Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hans1954 » ma 16 okt 2023 23:45

[re.gif] Dat bedoel ik. En dat heeft nog een meerwaarde ook. Verbruik is lager en onafhankelijk van buitentemperatuur.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ducati 900 » di 17 okt 2023 00:37

Philmar schreef:
ma 16 okt 2023 19:04
In ieder geval een duurzame keuze maar hoe dit in de praktijk zal zijn is een vraagteken.
Je zal altijd een camping moeten zoeken met genoeg stroom op de plaats.
In de zomer zal dit allemaal wel meevallen, als je graag in de winter reist….. maar dan maak je natuurlijk niet deze keuze.
In ieder geval 👍 geen gas meer.

Philmar
Wat heeft dit nou weer met duurzaam te maken?
Als je duurzaam wilt kamperen ga je met paard en huifkar, wat een flauwekul zeg.

Ben.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hans1954 » di 17 okt 2023 07:32

[re.gif] Er zal wel bedoeld worden dat stroom vaak (maar het grootste deel niet) duurzaam opgewekt wordt. Met de nadruk op DUUR. Maar een caravan die in alle omstandigheden gebruikt wordt, kan simpelweg niet op stroom. De caravan is niet gebouwd om dergelijk grote vermogens aan te sluiten. Zoals al geschreven: een Truma 5000 levert 5800 watt. Dat is ruim 25 amp/h.!!! Dus twee groepen van 13 amp/h en dat alleen voor de verwarming. En er is geen camping die dat kan leveren. Dus het gaat niet werken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ab » di 17 okt 2023 07:49

Wel voor mensen die alleen bij warm weer naar een camping gaan.
Ik ken verhalen van caravanners die de kachel eruit slopen en op die plaats een airco zetten. Dan kan het prima.

Voor ons is het niet bruikbaar.
Onze koelkast draait veel op gas..en de verwarming willen we ook niet missen. Binnen koken hebben we nog nooit gedaan, en zullen dat ook niet doen.
Thuis koken we ook niet in de slaapkamer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door redriver » di 17 okt 2023 08:25

Wat is er mis met gas tenzij je PVDA/Groenlinks fan bent ? Gas is schoon , goedkoop (LPG) en je bent niet afhankelijk van de aansluiting op een camping. Nobrainer dus .
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hans1954 » di 17 okt 2023 08:41

Ab schreef:
di 17 okt 2023 07:49
Wel voor mensen die alleen bij warm weer naar een camping gaan.
Ik ken verhalen van caravanners die de kachel eruit slopen en op die plaats een airco zetten. Dan kan het prima.
Afgezien van hagelbuien, is de zomer ook veel vergeeflijker. Ben je iets vergeten? Who cares. In de winter een ander verhaal. Ken er weinig die met een tent of een vouwwagen in januari naar Oostenrijk gaan. Daar is trouwens gisteren een dun laagje sneeuw gevallen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hans1954 » di 17 okt 2023 08:55

redriver schreef:
di 17 okt 2023 08:25
Wat is er mis met gas tenzij je PVDA/Groenlinks fan bent ? Gas is schoon , goedkoop (LPG) en je bent niet afhankelijk van de aansluiting op een camping. Nobrainer dus .
Gas (propaan of butaan) komt vrij bij de raffinage van aardolie. Dat is er al tegen. Als er geen afzetmarkt is voor gas, wordt gas afgefakkeld. Maar die markt is er wel en dus steekt de overhoud zijn neus om de hoek. Bovendien maken ze het product gas onderdeel van monopolies en weten ze het van een "waardeloos" product om te zetten in goud. Gas kost een vulstation ruwweg €0,75 per kilo (inclusief belasting en andere heffingen) Een vulstation hier in de buurt (Kool Lijnden) verkoopt het in een 5 kilofles voor €20,00, een 11 kilofles voor €30, 00 enz, Dus bij toenemende hoeveelheid steeds goedkoper. Bij ruilsystemen is het gas nog veel duurder. Met Campinggaz als absolute uitblinker in het poot uitdraaien.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door dieseltijger » di 17 okt 2023 08:58

