Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » zo 1 okt 2023 18:25

Gisteren van een buurt barbecue genoten. En zoals wel vaker: het sjouwen en puzzelen van gehuurde klaptafels, banken en partytenten ter voorbereiding is minstens net zo leuk als de happening zelf.

Gisteren met een struise achterbuurvrouw opgezet:
small.jpg
folded.jpg
Ieder aan een kant, achteruit lopen, het schaarmechanisme strekt zich, en klaar zijn Buuf en Tijger. Minutenwerk. Je hoeft zelfs het doek niet eroverheen te trekken. En -er onder staand - die 3x3 meter is niet gering qua oppervlak. Qua gemak zit het dus tussen een gemotoriseerde cassetteluifel en een boogluifel in. Met 11 kilo ook niet te zwaar, en een keurig tasje om 'm in bedwang te houden. Het doek is van de beste Chinese kwaliteit (maar redelijk stevig en redelijk afgewerkt).

Nadelen:
Windgevoeliger (want: geen caravan als ankermogelijkheid), gelieve dus 8 pennen in de grond te rammen
Winderiger: In ieder geval 1 zijde profiteert niet van de caravan als windvanger

Voordelen:
Flexibel qua opstellingsplaats (waarom zou je altijd de beschutting tegen de elementen aansluitend op de caravan willen hebben? Het plekkie verderop is altijd mooier immers.
Beperkte kosten (60,- bij de Action)
Kan 'm ook thuis of op een dagcamping inzetten (ja...de party, of bij het klussen)

We zullen zien.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 1 okt 2023 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Uitprobeersel: in & uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 okt 2023 18:28

Neem je de buurvrouw ook mee op vankantie?? Veel te groot om in te pakken... nee, ik bedoel niet de buurvrouw.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in & uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » zo 1 okt 2023 18:33

Mijn buurvrouw is een kop groter dan ik en ze vertikt het vast om zich in het tasje te laten proppen, en plaats te nemen in de kofferbak. Echt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Ron » zo 1 okt 2023 18:52

Ik heb er een van 6x3
Het is vooral dat hij door de lengte slecht is mee te nemen.
Door het voor of achteraam naar binnen schuiven ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » zo 1 okt 2023 19:25

Nee. In de achterbak van de Avensis. Zal vast wel passen. En anders moet ik 'm toch eerst echt inklappen - zo bedenk ik me nu. Of de achterbank neerklappen. Kan dat ding in de lengte mee - de lengte die ik dan heb is iets tussen de 150...170 cm.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Ron » zo 1 okt 2023 19:58

Hij is zeker 2,50m lang
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » zo 1 okt 2023 20:10

Nee, deze niet. De staanders zijn telescopisch, je trekt ze uit, en een pal valt dan in een gat - althans: van dat geval dat ik gisteren had opgezet. Dus met een beetje pech heeft de Action inderdaad een grotere pakmaat - en dan heb ik pech. Oplossing: ik verpats 'm, of ik knal 'm op de dakdragers die in in 90% van de gevallen toch op het dak zet omdat we zo de fietsen meenemen. Die 11 kg extra is peanuts.

Met een beetje mazzel heb ik dus iets handigers, en slimmers dan een Unico, en iets flexibelers dan een cassettegeval. Echt - het opzetten ging als een tierelier. Wie weet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door workel » zo 1 okt 2023 20:20

[re.gif]
KANSLOOS. vergelijken met een Unico dat is het zelfde als een Ferrari vergelijken met een Dacia, oja beiden zijn een auto en je komt er mee van A naar B.

Dat is mijn mening, goed voor een buurt bbq maar op de camping not don.

Afgelopen zomer in Zadar stond wij, straatje naast ons hadden ook z'n ding eerste de beste windvlaag lag dat ding op de caravan van de buren.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » zo 1 okt 2023 20:31

Ja, die windgevoeligheid - dat staat als een paal boven water. Maar ik denk dat het net zo kwetsbaar is als een cassetteluifel aan het uiteinde (immers: fragiel, magere verankering,enz enz). We zullen het meemaken. Het is echt een mooi-weer oplossing. Bij stevige wind nemen we de voortent. Kijken of het concept bevalt en wat de pro's en con's zijn.

