kogeldruk vs disselkogeldruk
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 21 mar 2023 18:20
kogeldruk vs disselkogeldruk
Hoi allemaal,
ten eerste bedankt alvast voor jouw tijd om dit topic te lezen.
Wij (ik en mijn vriendin) zijn nieuw in de wereld van caravans en heb ik een vraag over de term kogeldruk vs disselkogeldruk. Wij rijden een Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid PHEV en hebben een Dethleffs C'go 535qsk uit bouwjaar 2017 gekocht.
In het instructieboekje van de Seat staan het volgende:
"Maximaal toegestane disselkogeldruk: De maximaal toegestane disselkogeldruk van de trekhaak is 100 kg." - pagina 321
"Aanhangwagengewichten: De maximaal toelaatbare kogeldruk bedraagt 80 kg." - pagina 410
https://www.seat.nl/-/media/seat/files/ ... -wk-48.pdf
Ik begrijp niet wat het is verschil is tussen bovenstaande twee aanduidingen en het verschil in getallen. Wilt iemand mij daarmee helpen?
eventuele extra benodigde informatie van de auto en caravan.
auto:
Rijklaargewicht: 1868 kg
Maximaal trekgewicht: 1800 kg
Maximaal gewicht: 2390 kg
Maximaal treingewicht: 4190 kg
caravan:
Leeggewicht: 1255 kg
Maximaal gewicht: 1700 kg
Max. technisch gewicht: 1700 kg
als er nog aanvullende informatie nodig is hoor ik het graag. Bedankt alvast voor jouw hulp!
ten eerste bedankt alvast voor jouw tijd om dit topic te lezen.
Wij (ik en mijn vriendin) zijn nieuw in de wereld van caravans en heb ik een vraag over de term kogeldruk vs disselkogeldruk. Wij rijden een Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid PHEV en hebben een Dethleffs C'go 535qsk uit bouwjaar 2017 gekocht.
In het instructieboekje van de Seat staan het volgende:
"Maximaal toegestane disselkogeldruk: De maximaal toegestane disselkogeldruk van de trekhaak is 100 kg." - pagina 321
"Aanhangwagengewichten: De maximaal toelaatbare kogeldruk bedraagt 80 kg." - pagina 410
https://www.seat.nl/-/media/seat/files/ ... -wk-48.pdf
Ik begrijp niet wat het is verschil is tussen bovenstaande twee aanduidingen en het verschil in getallen. Wilt iemand mij daarmee helpen?
eventuele extra benodigde informatie van de auto en caravan.
auto:
Rijklaargewicht: 1868 kg
Maximaal trekgewicht: 1800 kg
Maximaal gewicht: 2390 kg
Maximaal treingewicht: 4190 kg
caravan:
Leeggewicht: 1255 kg
Maximaal gewicht: 1700 kg
Max. technisch gewicht: 1700 kg
als er nog aanvullende informatie nodig is hoor ik het graag. Bedankt alvast voor jouw hulp!
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Ik ken eigenlijk alleen maar kogeldruk. Dat is het gewicht waarmee de aanhanger of caravan op de kogel van je trekhaak drukt.
Er zijn speciale weeg instrumenten om dit te bepalen. Het gewicht van je caravan heeft niet zoveel met de kogeldruk te maken. Het zit hem in de belading. Ik hou altijd de zwaarste items zoals tentstokken boven de as. Als je meer gewicht voor in de caravan hebt liggen zal je kogeldruk dus ook hoog zijn. Als deze te hoog is kun je dit aanpassen door gewicht naar achteren te verplaatsen.
Ik vind 80 of 100 kg veel. Vaak is het maar 50. Ik zou in elk geval de laagste waarde aanhouden. Het is ook een maximum. Je kan er ook onder gaan zitten. De combinatie moet wel goed blijven rijden.
Een voordeel van de meeste massa boven op de as is dat de caravan minder zal slingeren/ bewegen.
Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
Er zijn speciale weeg instrumenten om dit te bepalen. Het gewicht van je caravan heeft niet zoveel met de kogeldruk te maken. Het zit hem in de belading. Ik hou altijd de zwaarste items zoals tentstokken boven de as. Als je meer gewicht voor in de caravan hebt liggen zal je kogeldruk dus ook hoog zijn. Als deze te hoog is kun je dit aanpassen door gewicht naar achteren te verplaatsen.