Je bent wel een asociaal tiep als je in zo'n Knaus electrich kookt mrgreen.gif , of erger nog: electrisch verwarmt mrgreen.gif En nog erger: van mijn centen lekkerpuh.gif lekkerpuh.gif

(Oftewel: Het kan verkeren op dit forum: even geleden brak de spreekwoordelijke pleuris hier uit bij het noemen van de inzet van een Truma Ultraheat, en was een paddestoel wolk zichtbaar toen iemand informeerde naar een laadmogelijkheid van zijn plug-in hybride aan de paal)

Het antwoord op de vraag van TS: er was 1 persoon die ervaring had - en dat had íe gedeeld. Terug naar de hoofdzaak: de bijzaken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » di 17 okt 2023 09:42

Hans1954 schreef:
di 17 okt 2023 07:32
[re.gif] Er zal wel bedoeld worden dat stroom vaak (maar het grootste deel niet) duurzaam opgewekt wordt. Met de nadruk op DUUR. Maar een caravan die in alle omstandigheden gebruikt wordt, kan simpelweg niet op stroom. De caravan is niet gebouwd om dergelijk grote vermogens aan te sluiten. Zoals al geschreven: een Truma 5000 levert 5800 watt. Dat is ruim 25 amp/h.!!! Dus twee groepen van 13 amp/h en dat alleen voor de verwarming. En er is geen camping die dat kan leveren. Dus het gaat niet werken.
Jouw stroom berekening gaat alleen op voor een verwarmings element.
( en het is A van ampère en geen amp/h dat is de inhoud van een accu)
De Knaus werkt met een warmte pomp. (dat scheelt een factor 3 a 4 )

En Ab zei het al.
Niet iedereen gaat in de winter kamperen , en die hebben helemaal geen verwarming nodig.
In onze oude Dethleffs zat ook geen gas verwarming maar een electrische met verwarmings elementen 2 X 250 W.
In 23 jaar misschien 3 keer aan gehad.
Koelkast vind iedereen een pre.
Dus het enige mogelijke nadeel is het inductie koken.
Ook daar is een mouw aan te passen,
Dus als ts de Knaus e-power zijn ideale caravan vind , en weloverwogen heeft wat de mogelijke beperkingen zijn.
Zoals iets meer geluid van koelkast en verwarming , niet alle campings leveren voldoende stroom , kan minder goed autark staan
Dan kan hij deze gewoon aanschaffen. thumbup.gif

We zijn hier allemaal verstokte ouderwetse kampeerders die alleen maar beren op de weg zien.
Ts moet gewoon zijn hart volgen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Jan van Vijven » di 17 okt 2023 09:55

Ik heb zowel een gaskachel als een electrische kachel in mijn ringverwarming zitten, als ik thuis kom zal ik het verschil eens testen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door VIP » di 17 okt 2023 10:10

Zoals ik al had samengevat, niet geschikt voor in de winter.

En je moet van de drogere warme lucht houdt bij elektrisch verwarmen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Sytske01 » di 17 okt 2023 10:13

Kennissen hebben een Knaus 500 E-power en zijn daar super tevreden over. Prachtige caravan trouwens met die zwarte accenten. Afgelopen zomer hebben ze in Italie op een camping gestaan met 4 ampère. Dan kan natuurlijk de airco en het Nespresso apparaat niet aan, maar dat probleem zou je met een gascaravan ook hebben. Maar de noodzakelijke dingen zoals licht en koelkast doen het dan wel.
Ik vind het E-power concept juist heel aantrekkelijk. Compressorkoelkast, geen 3 pits gasstel wat een hoop ruimte inneemt op het aanrechtblad en wat je vervolgens nooit gebruikt. Eventueel losse gasfles mee voor de paellapan en/of zo'n koffertje met 1 pits gasstel. Als je alleen in het kampeerseizoen gaat, is er niets mis mee.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Chris » di 17 okt 2023 10:25

