes op orde houden en een mooie oplossing in een doos toepassen, vervang jouw omvormer bijvoorbeeld door dit:
De Schaudt CVS 409. Blauw, simpel, weinig bling - maar doet op de achtergrond stilletjes haar werk naar behoren. 12V naar de 12V installatie, een geboosterde 14,8V naar jouw accu. Lekker Duits product, goed gedocumenteerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
En dan ook 20 mm2 aanleggen om het fatsoenlijk te kunnen laten werken?
De koelkast op gas is ook met die mooie Schaudt noodzakelijk.
Tegelijk laden en ook de koelkast aan op 12 volt loopt bij elk apparaat tegen de te dunne voedingsdraden aan.
Zelfs alleen een koelkast werkt meestal al zeer matig door teveel spanningsverlies.
De koelkast op gas is ook met die mooie Schaudt noodzakelijk.
Tegelijk laden en ook de koelkast aan op 12 volt loopt bij elk apparaat tegen de te dunne voedingsdraden aan.
Zelfs alleen een koelkast werkt meestal al zeer matig door teveel spanningsverlies.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Of je splitst de chassisbalken bij de koppeling. De linker chassisbalk is voor de + pool, de rechter chassisbalk voor de - pool. hebben we 60mm. (Je weet maar nooit). Wat isolatierubbertjes hier en daar, en klaar ben je. Desgewenst trekken we een krimpkous over de auto en de caravan heen. Slingert het ook minder. En de stroomlijning verbetert.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Dat gaat niet helaas..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Het kan ook met de Schaudt CVS 402 icm de Schaudt WA 1208 Booster voor Caravans. Deze laad de accu op met "slechts" 8A.
Zie bijgaande link waarin e.e.a. wordt uitgelegd.
https://youtu.be/qTxQ8nSMo1M
Zie bijgaande link waarin e.e.a. wordt uitgelegd.
https://youtu.be/qTxQ8nSMo1M
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Zeker, maar ik had in het verleden een analoog concept voor mijn KIP CERS gezocht - voor als het ding zou gaan hemelen. Alles in een enkele kast. Je krijgt gewoon de kriebels van al dat gemier - en daarnaast: als er storing optreedt dan zit iedereen met zijn handen in het haar omdat de schakeling niet duidelijk is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Hoewel ik andere accu's heb, was zowel mijn vorige Reich MPP als mijn huidige Victron PPP20 zo aangesloten dat ze laden tijdens het rijden. Dacht met max 7A. Lijkt vooralsnog prima te werken. Mijn Victron staat alleen maar op 12V aangesloten. Bij 230V krijgt hij de voeding vanuit de caravan omvormer (een Schaudt, geen idee welk type).
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Die Victron heb ik al eerder gemeld.
Dat is ook de enige Lifepo4 accu waarvan het BMS aan een spanning van 11 volt voldoende heeft om de cellen gebalanceerd te laden.
Als enige heeft de Victron die aansluiting....voor alle andere accu's heb je een laadbooster nodig.
Maar...
Niet alleen ik denk dat TS dit echt niet allemaal nodig heeft...
Ik kampeer al heel veel jaren, en heb nog nooit mn accu onderweg geladen..
Als ik eens zin en tijd heb zal ik mijn Victron idd wel aansluiten om te laden, maar dat is dan meer omdat het kan, maar niet hoeft.
Dat is ook de enige Lifepo4 accu waarvan het BMS aan een spanning van 11 volt voldoende heeft om de cellen gebalanceerd te laden.
Als enige heeft de Victron die aansluiting....voor alle andere accu's heb je een laadbooster nodig.
Maar...
Niet alleen ik denk dat TS dit echt niet allemaal nodig heeft...
Ik kampeer al heel veel jaren, en heb nog nooit mn accu onderweg geladen..
Als ik eens zin en tijd heb zal ik mijn Victron idd wel aansluiten om te laden, maar dat is dan meer omdat het kan, maar niet hoeft.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
De Reich MPP laadt ook tijdens het rijden Dat is het hele concept van dat ding: super licht en maar 8,8Ah omdat je tijdens het rijden hem weer vol laadt en dus 8,8 Ah per mover beurt beschikbaar hebt. Niet geschikt voor autark oplossingen overigens.
Waar ik de Victron heb gekocht en laten inbouwen met de mover was hun standaard methode om alleen de 12V laadmogelijkheid aan te sluiten op de Victron en de 230V met die adapter achterwege te laten. Gezien die gasten veel movers doen en vaak in combinatie met Victron ga ik er vanuit dat ze verstand van zaken hebben en heb hem dus zo laten aansluiten op hun advies.
