Nemesis slot verwijderen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Aviva » do 26 okt 2023 07:05

homeonwheels schreef:
wo 25 okt 2023 22:25
Iemand ervaring met een loopchain met doorsteek pen? Mocht ik nog eens zo’n fout maken kan ik in ieder geval het slot nog los krijgen. Ze zijn verkrijgbaar in art4 en art5 klasse.
Goed alternatief?
Ja deze heb ik in gebruik. Ik gebruik hem naast mijn Double Lock disselslot.
Hij bevalt mij tot nu toe heel goed. Het is eigenlijk gewoon een soort fiets ketting met een lange pen eraan. Ik monteer hem ook net zoals op deze foto is afgebeeld. Je moet wel even kijken voordat je hem aanschaft dat je op die plek ook zo’n gat in je chassis hebt, waar je het slot doorheen kan steken.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Klapzwaan » do 26 okt 2023 07:45

homeonwheels schreef:Iemand ervaring met een loopchain met doorsteek pen? Mocht ik nog eens zo’n fout maken kan ik in ieder geval het slot nog los krijgen. Ze zijn verkrijgbaar in art4 en art5 klasse.
Goed alternatief?
Benieuwd als je hier een Ram voorzet wat er van over blijft......
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door VIP » do 26 okt 2023 08:28

homeonwheels schreef:
wo 25 okt 2023 22:18
VIP schreef:
wo 25 okt 2023 10:06
homeonwheels schreef:
di 24 okt 2023 13:34
Het is intussen gelukt het slot te verwijderen met behulp van de wegenwacht.
Door het inbusschroefje aan de buitenzijde los te zetten komt er een beetje ruimte tussen de oranje plaat en de velg. Je kunt bij 'ultra' zien dat de plaat is vervormd.
Daar is een schroevendraaier tussengezet en tegelijkertijd met een tang een sleuteltje voorzichtig naar links te draaien (links is los, rechts is vast).
Met enig geduld (en geluk) lukte het om het ding in een kwartiertje lost te morrellen. Er hoefde dus niet geslepen te worden.

In gebruik is dit een geweldig fijne wielklem, maar dit voorval zet mij toch wel aan t denken. 1x in de fout en je hebt een behoorlijk probleem. Ik ben blij dat ik niet ergens in het buitenland stond met deze kwestie.
Eind goed al goed gelukkig. Ga op zoek naar een alternatief slot.
Als het droog is tip dan even de beschadiging op de velg bij.

Zijn dure velgen en het zou zonde zijn als er oxidatieblazen op komen.
Goed gespot. Ik zal dat plekje zeker nog even bijwerken. Bedankt voor de tip!
thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Daphne » do 26 okt 2023 08:48

homeonwheels schreef:
wo 25 okt 2023 22:25
Iemand ervaring met een loopchain met doorsteek pen? Mocht ik nog eens zo’n fout maken kan ik in ieder geval het slot nog los krijgen. Ze zijn verkrijgbaar in art4 en art5 klasse.
Goed alternatief?
De kans dat je nog een keer zo’n fout maakt is nihil. Wij zijn juist van een kettingslot naar de Nemesis gegaan die veel fijner in gebruik is. Kettingslot is vorige week bij opruiming weggedaan.
homeonwheels schreef:
di 24 okt 2023 13:34
In gebruik is dit een geweldig fijne wielklem, maar dit voorval zet mij toch wel aan t denken. 1x in de fout en je hebt een behoorlijk probleem. Ik ben blij dat ik niet ergens in het buitenland stond met deze kwestie.
Buitenland? scratch.gif Wij slepen dat ding echt niet mee op vakantie. Thuis op de oprit hebben we een disselslot, een wielklem en onze auto dwars voor de caravan geparkeerd. Tijdens vakanties op de camping gebruiken we niets, behalve op open stadscampings, zoals bijvoorbeeld in Venetië en Bologna. Dan gebruiken we een disselslot.
homeonwheels schreef:
wo 25 okt 2023 22:51
Verzekering vraagt goedgekeurd disselslot plus goedgekeurd wielslot.
Weet je zeker dat er niet EN/OF staat? Een andere verzekeraar nemen is ook een optie :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door VIP » do 26 okt 2023 08:58

Op welke camping, waar dan ook, gaat het koppelingsslot er bij ons direct op.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Rodo » do 26 okt 2023 09:04

Hier ook een Loopchain, tot volle tevredenheid, al jaren. Gebruik hem alleen thuis op de oprit. Ja, je moet ff door de knieën als dat al een nadeel is. Blijf je lenig bij😜 Verder alleen de bol in de koppeling die vanzelf op slot gaat. Vakantie? Dan blijft de ketting thuis en gaat de bol mee, die dan wel op stadscampings gebruikt word. Eventueel nog de moverrollen erop.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Pakkie » do 26 okt 2023 09:14

Hier net als Daphne van de loopchain naar het Nemesis-slot gegaan omdat die veel fijner te gebruiken is. Kan me voorstellen als je een handjevol keer per jaar dat slot monteert dat zo'n loopchain prima is, maar mede doordat wij regelmatig op pad zijn èn ik de caravan voor vertrek verplaats van achterin de tuin naar de oprit (en bij thuiskomst weer andersom) de/monteer ik dat slot meer dan 50x per jaar. Dat aantal en het grotere gebruiksgemak gaf voor mij de doorslag om toch een Nemesis aan te schaffen. Loopchain doet nu dienst op de auto-ambulance thumbup.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Davendre » do 26 okt 2023 09:29

De Nemesis is SCM goedgekeurd. Verzekeringen accepteren dit slot ook. Zal toch niet voor niets zijn?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2086
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door Aviva » do 26 okt 2023 11:12

[re.gif]

Dat vind ik ook, ik vind het ook wat ver gaan om dit slot nu compleet af te doen als een slecht slot.
Stel dat ze het slot willen open maken op de manier zoals topic starter, rijdend, Dan beschadigen ze heel veel en wordt het lastig verder rijden lijkt mij. Denk dat ze dan eerder op zoek gaan naar een caravan zonder wiel slot.

Als ik zie hoeveel dure caravans er bij ons in de buurt alleen op een dissel slot staan, of met simpele niet gekeurde wielklem dan is er voor het dieve gilde nog voldoende keus.

Overigens vind ik het SCM keurmerk soms ook wel bijzonder. Als ik kijk naar mijn Double Lock disseslot die is SCM goedgekeurd. Dit in combinatie met het gebruik van breekbouten. Wie controleert dat die breekboutener ooit op gezeten hebben als de caravan weg is. Laatst op YouTube in de vlag van Robert Bosch gezien hoe makkelijk de AKS koppeling van Alko los te draaien is.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

workel

Re: Nemesis slot verwijderen

Bericht door workel » do 26 okt 2023 12:01

Iemand ervaring met een loopchain met doorsteek pen? Mocht ik nog eens zo’n fout maken kan ik in ieder geval het slot nog los krijgen. Ze zijn verkrijgbaar in art4 en art5 klasse.
Goed alternatief?
Ja ik al jaren, gebruikte deze Loopchain voor de boottrailer en de boot lag hiermee vast in de haven, na verkoop van de boot gebruik ik deze ketting voor de caravan alleen door het wiel als hij bij ons op de oprit staat. Je moet wel ff onder de caravan om de ketting door het chassis te krijgen.

Nadeel van het Nemesis slot vind ik dat je beschadigingen kan krijgen op de LM velgen van de caravan, om die reden heeft mijn dat slot niet overtuigt om over te stappen. Tevens vind ik de extra bout niet mooi op de velg, maar dat ligt aan mij.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”