Tja...en dan ga je naar Italie met een airco en kies je een camping met 4 ampere..
Dat gaat met mijn dakairco ook niet,,,, of wel???
Als mijn dakairco werkt trekt hij 2,8 Ampere.
Alleen de inschakelstroom zal een fractie van een seconde hoger zijn..
"Houd" de 4 ampere zekering op die camping dat???
Eigenlijk denk ik van wel.
Want het zal wel 4 ampere TRAAG gezekerd zijn.... anders heeft de campingbaas echt dagwerk om alle zekeringen te resetten / vervangen die er dan dagelijks uitklappen.

Het zal wel een schitterende en rustige camping geweest zijn... 4 ampere is echt achterhaald, 6 ampere ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » di 17 okt 2023 10:50

Ron schreef:
di 17 okt 2023 09:42
We zijn hier allemaal verstokte ouderwetse kampeerders die alleen maar beren op de weg zien.
Wat is dat nou weer voor rare opmerking scratch.gif. Het e-power concept heeft gewoon een aantal beperkingen. Die beren zijn er in dit geval wel degelijk. De reviews geven de beperkingen ook precies aan. Voor mij is het concept geen optie, dat heeft niets met ouderwets en verstokt te maken maar met hoe ik mijn caravan gebruik. Ook als ik er niet in zou wonen zou het mij teveel beperken in waar ik ga staan en wanneer ik weg wil.

En wat betreft de compressor koelkast: die wil niet iedereen.
Ik sta nu op een plek zonder stroom. Dat was dus niet mogelijk geweest met een compressorkoelkast omdat die niet op gas kan draaien en teveel stroom verbruikt, zeker nu de CV ook aanstaat. Dan zou ik minimaal een 150ah lithium accu aan boord moeten hebben.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » di 17 okt 2023 11:19

[re.gif]
Jij geeft precies weer dat het voor een aantal mensen niet werkt.
Jij bent daar 1 van.
Maar voor 80% gaat het prima.
Wonen niet in de caravan , gaan niet in de winter er mee op stap.
Staan altijd op campings met voldoende electriciteit.
Slapen prima met een zoemende koelkast.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Bernd » di 17 okt 2023 11:23

Vraag was ook wie heeft er ervaring
Randinfo en bedenkingen zijn goed en daar kan TS rekening mee houden
Het zal nu wel duidelijk zijn zeker.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door erikalma » di 17 okt 2023 11:28

Nu genoeg reacties ...... Het is gewoon een keuze die je maakt, en die is voor iedereen anders.

Tevreden knaus epower bezitter, gr Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » di 17 okt 2023 11:33

[re.gif]
Mijn buren zijn ook heel tevreden met de e-power.
Na iedere trip uitgebreid met ze over de caravan gesproken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » di 17 okt 2023 12:37

Ron schreef:
di 17 okt 2023 11:19
[re.gif]
Jij geeft precies weer dat het voor een aantal mensen niet werkt.
Jij bent daar 1 van.
Maar voor 80% gaat het prima.
Wonen niet in de caravan , gaan niet in de winter er mee op stap.
Staan altijd op campings met voldoende electriciteit.
Slapen prima met een zoemende koelkast.
Dat het een prima caravan is als je met de beperkingen kan leven heb ik zelf ook al eerder aangegeven. Ik vind je opmerking over ouderwetse verstokte kampeerders gewoon niet op zijn plaats. De kritische noot over het concept is volledig legitiem. Maar blijkbaar moeten die opmerkingen weerlegd worden door opmerkingen over gebruikers die happy met hun e-power caravan zijn. Ik begrijp dat niet zo goed.