We kunnen er wel een principiele kwestie van maken - maar de praktijk telt. Het opzetgemak is al getest, en ok.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Gemineye » zo 1 okt 2023 20:40

Twee weken geleden hadden wij ook zo’n ding hier staan voor een buurt bbq. Ik had hem bij de staanders vast gezet en ook scheerlijnen er aan. En toch ging hij met een klein beetje wind al helemaal scheef hangen. En etuiluifel heeft nog het voordeel dat hij aan de caravan vast zit, zo’n party tent staat helemaal los, dus veel minder stabiel.

Geen weggegooid geld hoor want tijdens verjaardagen of barbecues komt het vast wel eens van pas. Voor een camping zou ik toch liever mijn etuiluifel hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Chris » zo 1 okt 2023 20:55

Zo'n ding in Vrsar ook zien vliegen..
Dat vliegen is dan tot daar an toe...maar het neerkomen gaf flink schade...
Bij een ander...fijn...dank je wel he..
Mag ik effe bedanken?
Veel campings waar party tenten niet welkom zijn...dit is nog erger..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door PD » zo 1 okt 2023 20:59

workel schreef:
zo 1 okt 2023 20:20
Dat is mijn mening, goed voor een buurt bbq maar op de camping not don.
Gelukkig is het gebruik ervan veelal verboden op campings thumbup.gif Daar zijn je medekampeerders je dankbaar voor.
Laatst gewijzigd door PD op zo 1 okt 2023 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » zo 1 okt 2023 20:59

Oh, kans is groot dat het een ruk oplossing is. Maar ik zie dat ze in de UK ("Gazebo" - prieel) best wel populair zijn, en ik heb het ook een paar keer elders aangetroffen. Gewoon een blauwe lucht, fladderende vlinders oplossing. En de losse stokken oplossing heb ik gemeden als de pest (heb je geen voortent met stokken, krijg je er een party tent met stokken voor terug). Dit was echt binnen een paar minuten opgezet - exclusief haringen.

Het hoeft ook niet goed, strak of perfect te zijn. Ik vind een beetje pielen en aanklooien, improviseren en me een beetje ergeren best wel leuk. "We zijn er bijna" hoeft niet zo nodig voor ons.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » di 3 okt 2023 19:59

Kijk eens wat er afgeleverd werd door de pakjesPiet. Voor de forummers die belangstelling hebben (niet dringen) even gemeten: 1,22 meter lang.

Past gewoon riant in iedere achterbak. Mocht het een slechte luifel zijn - daar twijfel ik niet aan - dan is het volgens mij een verdraaid goede vervanger voor een parasol. Op de camping of tijdens het bermtoerisme (een onderschatte bron van genoegen).
IMG_20231003_194040-02.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Ab » di 3 okt 2023 21:34

Ik heb er een paar gehad.
Lang geleden alweer...toen we nog veel tijd doorbrachten met de kinderen op de strandjes langs de Randmeren.
Voordeel: erg makkelijk.
Nadeel: snel kapot.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » di 3 okt 2023 22:01

Aan zo'n toepassing zat ik ook te denken nadat mij geadviseerd was dit niet als luifel te gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3244
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Leentje » di 3 okt 2023 22:49

Aardig probeersel. In geval van vlug stuk draag je met groot gemak goed bij aan de wegwerpmaatschappij.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » di 3 okt 2023 22:59

Ja verukkuluk! De economie moet blijven draaien!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1861
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door EricS » wo 4 okt 2023 00:04

Lvt... leuk voor thuis. Prima voor feestje of bbq. Maar voor de camping ? No way !