Was in mijn geval zeker niet nodig -> ik gebruik mijn accu alleen voor de mover en niet voor autark te kunnen staan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
En die MPP laad sneller achter de auto dan aan de paal.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Even de Reich MPP opgezocht..,. en idd staat er dat ie achter de auto ook geladen kan worden.
In 4 uur vol zlefs, en via de lader is 16 uur nodig... kleine lader denk ik..0,5 Ampere oid.
Jammer dat er geen benodigde laadspanning vermeld wordt.
Maar ook in de MPP zal de BMS dus de laadspanning netjes gebalanceerd over de cellen verspreiden.
Ik heb de MPP nooit bekeken omdat ik meer power wilde voor een autark functie..
Een PowerXtreme heeft die aansluiting weer niet..
Weer wat geleerd.
In 4 uur vol zlefs, en via de lader is 16 uur nodig... kleine lader denk ik..0,5 Ampere oid.
Jammer dat er geen benodigde laadspanning vermeld wordt.
Maar ook in de MPP zal de BMS dus de laadspanning netjes gebalanceerd over de cellen verspreiden.
Ik heb de MPP nooit bekeken omdat ik meer power wilde voor een autark functie..
Een PowerXtreme heeft die aansluiting weer niet..
Weer wat geleerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Batterij in caravan laden tijdens rijden
Tja… ook anderen weten soms wat over accu’s en laden, ik heb zo’n beetje alles gehad of mee gewerkt. En wat betreft die laadspanning, niets spannends aan, werkt gewoon op de standaard stekker en bekabeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
En dan borrelt er bij mij wel omhoog hoe dat ding in elkaar zit...
Goede BMS aan boord in ieder geval...
Goede BMS aan boord in ieder geval...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
In onze Eriba Triton hebben we gekozen voor een Autarkpakket af fabriek. Dat bestaat uit een Schaudt vcs 409 en een agm accu van 95 ah. De Schaudt laadt de accu tijdens het rijden met 9 A, aan landstroom met 28A. De koelkast draait tijdens het rijden op 12V. In de auto is zijn twee draden van 6mm2 getrokken voor geschakeld stroom en continue stroom. Eea werkt goed. Voor 1 avond LED verlichting, pompjes en 12V ventilator voor ringverwarming is 1 tot 1.5 uur rijden voldoende. Met een vouwbaar zonnepaneel van 180wp is de accu in 1 uur weer gevuld, bij volle zon natuurlijk.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Ik zou sowieso onderweg de koelkast op gas zetten: die koelt echt niet op 12v… Laden onderweg is mijne inziens echt niet nodig, geen idee of die van ons dat doet en of het zoden aan de dijk zet. Tijdens 10-12u rijden heeft ie in ieder geval tijd genoeg
Ik heb van horen zeggen dat vrienden van ons met dezelfde caravan, met een gezin van 5 personen tot een aantal dagen autarktisch kunnen staan: zo snel trek je die accu dus niet leeg… nu hebben wij en zij natuurlijk een fikse accu, maar ook bijbehorend verbruik
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb van horen zeggen dat vrienden van ons met dezelfde caravan, met een gezin van 5 personen tot een aantal dagen autarktisch kunnen staan: zo snel trek je die accu dus niet leeg… nu hebben wij en zij natuurlijk een fikse accu, maar ook bijbehorend verbruik
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Een accu gebruiken om autark ( zelfvoorzienend ) te kamperen hangt natuurlijk volledig van je eigen ge en verbruik af.
Alle gloeilampen aan of een wat schaars LED verlichting om te leven.... een enorm verbruiks verschil.
Mobieltjes of tablets laden of niet.
TV op 12 volt kijken..
De waterpompjes zijn verwaarloosbaar verbruik... zo kortstondig..
Bedenk als autark kampeerder dat een gaslampje s'avonds op tafel wel heel gezellig is en geen accupower kost.
Dat soort dingen.
De KK.... nooit op 12 volt... en helemaal never nooitniet op een accu... die is in een mum van tijd leeg..
Behalve.... Compressor koelkasten.. die zijn wel redelijk zuinig.
Als de autark accu ook voor moveren en/of een levelsysteem gebruikt wordt snapt iedereen dat deze hebbedingen wel veel verbruiken.
En dus een aanslag zijn op je beschikbare vermogen.
En dan nog..
Alle zware accu's... ( loodaccu's) mogen maar 55-60 % ontladen worden....verder ontladen is een flink risico om de accu defect te maken.