Nu genoeg reacties ...... Het is gewoon een keuze die je maakt, en die is voor iedereen anders

Deze opmerking van erikalma geeft al een beetje aan dat teveel kanttekeningen bij het concept wat gevoelig liggen scratch.gif
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » di 17 okt 2023 12:42

[re.gif]
Ik beschouw mijzelf ook onder verstokt en ouderwetse kampeerder.
Ik heb een gas Knaus, Kachel 1 keer getest , binnen koken 3 keer gedaan mrgreen.gif
Had net zo goed dus een E-power kunnen kopen , alleen Knaus had die nog niet.
De Weinsberg wel , alleen vonden we die niet mooi.
Het is dus niet beledigend bedoeld.
Ik had ook conservatief kunnen schrijven. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » di 17 okt 2023 13:04

Ik voel me echt niet beledigd :). Ik maak alleen een kanttekening omdat je opmerking in mijn optiek niet klopt.

Een conservatieve verstokte caravankampeerder gebruikt zijn gaskachel. Erg veel nieuwe caravankampeerders zijn huiverig voor gas en gebruiken elektrische bijzetkachels om te verwarmen. Ik verbaas me erover in de diverse caravangroepen op Facebook hoeveel mensen de gaskachel niet willen/durven gebruiken. En daarnaast: hoeveel mensen er niet in hun caravan koken. Ik heb hier ook al gelezen dat koken onvermijdelijk luchtjes en vettigheid oplevert en dat je thuis toch ook niet in de slaapkamer kookt. Ik kook 300 dagen per jaar in mijn caravan en ik woon absoluut niet in een vettige stinkende slaapkamer knipoog.gif .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » di 17 okt 2023 13:06

Wij koken bijna niet in de caravan vanwege de warmte.
Dat zal over een aantal jaar wel veranderen als we ook in de winter maanden op pad gaan.
Iets met pensioen of zo . scratch.gif mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Mr.Rico
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Mr.Rico » di 17 okt 2023 17:38


Ron schreef:[re.gif]
Jij geeft precies weer dat het voor een aantal mensen niet werkt.
Jij bent daar 1 van.
Maar voor 80% gaat het prima.
Wonen niet in de caravan , gaan niet in de winter er mee op stap.
Staan altijd op campings met voldoende electriciteit.
Slapen prima met een zoemende koelkast.
De koelkast kan je in een quite modes zetten, hoor je hem 's-nachts niet eens. Overdag bij 40grd buiten doet hij het op standje 2 perfect, geen extra ventilator of verwijderde roosters nodig. Had ook liever een 140ltr gehad en een apparte wijnkoelkast zodat ook mijn bier op de juiste temperatuur, helaas niet mogelijk in de caravan, oost west thuis best en camperen is nu eenmaal camperen met vandaag de dag veel luxe (buren hebben zelfs een over bij zich voor de broodjes 's-ochtends vroeg, wij stik jaloers natuurlijk, gaat niet in onze E-power). Life is what it is and enjoy it your way.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door VIP » di 17 okt 2023 19:49

Ron schreef:
di 17 okt 2023 11:19
[re.gif]
Jij geeft precies weer dat het voor een aantal mensen niet werkt.
Jij bent daar 1 van.
Maar voor 80% gaat het prima.
Wonen niet in de caravan , gaan niet in de winter er mee op stap.
Staan altijd op campings met voldoende electriciteit.
Slapen prima met een zoemende koelkast.
80% die het prima vind . . . . . scratch.gif


Ik denk dat nog niet eens 0,1% van alle caravans helemaal E-uitgerust.

Voorlopig lekker een gewone caravan met gas kiezen/bestellen/kopen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » di 17 okt 2023 19:56

[re.gif]
Ik bedoel 80% zou er prima mee uit de voeten kunnen .
Die gebruiken de kachel niet ,koken niet binnen enz enz.
Niet dat ze al een e-power hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”