Ik vind 80 of 100 kg veel. Vaak is het maar 50. Ik zou in elk geval de laagste waarde aanhouden. Het is ook een maximum. Je kan er ook onder gaan zitten. De combinatie moet wel goed blijven rijden.
Een voordeel van de meeste massa boven op de as is dat de caravan minder zal slingeren/ bewegen.
Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Apart die 2 benamingen en gewichten.
Om het nog leuker te maken, de maximale kogeldruk wordt trouwens bepaald door de fabrikant van de trekhaak.
Om het nog leuker te maken, de maximale kogeldruk wordt trouwens bepaald door de fabrikant van de trekhaak.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Waarschijnlijk een foutje van de schrijver of vertaler.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
De 80 kilo lijkt hier de beperking, dat lijkt de limiet van de auto, daar waar de 100 kilo de technische limiet lijkt te zijn van de trekhaak zelf. Door het op en neer bewegen zal de kogedruk varieren, vandaar dat voor een aanhanger die 80 kilo wordt aangehouden.
Die 80 kilo is een goede waarde. Voor mij zou dat dan betekenen dat ik ergens tussen de 80 en 90 kilo zou gaan zitten. Liever namelijk heel iets te hoog dan te laag.
Het advies van @eb.berg55 hierboven van 50 kilo staat in mijn beleving gelijk aan onverstandig! Dat is veel te weinig! Hoe minder gewicht op de kogel drukt, hoe meer de caravan de neiging heeft om naar achteren te gaan hangen (op de kont), zeker bij hobbels in de weg (deinen). Dat is (potentieel) gevaarlijk.
Die 80 kilo is een goede waarde. Voor mij zou dat dan betekenen dat ik ergens tussen de 80 en 90 kilo zou gaan zitten. Liever namelijk heel iets te hoog dan te laag.
Het advies van @eb.berg55 hierboven van 50 kilo staat in mijn beleving gelijk aan onverstandig! Dat is veel te weinig! Hoe minder gewicht op de kogel drukt, hoe meer de caravan de neiging heeft om naar achteren te gaan hangen (op de kont), zeker bij hobbels in de weg (deinen). Dat is (potentieel) gevaarlijk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Heb je gekeken wat er op het plaatje van de trekhaak staat aan max kogeldruk.
De kogeldruk zal niet altijd precies uitkomen.
De kogeldruk zal niet altijd precies uitkomen.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Precies de trekhaak is bepalend.
Dat gewicht zou ik aanhouden.
En niet te zenuwachtig doen als je er 10 kg boven zit.
Ik weeg zelf nooit.
Als ik hem nog kan optillen is het voor mij prima.
Dat kan omdat de caravan altijd hetzelfde beladen is.
En ik dus weet hoe het rijdt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
De richtlijn voor de kogeldruk is 5-7% van het beladen gewicht van de caravan. Uiteraard zijn max. kogeldruk van auto/trekhaak en caravan wel leidend. Ook is het zaak om zelf een beetje te experimenteren welke kogeldruk het beste/prettigste/stabielste weggedrag oplevert voor je combinatie.eb.berg65 schreef: ↑ma 8 jan 2024 13:04
Ik vind 80 of 100 kg veel. Vaak is het maar 50. Ik zou in elk geval de laagste waarde aanhouden. Het is ook een maximum. Je kan er ook onder gaan zitten. De combinatie moet wel goed blijven rijden.
Een voordeel van de meeste massa boven op de as is dat de caravan minder zal slingeren/ bewegen.
De door jou aangegeven 50 kg is dus geen geschikte leidraad. TS heeft een caravan van 1700 kg dus uitgaande van 5% betekent dat 85 kg. Een te lage kogeldruk levert een slingergevoelige combinatie op.
Met wat voor combinatie rij je zelf?
Een overschrijding van zo’n 10% is echt niet problematisch. Dus als blijkt dat de combinatie het lekkerst rijdt bij 90kg kogeldruk zou ik dat ook gewoon aanhouden.
Ik rij zelf met zo’n 110- 115 kg kogeldruk. Dat is meer dan de 100kg die trekhaak en caravan aangeven. Zo rijdt mijn combinatie het fijnste en hoef ik niet allerlei kunstgrepen toe te passen om de kogeldruk omlaag te brengen. Mijn caravan heeft af fabriek al iets van 75 kilo kogeldruk. Compenseren door achterin het gewicht flink te verhogen is nooit een goed idee :)
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Mijn caravan woog 2000 kg.
