Ervaring telair 5900h silent

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Niels83 » za 11 nov 2023 23:12

Hallo

Ik heb de telair 5900h silent op het oog maar vind weinig gebruikers ervaring over dit type.

Over andere types, binnen lawaaiig (geen probleem zal echt niet erger zijn dan onze mobiele airco. Die op 20 cm van mijn kussen stond. En dat hij maar net aan de camper koelt, geen info over formaat camper, dus het is gissen.

De 5900 heeft 1750watt koelvermogen, geschikt voor caravans tot 6,5 meter. die van ons heeft een opbouw van 4,06 meter. Iets over bemeten. Maar is dat erg?

Ik overweeg ook 2de hands, daar vindt ik alleen nog grotere, van het zelfde type. Zit daar een nadeel aan, lijkt mij dat hij vooral beter koelt.

Iemand ervaring met de Telair? En klopt de opgeven caravan en de verbruikte wattage. Krijgt die de ruimte koel?
.zijn er andere dingen die ik over de Telair moeten weten voor de aanschaf?

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door dehoekies » zo 12 nov 2023 10:23

Geen ervaring met die airco maar volg dit mocht het zover komen om er een aan te schaffen.
Tot op heden hebben wij bij de caravan en de laatste 2o jaar met een camper altijd sàvonds alles tegen elkaar opengezet en een ventilator aangezet ,de tocht verjaagd dan niet alleen de warmte maar ook de muggen mits aanwezig.
Wat ik wel meer hoor dat je met een airco op het dak maar een klein beetje koeler krijgt en dat ook niet elke camping het ampere kan handelen.
Een ventilator maakt het ook niet kouder maar wel aangenamer
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Ron » zo 12 nov 2023 10:41

Een juiste dakairco (lees afgestemd op de ruimte) krijgt de caravan bij 35 graden best wel op 21 graden.
Meestal doe je dat juist niet omdat de overgang te groot is.
Bij ons staat hij eigenlijk alleen aan voor de honden , zodat wij een uurtje kunnen afkoelen in zwembad .
En 4A heb je op de meeste campings wel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Chris » zo 12 nov 2023 10:51

Nou met een airco op het dak krijg je het zeker wel koeler binnen.
Je moet natuurlijk geen ramen en deuren open laten staan, dan probeer je de camping te koelen.
Maar in het warme middelandse zee klimaat, waar de caravan erg opwarmt van de hete zon en een buiten temperatuur van 35 graden oid.... is een dakairco heerlijk.
s'Avonds om een uur of 9 deden wij alles dicht en de airco aan.
Die ging dan om 11-12 uur uit en dan is het heerlijk koel in de hut..
Het huisje is dan afgekoeld.... de caravan "voelt" niet meer warm aan.

En wat ik wel eens eerder geschreven heb, je moet niet de binnen temperatuur op 17 graden zetten als het buiten 35 is.
Dan krijg je echt een klap in je gezicht.
Bij ons is het meestal tussen 22-24 graden wat we instellen, en dan is het zelfs nog bijna bibberen als je van warm in afgekoeld stapt.
Ik zet hem dan altijd op de automatische fan regeling.
Die valt dan snel in toeren terug....minder geluid.

Eens deed mijn dochter, niet wetend, het niet goed.
Fan op 1 en koeling op 17 graden.
Dat ging fout, toen bevroor het ding..
Als dat ontdooit komt er een straaltje water uit.... schrikken.


Trouwens... een dakairco is milieu vriendelijk hoor...
Het water wat van de airco afkomt loopt ergens van het dak af, op een hoek meestal.
En als je dan op zongedroogd gras staat zie je na een paar dagen ineens vers gras groeien.
Een groene spot in de verdorde omgeving.
Da's toch milieu vriendelijk?

En te kort vermogen??
Ik heb nog nooit gehad dat mijn airco niet kon werken ivm een te kleine stroom aansluiting.
Als ie aanstaat trekt ie ongeveer 2-2,5 ampere tijdens het koelen.
Ook zijn de vroegere hoge aanloopstromen al lang verleden tijd, dat is allemaal veel beter geworden in de jaren.
De tijd dat de "zekering" eruit klapte als je de airco aanzette is wel achterhaald.

Maar dit zijn nog steeds niet de gevraagde Telair ervaringen.....
Sorry Niels mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Ab » zo 12 nov 2023 13:42

Niels, een dakairco met teveel capaciteit bestaat niet.
Met te weinig wel.
Met een veel te grote capaciteit is alleen de gewenste temperatuur veel eerder bereikt. Daarna gaat de compressor moduleren, en als het ware gas terugnemen bij wijze van.
Met te weinig of net aan capaciteit wordt die temperatuur niet gehaald als het echt heet is.

Verder zijn, zoals ook bij movers, elektrische fietsen en bijna alle apparaten de fabrieksopgave's altijd erg optimistisch.
De opgegeven max capaciteit wordt alleen bij heel gunstige omstandigheden gehaald over het algemeen.
Kies dus altijd een maatje meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Niels83 » ma 13 nov 2023 00:01

dehoekies schreef:
zo 12 nov 2023 10:23
Geen ervaring met die airco maar volg dit mocht het zover komen om er een aan te schaffen.
Tot op heden hebben wij bij de caravan en de laatste 2o jaar met een camper altijd sàvonds alles tegen elkaar opengezet en een ventilator aangezet ,de tocht verjaagd dan niet alleen de warmte maar ook de muggen mits aanwezig.
Wat ik wel meer hoor dat je met een airco op het dak maar een klein beetje koeler krijgt en dat ook niet elke camping het ampere kan handelen.
Een ventilator maakt het ook niet kouder maar wel aangenamer
Wij staan regelmatig in de Luberon.. heerlijk streek, maar heet! In de nacht buiten 23 tot 21 graden. Eerste jaar met de caravan alles open, een ventilator buiten door het open raam laten blazen en aan de andere kant 1 van binnen naar buiten voor tocht. Een heerlijk vochtige 28 graden in de caravan om 5.00, en dan werd het weer warmer.. afgelopen zomer voor de derde keer terug met de airco, ook voor de 3de keer iedereen horen klagen over de hitte in de nacht. Geen idee, wel lastig dat de deken af en toe afgleed.