Lichtgewicht accu's ( Lifepo4) mogen wel volledig ontladen worden, de ingebouwde BMS beschermt ze.
Alle gloeilampen aan of een wat schaars LED verlichting om te leven.... een enorm verbruiks verschil.
Mobieltjes of tablets laden of niet.
TV op 12 volt kijken..
De waterpompjes zijn verwaarloosbaar verbruik... zo kortstondig..
Bedenk als autark kampeerder dat een gaslampje s'avonds op tafel wel heel gezellig is en geen accupower kost.
Dat soort dingen.
De KK.... nooit op 12 volt... en helemaal never nooitniet op een accu... die is in een mum van tijd leeg..
Behalve.... Compressor koelkasten.. die zijn wel redelijk zuinig.
Als de autark accu ook voor moveren en/of een levelsysteem gebruikt wordt snapt iedereen dat deze hebbedingen wel veel verbruiken.
En dus een aanslag zijn op je beschikbare vermogen.
En dan nog..
Alle zware accu's... ( loodaccu's) mogen maar 55-60 % ontladen worden....verder ontladen is een flink risico om de accu defect te maken.
Lichtgewicht accu's ( Lifepo4) mogen wel volledig ontladen worden, de ingebouwde BMS beschermt ze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Of je autark wilt zijn en een accu wil laden tijdens het rijden, hangt af hoe je de caravan gebruikt. Wij trekken elke dag verder, rijden nooit meer dan 4-5 uur per dag. Veelal blijft de caravan aan de auto gekoppeld. Dan wordt ook geen kabel aan landstroom gelegd. Geen voortent of luifel ook. Alles klaar voor vertrek de volgende dag. Liefst vrijkamperen als we een goede plek vinden. Om vrij te staan is de mover erg handig. 1x per jaar staan we 1 week op een camping nabij Groningen voor familie bezoek. Totaal 12 week onderweg pj, alleen tussen sept/okt tot mei/juni. En met 6mm2 kabels koelkast de koelkast naar behovene op 12v.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Leuk hoor... 2 draden van 6 mm2.
Maar hoe is dat met de Jaeger geregeld?
Daar past eigenlijk al geen 4mm2 in... 6 mm2 al helemaal niet.
Hebben ze dubbele pennen gebruikt???
Heel simpel...
De keten is net zo sterk als de zwakste schakel.
Vaak struikel je dan over de max bedrading dikte in de Jaeger..die had best meer mogen zijn.
En daarbij bedenkend..
Een kleine KK zal ongeveer 10 ampere trekken op 12 volt.
Maar een grote KK trekt eerder 15-16 ampere....
Dat is echt heel veel bij 12 volt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Een heel klein stukje 2.5mm2 van een paar cm. Wij hebben echt 14.8 V op het stopcontac bij draaiende motor.. Eriba heeft kleine koelkast natuurlijk.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Dat kleine stukje van 2,5 mm2 is dus de flessenhals...
Onbelast geloof ik direct 14,8 volt....dat is helemaal niet moeilijk.
Je zal ook 14,8 volt op die aansluiting meten als er 0,5 mm2 is getrokken....
Maar nu belast.... en hoe warm wordt dat stukje 2,5 mm2 dan??
Sorry... maar technisch is dit geen fraaie oplossing...geen oplossing..
De Jaeger 13 polig is een leuk ontwerp maar heeft wel tekortkomingen.
Echter... ook de kabel die aan de caravan zelf zit is niet meer dan 2,5 mm2..
Helaas lijkt dit ( achteraf) niet een top ontwerp te zijn.
Voor de KK, dus pen 10 en zijn massa, had dit een tandje groter moeten zijn.
Ik had met mijn vorige combi exact hetzelfde..
Ook onbelast en met dikkere ( 4 mm2 kabel) een perfecte spanning achterop de KK.
En toen belast gemeten... ( was wel een tower KK).... nog geeneens 11 volt.
Bij mij absoluut onvoldoende om de KK zelfs maar koel te houden.
Alles ontdooide onderweg.
Elke koelkast zuipt veel te veel stroom om de spanning op peil te kunnen houden...
De towers zijn nog veel erger dan de onderbouw KK.
Let eens op Engelse caravans.
Niet zelden zie je daar een dikke 2e aansluiting van de caravan bij de trekhaak.
Een aparte zware 12 volt voor de KK... en dat werk wel goed.
Je zou nog kunnen overwegen om een vrije pen in de Jaeger als extra parallel draad aan pen 10 te gebruiken.
Maar dan moet ook de min dubbel getrokken worden.