En reed het beste bij minimaal 100 kg op de kogel. Het was vaak nog iets meer.
Hoe meer kogeldruk hoe beter.
In het grootste deel van de wereld vind men 5% veel te weinig.
Caravans worden daar daarom ook anders gebouwd, met de as veel verder naar achter.
Kogeldrukken van 400-500 kg of meer zijn daar heel gewoon.
Meestal wordt er dan ook een drukverdeler toegepast, die de helft van de kogeldruk overbrengt naar de voorwielen van de trekker.
Meestal een pickuptruck.
Maar ik heb dat ook wel gezien op auto's die ook hier gangbaar zijn.
Men noemt dat een Tongue Weight Distributor.
In Europa gaat dat echter niet met personenwagens.
Met een pickup met een eigen, sterk chassis kan het wel.
En reed het beste bij minimaal 100 kg op de kogel. Het was vaak nog iets meer.
Hoe meer kogeldruk hoe beter.
In het grootste deel van de wereld vind men 5% veel te weinig.
Caravans worden daar daarom ook anders gebouwd, met de as veel verder naar achter.
Kogeldrukken van 400-500 kg of meer zijn daar heel gewoon.
Meestal wordt er dan ook een drukverdeler toegepast, die de helft van de kogeldruk overbrengt naar de voorwielen van de trekker.
Meestal een pickuptruck.
Maar ik heb dat ook wel gezien op auto's die ook hier gangbaar zijn.
Men noemt dat een Tongue Weight Distributor.
In Europa gaat dat echter niet met personenwagens.
Met een pickup met een eigen, sterk chassis kan het wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Zelfs met mijn huidige hut rij ik met 90 a 100 kg
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 21 mar 2023 18:20
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
bedankt allen voor de snelle (inhoudelijke) reacties.
Het is elektrisch inklapbare trekhaak die in de fabriek is gemonteerd. Ik kan helaas geen type-plaatje vinden.
Op basis van jullie uitleg- en reactie denk ik inderdaad (zoals RichTrip) het formuliert: 80kg is de beperking, waar het limiet van de trekhaak technisch 100kg is.
Ik ben wederom onder de auto gekeken en zie dan een sticker met de volgende gevens:
VW AG
8W0 959 245
WAM 333 816 633 013
Germany 25/23
I-6095016K01
0065819
Met wat zoek opdrachten in Google kom ik op een marktplaats advertentie
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... 5na803881f
Waarin gerefereerd wordt naar het nummer: 8W0 959 245 en word er Seat Tarraco genoemd. Op de foto's is ook te zien dat het type plaatje vermoedelijk achter de bumper zit verstopt.
Het is elektrisch inklapbare trekhaak die in de fabriek is gemonteerd. Ik kan helaas geen type-plaatje vinden.
Op basis van jullie uitleg- en reactie denk ik inderdaad (zoals RichTrip) het formuliert: 80kg is de beperking, waar het limiet van de trekhaak technisch 100kg is.
Ik ben wederom onder de auto gekeken en zie dan een sticker met de volgende gevens:
VW AG
8W0 959 245
WAM 333 816 633 013
Germany 25/23
I-6095016K01
0065819
Met wat zoek opdrachten in Google kom ik op een marktplaats advertentie
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... 5na803881f
Waarin gerefereerd wordt naar het nummer: 8W0 959 245 en word er Seat Tarraco genoemd. Op de foto's is ook te zien dat het type plaatje vermoedelijk achter de bumper zit verstopt.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Ik heb een Seat Ateca met een elektrisch wegklapbare trekhaak en het typeplaatje zit goed verstopt. Ik heb met m’n smartphone met de frontcamera achter de bumper foto’s gemaakt en gevonden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
was dezelfde tekst aan het typen. .
Sticker kan dus zoals bij mij helemaal links of rechts zitten op de dwarsbalk van de trekhaak
Sticker kan dus zoals bij mij helemaal links of rechts zitten op de dwarsbalk van de trekhaak
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 21 mar 2023 18:20
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Gevonden!
S 100 KG
S 100 KG
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Als er onderweg om wordt gevraagd weet je in ieder geval waar hij zit
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Is het niet zo dat er met een aanhanger een maximaal gewicht van 80 kg en voor b.v. een fietsendraager 100 kg is?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Volgens mij maakt het niet uit wat er op die knobbel zit die knobbel mag een bepaald gewicht hebben .
