Route naar Ierland met de caravan

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Zwaagje » vr 6 okt 2023 11:51

Net terug van mijn vakantie en nu al aan het dromen over de volgende haphop.gif
Ierland staat ook nog steeds op mijn lijstje én ik vraag me af wie er ervaring heeft met de route er naar toe. De mogelijkheden zijn legio, maar wat is een handige route en wat zijn de voor en nadelen? Via Frankrijk Engeland ierland? Of Frankrijk Ierland? Ik las vluchtig iets over een Ferry met caravan gratis? Wat zijn jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Rodo » vr 6 okt 2023 13:31

Tja, mogelijkheden genoeg. Wij zijn 2x geweest met caravan. 1e keer Cherbourg-Dublin, 2002. Never again. Ferry (Irish-ferry) zal technisch in orde zijn geweest, maar slecht onderhouden(verfwerk) en schoongemaakt. Terug via Dublin-Holyhead. Zo ook de 2e keer heen en terug. Calais-Dover met de trein en zo naar Holyhead.
De tijd die je kwijt bent om naar Cherbourg te rijden, ben je ook al halverwege Holyhead. Euroshuttle is ong 35 min oversteek en Holyhead-Dublin is een kleine 4 uur. De boot vanaf Cherbourg naar Dublin is 20 uur, als ik het goed herinner. Minder tijd op trein en boot betekent dat je onderweg vrijer bent in tempo. 20 uur op de boot vonden wij te lang, dus is persoonlijk.
Met een boot van NL naar GB geen ervaring. Er schijnt ook een ferry van Cherbourg naar Cork te gaan, (misschien wel meer) ook geen ervaring mee.
Voordeel van Dublin is dat je redelijk centraal in het oosten van ierland aankomt. Wat ideaal is in Dublin is de tunnel vanaf de haven. Niet meer door Dublin maar rechtstreeks de snelwegen op. Trek wel een paar dagen uit voor Dublin, erg gezellig.

Eerste blik op Dublin:
IMG_2391.jpeg
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door yarrah » vr 6 okt 2023 14:01

Ook een mogelijkheid is van Rotterdam naar Hull. Dat is een nachtboot al een aantal keer gevaren, prima voorelkaar 👍. En dan rij je zo naar Holyhead.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Zwaagje » vr 6 okt 2023 15:40

Dank voor de reacties alvast. 20 uur op een boot lijkt mij ook wat lang en zeker voor de hond. We hebben al vele overtochten naar Griekenland en Griekse eilanden gehad en de hond kan er maar niet aan wennen en doet zijn behoefte niet op een boot.
Begrijp ik goed dat je dus ook met auto en caravan met de trein door de tunnel kan? En zijn jullie verschillende opties ongeveer even duur?

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door yarrah » vr 6 okt 2023 17:14

Wij gingen met de hond naar Hull. De overtocht is ongeveer 12 uur. De hond moest toen in de kennel, maar nu mogen ze ook in de caravan blijven of zelfs in de hut. We zijn nu al twee keer via Harwich ( nachtboot) doe je de dagboot dan mag de caravan gratis mee, waarbij de hond in de caravan blijft. De overtocht is 8 uur. Deze overtocht is tot nu toe het fijnste. We moeten uit Groningen komen we vertrekken altijd op zondag. Vanaf Harwich gaan we vaak naar het westen wat boodschappen doen in Harwich en dan door met nog een tussenstop na 2 uur rijden. En dan naar de eerste camping. In Engeland mag je pas na 13.00 op de camping aankomen dus… lekker rustig aan.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door yarrah » vr 6 okt 2023 17:17

Ik weet niet waar jullie wonen, maar er gaan ook boten vanaf duinkerken en calais. Die zijn het voordeligste. En duren 1.5 uur calais en 2 uur duinkerken.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 6 okt 2023 17:30

Hier in Dublin en Belfast is het een gaan en komen van die dingen, de meeste komen van de UK. Als je dus geen lange bootreis wil doen kan je dat ook in twee keer doen, eerst de Noordzee over en later de Ierse zee.
Alle merken en snelheden zijn mogelijk, zo op het zicht zou ik de "superfastferry" nemen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door yarrah » vr 6 okt 2023 17:36

Superfastferry????
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 6 okt 2023 17:46

Stena Superfast
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Rodo » vr 6 okt 2023 20:46

[re.gif]

Is mij ook onbekend.
ff checken! Lijkt me een nadeel om naar Cairnryan te rijden, nogal noordelijk in GB.
Ik zie tenminste maar 1 superfast route: Belfast-Cairnryan vv. Dik 200 km. Weet niet waar en wat TS wil in Ierland, Belfast ligt ook ff wat noordelijker. Maar dat is aan TS.
Spending a fortune to live like a wanderer

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Zwaagje » zo 8 okt 2023 10:09

Bedankt voor de reacties allemaal. Een aantal.opties gelezen die mij niet bekend waren. Ik ga me er de komende tijd verder in verdiepen. thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11218
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Route naar Ierland met de caravan

Bericht door dieseltijger » zo 8 okt 2023 10:27

Leuk en informatief. Onze oneindige lijst van mogelijke bestemmingen bevatte ook Ierland, nu lijkt de optie Hoek van Holland (nachtboot) en via de UK een tweede hop naar Ierland de meest aangename.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Route naar Ierland met de caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 8 okt 2023 11:10

Stena heeft ook iets van Holyhead naar Dublin, die zie ik hier ook geregeld voorbij crossen en P&O sukkelt hier ook wat rond tussen Liverpool en Dublin.
Zoek maar bij Ferry/Dublin/Belfast, de keuze is reuze. Btw: Dublin/Belfast is met de auto maar een paar uur hoor.

Ik had begrepen dat een directe zeereis geen optie is vandaar deze opties…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Routes”