Op elke moderne camping is gewoon 6 ampère. Deze Telair vraagt 2,8 ampère.... Maar goed dit topic ging niet over wel of geen airco.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Niels83 » ma 13 nov 2023 00:07

Chris schreef:
zo 12 nov 2023 10:51



Trouwens... een dakairco is milieu vriendelijk hoor...
Het water wat van de airco afkomt loopt ergens van het dak af, op een hoek meestal.
En als je dan op zongedroogd gras staat zie je na een paar dagen ineens vers gras groeien.
Een groene spot in de verdorde omgeving.
Da's toch milieu vriendelijk?


Sorry Niels mrgreen.gif
Ow dat straaltje water, dat is een dingetje. De home car heeft een irritatie factortje.. het water drupt vaak naar achteren zo op het achterlichtje, dat best vlak bij je kussen licht... Hmm extra sponsje om er op te leggen of toch maar de airco achterwege laten?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door dieseltijger » ma 13 nov 2023 01:22

Wedden dat de airco het gedrup overstemt? Ietsje maar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door PD » ma 13 nov 2023 08:09

[re.gif] [re.gif]
Je gaat een airco toch niet achterwege laten vanwege wat waterdruppels ? Er is vast een manier om dit water wat anders te leiden; desnoods plak je een stukje strip op je caravan.

Wij gebruiken de airco relatief weinig maar toch zouden we niet zonder willen. Onze dochter daarentegen met kleine kids gebruikt hun airco juist heel vaak, ook in NL bijv. voor de middagslaapjes.

Sinds 2010 zijn we tevreden gebruikers van verschillende dakairco’s van Dometic en Truma.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Chris » ma 13 nov 2023 10:24

Niels83 schreef:
ma 13 nov 2023 00:07


Ow dat straaltje water, dat is een dingetje. De home car heeft een irritatie factortje.. het water drupt vaak naar achteren zo op het achterlichtje, dat best vlak bij je kussen licht... Hmm extra sponsje om er op te leggen of toch maar de airco achterwege laten?
Het drupt alleen Niels...geen straal... ja wel een straal als je de deur oid open laat staan...dan onttrekt ie vocht van overal..
Ik zet mn hut bewust net iets achterover... ook lekker met de lengtebedden voorin, maar dan drupt het aan de achterkant... daar hoor ik het zeker niet.
Voor zou net naast mn kussen zijn..en dat wil ik voorkomen.

Nadeel... een gebakken eitje is vaak niet mooi rond.... pan staat ook net iets scheef...

Soms zit er een profiel boven het achterraam.... een knijper om de "straal" op te leiden werkt ook... touwtje met een knoop die in dat profiel blijkt hangen werkt ook..
Improviseren heet dat.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door workel » ma 13 nov 2023 10:34

Geen ervaring met een Telair 5900 wel met een 8400 om de reden dan de Fendt een stukje groter is dan de Homecar.

Zoals al eerder aangegeven, airco heb ik er zelf ingebouwd, gekocht in Loon op zand, dealer staat op MP, prima service en advies daar gekregen.

Wij hebben hem in de zomervakantie gebruikt 5 weken lang om de Fendt te koelen, enige nadeel wat ik aan de Telair heb ondervonden is dat op onze versie geen slaapstand op zat. Dat hadden wij wel met de Dometic met de Knaus het jaar ervoor. Nu op de Hobby wederom een Dometic.

Zoals Chris ook al schrijft caravan net niet waterpas zetten loopt het water er zo af, tikken geluid heb ik geen last van gehad.

Succes met het maken van je juiste afweging.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door Niels83 » di 14 nov 2023 01:08

Wat merk je van de slaapstand.
Bij mijn mobiele airco, hield de slaap stand in dat hij wat langzamer draaide daarbij ietsje stiller maar sloeg de compressor veel vaker aan en uit wat nu juist de meeste herrie maakte.

Had je naast de handleiding nog veel service en uitleg nodig. Nu lijkt O te W de goedkoopste te zijn.

workel

Re: Ervaring telair 5900h silent

Bericht door workel » di 14 nov 2023 10:29

[re.gif]
De ervaring die ik heb met de slaapstand is dat de Dometic rustiger gaat draaien en minder aanslaat. Deze functie zat niet op de 8400 en dat heb ik niet als prettig ervaren.

Uitleg die ik heb gehad is hoe de inbouw het beste gedaan kan worden en heb nog contact gehad tijdens de inbouw over de dichte van de kabel. Heb de airco in de wintermaanden aangeschaft en in mei het jaar erop ingebouwd. Heb het als prettig ervaren om contact te hebben om nogmaals e.a. te laten uitleggen.

Bij van Meenen is hij nog 100 goedkoper zie ik, gevonden via google.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”