De meeste belasten hem eerder zwaarder als lichter
De meeste belasten hem eerder zwaarder als lichter
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Dat denk ik dus niet. De belasting is totaal verschillend. Bij het trekken van een aanhanger komen er tijdens het versnellen en remmen heel andere krachten op de kogel dan met een fietsendrager. Die is dan wel weer veel lichter, maar de verticale belasting hangt ook verder van de kogel.
Met een aanhanger dus meer krachten in de lengte van de auto, bij een fietsenrek meer koppel (wringen) op de bevestiging.
Maar ik heb hier nog niet eerder een onderscheid in gezien.
Wel, bij een Skoda Fabia dat de auto maar 55 kg mag hebben en op de trekhaak 75 kg staat. Maar dat is weer een ander verhaal. Overigens wél dezelfde fabriek.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
De dynamische krachten op de kogel. zijn vele malen groter dan de statische kogeldruk. Dat is volgens mij die D-waarde. Die waarde is 10,8 KN Omgerekend is dat een toegestane belasting van 1100 kg. Gaat een kilootje meer of minder het verschil ook niet maken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
In werkelijkheid kan die trekhaak nog veel meer hebben.
Soms zie je caravans die in een slinger geraakt zijn, omgeslagen, en de auto hangt er nog steeds aan.
Met de achterwielen van de grond..
Kan je voorstellen welke krachten er dan vrijkomen.. dat gaat over maar zo 2000 kilo of nog veel meer.
En dan lees je hier dat soms mensen zich zorgen maken omdat de kogeldruk 15 kg te hoog is.
Die omgeslagen caravans hadden in ieder geval hoogstwaarschijnlijk veel te weinig kogeldruk..
Soms zie je caravans die in een slinger geraakt zijn, omgeslagen, en de auto hangt er nog steeds aan.
Met de achterwielen van de grond..
Kan je voorstellen welke krachten er dan vrijkomen.. dat gaat over maar zo 2000 kilo of nog veel meer.
En dan lees je hier dat soms mensen zich zorgen maken omdat de kogeldruk 15 kg te hoog is.
Die omgeslagen caravans hadden in ieder geval hoogstwaarschijnlijk veel te weinig kogeldruk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Maximale Kogeldruk is in het Duits: S
S staat voor Stützlast = kogeldruk = 100 kilo wat volgens het typeplaatje het maximale is.
Even iets heel anders, heb je ook een E bij B rijbewijs......
S staat voor Stützlast = kogeldruk = 100 kilo wat volgens het typeplaatje het maximale is.
Even iets heel anders, heb je ook een E bij B rijbewijs......
Porsche + Tabbert
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Maar die kogeldruk gaat niet alleen maar over wat de trekhaak aankan natuurlijk. Dat dat ding niet onder de auto weg breekt geloof ik best. Het gaat er natuurlijk vooral om wat voor gewicht op die haak verantwoord is om nog een goed bestuurbare auto over te houden met voldoende druk op de voor wielen.Ab schreef: En dan lees je hier dat soms mensen zich zorgen maken omdat de kogeldruk 15 kg te hoog is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 21 mar 2023 18:20
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Top !
(Want qua gewichten mag het niet met alleen B).
Porsche + Tabbert
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Dat heeft maar heel weinig invloed.Gemineye schreef: ↑di 9 jan 2024 06:52
Maar die kogeldruk gaat niet alleen maar over wat de trekhaak aankan natuurlijk. Dat dat ding niet onder de auto weg breekt geloof ik best. Het gaat er natuurlijk vooral om wat voor gewicht op die haak verantwoord is om nog een goed bestuurbare auto over te houden met voldoende druk op de voor wielen.
100 kg extra op de kogel geeft een kracht omhoog bij de voorwielen van hooguit 20 kg.
Stapt er een passagier bij in, dan heb je al meer druk op de voorwielen dan dat je solo rijdt en zonder caravan.
Veel mensen hebben het idee dat de druk op de voorwielen erg afneemt.
Omdat de wielen voor veel sneller doorslippen, en omdat de auto lager ligt van achteren.
Het lijkt dan of de voorkant omhoog komt.
Sommigen zetten er dan hulpveren onder, dan heb je dat verschijnsel niet.
Dat helpt dus totaal helemaal niks voor de grip van de voorwielen.
Dat de voorwielen sneller doorslippen heeft enkel en alleen maar te maken met het feit dat die bandjes voor ineens pakweg 1500 kg extra in beweging moeten krijgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.