Alhoewel, in zuid Frankrijk was het blijkbaar trending onder de Fransen. Geen luifel aan de hut of parasol, wel zo'n partytent met tafel en stoelen eronder. s'avonds lamp erboven en de hele avond eten met wijn.... Tja, geen sfeer, wel gezellig.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » wo 4 okt 2023 00:15

In de UK zag ik ze vaak, al waren dat gewone buisframe gevallen die extra opgezet werden - naast een voortent. Mwah. Doet me een beetje denken aan de caravan-voortent-gesloten luifel combinatie (een joekel van een tent met een caravan er aan). Moeten de mensen zelf weten.

Maar het opzetgemak van dit (hoe heet het?) schaarframe: indrukwekkend. Het staat binnen 5 minuten of zo. Maar goed - dit als substituut voor een cassetteluifel is te hoog gegrepen, dat geloof ik best. Maar het overtreft een parasol als we een eindje van de caravan af zitten, of -zoals eerder gezegd- we gaan een paar keer per jaar met een hapje en een drankje naar een mooie stek met wat klapstoelen - dit is een welkome aanvulling.

We gaan het proberen, ben dol op pielen en experimenteren. Een tarp bevalt ons minder - ik presteer het altijd om dat ding te willen opzetten als er geen bomen in de buurt zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Ab » wo 4 okt 2023 10:27

Er is ook best heel veel verschil in kwaliteit..
Het is al heel lang geleden dat ik die dingen op die strandjes gebruikte. Indertijd kostten ze ook geen drol.
Na een keer of 5 -6 opzetten kwamen er al problemen.
De scharnierpuntjes gingen heel snel kapot.
Die waren geklonken met een soort alluminium popnagel.
Dat was dan wel weer te reparen, maar het hield wel een keer op.
Afgebroken kokertjes en zo.
Eigenlijk moet je de poten met 4 man gelijktijdig uit elkaar trekken.
Alleen of met z'n 2 komt er teveel spanning op, of je moet echt heel kleine stukjes tegelijk doen.
Wind hebben ze ook een gruwelijke hekel aan..
Maar mogelijk zijn ze wat beter geworden. Ik heb ze al heel lang niet meer gezien.

Op het CFW heb ik ooit ook een veel betere kwaliteit gezien..
Ruudfr heeft er een paar.
Niet vergelijkbaar qua degelijkheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » wo 4 okt 2023 10:40

Herkenbaar. Bij het opzetten zag ik dergelijke gebreken ook. Ik wou het concept eerst uitproberen. 59,- is peanuts.

Bevalt het - los van de kwaliteit - niet, dan gaat het naar mijn kringloopwinkel. Wordt er iemand anders blij mee gemaakt voor een Euro'tje of 6.

Bevalt het wel, gebruik ik het frequent, is het veelzijdig, dan kan ik altijd nog een betere uitvoering overwegen - want ik heb de schurft aan onbetrouwbare spullen. Maar de eerste eye opener is dat het wellicht een beter alternatief is dan onze parasol (meer schaduwoppervlak, veelzijdiger, eenvoudiger op te zetten). We zullen wel zien. Wie weet ook een idee voor anderen om het wel- of juist niet uit te proberen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Ducati 900 » do 5 okt 2023 00:18

Kun je hem niet met haken oid aan je caravan vast maken, of wil je geen gaatjes in de zijwand?

Ben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door dieseltijger » do 5 okt 2023 01:03

Neuhhh.....moet ik ook gaatjes in het doek maken van de partytent, zodat de oogjes die ik in de caravanwand geschroefd heb vastgehaakt kunnen worden. Dat zou zonde zijn
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 693
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Uitprobeersel: in- en uitklapbare party tent in plaats van de klassieke luifel

Bericht door Klapzwaan » do 5 okt 2023 01:14

En wat betreft een tarp.......ik heb geen bomen nodig om zo'n ding op te zetten. Kan prima met wat tentstokken en scheerlijnen. Over pielen gesproken.....kan je jezelf helemaal op uitleven bij het opzetten én daarna
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”