Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Gesloten
Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door dehoekies » ma 20 nov 2023 13:56

Onder onze Mazda CX5 uit 2022 zit een wegdraaibare trekhaak .
Een plaatje waar de gegevens op staan kan ik niet vinden of het moet achter de bumper zitten waar hij is ingeklapt .
Volgens Mazda-dealer mag die max 84 kogeldruk hebben maar op andere site1s lees ik max 88 kg.
Zit er een marche aan wat kogeldruk betreft omdat men ooit adviseert 10 kg meer als toegestaan rijdt prettiger.
Zijn er andere forumlezers die een gelijkwaardige auto`s hebben als trekpaard die hun kogeldruk meten en zoja wat hanteert men aan kg in kogeldruk ??
Ik weet zelf ondervinden is beter maar als een wegdraaibare echt niet meer mag hebben omdat het een scharnierpunt heeft en misschien daardoor zwakker is als een vaste trekhaak.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door Daphne » ma 20 nov 2023 14:04

Even met een smartphone met de selfiecamera onder de auto foto's maken. Je hoeft er zelf niet eens voor onder te kruipen. Je moet sowieso weten waar het typeplaatje van de trekhaak zit. Zonder dat plaatje zit er geen typegoedkeuring op de trekhaak en mag je officieel niet meer dan 750 kg trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door VIP » ma 20 nov 2023 14:10

[re.gif]

Theoretisch heb je gelijk, maar de kans dat er een niet gekeurde trekhaak onder zit is nihil.

In de 70's en 80's was dat wel anders, maar heden ten dage is die kans hihil.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door dieseltijger » ma 20 nov 2023 14:22

dehoekies schreef:
ma 20 nov 2023 13:56
Onder onze Mazda CX5 uit 2022 zit een wegdraaibare trekhaak .
<knip>
Volgens Mazda-dealer mag die max 84 kogeldruk hebben maar op andere site1s lees ik max 88 kg.
Zit er een marche aan wat kogeldruk betreft omdat men ooit adviseert 10 kg meer als toegestaan rijdt prettiger.
Zijn er andere forumlezers die een gelijkwaardige auto`s hebben als trekpaard die hun kogeldruk meten en zoja wat hanteert men aan kg in kogeldruk ??
Ik weet zelf ondervinden is beter maar als een wegdraaibare echt niet meer mag hebben omdat het een scharnierpunt heeft en misschien daardoor zwakker is als een vaste trekhaak.
Je geeft het antwoord zelf al: niemand - behalve de fabrikanten - weten wat de marge is van hun ontwerp. En voor wat het waard is: Ik heb jaren lang met dik 90 kg kogeldruk gereden terwijl 75 kg was toegestaan volgens Toyota. Nadat ik dat had teruggebracht naar 75 kilo merkte ik geen bal verschil.

Waarom zou je je niet gewoon aan de voorschriften houden van de fabrikant? Omdat "Het caravanforum het zegt" ? Wat je doet moet je uiteraard zelf weten, maar besef dat caravanners (en zo ook de forummers) de reputatie hebben nogal te overdrijven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door Chris » ma 20 nov 2023 14:28

Hi Peter..

84 of 88 Kg is gewoon een te verwaarlozen verschil.
Maar, ondervinding is de beste leermeester.
Zelf... mijn ervaring.... is dat een wat hogere kogeldruk ( 10 kg) dan toegestaan voor mij het lekkerste rijd.
Die kogeldruk... al maak je hem 2x zo zwaar... heeft de kogel echt helemaal niks van.. die gaat niet stuk daardoor.
Wel zal dan de vering van de meeste auto's door gaan hangen.

En nog een..
Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand een prent gekregen heeft omdat de kogeldruk niet goed was.... te licht of te zwaar... nog nooit.
Eigenlijk is eigen ervaring daarmee de beste leermeester.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door Daphne » ma 20 nov 2023 14:29

VIP schreef:
ma 20 nov 2023 14:10
[re.gif]

Theoretisch heb je gelijk, maar de kans dat er een niet gekeurde trekhaak onder zit is nihil.

In de 70's en 80's was dat wel anders, maar heden ten dage is die kans hihil.
Klopt, maar volgens de wet voertuigeisen en de wegenverkeerswet moet ie er op zitten en als gebruiker zul je moeten weten dat ie er ook daadwerkelijk zit. Tevens staat daar ook de officiële en enige controleerbare maximum verticale last op de trekhaak vermeld. Dat wordt niet uit een handleiding van de auto gehaald. Maar die discussie is hier al vaker gevoerd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Kogeldruk wegdraaibare trekhaak ??

Bericht door dehoekies » ma 20 nov 2023 15:11

Heb de dealer gevraagd en die heeft van een dezelfde type auto en trekhaak een foto gestuurd.
Om het typeplaatje te zien moet je plat onder de auto gaan liggen om het te zien blijkbaar.
Op het "Certificate of Conformity " wat bij de auto is geleverd staat ook de info van de trekhaak , dit plus de foto is voor mij voldoende en als ze meer willen onderweg gaan ze er maar onderliggen scratch.gif al heb ik nog nooit gehoord dat daar controle op is maar je weet nooit eens ben je de eerste .
Onderwerp mag voor mij gesloten worden , bedankt alle voor de info thumbup.gif
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”