En hoe gek weer... daar is de dikke zwarte aansluitkabel niet voor geschikt.
Die heeft meestal maar 12 draden waarvan 4 maar in 2,5 mm2 zijn uitgevoerd.
De rest ( dus ook jou constante spanning ) is in 1,5 mm2 uitgevoerd.
Onbelast geloof ik direct 14,8 volt....dat is helemaal niet moeilijk.
Je zal ook 14,8 volt op die aansluiting meten als er 0,5 mm2 is getrokken....
Maar nu belast.... en hoe warm wordt dat stukje 2,5 mm2 dan??
Sorry... maar technisch is dit geen fraaie oplossing...geen oplossing..
De Jaeger 13 polig is een leuk ontwerp maar heeft wel tekortkomingen.
Echter... ook de kabel die aan de caravan zelf zit is niet meer dan 2,5 mm2..
Helaas lijkt dit ( achteraf) niet een top ontwerp te zijn.
Voor de KK, dus pen 10 en zijn massa, had dit een tandje groter moeten zijn.
Ik had met mijn vorige combi exact hetzelfde..
Ook onbelast en met dikkere ( 4 mm2 kabel) een perfecte spanning achterop de KK.
En toen belast gemeten... ( was wel een tower KK).... nog geeneens 11 volt.
Bij mij absoluut onvoldoende om de KK zelfs maar koel te houden.
Alles ontdooide onderweg.
Elke koelkast zuipt veel te veel stroom om de spanning op peil te kunnen houden...
De towers zijn nog veel erger dan de onderbouw KK.
Let eens op Engelse caravans.
Niet zelden zie je daar een dikke 2e aansluiting van de caravan bij de trekhaak.
Een aparte zware 12 volt voor de KK... en dat werk wel goed.
Je zou nog kunnen overwegen om een vrije pen in de Jaeger als extra parallel draad aan pen 10 te gebruiken.
Maar dan moet ook de min dubbel getrokken worden.
En hoe gek weer... daar is de dikke zwarte aansluitkabel niet voor geschikt.
Die heeft meestal maar 12 draden waarvan 4 maar in 2,5 mm2 zijn uitgevoerd.
De rest ( dus ook jou constante spanning ) is in 1,5 mm2 uitgevoerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Koelkastje trekt max 8 ampère. Geen bevroren spullen, altijd in een koud land en koude periode. Bijna dagelijks de kans om koud drinken in te slaan onderweg, hoeft ook geen 4 graden te zijn. De booster in de vcs 409 laadt de accu goed. Dat helpt natuurlijk niet bij de koelkast . Het is maar hoe je de caravan gebruikt. Vroeger gezeild in klein kajuit bootje zonder koelkast, ging ook. knipoog.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Afblijven. Niets aan doen. Op z'n hoogst de connector beschermen met een likje vaseline. Je hebt trouwens een interessante caravan, en een net zo interessante auto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Een camper heeft toch ook vaak twee accu's, een startaccu en een huishoud accu. De huishoud accu wordt dan tijdens het rijden ook bijgeladen, terwijl de koelkast niet op gas loopt in de meeste campers. Dus het zou moeten kunnen. Volgens mij moet je wel behoorlijk wat knutselen, maar als je het schema van een camper volgt ben je een eind. Ik snap dat alles bij een camper dichter bij elkaar zit, maar voldoende dikke kabels zou dan moeten werken. Ik heb zelf zes jaar een BE oplegger trekker gehad, die had de aansluiting voor een electrische lier achterop, dat lag bedraad met 25 kwadraat kabel en aangesloten met zo een grijze (Brad Harrison heet dat dacht ik) stekker. Je zou ook kunnen denken aan een NATO stekker. Die draad lag rechtstreeks aan de dynamo, en werkte alleen bij draaiende motor (zat een flinke zekering tussen trouwens). Allemaal wel erg moeilijk natuurlijk voor een accu bij te laden, maar waar een wil is is een weg
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Waar (denk ik) het probleem ontstaat is de moderne auto electronica. Je kan natuurlijk een losse draad trekken en deze middens een andere stekker dan je 13 polige doos aan te sluiten. Waardoor je de lenge kan voorzien van welke dikte die je wil. Vraag is wel hoe je dat zo gaat aansluiten dat de auto geen foutmeldingen gaat geven. Ergens stroom vandaan halen is met de huidige canbus systemen niet triviaal simpel meer.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Batterij in caravan laden tijdens rijden
Zeker weten. Als je niet weet wat de opzet is van de ingebouwde logica, dan ben je gewoon de klos. Heb ervaring met een Mercedes van de buurman.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje